Meditaatio

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
User avatar
Nefastos
Frater
Posts: 3433
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Meditaatio

Postby Nefastos » Mon Feb 23, 2015 9:11 pm

Benemal wrote:Onneksi impulsseja voi vastustaa.


Tässä tullaankin siihen, miksi meditoimaan istuminen on jo lähtökohtaisesti värittynyttä toimintaa. Jos lähden vastustamaan (siis ei puhdistamaan vaan suoraan torjumaan) inspiraatiota, uskon siis tietäväni mikä oikein & mikä ei. Tämä johtaa eräänlaiseen paradoksiin koko meditaation idean suhteen: pyrkimyksenä on torjua vaikutelmia, mutta vaikutelmien torjuminen perustuu aiempien vaikutelmien totena pitämiseen. Meditaatioakti on siis uskonakti.

Eikä siinä mitään pahaa olekaan. On todellakin aika pätevä työhypoteesi, että inspiraatio rytmihäiriön aiheuttamiseen on kielteinen, & kannattaa jättää toteuttamatta. Tämä jokaisen meditaation taustalla oleva perusarvottaminen on kuitenkin asia, jota ei välttämättä aina ymmärretä: että alkaessamme noudattaa vaikka kuinkakin ateistista terminologiaa käyttävää meditaatiokaavaa (paljaimmillaan esim. hengityksen tarkkailu), meillä on jo olemassa mielessämme aika selkeä, joskin usein piilotajuinen kaava tiettyyn maailmankuvaan. Meditaatiossa kokemamme vaikutelmat on siten teoriassa redusoitavissa niihin, joita siihen itse tuomme, samalla tapaa kuin unessa nähdyt voidaan redusoida valvetilan vaikutelmien prosessoinniksi alitajunnan ehdoilla.

Tämä voi vaikuttaa turhantarkalta nipottamiselta, mutta ainakin omalla kohdallani ongelma on akuutti. En kerta kaikkiaan pysty luottamaan siihen, että esimerkiksi buddhalainen mietiskelymalli olisi itselleni sopiva antamaan maailmasta oikeanlaista kuvaa: se on luotu antamaan maailmasta buddhalaisesti korrekti kuva. Sama koskien Patanjalin joogameditoinnin kirjaimellista tulkintaa, & kaikkia muitakin malleja. Maailma rakentuu meille sen varassa kuinka sitä tarkastelemme: objektiivista maailmaa erillään tarkastelijan omasta näkökulmasta ei mielestäni ole lainkaan olemassa, ei meditaatiossa sen enempää kuin muutenkaan. Mietiskely voi auttaa karistamaan mielen ulointa, hysteeristä tai neuroottista tai vain arkista kerrosta, mistä seuraa rauhan & kirkkauden tila - mutta millaisen rauhan & kirkkauden, se määräytyy meditaatiotekniikasta. Kun operoidaan mieltä näin järjestelmäasetuksista käsin (esim. hengitys tai aistimusdeprivaatio, puhumattakaan aktiivisesti luoduista mielikuvista), hyvinkin pienillä tekniikkaeroilla on heti huomattavia vaikutuksia lopputulokseen.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Benemal
Frater
Posts: 730
Joined: Thu Feb 23, 2012 8:24 pm

Re: Meditaatio

Postby Benemal » Tue Feb 24, 2015 7:48 pm

Nefastos wrote:Jos lähden vastustamaan (siis ei puhdistamaan vaan suoraan torjumaan) inspiraatiota, uskon siis tietäväni mikä oikein & mikä ei.
Sinulla on kai erilaisia impulsseja. Minä ajattelin sellaisia, joille periksiantaminen johtaa hautaan, tai vankilaan. Pakko siis vastustaa, kun itsereflektio vaatii aikaa. Se on tehtävä rauhassa ja kiireettä, esim. kävelyretkellä.
Tähti
Posts: 173
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Meditaatio

Postby Tähti » Tue Feb 24, 2015 9:41 pm

Mulla ollut itellä meditaatiossa idea että silloin saa tulla ihan mitä vaan impulsseja tai muutakin, ja niiden kaikkien antaa mennä ohi. Sama idea mulla on muutenkin elämässä nykyään, antaa ajatusten ja tunteiden mennä miten vaan, ei piittaa eikä huomioi niitä ollenkaan. Suht haastava temppu, eikä aina onnistu, jossain määrin palattava kyllä ajatusten käyttöön jos intuitio ei jostain syystä toimi. Tietty poikkeuksena että hauskat ideat pyrkii ottaa ajatuksista ylös ja leikkii niiden kanssa hetken. Samoin tietoinen ajatusten käyttäminen älyllisiin tarkoituksiin.

Impulsseista voi mun mielestä oppia erottaa hyvin monenlaisia ääniä, esim eri chakroilla on eri äänet, samoin jonkun verran voi tulla impulsseja ihmisen ulkopuolelta. En kyllä itse lähtis mihinkään impulssiin mukaan ellei se tunnu myös intuitiivisesti hyvältä, jos ei intuitio toimi, niin luonnollisestikin erityisen tarkkana ja älyn kanssa pohtia ideaa.
User avatar
Wytch
Frater
Posts: 25
Joined: Fri Feb 06, 2015 2:21 am

Re: Meditaatio

Postby Wytch » Wed Feb 25, 2015 1:47 am

Tähden & minun välillä huomaa hyvin tekniikka erojen vaikutuksen, mistä Nefastos puhui sillä minä en anna impulssien tulla ja vain ole välittimättä niistä. Sen sijaan, keskityn hengitykseen tai keskityn vain hetkessä olemiseen, riippuen tilanteesta (joskus toinen ei yksinkertaisesti onnistu tai tuo toivottuja tuloksia) mikä tietysti on impulssien torjumista, ainakin omalla tavallaan. Keskityn tiettyyn 'pisteeseen' niin, ettei ajatukset pääse valtaamaan täi häiritsemään. Tämä johtaa omassa tapauksessani siihen, että henkisesti tietyllä tavalla etäännyn tunteista, tai en tunne enää niin voimakkaasti eikä ajatukseni juokse samalla tavalla omia ratojaan ja menojaan kuin jos en meditoi vähään aikaan, mikä on, mikäli oikein käsitin, suuri ero siihen mitä Tähti kokee. Varmasti kokemukseni ja tulokseni meditaatiosta muuttuisivat, jos muuttaisin meditaatio tapaani. Ehkä tämä on jopa kokeilemisen arvoinen asia, tutkia näitä asioita ja miten ne vaikuttavat itseen ja mitä niistä saa?

Nefastoksen viesti oli itselle muutenkin varsin oivallinen ja sai minut näkemään ja ajattelemaan meditaatiosta aivan uudella tavalla :)
User avatar
Insanus
Frater
Posts: 926
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Meditaatio

Postby Insanus » Wed Feb 25, 2015 3:46 pm

Benemal wrote:
Nefastos wrote:Jos lähden vastustamaan (siis ei puhdistamaan vaan suoraan torjumaan) inspiraatiota, uskon siis tietäväni mikä oikein & mikä ei.
Sinulla on kai erilaisia impulsseja. Minä ajattelin sellaisia, joille periksiantaminen johtaa hautaan, tai vankilaan. Pakko siis vastustaa, kun itsereflektio vaatii aikaa. Se on tehtävä rauhassa ja kiireettä, esim. kävelyretkellä.
Jep. Sellainen intensiteetti, jota ei oma pää eikä sydän kestä on motivoinut opiskelemaan käänteiseen suuntaan jossa mieli on veltto ja keho aktiivinen. Kun ei osaa antaa periksi, niin "neutraalista" fokuksestakin tulee suggestio ja kontrolliharha joka on mahdollisesti haitallisempaa kuin päämäärätön (mielen) harhailu.
Myrkky sattuu siihen jolla on haava.
User avatar
Nefastos
Frater
Posts: 3433
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Meditaatio

Postby Nefastos » Wed Feb 25, 2015 4:33 pm

Wytch wrote:Nefastoksen viesti oli itselle muutenkin varsin oivallinen ja sai minut näkemään ja ajattelemaan meditaatiosta aivan uudella tavalla


Kiva kuulla, mietin tuota kirjoittaessani että luetaanko se turhan aggressiiviseksi näkökulmaksi.

Koska meditointi koetaan (syystäkin) niin tärkeäksi osaksi käytännön okkultismia, olen joutunut miettimään tätä vuosien varrella aika paljon. Asiasta kirjoittavat auktoriteetit jakautuvat aika lailla kahteen, joista toinen puoli ei koe tarpeelliseksi kyseenalaistaa perinteisintä meditaatiotekniikkaa (aloilleen hiljentyminen eli "joogaamassa istuminen"). Onneksi itselleni korkeimpina henkilöauktoriteetteina olleet Blavatsky & Ervast ovat molemmat suhtautuneet asiaan hieman toisin, mikä on auttanut kultivoimaan toisenlaista lähestymistapaa.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Tähti
Posts: 173
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Meditaatio

Postby Tähti » Wed Feb 25, 2015 5:44 pm

Nefastos, kiinnostaisi kuulla millaisia nuo Ervastin ja Blavatskyn näkemykset on? Mulla ei oo kumpikaan näistä henkilöistä mitenkään erityisen hyvin kolahtanut. Jonkun verran tullut kuitenkin heitä luettua.

Lähinnäkin itse meditoin sen takia että huomannut sillä omalle kohdalle hyödyllisiä vaikutuksia, tuntuu että yhteys heikkenee korkeampaan minään ja tulee toimittua jotenkin heikommin. Tantrisen numerologian yksilölliset neuvot suosittelee kanssa juuri minulle meditaatiota.

Toi korkeampi minä viittaus siis tähän vinkkiin Valoa tielle kirjasta:
1. Seiso tulevassa taistelussa erilläsi, ja vaikka taistelet, älä ole sinä soturi.

2. Katso Soturiin ja anna hänen sinussa taistella.

3. Ota häneltä taisteluohjeet ja tottele niitä.

4. Tottele häntä, ei niin kuin hän olisi päällikkö, vaan niin kuin hän olisi sinä itse ja hänen puhutut sanansa olisivat sinun salaisten toiveittesi ilmaisu, sillä hän on sinä itse, mutta äärettömän paljon viisaampi ja voimakkaampi kuin sinä. Seuraa häntä silmilläsi, muuten taistelun tiimellyksessä ja kuumeessa voit kulkea hänen ohitseen, eikä hän tunne sinua, ellet sinä tunne häntä. Mutta jos huutosi kohtaa hänen kuuntelevan korvansa, niin hän on taisteleva sinussa ja täyttävä kolkon tyhjyyden sisässäsi. Ja jos näin tapahtuu, voit kestää taistelun kylmänä ja väsymättömänä, seisoen erilläsi ja antaen hänen taistella puolestasi. Silloin on sinun mahdotonta kertaakaan iskeä harhaan. Mutta ellet katso häneen, jos menet hänen ohitseen, ei sinulla ole mitään turvaa. Aivosi hourivat, sydämesi käy epävarmaksi, ja taistelukentän pölyssä näkösi ja aistisi pettävät, etkä erota ystäviä vihollisista.
User avatar
Nefastos
Frater
Posts: 3433
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Meditaatio

Postby Nefastos » Wed Feb 25, 2015 6:15 pm

Tähti wrote:Nefastos, kiinnostaisi kuulla millaisia nuo Ervastin ja Blavatskyn näkemykset on? Mulla ei oo kumpikaan näistä henkilöistä mitenkään erityisen hyvin kolahtanut. Jonkun verran tullut kuitenkin heitä luettua.


Kummankaan lähestymistapa ei ollut yksioikoinen, vaikka kumpikin puhui eri teoksissaan meditoinnista sanan monenlaisissa merkityksissä. Juuri tämä laajempi näkemys meditoinnista ko. kirjailijoilla on auttanut tarkkailemaan asia tutuimman laatikon ulkopuolelta.

Joitain tässä kontekstissa olennaisia huomioita:

- "Joogaamassa istuminen" on vaarallista, paitsi pätevän opettajan suoranaisessa valvonnassa. (Blavatsky)
- Meditaatio on huomion keskittämistä mentaalisella tasolla. Tällainen huomion keskittämisen jooga pääsee suoraan yhteyteen tutkimiensa asioiden kanssa tuolla tasolla. (Ervast)
- Varsinaiset fyysiset asennot ovat hyvin vähämerkityksisiä (molemmat)
- Joogameditaation termit dharana, dhyana & samadhi ovat ennen kaikkea huomion keskittymisen asteita, & sanoja on käytetty teksteissä joissa ei puhuta meditaatiosta sanan perinteisimmässä mielessä (molemmat)
- Mietiskely on aktiivinen tapahtuma, jossa mieli "ajattelemallla sitä, mitä ei voi ajatella" pyrkii vapautumaan aivojärjen konseptuaalisesta vankeudesta & kohoamaan korkeammille tasoille (B)
- ...ei kuitenkaan astraalisille, joissa näkyjä nähdään, vaan älyllisille & henkisille (etenkin B)
- Vetäytyminen "sammuttavaan"/asketistiseen kontemplaatioon on helposti itsekästä, todellinen henkinen harjoitus on koko ihmiskuntaa auttamaan pyrkivässä käytännöllisessä opiskelu- & opetustyössä (molemmat)

Nämä esimerkkeinä, mutta mielestäni myös painotuksellisesti tärkeinä.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Hoenir
Posts: 225
Joined: Thu Apr 24, 2014 5:13 pm

Re: Meditaatio

Postby Hoenir » Wed Feb 25, 2015 6:45 pm


- Vetäytyminen "sammuttavaan"/asketistiseen kontemplaatioon on helposti itsekästä, todellinen henkinen harjoitus on koko ihmiskuntaa auttamaan pyrkivässä käytännöllisessä opiskelu- & opetustyössä (molemmat)[/color]
Eikö ole hieman ongelmallista jakaa henkiseen kasvuun käytettäviä keinoja noin, tietyissä kasvun vaiheissa ihminen (ja vallankin vkt- painottuneet sellaiset) väkisinkin tarvitsee itseensä vajoamisen ja "itsekkään etääntymisen" kokemuksia, näen lähes mahdottomana sen munankuoren rikkomisen prosessin jos näin ei tehdä jossain vaiheessa. Tämä korostuu oikein tämän meidän kulttuurimme vaikutuspiirissä, muuraamme rajan itsemme ja kaiken muun väliltä umpeen ja hulluimmat vielä sanovat sitä hyveeksi, miten muuten sellaisesta vankilasta voi paeta kuin juoksemalla sinne missä raikas tuuli puhaltaa eikä ilmassa haista jatkuvasti kitkerää valhetta? Vaikka pako on helppoa ja oikeastaan monien tapauksessa välttämätöntä, niin paluu takaisin on silti suurin haaste. Paluu "tähän" elämään ja sen kyllästämiseen jollain aidolla ja puhtaalla.

Minusta ajoittaiset mielen sammuttamisen tuokiot on aivan toimiva osa todellista henkistä harjoitusta, sen puhdistava vaikutus maksaa itsensä ruhtinaallisesti takaisin myöhemmin. En näkisi hyvänä noin voimakasta erottelua todellisen ja jonkin muun (oletit "tosi kehityksen", joten taustalle myös "ei todellisen" yms) välille henkisessä kehityksessä, eikö kaikesta väkivallattomasta itsensä etsimisestä ole löydettävissä se olennainen ja kokonaisvaltaista kehitystä parhaiten palveleva osa jonka voi omaksua hyvinkin edistämään omaa matkantekoa korkeuksiin?
"Futile as a ghost I stand guard over hidden gold, O lord of the meeting rivers"
User avatar
Kenazis
Frater
Posts: 953
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Meditaatio

Postby Kenazis » Wed Feb 25, 2015 6:53 pm

Nefastos wrote:- "Joogaamassa istuminen" on vaarallista, paitsi pätevän opettajan suoranaisessa valvonnassa. (Blavatsky) .
Mikä tässä Blavatskyn ideassa mahtaa olla taustalla? En jaa tätä huomiota, paitsi siinä mielessä, että kaikki oman mielen syvällinen tutkiminen on potentiaalisesti vaarallista.
Nefastos wrote:- Meditaatio on huomion keskittämistä mentaalisella tasolla. Tällainen huomion keskittämisen jooga pääsee suoraan yhteyteen tutkimiensa asioiden kanssa tuolla tasolla. (Ervast) .
- Varsinaiset fyysiset asennot ovat hyvin vähämerkityksisiä (molemmat) .
Pitkälti samaa mieltä näistä. Tosin fyysiset asennot ovat siitä tärkeitä, että toiset asennot mahdollistavat huomattavasti paremmin keskittymisen ilman häiriöitä (jos puhutaan keskittämisestä mentaalisella tasolla). Jos taas puhutaan pranayama-harjoittelusta niin fyysisten asentojen merkitys on jo ihan toinen.
Nefastos wrote:- Joogameditaation termit dharana, dhyana & samadhi ovat ennen kaikkea huomion keskittymisen asteita, & sanoja on käytetty teksteissä joissa ei puhuta meditaatiosta sanan perinteisimmässä mielessä (molemmat) .
Tämä on tosiaankin monelle epäselvää. Tuntuu, että esim. samadhi yhdistetään monesti nirvanaan.

Nefastos wrote:- Vetäytyminen "sammuttavaan"/asketistiseen kontemplaatioon on helposti itsekästä, todellinen henkinen harjoitus on koko ihmiskuntaa auttamaan pyrkivässä käytännöllisessä opiskelu- & opetustyössä (molemmat) .
Samaa mieltä tästäkin, mutta monesti on miltei välttämätöntä alkaa tällaisella ”nollausmeiningillä”, jolla saa tasapainotettua ja rauhoitettua mielen ja sen astraalisen kuohunnan.
"In darkness let me dwell, The ground shall sorrow be..."

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest