Runoutta

Keskustelut kuvataiteesta, musiikista, runoudesta ja muista taidemuodoista.
Locked
lux ferre
Posts: 97
Joined: Sat Aug 27, 2016 7:25 pm

Re: Runoutta

Post by lux ferre »

Tähyilivät viisaat ennustajat tähtihin:
Syntyvä on yöllä nuorukainen ihanin.
Hälle tummatukan jota hellit,antaa Saturnus
Marsin lahjana on posken herkkä punerrus.
Katseensa on jousimiehen nuolen kaltainen,
Merkurius antaa älyn,oppi viisauden,
Väkevyys ja rohkeus on anti Otavan,
Kädet sekä jalat saavat kuulta suudelman.

Ote: "Tuhannen ja yhden yön tarinoista"
tarinasta mustasukkaset sisaret
User avatar
Soror O
Posts: 416
Joined: Wed Sep 19, 2018 6:15 pm

Re: Runoutta

Post by Soror O »

Eräs kotiinpaluu

Musta sulka jonka lähetit
odotti minua ovellani
aukaisit sillä sydämeni ja
kuljit sisään
Hengitin sinua
kuin kaukaista, pyhää ilmaa
Sitten puhalsin sinut
takaisin itseesi
kuin valkoisen höyhenen
If you want to reborn, let yourself die.
lux ferre
Posts: 97
Joined: Sat Aug 27, 2016 7:25 pm

Re: Runoutta

Post by lux ferre »

Seitsämän tähden siunaus

Hän on tie totuuteen, hänen kirkkaat sanansa, me kuljemme polkua hänen armosta, taivaankansi edessäni aukeaa myrskyn lailla, olet antanut tiedon lahjan, voinko kurkottaa tähtiin, voinko nähdä Saturnuksen kahleet edessäni,tyhjän avaruuden? Marsin kärsimyksen ja Venuksen lempeän viisauden, me kuljemme polkua hänen armosta, me etsimme totuutta kirkasta, matkan päässä saavutan seitsämän tähden siunauksen.
User avatar
Soror O
Posts: 416
Joined: Wed Sep 19, 2018 6:15 pm

Re: Runoutta

Post by Soror O »

(Tämä proosarunon tapainen syntyi kun yritin keskittyä Fosforoksen lukemiseen samassa tilassa missä lapsi katsoi Ryhmä Hauta. Jos ette tiedä, mikä on Ryhmä Hau, älkää ottako selvää. Itselleni ajatus ns. profaanin pyhittämisestä on alati ajankohtainen ja mielenkiintoinen. Juuri nähdä ja kokea Hengen läpäisevyys siellä, missä sitä ei näennäisesti ole. Ja myös kokea elämyksellisesti vastakohdat toisinaan. Esimerkiksi juuri oppia kääntämään hiljaisuuden jano kykyyn sukeltaa kakofoniaan halulla ja löytää hiljaisuus sieltä. Eikä minkään aistillisen turtumuksen muodossa, vaan Ideana, jonka voi saattaa lihaksi.)

Älä jää odottamaan alttarin rakentumista, alttari on sisälläsi, alttarisi ikuisen ja ajallisen pakenevien rantojen välissä, pohjattomassa meressä. Alttarisi jokaisessa pienen minäsi oikussa, jokaisessa äänessä, jonka toivoisit hiljaisuudeksi. Jokaisessa turhassa toivossasi. Jokaisessa mitättömässä surussasi. Alttarisi Ryhmä Haun tunnusmusiikissa, alttarisi nukkana matossa, alttarisi kuluneessa ruumiissasi neidoksi syntymässä.
If you want to reborn, let yourself die.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Runoutta

Post by Nefastos »

Ave wrote: Sun Jul 05, 2020 9:33 amItselleni ajatus ns. profaanin pyhittämisestä on alati ajankohtainen ja mielenkiintoinen.

Minusta se kuuluu syvälliseen satanismiin tavalla tai toisella; vain pinnallinen, estetisoiva okkultismi voi väistää tämän kysymyksen luomalla dualistisen maailmantulkinnan.

Ajattelin jo sanoa, ettei seuraava ajatukseni liity runouteen. Mutta ehkäpä se liittyy.

Minulle kaikessa oleva pyhä ilmenee kolmessa sektorissa. Ensimmäinen on filosofinen, eli en pysty järjelläni ymmärtämään, kuinka jokin mikä on niin merkityksekästä että se tulkitaan pyhäksi voisi samalla olla niin rajattua, ettei se olisi kaiken sisätasona. Tämä on vankka älyllinen ("buddhi-manasinen") kokemus. Toinen kokemus on seurausta omasta yliherkkyydestäni, mistä seuraa keskeytyksetön eskapismin toive. Tämä toive saa minut kehräämään mielestäni ainesta, jolla ympäröin itseni, niin fyysistä kuin astraalista kuin mentaalista. Silloin pyhän nostava kokemus välittyy näennäisen pinnallisista muodoista, koska ne on laadittu täysin omaehtoisesti tavalla, joka osoittaa omaan sisimpään merkityskenttään. Ja kolmanneksi, pyhän kokemus erityisen hankalasta, pinnallisesta & vaikeasta syntyy näennäisen paradoksaalisesti mutta kuitenkin ilmiselvästi kahden edellisen seurauksena: maailma nimittäin tietenkin lävistää ja rikkoo koko ajan tuota eskapismin koteloani, tunkeutuen sisääni elämyksinä joista kaikki tuntuvat väkivallalta pienemmässä tai suuremmassa mittakaavassa. Nähdä mänty tai kuorma-auto tai joutua kesämökille tai kuulla television ääni voivat aiheuttaa repulsion joka tuntuu tarpeelta antaa ylen: maailma tuntuu brutaalilta, karkealta, vastenmieliseltä jo puhtaan esteettisellä ja fokaalisella tasolla, vaikkemme edes menisi itse asiaan eli kaikkien olentojen jatkuvaan kärsimykseen, joka on kaikkien yhdessä koko ajan koettavissa. Siten tuo "sisään tunkeutuminen" on Saatanan eräänlainen hellä raiskaus (pahoittelen ilmausta, joka mielestäni sopii vain tähän yhteen ainoaan käyttötarkoitukseen) jokaisena hetkenä. Hellä, koska se pakottaa kohtaamaan Ykseyden & irtautumaan solipisismista; tai kohtaamaan oman solipsismin kaikki eri heijastus- ja komplementtipuolet. Raiskaus, koska itseen on otettava jotain mitä ehdottomasti ei tahtoisi sinne ottaa. Nimittäin maailma.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Soror O
Posts: 416
Joined: Wed Sep 19, 2018 6:15 pm

Re: Runoutta

Post by Soror O »

Nefastos wrote: Sun Jul 05, 2020 10:20 am Nähdä mänty tai kuorma-auto tai joutua kesämökille tai kuulla television ääni voivat aiheuttaa repulsion joka tuntuu tarpeelta antaa ylen: maailma tuntuu brutaalilta, karkealta, vastenmieliseltä jo puhtaan esteettisellä ja fokaalisella tasolla, vaikkemme edes menisi itse asiaan eli kaikkien olentojen jatkuvaan kärsimykseen, joka on kaikkien yhdessä koko ajan koettavissa. Siten tuo "sisään tunkeutuminen" on Saatanan eräänlainen hellä raiskaus (pahoittelen ilmausta, joka mielestäni sopii vain tähän yhteen ainoaan käyttötarkoitukseen) jokaisena hetkenä. Hellä, koska se pakottaa kohtaamaan Ykseyden & irtautumaan solipisismista; tai kohtaamaan oman solipsismin kaikki eri heijastus- ja komplementtipuolet. Raiskaus, koska itseen on otettava jotain mitä ehdottomasti ei tahtoisi sinne ottaa. Nimittäin maailma.
Kiitos tämän jakamisesta, todella. Ja tuo ilmaus on kaikessa paradoksaalisuudessaan ja liminaaliudessaaan niin oikea, ettei sen äärellä voi kuin nauraa ja hiljentyä. Nuorempana joku osa minusta ajatteli tämän raastavan maailmassa olemisen kokemuksen jonkinlaiseksi vammaisuudeksi, josta tulisin toipumaan. Että jossain vaiheessa minusta tulisi ihminen, joka lakkaisi loukkaantumasta ulkoiluvaatteen väristä. Voin sanoa, että vanheneminen ja lasten saaminen on vaikuttanut ennemmin niin, että Saatanan kirkkaus näyttäytyy entistä läpitunkevampana.
If you want to reborn, let yourself die.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Runoutta

Post by Nefastos »

Tuo itsessään äärimmäisen problemaattinen esitys kuuluu myös samaan tarinaan, johon vastikään viittasin englanninkielisen puolen keskustelussa absoluuttiopin kahtalaisesta käytäntöön tuomisen mahdollisuudesta. Se löytyy esimerkiksi sitaattiketjustamme.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Angolmois

Re: Runoutta

Post by Angolmois »

Saatanan hellä raiskaus on näin ollen päivittäinen kokemus täälläkin. Hauskaa miten erilaisia muotoja se voi ottaa, sillä itselleni modernissa kaupungissa - tai urbaanissa ympäristössä oleminen ylipäätään - pitkään oleminen tuottaa saman tunteen kuin Nefastokselle kesämökki/maaseutu.

Pitäisikin tehdä sanoitukset tai runo teemalla "Gently Raped by Satan". Siitä saisi mainion BM -biisin.
Angolmois

Re: Runoutta

Post by Angolmois »

Boreas wrote: Sun Jul 05, 2020 4:34 pmPitäisikin tehdä sanoitukset tai runo teemalla "Gently Raped by Satan". Siitä saisi mainion BM -biisin.
Tuumasta toimeen: viewtopic.php?p=31373#p31373
User avatar
Soror O
Posts: 416
Joined: Wed Sep 19, 2018 6:15 pm

Re: Runoutta

Post by Soror O »

Nefastos wrote: Sun Jul 05, 2020 11:37 am Tuo itsessään äärimmäisen problemaattinen esitys kuuluu myös samaan tarinaan, johon vastikään viittasin englanninkielisen puolen keskustelussa absoluuttiopin kahtalaisesta käytäntöön tuomisen mahdollisuudesta. Se löytyy esimerkiksi sitaattiketjustamme.
Jostain syystä minua puhutteli erityisesti loppukaneetti siitä, kuinka Rudra

"tarjosi ruumiinsa voittajan istuimeksi tai kulkuvälineeksi. Kaikki Rudran tunnusmerkit ja hänen kuninkaallisen pukunsa eri osat, pääkallokruunu, kallokuppi, luukoristeet, tiikerinnahkainen paita, ihmisennahkainen ja elefentinnahkainen viitta, haarniska, siipipari, puolikuu hänen hiuksistaan ja niin edelleen, muutettiin herukan puvuksi."

Itse kullekin lienee tämä herukkoituminen enemmän tai vähemmän tuttu myyttinen toisinto polulla.
If you want to reborn, let yourself die.
Locked