Mitä mieltä olette seuraavasta Antoine Faivren tekemästä listasta, jossa hän kuvaa olennaisia piirteitä, jotka ovat yhteisiä tekijöitä Esoterisismin eri suuntauksille.
1) Teoria vastaavuuksista kosmoksen näkyvien ja näkymättömien osien suhteen.
2) Näkemys luonnosta elävänä olentona (kokonaisuutena), jolla on jumalallinen olemus tai elinvoima.
3) Tarve välittäville elementeille (kuten symbolit, rituaalit, enkelit, visiot), jotta voimme saavuttaa henkistä tietoutta/hengellistä tietoa.
4) Kokemus persoonallisesta ja henkisestä transmutaatiosta saavuttaessamme tätä tietoa
Näiden lisäksi on kaksi ei-olennaista piirrettä.
1) Yhtäpitävyys ja sopusointu erilaisten uskonnollisten traditioiden kesken (mm. prisca theologia ja philosophia perennis)
2) Idea mestarilta oppilaalle tapahtuvan esoteerisen oppien salaisesta siirrosta/välittämisestä initaation kautta.
Kuvaako yllä mainitut asiat omaa näkemystäsi tai mielestäsi Azazelin Tähden filosofiaa hyvin vai huonosti? Onko listassa joitain mielestäsi selkeästi tärkeämpiä tai vähemmän oleellisia asioita? Puuttuuko siitä jokin oleellinen piirre (esim. ajateltaessa Azazelin Tähteä)?
Ps. Kirjoitin tuon esoterisismi (esotericism), koska muistaakseni Faivre itse painotti että Esoterism ja Esotericism ovat eri asia (ainakin hänelle). En tosin muista minkälainen erottelu oli. Villinä veikkauksena jotain tähän tyyliin: Esoterisismi = Länsimainen esoteerinen traditio, Esoterismi = esoteria yleisesti ja laajemmin. Suosittelen tarkastamaan tuon.
Esoterisismin Piirteistä
-
- Posts: 811
- Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
- Location: Satakunta - Limbo
Esoterisismin Piirteistä
"We live for the woods and the moon and the night"
-
- Posts: 775
- Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
- Location: Espoo
Re: Esoterisismin Piirteistä
Lyhyesti sanottuna, mielestäni tuo Faivren määritelmä on paras näkemäni tiivistys esoterian yleisperiaatteista, ja olen viitannut siihen usein itsekin. Tietenkin määritelmät ovat kuitenkin lähes aina epätäydellisiä kaikkialla muualla paitsi aksiomatisoidussa matematiikassa.
-
- Posts: 1806
- Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm
Re: Esoterisismin Piirteistä
Samoin ajattelen minäkin.Wyrmfang wrote:Mielestäni tuo Faivren määritelmä on paras näkemäni tiivistys esoterian yleisperiaatteista
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
-
- Posts: 31
- Joined: Wed Aug 14, 2013 1:34 am
Re: Esoterisismin Piirteistä
Kyllä tuo aika hyvä tiivistys on. Oma lähestymiskulmani asiaan on että olennaisten piirteiden listan neloskohta, subjektiivinen kokemus, on koko paketin ydin ja kulmakivi. Kolmoskohdan asiat tarjoavat työkaluja ja maamerkkejä joiden avulla neloskohdassa edetään ja navigoidaan, ja ykkös- ja kakkoskohta sitten ovat oivalluksia joihin neloskohdan perusteella päädytään.
Ei-olennaisista piirteistä ykköskohdasta todettakoon että:
-jos uskonnollisista traditioista on jotain universaaleja totuuksia löydettävissä, ne löytynevät varmimmin juurikin eri traditioita yhdistävistä tekijöistä
-henkisen transmutaation kokemus on kytköksissä myös ihmisen biologiaan ja fysiologiaan meille (ja mahdollisesti myös muille eläinlajeille) lajityypillisenä ilmiönä. Asian tiimoilta tehdään myös tieteellistä tutkimusta jota joskus myös neuroteologiaksi kutsutaan. Jos ja kun kokemuksella on biologista perustaa, kokemus itsessään on kulttuurista riippumaton. Kulttuuri kuitenkin vaikuttaa siihen, miten tätä kokemusta kuvaillaan ja tulkitaan kielen, tekstien ja symbolien välityksellä.
Kakkoskohdasta:
-esoteerisuutta käsittelevässä wikipedia-artikkelissakin mainittu sisäpiirille rajattu salainen oppi (jonka mahdollisesti voi lukea jostain kielletyistä kirjakääröistä) herättää mielikuvan koko esoterian käsitteen eksoteerisesta tulkinnasta. Esoterian ydinolemus lienee kuitenkin siinä, että mysteerit avautuvat sisäisen ymmärryksen avulla, eikä siinä että jossain elitistien hyvävelikerhossa tarjoillaan hopeatarjottimella salaisia tekstejä. Raamatussakin viitataan tähän:
"Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä."
-Matt. 13:13
Ei-olennaisista piirteistä ykköskohdasta todettakoon että:
-jos uskonnollisista traditioista on jotain universaaleja totuuksia löydettävissä, ne löytynevät varmimmin juurikin eri traditioita yhdistävistä tekijöistä
-henkisen transmutaation kokemus on kytköksissä myös ihmisen biologiaan ja fysiologiaan meille (ja mahdollisesti myös muille eläinlajeille) lajityypillisenä ilmiönä. Asian tiimoilta tehdään myös tieteellistä tutkimusta jota joskus myös neuroteologiaksi kutsutaan. Jos ja kun kokemuksella on biologista perustaa, kokemus itsessään on kulttuurista riippumaton. Kulttuuri kuitenkin vaikuttaa siihen, miten tätä kokemusta kuvaillaan ja tulkitaan kielen, tekstien ja symbolien välityksellä.
Kakkoskohdasta:
-esoteerisuutta käsittelevässä wikipedia-artikkelissakin mainittu sisäpiirille rajattu salainen oppi (jonka mahdollisesti voi lukea jostain kielletyistä kirjakääröistä) herättää mielikuvan koko esoterian käsitteen eksoteerisesta tulkinnasta. Esoterian ydinolemus lienee kuitenkin siinä, että mysteerit avautuvat sisäisen ymmärryksen avulla, eikä siinä että jossain elitistien hyvävelikerhossa tarjoillaan hopeatarjottimella salaisia tekstejä. Raamatussakin viitataan tähän:
"Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä."
-Matt. 13:13