Crowleyn opetukset ovat olleet minun mielestä länsimaisessa okkultismissa keskeisiä tienviittoja uuteen aikakauteen tai Aioniin. Siinä missä New Age –liike on esittänyt aikakauden kaupallisesti värittyneenä self help -höttönä ja LaVey siirsi uskonnollisuuden uskonnottomaksi hedonismiksi, onnistui Crowley tuomaan maagisen minän rakentamisen tärkeyden osaksi maagista maailmankuvaa, joka huomioi myös ympäröivän objektiivisen universumin.
Crowley jakoi Aionit kolmeen: historiallinen
Isiksen aikakausi viittaa matriarkaaliseen kulttuuriin ja Äiti Maa –tyyppisten suurten naisjumalattarien aikaan. Tästä perinnöstä ammentaa nykyisinkin moni pakanauskonto, esimerkiksi uusnoituuden suuntaukset.
Osiriksen aikakaudelle tyypillinen myytti oli uhrautuva ja kuoleva jumaluus, joka omalla teollaan lunasti elämän lahjan seuraajilleen. Aikakauteen liittyy patriarkaalisuus, hengen kilvoittelu ja ruumiin kärsimys. Tämän voi nähdä heijastavan luonnonkiertoa syksyn lakastumisen kautta kuolleeseen talveen ja viljan heräämiseen kohti uutta kasvua. Osiriksen aikakauden tyypillisimpiä edustajia ovat kristinuskon suuntaukset.
Uusi aikakausi eli
Horuksen aikakausi siirtyy suuresta äidistä ja uhrautuvasta soturimaisesta isästä lapseen ja kuvastaa lapsen heräämistä itselliseksi tietoiseksi olennoksi, joka löytää oman tahtonsa (
Tahto = Thelema). Tärkeässä osassa kasvuprosessia on myös rakkaus (Agape), joka on Tahdon lisäksi keskeinen asia Crowleyn opetuksissa.
Crowleyn Tahto tarkoittaa elämäntehtävää laajemmassa merkityksessä kuin omien mielihalujen toteuttamista. Ehkä
Dharma olisi itämailla sopiva vastine. Siinä mielessä Tahto sisältää myös yhteisöllisen ja/tai jumalallisen aspektin, että hän opetti kunkin Tahdon olevan harmoniassa universumin ja muiden ihmisten tahtojen kanssa – kunkin toteuttaessa Todellista Tahtoaan Rakkauden hengessä, ei hän vahingoittaisi toisia tai suurta kokonaisuutta. Näkisin itse, että vihkimyspolkua kulkevan maagikon tehtävä (Suuri Työ) on jalostaa itseään ja kuoria Tahtoaan esille koko elämänsä ajan. Meistä moni (varmasti myös Crowley itse) on vasta raakile, joka hahmottaa karkeasti mitä se voisi olla.
Crowleyn keskeiset opetukset ovat olleet omalla polullani niin tärkeitä, että olen tallentanut hänen sanojaan myös musteena iholleni tietoisiksi merkeiksi suunnasta. Olen myös matkustanut Afrikkaan toteuttamaan thelemiittisiä rituaaleja ja tekemään työtä rakkauden ja tahdon hengessä. Saan eniten irti Crowleyn opetuksista tutkimalla hänen tekstejään ja niiden selitysteoksia. Arvostan myös kovasti Don Webbin ja Setin Temppelin sekä toisaalta David Shoemakerin Living Theleman opetuksia aiheeseen liittyen, sillä niissä Crowleyn kattavasta tuotannosta on poimittu minun mielestäni tärkeät pointit ja ydin.
Vierastan O.T.O:n ja A∴A∴n tukevaa ritualistiikkaa, johon liittyy päivittäinen riittien suorittaminen. Sen lisäksi en koe tarpeelliseksi niin paljon astraalissa tapahtuvaa hengailua ja mediumististen kykyjen kehittämistä kuin esimerkiksi O.T.O:ssa saattaa olla painotuksena. En näkisi itseäni liittymässä thelemiittisiin järjestöihin, sillä näen Azazelin Tähden sisältävän filosofiassaan jo sisäistettynä Crowleyn opetukset, samoin kuin näen myös Setin Temppelin sisältävän ne ja ohittaneen Tahto-vaiheen jo aikoja sitten, keskittyen nyt täydellisempään ja hiotumpaan työhön.
Pohjimmiltaan Crowleyn Lain Kirja (Liber AL vel Legis) toistaa länsimais-egyptiläisessä viitekehyksessä minulle niin rakasta Shiva-Shakti / Yin-Yang –symboliikkaa, puhuen feminiinin ja maskuliinin voiman yhtymisestä ja tämän synnyttämästä lapsesta, minkä voi ymmärtää monella eri tasolla. Liber Al -laki puolestaan julistaa vapauden lakia, joka voisi äkkilukemalta kannustaa elämään mahdollisimman vapaasti ja ns. moraalittomasti. Minulle se kuitenkin edustaa sitä harvinaislaatuista vastuuta, jonka vain oikealta eettiseltä pohjalta ponnistava maagikko ymmärtää; tosi vapaus tarkoittaa itse punnittuja ja luotuja elämänohjeita, jotka on haastavampi toteuttaa kuin ulkoapäin sanellut käskyt. Crowleyn rituaaliteksteissä ja runoissa on useita säkeistöjä, jotka ovat minulle rakkaita sekä kauneudessa että viisaudessa.
Elämäni aikana olen törmännyt Crowleyta koskevaan kritiikkiin ihmisiltä, jotka eivät ole kovinkaan paljon lukeneet hänen teoksiaan tai ymmärtäneet niissä käytettyä symboliikkaa ja mustaa huumoria. Mutta jos itsensä nimeää Suureksi Pedoksi, niin tuskin ketään jättää kylmäksi, näin sata vuotta myöhemminkään

Saman mustan auran vuoksi moni jättää satanismin lähestymättä tai asettaa sen ympärille mielikuvia huhujen perusteella. Nykyisin Crowley ei ole okkultistille enää niin must luettava, koska samat pointit ja opetukset annostellaan monissa muissa maagisissa opuksissa sisäsyntyisinä ja helpommin palasteltuina.
Jos Theleman keskeisiin termeihin, rituaaleihin jne. halua perehtyä, niin suosittelen harvinaisen selkeästi jäsenneltyä Thelemapediaa:
http://www.thelemapedia.org
- Rakkaus on Laki, Rakkaus Tahdon alla -