Sekalaisia kysymyksiä
-
- Posts: 186
- Joined: Wed May 15, 2013 1:54 pm
Re: Sekalaisia kysymyksiä
Onko Azazelin Tähden rukoustyöskentelyssä suuri merkitys sillä luetaanko rukoukset ääneen, hiljaisella äänellä vai äänettömästi? Tarkoitan erityisesti teurgisia rukouksia.
- Nefastos
- Posts: 3029
- Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
- Location: Helsinki
Re: Sekalaisia kysymyksiä
Ei ole. Tapa joka tuntuu oikealta itselle on paras.
Minulle henkilökohtaisesti melko syvä äänenkäyttö on parhaita tuloksia antava esitystapa, milloin se vain on mahdollista. (Pari päivää sitten luin keskipäivän rukoukset lyhyesti junassa, ja pidättäydyin loitsuamasta niitä ja mantroja kovin kovaan ääneen...) Toisaalta esimerkiksi tantrakirjallisuus erottelee useita eri vâcin eli pyhä äänen muotoja, joista ääneen lausuttu ääni on heikoin; maagisesti vaikuttavampana pidetään äänettömästi artikuloitua, ja kaikkein vahvimpana tyystin artikuloimatonta ääntä. Viimeisellä oletan tarkoitettavan sitä sydämen mystistä kokemusta, joka ei sanallistu meidän yleensä tarkoittamallamme tavalla, vaan jossa "ääni" on älyllisesti (kaavallisesti, logosisesti) oivallettu mutta tavanomaisessa mielessä "sanaton" esitys.
Minulle henkilökohtaisesti melko syvä äänenkäyttö on parhaita tuloksia antava esitystapa, milloin se vain on mahdollista. (Pari päivää sitten luin keskipäivän rukoukset lyhyesti junassa, ja pidättäydyin loitsuamasta niitä ja mantroja kovin kovaan ääneen...) Toisaalta esimerkiksi tantrakirjallisuus erottelee useita eri vâcin eli pyhä äänen muotoja, joista ääneen lausuttu ääni on heikoin; maagisesti vaikuttavampana pidetään äänettömästi artikuloitua, ja kaikkein vahvimpana tyystin artikuloimatonta ääntä. Viimeisellä oletan tarkoitettavan sitä sydämen mystistä kokemusta, joka ei sanallistu meidän yleensä tarkoittamallamme tavalla, vaan jossa "ääni" on älyllisesti (kaavallisesti, logosisesti) oivallettu mutta tavanomaisessa mielessä "sanaton" esitys.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
-
- Posts: 186
- Joined: Wed May 15, 2013 1:54 pm
Re: Sekalaisia kysymyksiä
Kiitos vastauksesta!
Juuri näin. Kuten Ervast esittää Jeesuksen salakoulussa:
&...rukous ei ole eksoteerinen ulkonainen asia, jota voitte tehdä toisten ihmisten nähden, vaan rukouksen ihminen suorittaa sillä tavoin, että hän menee omaan kammioonsa ja sulkee ovensa ja rukoilee yksikseen hiljaisuudessa.
Ei kukaan tiedä että rukoilemme, kun rukoilemme omassa sydämessämme.
- Peregrina
- Posts: 118
- Joined: Thu Aug 03, 2017 10:35 pm
Re: Sekalaisia kysymyksiä
Tämä on nyt vähän hassu kysymys, mutta satutteko tietämään, onko 26. huhtikuuta jollain tapaa merkittävä päivä?
Re: Sekalaisia kysymyksiä
Almighty Wikipedia ainakin näyttäisi luettelevan sarjan sekä katastrofeja ja tragedioita, sekä myös joidenkin suurmiesten syntymiä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/26._huhtikuuta
- Peregrina
- Posts: 118
- Joined: Thu Aug 03, 2017 10:35 pm
Re: Sekalaisia kysymyksiä
Katselinkin, että Chernobyl räjähti tuolloin. Sillä kyselin, jos täällä tiedetään jotain, mitä Wikipedia ei tiedä 

- Nefastos
- Posts: 3029
- Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
- Location: Helsinki
Re: Sekalaisia kysymyksiä
Kysymystä haasteuttavat esoteerisempiin ajanlaskutapoihin liittyvät eriävät kalenterit. Onneksi myös tässä ihana Wikipedia rientää hätiin, ja tutkimusta voi aloittaa esimerkiksi aiheista Hebrew calendar, Babylonian calendar, Nisan . Omassa aurinkokeskisessä gregoriaanisessa kalenterissamme 26. huhtikuuta koetaan vuodesta toiseen liikahtamattomaksi päiväksi, mutta kuukeskisissä kalentereissa se siirtyy vuodesta riippuvaan kohtaan (noin) niisankuuta. Helleenisillä pakanoilla oli puolestaan omat kalenterinsa &c.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
- Peregrina
- Posts: 118
- Joined: Thu Aug 03, 2017 10:35 pm
Re: Sekalaisia kysymyksiä
Kiitos vinkeistä! Miten on mahdollista, että ajalla ennen interwebiä on ollut minkäänlaista sivistystä 

Re: Sekalaisia kysymyksiä
Asian voisi muotoilla myös toiselta puolen siten, että miten on mahdollista, että internetin aikakaudella koko (todellisen) sivistyksen käsite tuntuu lähes romahtaneen? Meillähän on periaatteessa käytössä koko Aleksandrian kirjasto ja universaali viisaus, mutta harva sitä vaikuttaa hyödyntävän. "Metsästä" löytyy paljon sellaista, mitä ei Internet pysty koskaan korvaamaan.