Minua kiinnostaa vallankin ihmisen ja hänen ruumiinsa välinen suhde; luulen että kuoleman ajatus tulee meille vaikeaksi juuri kehomme kautta. Ruumis toimii valtavan latautuneena merkitysten kiteymänä, sen hidas lahoaminen ikäänkuin kypsyttää meitä kuolemaa kohti. Vaikka sitä ei sen kummemmin ajattelisi, niin silti tämän kaiken loppumisen vain oppii tuntemaan muuttuvan kehon kautta. Tämän takia ikäsidonnaisuus on tärkeää, nuori ihminen ei vaan voi kokea kuoleman ajatusta samassa valossa kuin vanhempi tyyppi.
Miten kuoleman mietiskely on muuttunut elämäsi aikana? Oletko kokenut jotain selviä murrosvaiheita, esimerkiksi mortifikaatioprosessin tai läheisen menettämisen kautta? En itse usko jälleensyntymään, ja osittain juuri siksi minua kiinnostaisi kovasti sellaiseen uskovien näkemykset tuosta ruumiillisuudesta. Usko jälleensyntymiin tarjoaa varmasti uuden näkökulman kuoleman suhteen, joten kiinnostaisi sen luoma muutos ruumiillisuuden kysymykseenkin. Aihe on varsin henkilökohtainen, mutta toivottavasti se ei muodostu esteeksi!