Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
Locked
Xenos

Re: Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Post by Xenos »

“Man is born unto the trouble as the sparks fly upwards.' In other words suffering is germane to our existence; indeed, how without it, should we be able to 'fly upwards.”
- Andrei Tarkovski
obnoxion

Post by obnoxion »

Ihmisen kaikki synnit ovat kuin tippa vettä Jumalan rakkauden valtameressä.

-Ortodoksipappi Sergei Bulgakov-
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
obnoxion

Post by obnoxion »

Mä tunnen, on noitien tanssi alkanut jossain...

-Dingo/Neumann: "Valkoiset tiikerit"-
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Nefastos

Post by Nefastos »

"- Niin tietysti. Mutta ei noituus ole niin yksinkertaista. Siihen kuuluu kaikenlaisia hokemia, symboleja ja rituaaleja. Niin on ainakin ennen ollut.
- Ehkäpä rituaalit on tarkoitettu korvaamaan sellaista todellista hätää, jolla sinä lähetit kutsusi meille. Vaikka väität halunneesi kuolla, se ei todellisuudessa voi pitää paikkaansa, sillä silloin kutsusi ei olisi ollut niin vahva emmekä me olisi päässeet luoksesi niin nopeasti. (...) Toivon, että voin auttaa sinua vielä kerran. Ja muista, että veljemme ilmassa ja tulessa yrittävät myös auttaa sinua. Ja muista pedot - niistäkin voi olla sinulle apua. Niiden avun vilpittömyyttä ei tarvitse epäillä. Mutta varo jumalia, Elric. Varo Korkeampien maailmojen herroja ja muista, että heidän avullaan ja lahjoillaan on aina hintansa."

- Michael Moorcock: Elric Melnibonélainen (2:1). Suom. Jaakko Kankaanpää.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Nefastos

Post by Nefastos »

Marian ilmestyspäivän kunniaksi esitän pohdiskeltavaksi neljä sitaattia. Salve, dei genitrix!

* * *

"I stayed up all night reading while listening to the cows lowing and their bells clanging until I cried out, 'I've found it!' 'It' was the religion of the Goddess and the power of her mysteries."
- Mary K. Greer: Women of the Golden Dawn - Rebels and Priestesses

* * *

"Suuri Äiti ja Poppamies [= Velho (JN huom.)] ovat eräänlaisia omnipotenttiuden harhan edustajia, täydellisen miehen ja täydellisen naisen kuvia. Piilotajunnan integroituminen persoonallisuuteen sen tunnustetuksi ylärakenteeksi merkitsee individuaatio-prosessin päätepistettä (jota siis harvoin saavutetaan) ja todellisen Itseyden syntyä, jota myös mm. Kristus-arkkityyppi edustaa. Itseydellä on siis intentionaalinen ja dynaaminen luonne: tietoisuus ja piilotajunta pyrkivät integroitumaan. Itseys on potentiaali, joka vaatii täyttymistä ja se ikäänkuin 'vetää' tai 'johtaa' sellaista ihmistä, joka on luovuttanut vetovastuun elämässään sille. Pahin este vetovastuun luovuttamiselle on omnipotenttiutta ja omavanhurskautta edustava Suuri Äiti/Poppamies."
- Risto Pulkkinen: Tekstistä elämään - Psykodynaamisesta tekstintutkimuksesta

* * *

"The Goddess has three eyes:
sun of knowledge, moon of love,
and fire of cosmic dissolution.
What artist can create such a gaze?
August Kali is the destroyer of every limit.
How can limited representation contain her?
Only she can wash the stains of conventional concepts
from the bright cloth of primal awareness,
revealing her indescribable nature
to the child who sings this song."

- Lex Hixon: August Kali is the destroyer of every limit

* * *

"Tämä kahden testamentin läpi kulkeva sisäänhengitys saa Kristuksen haavat umpeutumaan, kuolleet nousemaan haudoistaan, patriarkat palaamaan äitiensä kohtuihin; se pyyhkii kivitaulut puhtaiksi käskyistään ja ajaa teot takaisin sydämiin. Lopulta se vapahtaa Käärmeen paratiisissa, kätkee naisen takaisin miehen kylkeen, sammuttaa tähdet, ja sulkee kaikkeuden alkupimeyden rauhaan."
- Fra Obnoxion: Hopeaa Pimeyden Vuorilta
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Nefastos

Post by Nefastos »

"Ja kaikki, mitä voimme sanoa daimoniksi, on jumalten ja ihmisten väliltä. (...) Se toimii tulkkina ja viestinviejänä ihmisten ja jumalten keskinäisessä kanssakäymisessä ja toimittaa perille edellisten rukoukset ja uhrit ja jälkimmäisten käskyt ja vastaukset uhreihin. Se täyttää jumalten ja ihmisten välisen tyhjän tilan ja sitoo kaiken eheäksi kokonaisuudeksi. Daimonin vallassa on myös näkijänkyky ja pappien tieto uhreista ja mysteereistä, loitsuista, ennustamisesta ja taikomisesta. Jumalat eivät itse ota yhteyttä ihmisiin, vaan he seurustelevat ja keskustelevat ihmisten kanssa ainoastaan daimonin välityksellä sekä unessa että valveilla. Sellainen ihminen, joka on tästä kaikesta selvillä, on daimonin uskottu. Tunsipa ihminen miten hyvin tahansa muut asiat, niin kuin esimerkiksi taiteen ja käsityötaidon, hän on vain tavallinen maallikko. Daimoneita on paljon erilaisia ja yksi niistä on Eros."
- Platon: Pidot (202-3, suom. Marianna Tyni)

* * *

"Ihmiset, jotka Minua etsivät, kuuluvat neljään luokkaan, oi Arjuna! Ne ovat: ahdistetut; totuuteen pyrkiväiset; itseensämieltyneet, joita pakko vaatii tekemään hyvää, ja viisaat, Oi Bharatojen herra!"
- Bhagavad-Gîtâ (7:15, suom. Martti Humu)
Teratokrios

Post by Teratokrios »

"- Katsos, hänen pirunsa on kuollut, ja nyt tuo onneton on tyhjä, aivan tyhjä! Hän on kuin kaikki muutkin. Hän mietti hetken ja sanoi sitten yhtäkkiä:
- Luuletko isäntä että tuo paholainen oli...
- Varmasti, vastasin. Hänet oli vallannut ajatus polttaa luostari, hän poltti sen ja rauhoittui. Hän halusi syödä lihaa ja juoda viiniä, mutta toinen Zacharias ei tarvinnut lihaa eikä viiniä vaan tuli ravituksi paastotessaan.
Zorbas pohdiskeli tätä.
- Taidat olla oikeassa isäntä. Minusta tuntuu, että minussa on viisi tai kuusi pahaa henkeä.
- Kaikilla miellä niitä on, Zorbas, älä siitä ole huolissasi. Ja mitä enemmän meillä niitä on, sen parempi. Riittää, kun he pyrkivät kaikki kohti samaa päämäärä, vaikka eri teitä.

Tälläiset puheet tekivät Zorbasin levottomaksi. Jän nojasi päätään polviaan vasten ja mietti.
- Mitä päämäärää? hän kysyi vihdoin ja kohotti päätään.
- Kuinka minä tietäisin Zotbas? Kysyt minulta hyvin vaikeita asioita, kuinka selittäisin?
- Sano se vain niin, että ymmärrän. Minä olen tähän saakka antanut pahojen henkieni tehdä mitä haluavat, olen antanut niiden kulkea mitä tietä vain itse tahtovat. Ja siksi jotkut sanovat minua kunnialliseksi, toiset kunniattomaksi, jotkut hölmöksi, toiset viisaaksi Salomoksi. Minä olen kaikkea tätä ja vielä kaikenlaista muutakin, oikea sillisalaatti minä olen. Selitä minulle jos osaat, mikä on päämäärä!

- Luulen Zorbas, mutta voin erehtyäkin että on kolmenlaisia ihmisiä: sellaisia, jotka ottavat elämänsä päämääräksi elämisen: syömisen, juomisen, rakastamisen, rikastumisen, tulemisen kuuluisaksi. Sittten on sellaisia, jotka eivät pidä päämääränään elää vain omaksi hyväkseen, vaan kaikkien ihmisten hyväksi. He tuntevat, että kaikki ihmiset ovat yhtä ja pyrkivät heitä valistamaan, rakastamaan heitä niin paljon kuin voivat ja tekemään heille hyvää. Lopuksi on sellaisia, joiden päämäränä on elää koko maailmankaikkeuden elämää: kaikki, ihmiset, eläimet, kasvit, tähdet olemme yhtä, olemme olemukseltamme samaa ja käymme samaa hirvittävää taistelua. Taistelua aineen muuntamiseksi hengeksi."

- Niko Kazantzakis: Kerro minulle, Zorbas

Ehkä hieman pitkä lainaus, mutta kaikki tuntui niin oleelliselta että tuntui etten voi jättää mitään pois.

Edit: laitoin vielä lähteen, vaikka todennäköisesti kaikille aika ilmiselvä.
"Et Ducam tertiam partem per Ignem et uram eas sicut uritur Argentum et probabo eos sicut probatur Aurum."
Xenos

Post by Xenos »

"Hän on näkymätön, kaikkeuden yläpuolella.
Hän on katoamattomuus, kirkas valo, jota yksikään silmä ei voi katsoa.
Hän on näkymätön henki.
Häntä ei voi verrata muihin jumaliin eikä pitää heidän kaltaisenaan. Hän on enemmän kuin jumala, koska hänen yläpuolellaan ei ole mitään eikä kukaan hallitse häntä.
Hän ei ole missään itseään vähäpätöisemmässä, sillä kaikkeus on hänessä.
Hän ei tarvitse elämää, sillä hän on ikuinen. Hän ei tarvitse mitään, sillä häntä ei voi tehdä täydellisemmäksi.
Hän on kokonaan täydellinen. Hän ei ole tarvinnut mitään lisää tullakseen täydelliseksi, vaan hän on aina ollut kokonaan täydellinen [...].
Hän on ääretön, sillä ennen häntä ei ole ollut ketään, joka olisi asettanut hänelle rajat.
Hän on tutkimaton, sillä ennen häntä ei ole ollut ketään, joka olisi päässyt selville hänestä.
Hän on mittaamaton, sillä ennen häntä ei ole ollut ketään mittaamassa häntä.
Hän on näkymätön, koska kukaan ei ole nähnyt häntä.
Hän on ikuinen, koska hän pysyy ikuisesti.
Hän on sanoin kuvaamaton, koska kukaan ei ole pystynyt tavoittamaan häntä puhuakseen hänestä. Hänelle ei voi antaa nimeä, sillä ennen häntä ei ole ollut ketään, joka olisi antanut hänelle nimen.
Hän on mittaamaton valo, hän on puhdas ja tahraton pyhä.
Hän on sanoin kuvaamaton, täynnä turmeltumattomuutta.
Hän ei ole täydellisyydessä, autuudessa eikä jumaluudessa, vaan hän on paljon enemmän kuin ne.
Hän ei ole ääretön eikä hänelle ole asetettu rajoja, vaan hän on paljon enemmän kuin ne.
Hän ei ole ruumiillinen eikä ilman ruumista.
Hän ei ole suuri eikä pieni.
Ei voida sanoa, kuinka suuri tai millainen hän on, sillä kukaan ei pysty käsittämään häntä.
Hän ei kuulu olevaisiin, vaan on paljon enemmän, ei sellaisena, joka on enemmän, vaan omana itsenään.
Hän ei kuulu ikuisuuten eikä aikaan, sillä ikuisetkin olennot on ensin luotu.
Aika ei sido häntä. Hän ei ota keneltäkään toiselta mitään, sillä se, mitä otetaan, on lainaa. Joka on ollut olemassa ennen mitään muuta, sen ei tarvitse ottaa keneltäkään mitään."

- Johanneksen salainen kirja
Nefastos

Post by Nefastos »

"Jokainen mies ja jokainen nainen on tähti."
- Aleister Crowley: Liber Al vel Legis

"Koskaan ei tule tähteä hänestä, jonka kasvot eivät valaise."
- William Blake: Taivaan ja helvetin avioliitto
obnoxion

Post by obnoxion »

Eilen kuulin radiosta kuinka juontaja nimitti lokkeja "lentäviksi rotiksi", tarkoittaen että lokeista on kovasti haittaaa ihmisille uimarannoilla ja kauppatoreilla. Tänään satuin lukemaan erilaisen näkökulman Aamulehden (24.7.2013) hastattelusta:

Altruismilla saavutetaan enemmän. Olena aina ihaillut lokkeja: ruokaa löytäessään ne huutavat muut paikalle. Linnut ovat pärjänneet hyvin tällä planeetalla.

-säveltäjä Magnus Lindberg-
Locked