Tästä, englantipuolella mainitusta "orthodox" black metallista ja "azazelilaisesta marttyyrista" tuli mieleeni (ei samana asiana, vaan assosiaation kautta) ns.teinisatanismi. Siis ajatus että satanismi löytyy teininä negatiiviseksi identiteetiksi kapinoimaan vanhempien ja yhteiskunnan arvoja vastaan olemalla "pahan puolella". En pidä termistä yhtään, se halventaa teini-ikäisiä ja satanismia ja luo olkinuken jota on helppo parjata.Nefastos wrote: ↑Wed Apr 22, 2020 1:20 pm "Triksteri on rituaalien ja seremonioiden perustaja, mutta ei siitä huolimatta, että hän rikkoo niitä, vaan koska hän rikkoo niitä."
– Sari Salin: Narri kertojana, 1:2
Harmi, että tämä mainio teos osui käsiini vasta hiljattain. Sen oivaltavat esitykset tricksteristä olisivat ilahduttaneet aikoinaan Saatanan seitsemien kasvojen kyseistä aspektia käsitellessäni. Salin luo muutamalla vedolla hienoja tiivistyksiä "saatanaan yhdistetyn" tricksterin ambivalentista luonnosta, jopa tavalla joka saa ajattelemaan Vanhan testamentin absoluuttista yliolentoa ("samanaikaisesti luoja ja tuhoaja, antaja ja ottaja, pettäjä ja petetty", Salin lainaa Olli Alhoa).
Kuitenkin juuri tuossa olkinukessa on jotain erämaavuohtakin

Religious black metal oli (ehkä on vieläkin) minulle joskus iso juttu vaikken juuri muuten black metallin ylimpiin ystäviin kuulukaan. Yksi asia oli se että niissä äänenlaatu oli parempi, eli se raaka ja autenttinen särinä ja pörinä oli vaihdettu "kaupalliseen" nössösoundiin ja sitä kautta tuntui että ilmaistiin tiettyä ideologistakin pointtia: Saatana on kaupan hyllyllä eikä vain mustan metsän tuntemattomassa ytimessä. Toinen on se melko eksklusiivinen fokus pahan ylistämiseen, mikä joissain tapauksissa saa okkulttisen sublimaation sävyjä: paha sinänsä on jo buddhinen paha ja ko.skene voi passiollaan olla jo jonkinlaisen tantra-aghoran kulttuuria