Tämä on ensimmäinen postaukseni tällä foorumilla. Olen pitkän kaavan mukainen etsijä, ja nyt matka näyttää tuoneen tänne

Minua kiinnostaisi kuulla mikä näkemyksenne on psykoterapian hyödyllisyydestä ja asemasta henkisen kehityksen polulla? Olen itse 44-vuotias, ja olen paininut vähintään parikymppisestä asti ongelmien kanssa, jotka yhteiskunnassamme luokitellaan"depression" sateenvarjon alle. Nämä ristiriidat itsessäni ovat kieltämättä auttaneet lintuperspektiivistä katsottuna kehittymistäni ihmisenä, vaikka kyseessä melkoinen kiirastuli on ollutkin. Ne ovat herättäneet niin paljon kysymyksiä itsestäni ja maailmasta, että ilman niitä en olisi varmaankaan tullut "henkiselle polulle" lähteneeksi.
Kuitenkin; itse aiheeseen: olen käynyt läpi kaksi psykoterapiaa, joskin ne ovat pituudeltaan olleet vain 6kk ja 12kk, mutta kuitenkin vaikutukseltaan kumpikin on ollut henkilökohtaisesti mullistava. Koen terapian toimivan eräänlaisena linssinä joka pakottaa ja auttaa tuomaan fokukseen niitä alitajuntaisia pohjavirtoja, jotka aiheuttavat patologioita arkitasolle. Vaikka ulospäin hyvä terapeutti ei tee juuri mitään muuta kuin on paikalla, niin jokin asetelman muodollisuudessa luo itselle sellaisen melkein "pyhän" tilan joka muuttaa muuten hedelmättömän, oman pään sisällä tapahtuvan märehtimisen hyvin korkea energiseksi muutosvoimaksi. Nimenomaan polttolasin omainen, tiivistävä tunne on omalla kohdallani osuva vertauskuva; prosessi on usein hyvinkin raskas ja tuskallinen, mutta ilman terapiaa samojen asioiden läpikäymiseen olisi mennyt mittaamattoman paljon pidempi aika. Itse terapiaistunto ei myöskään oman kokemukseni mukaan ole yleensä se aika ja paikka, missä läpimurrot tapahtuvat, vaan oivallukset putkahtelevat esiin arvaamattomissa tilanteissa keskellä muuta elämää. Terapiaprosessi vain on jollain mystisellä tavalla se soppaa hämmentävä kauha, joka saa alitajuntaan hautautuneet asiat liikkeeseen ja yhdistymään uusiin asentoihin ja muodostamaan näkyvistä kadonneita yhteyksiä, vastinpareja ja vastauksia.
Yksi menetelmän etu on myös se, kuinka sen kautta löytyneet vastaukset tulevat koetuiksi tunteiden kautta, aivan eri tavalla totuutena kuin vaikkapa älyllis-loogis-filosofinen tieto. Ennen terapiaa etsin vastauksia mm. zenistä ja länsimaisesta filosofiasta, mutta kumpikaan näistä ei kyennyt tuottamaan tunnetta vastauksista. Toisaalta terapian kautta tulleet vastaukset ovat auttaneet ymmärtämään kumpaakin edellä mainittua aivan erilaatuisella tavalla; esimerkiksi zenin huomiot itsen tyhjyydestä tuntuvat nyt päivänselviltä tosiasioilta.
Ehkä loppujen lopuksi terapia on oiva väline itsensä nollaamisen toteuttamisessa; tarkoitan tällä sitä miten ainakin omalla kohdalla monet patologiset ajatusmallit aiemmin olivat miltei rampauttavan suuria esteitä henkiselle etenemiselle; nykyiselläni voin edes alkaa vakavasti ajatella asiaa