Nefastos 2020
Viime kuussa kirjoitin joistakin Graal-työtä koskevista perusteista. Osa lukijoista on tulkinnut samassa yhteydessä julkaistun tekstin Neofyytin koettelemukset liittyneen erityisesti Graal-työhön. Kuten kirjoituksessa esitin, mainitut kolmenlaiset haasteet tulevat kuitenkin kohtaamaan kaikkia ”uudestisyntyviä” (neofyyttejä), jotka tulevat niiden koettelemiksi millä tahansa polulla. Samalla tavoin kuin Neofyytin koettelemukset toivon mukaan auttoi tekstinä myös Graalin työstä kiinnostuneita, toivon, että tämä Graalin työmuotoon keskittynyt teksti voi antaa pohdittavaa ja inspiraatiota myös muille esoteriasta ja okkultismista kiinnostuneille.
Tässä kirjoituksessa pyrin valottamaan Graal-looshin astepolun symbolismia ja siten sen harjoitusten pohjaa. Koen kuitenkin, että asioiden pintataso – horisontaalinen suunta – voi okkulttisessa mielessä täysin paljastua vain kokijalle, joka on valmis kulkemaan niiden syvyystasoon – vertikaaliseen suuntaan. Niinpä tässä esitetty symbolinen katsaus on vain kuin viittaus työhön, ei sen olemusta tyhjentävä esitys. Salaisuus ei huku, esoteria ei selity pois. Tämä on eräs niistä seikoista, jotka erottavat käytännöllisen esoterian akateemisesta, loitonnetusti rationaalisesta tutkimustavasta.
Siten tässä käsitelty symbolismi voi käydä eläväksi vain kyseisen polun kulkijalle. Tällä en kuitenkaan tarkoita, että se olisi mahdollista yksin Graal-looshin jäsenelle. Azazelin Tähden työ on aina pyritty rakentamaan tavalla jonka suunta on avaava, ei sulkeva. Jos joku lukijoista saa omalle käytännön työlleen mielekkäitä suuntaviivoja ja sielullista inspiraatiota Graalin symbolismista, mutta syystä tai toisesta ei osallistu looshiin sen jäsenenä, hän voi ja saa hyödyntää sen vertauskuvallista matkaa omalla tiellään hyväksi katsomallaan tavalla.
GRAAL-POLUN SYMBOLISMI
Azazelin Tähden rakenteet pohjautuvat symbolistiseen rakenteeseen, jota kutsun Hieroglyfisen Avaimen permutoinniksi. Hieroglyfisen Avaimen perusmuoto on monelle jäsenelle ja veljeskunnan ystävälle tuttu merkki kahdesta päällekkäisestä tasasivuisesta kolmiosta, jotka sitoo yhteen niiden välissä oleva tasasivuinen risti. Tämä malli esittää 3+1+3 tai 3+4+3 1 eli seitsemän tai kymmenen kosmista 2 perusperiaatetta.
AVAIMEN PERUSMUOTO
Perusmuodossaan Hieroglyfisen Avaimen ylempi kolmio osoittaa kärjellään ylöspäin, alempi alaspäin. Tässä muodossa ihanne ohjaa ponnistusta, ja veli tai sisar pyrkii välissä olevan liekehtivän ristin 3 kautta soveltamaan löytämänsä ideaalin elävään elämään. Kyseessä on eräänlainen väkipyörä, vipu, tai voimme jopa sanoa miekka taistelussa oman itsen alempaa vetäytyvyyttä vastaan. Symbolia nimitetään Avaimeksi, koska se antaa kaavan ja käytännöllisen ratkaisutavan elämän ongelmiin; yksinkertaistetusti, kukin alempi prinsiippi on harmonisoitava ottamaan ohjeistuksensa (inspiraationsa ja sen toteuttamisen) vastaavalla korkeammalta prinsiipiltä:
a) Toiminnallisuus tuodaan toteuttamaan Tahdon dynamiikkaa, eli ihminen irrottautuu velttoudesta.
b) Tunteet tuodaan toteuttamaan Rakkauden myötätuntoa, eli ihminen irrottautuu pikkumaisesta kaunaisuudesta ja itsekkyydestä.
c) Alempi eli muotoihin verkostoituva äly tuodaan toteuttamaan Totuudellisuuden rehellisyysperiaatetta, joka näkee merkityksensä palvelevuudessa luokittelevuuden sijaan.
Tämä on Hieroglyfisen Avaimen ensimmäinen muoto. Vaikka se on seuran symboleista dekagrammimme (kahden yhteen kietoutuneen pentagrammin) jälkeen tunnetuin, se ei vielä kuitenkaan ole Graalin työn kannalta kaikkein olennaisin. Graalin merkkinä on nimittäin ––
ARGARIZIM-VUOREN MALJA
Hieroglyfisen Avaimen ensimmäinen permutaatio, toisin sanoen ensimmäinen muoto johon kyseinen rakenne taitellaan Työn edistyessä. Sen nimenä on ”Argarizim-vuoren Malja”, sillä siinä kohtaavat kahtalaisen vuoren ja maljan symbolit. Kyseinen kuvio on esitelty Argarizim-teoksissa, ja esim. toisen osan uudemmassa painoksessa 4 sen voi nähdä kannen kohopainatuksena ja ensimmäisellä sisäsivulla.
Argarizim-vuoren Maljassa Hieroglyfisen Avaimen kolmiot ovat kääntyneet kärjistään toisiaan kohti, eli Tahto ja Ruumis, âtma ja linga, henki ja aine, sisäinen sielu ja ulkoinen persoonallisuus on kohtautettu. Tämä ei tarkoita, että ihminen olisi valmis adepti, vaan että hän on valmis sellaiseksi yrittämään, koska on kyennyt asettamaan ulkoisen ja sisäisen olemuksensa toisiaan vastaaviksi. Tämä on suuri, olennainen ero todellisen henkisen polun kulkijan ja profaanin välillä. Ero ei ole siinä millaisen maailmankatsomuksen allekirjoitamme, mihin sanomme uskovamme, tai siinä suuntaammeko tahtoamme ulkoisten maagisten tekojen kautta jonkinlaisiin saavutuksiin tämänpuolisessa elämässä: 5 ero on siinä, pyrimmekö asettamaan sisäisen ja ulkoisen todellisuuden kuvatulla tavoin samankeskisiksi.
Samoin näiden kolmioiden väliin jäävä nelinäisyys on saanut ympärilleen seinät, ja muuttunut rististä neliöksi eli oikeammin kuutioksi. Syntyvä (permutoitunut) kuvio muistuttaa kolmioiden pyöristävien ”aurojen” kanssa maljaa, ja ylemmästä kolmiosta voidaan piirtää esiin suorasakarainen hehku. 6
Azazelin Tähden temppelivuori on Argarizim, toisin sanoen myyttinen versio samarialaisesta Gerizim-vuoresta, joka on Armon vuori. Tämä on kuvion alimman kolmion, nyt ylöspäin suuntautuneen, perusmerkitys. Se on myös Vuorisaarnan vuori (opetuksen vuori), ja Kiirastulen – sielun puhdistuksen – vuori. 7 Ylempi, toisin sanoen alaspäinen kolmio on puolestaan Jumalaisen näytelmän esittämä helvetin suppilo. Nämä kaksi kohtaavat muodossa joka oli risti vuoren harjalla, 8 mutta joka nyt on muodostunut Kuution Temppeliksi eli ”uudeksi Jerusalemiksi”, joka on kuution muotoinen pyhä kaupunki. Toisesta suunnasta katsottuna täsmälleen sama paikka on helvetin suppilon pohjalla, kääntymisen pisteessä sijaitseva Lucifer. Graalin temppeli on se kohta kahden kolmion välissä, jossa nämä kaksi ovat yhtä: Luciferin otsan jalokivi on Graalin malja, ja kuution temppelin suurmestari on ”hänen, joka ei kuole” irtileikattu pää.
Nämä symbolit on tässä esitetty avoimesti, mutta oppilas ei voi niitä ymmärtää, jos ei ole itseään valmistanut. Valmistumisen matka on parhaimmillaankin vuosien matka. Neofyytti voi kehittää tietopuoleista tietoa vertauskuvien älyllisistä merkityksistä, mutta se yksin auttaa häntä vain vähän: vihkimysten matka ylös temppeliin on käytävä sielullisesti. Eettisesti, psyykkisesti, maagisesti.
HARJOITUSTEN ASETTUMINEN VUORELLA
Tällä matkallaan Graalin oppilas aloittaa Vuoren juurelta. Jos hän tuntee matkan entuudestaan, sitä parempi. Looshissa hänen on yhtä kaikki osoitettava tietonsa kulkemalla läpi useamman eri tienristeyksen ja kyettävä raportoimaan ohjaajilleen millä tavoin hän on käyttänyt Azazelin Tähden matkalle esittämiä avaimia harjoituksissaan. Eettinen taso ei ole hely muun okkulttisen rihkaman joukossa, vaan ponnistuksen kokonaissäveltä ja vaikutuksellisuutta ajatellen sen olennaisin taso. 9
Harjoitukset Graalissa ovat tapoja kehkeyttää esiin maagisessa työssä hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten Uuden polun ensimmäisessä artikkelissa esitin: erilaisilla joogamenetelmillä imaginaatioharjoituksista rituaalimagian kautta taide- ja rukoustyöhön ne pyrkivät auttamaan oppilasta etsimään ja kehkeyttämään voimaansa. Hän tulee kohtaamaan nousussaan useamman Y-haaran, jossa tiellä on valittavana kaksi etenemistapa kahden erilaisen harjoituksen mukaan. Kukin harjoitus vaatii yhden tai useampia vuodenaikoja, ja oppilas voi käyttää siihen intensiivisemmän tai pitemmän ajan riippuen omasta tilanteestaan. Nämä vuodenajat tulevat siten yhtä lailla symbolisiksi kuin konkreettisiksi ajanjaksojen merkeiksi, kasvurenkaiksi neofyytin sielullisessa harjoituksessa.
Harjoitukset itsessään voivat olla hyödyllisiä ja toivon mukaan ilahduttavia oppilaille; ne ovat osa sitä järjestelmää, joka harjoittaa eräänlaisia energeettisiä lihaksia, ja jotka siten ovat itsessään neutraaleja. Osaa näistä harjoituksista ovat Azazelin Tähden jäsenet eri loosheissa ja aspekteissa jo käyttäneet, yleensä vapaasti tai pienimuotoisella ohjauksella. Graalin työssä harjoituksiin liittyy linkittäminen Azazelin Tähden perusideaan, joka on perustuskirjassa esitetty kolminainen harjoituspohja (ponnistus ykseydelliseen eli ylöspäiseen työhön totuuden ja rakkauden alaisuudessa).
Tämä kolminainen hyve-etiikka, joka tunnetaan kolminaisena avaimena 10, on avain Graalin ensimmäiseen asteeseen. Toisessa asteessa käytetään muodollisempaa ”viisinäistä avainta”, ja kolmannessa asteessa ”käännettyä avainta”, joka on kaksinainen.
Viisinäinen avain muodostuu jäljelle jäävistä prinsiippivastaavuuksista 11 seuraavasti:
a – Itsereflektio
b – Kärsivällisyys
c – Rohkeus
d – Luovuus
e – Itsehillintä
Oppilaan ei tarvitse muodostua sankariksi jokaisessa näistä muodoista, mutta kuten vihkimysten suhteen aina on, hänen on saavutettava kussakin tietty vähimmäistaso, ja tasapainotettava keskimääräiseksi jäävää kehittyneisyyttä toisissa saavuttamalla poikkeuksellisen korkea kehitystaso muissa. 12
Onnistuttuaan näissä kahdessa asteessa, toisin sanoen kuljettuaan harjoitusten haaroittuvan polun 1. asteessa vuorelle ja 2. asteessa temppeliin, oppilaan on ylöspäin kulkeakseen löydettävä tiensä ulos temppelistä: viimeistä prosessia kuvaa Graalin kolmas aste. Tähän hän tarvitsee ”käännettyä (eli kaksinaista) avainta”, joka on viimeinen hyveiden avaimista:
a – Hyveiden vastahyveet
b – Hyveiden painotusten voittamiset
Kolmas, ”käännetyn kolmion” aste on siten korostuneen tantrinen. Opittuaan hyveiden käytännöllisen arvon oppilaan on osoitettava, että hän ei jää hyveiden vankeuteen. Paperilla onnistunut oppilas voi olla tosiasiassa neuroottisuuksien ja suorituskeskeisyyksien vanki, joka palveleekin jonkinlaisia paperihahmoja tai traumaattisia rakenteita todellisten henkisten voimien sijaan tai ohella. Oppimalla että yksikään hyveistä ei saa muodostua turvalinnaksi korkeampaa kehitystä ja muiden aktuaalista auttamista – millä keinoin hyvänsä – vastaan, eikä yhteenkään mieluisista hyveistä saa painottua muiden kustannuksella tilanteessa, jossa toisesta olisi enemmän hyötyä kokonaisuuden kannalta, oppilas kulkee läpi ”suppilon” ja on näin tehtyään läpäissyt kaiken mitä kolmella sinisellä asteella on antaa. Ideaalisesti, arkkityyppisesti tarkasteltuna hän on tässä vaiheessa kolmen vihkimyksen läpikäynyt.
Vuorelle suoraviivaisesti kulkevan tien ohella on olemassa toinen, salainen tie vuoren ali. Tämä tie sopii harvoille pyrkijöille. Tuolla tiellä opettaja-oppilassuhde on erilainen, ja harjoitusten suorittamisen tapa vaihtuu. Tämä on kuitenkin asia, josta tässä vaiheessa ei voida sanoa enempää.
SINISET ASTEET
Esitetty kulku läpi vuoren, kuutiokaupungin eli -temppelin, ja suppilon – joka on eräänlainen saatanallinen amfiteatteri ihmisyyden suuressa näytelmässä – on samalla ”maljan kääntäminen” oppilaan asettaessa fokuksen vuoroin kullekin symbolisen maljan kolmesta rakenneosasta. Näin hän valmistamalla oman Graalinsa samalla saa oikeuden sen sisältöön, ja vapahtajan veren essenssin sisältävä jalokivi luovuttaa voimansa hänen käyttöönsä.
Perinteisesti muodotetussa esoteriassa nämä kolme astetta on tunnettu sinisinä asteina ja Johannes-asteina. Jälkimmäinen nimitys johtuu Graalin temppelin suurmestarista, joka on temppeliritarien suurmestari, kahtalaisen Kastajan 13 ikuisesti elävä pää. Tämä ”vastamestari” ei ole koskaan lopettanut työtään, ”eikä hän tule näkemään kuolemaa” 14 ennen kuin mestareista toinen palaa ja suoristaa ekleesiansa sen ruhjoutuneesta tilasta. Vasta kun alkuperäinen Kivi, petrus, on käännetty ja oikaistu, nämä kaksi poolia kohtaavat todellisessa pyhässä ristinhahmossa: Kristus ja Antikristus, talvipäivänseisauksen vihkijä Jeesus ja kesäpäivänseisauksen vihkijä Johannes.
Graaliin vihittävä oppilas voi valita kumman tahansa näistä hahmoista työnsä aloittamiseen. Työmme käynnistyy talvipäivänseisauksen aikaan tänä vuonna 2020, jonka vahvistaa suuri konjunktio Jupiterin ja Saturnuksen välillä. Oppilas joka ei pääse tai ehdi mukaan tähän avaukseen voi ottaa sen oman alustavan harjoitustyönsä aloituspäiväksi ja aloittaa seuraavan kerran keskikesällä 2021. Tästä lähtien uusia oppilaita vihitään ensimmäiseen asteeseen kunakin talvi- ja kesäpäiväntasauksena jolloin hyväksyttyjä kandidaatteja on mukaan liittymässä.
Azazelin Tähden työtä seuranneet tietävät, että sen dharman tärkeänä osana on intialaisen okkultismin – erityisesti holistisen shaivatantran – läntiseen okkultismiin yhteyttäminen. Tässä symbolismissa sinisten asteiden malja vertautuu Shiva Nilakanthaan, ”sinikurkkuisen Shivan” tarinaan, jossa tämä maagikkojen suuri jumala joi myrkkymeren, joka oli vaarassa tuhota maailman. Estääkseen Shivaa kuolemasta tämän puoliso, suuri shakti, sulki kädellään tämän kurkun niin, että myrkyllinen neste ei joutunut juojansa elimistöön, vaan jäi kohtaan jonka tunnemme älyn, kommunikaation ja maagisen työn chakrana, vishuddhana, kurkun ja niskan kohdalla. Johtuen myrkyn vaikutuksesta Shiva sai nimen Nilakantha, ”Sinikurkkuinen”. Tämä opettavainen tarina oppilaan on hyvä muistaa Graal-looshin työssä siinä missä vanhatestamentillinen ajatus ”rangaistuksen maljasta” ja uusitestamentillinen ajatus ”pelastuksen maljasta”. Nämä kolme juomisen aktia ovat yhtä: ei teko vaan oppilas itse määrittelee, koituuko juoma hänelle Elämäksi vai Kuolemaksi, siunaukseksi vai kiroukseksi. Ohjaajat tekevät parhaansa auttaakseen mutta eivät voi tehdä enempää kuin ihminen voi toisen hyväksi tehdä.
HARJOITUSTEN KÄYTÄNTÖ
Kuinka harjoitukset vaikuttavat oppilaan eli pyrkijän käytännön elämään? Onko harjoitus esitetyn symboliikan opiskelua? Ei; harjoitukset ovat, kuten sanottua, maagisia perusharjoituksia, jotka auttavat opin sisään elämistä. Vastaanotetut ja hyväksytyt avaimet on tehtävä osaksi itseään. Todellinen sisäinen harjoitus seuraa kokonaisvaltaista ponnistusta, ja tulee olemaan osa edistyvän oppilaan elämää, unta ja ajattelua. Hänen on päästävä sisään Työhön tulemalla eläytyvästi yhdeksi Työn kanssa. Kyseessä on elämän pyhä matka, pyhiinvaellusmatka Vuorelle: tuo matka on astraalinen matka, vihkimysmatka. Tässä työssä Malja tulee todelliseksi elävöittämiseksi. Osassa harjoituksia oppilas tulee tarkkailemaan matkaansa symbolisena sielunmatkana; toisissa hänen osallistumisensa on etäännytetympi. Graalin jäsenellä on aina jonkin verran sekä valinnanvapautta että vaatimus kyetä kompromisseihin rakenteen suuntaan: tämä on väistämätön hinta ilmakokeessa autetuksi tulemisesta. 15
Näennäisesti harjoitukset tulevat hyödyntämään sellaisia vaihtoehtoisia apuvälineitä ja tekniikoita kuin mietiskelyharjoitukset (imaginaation harjoituttaminen väreillä, muodolla ja pidemmälle viedyllä mielikuvamatkalla), rosario (rukousnauhatyöskentely), tarotin valmistaminen (fyysisesti tai mielikuvien maalaamisena), ja rituaalimaagiset teot. ”Vaihtoehtoinen” tarkoittaa tällä ilmakokeen avuksi laaditulla harjoitusmatkalla kuitenkin aina joko-tai -rakenteita, ja oppilaan on kyettävä kompromisseihin, joissa hän harjoittaa itsehillintäänsä ja kärsivällisyyttään. Ehkä hänellä jo on nämä taidot? Erinomaista! Siinä tapauksessa hän tulee suoriutumaan harjoituksista mallikelpoisesti. Mutta luultavaa on, että kyetäkseen todella hyötymään sielun matkastaan Graalin vuorelle, oppilaan tulee ottaa aikansa ja nähdä että matka on jo päämäärä. Profaanilla mielenlaadulla, joka pyrkii Graalista, sen harjoituksista, vihkimyksistä tai edistymisestä saavuttamaan jotakin pientä ja hyötylähtöistä egoa hivelevää, oppilas vain tekee turhaksi oman työnsä. Okkultismissa on kyse aivan muusta.
Ikuisesti elävä mestari, siunaa työmme.
- Risti voi viitata lukutavasta riippuen joko yhteen tai neljään elementtiin, jolloin kahden kolminaisuuden välissä nähdään joko essentiaalinen ykseys tai substantiaalinen nelinäisyys. Tämän prinsiippisymbolin eräs ilmeinen presentaatio esoteriassa on niinkutsuttu kvintessenssi (”viides elementti”), joka koostuu neljästä hienorakenteisesta eetteristä. Tämä ”ykseys nelinäisyydessä” on maaginen vastine esimerkiksi kristinuskosta tutulle ”ykseydelle kolminaisuudessa”. Blavatsky esitti, että todellisessa okkultismissa nämä omaksuvat esoteeriseen nähden käänteiset muodot: todellinen henki on nelinäisyys ja todellinen aine on kolminainen. Otettakoon tähän asiaan mikä näkökulma tahansa, olennaista on ymmärtää Hieroglyfinen Avain muodostuneena kertautuneesta eli peilautuneesta kolminaisuudesta yhdistettynä siihen nelinäisyyteen, joka ilmenee ykseytenä ”ruusu-ristissä” (tasapienaisessa ristissä, jonka keskellä näkyy kaksoispentagrammista muodostunut kymmenterälehtinen kukka jalokivikeskipisteineen: mani-padme). ↩
- Termillä ”kosminen” tarkoitan, että ilmennys koskee niin mikro- kuin makrokosmista todellisuutta: ts. että rakenne voidaan ja tulee soveltaa yhtäläisesti niin ihmiseen kuin ulkomaailmaan. ↩
- Ristin saa liekehtimään sen dynamiikkaa. Inertti, liikahtamaton risti ei synnytä tulta. Tämä on yksi olennaisista eroista kirkkokristillisyyden ja esoteerisen ruusuristiläisyyden välillä: ensinmainittu teologioista panee toivonsa kuolleeseen, valmiina omaksuttuun ristiin, jota itse ei käsitellä. Okkultismin näkökulmasta tämä on kohtalokas virhe. ↩
- Viides Askel 2015. ↩
- Profaani voi käyttää magiaa onnistuneesti, ja sitä pahempi hänelle: itseään puhdistamatta hän sitoo sielunsa luonnolta lainaa ottamalla. Tältä kannalta on hyvä, että nykymaailma on varsin skeptinen magian suhteen; jos ihmiset tietäisivät miten alhaisiin saavutuksiin he voivat päästä yksin mekaanista tahtoaan harjoittamalla ja kääntymällä luonnoltaan täysin neutraalien henkien puoleen kuten artesaanit työkoneidensa ääreen, maailma olisi vielä nykyistäkin synkempi paikka. Henkisesti puhdistamattoman ihmisen ei tule ryhtyä harjoittamaan magiaa, eikä henkinen puhdistustyö hoidu viikossa, kuukaudessa tai vuodessa – eikä missään ajassa, jos siihen ei paneuduta suurella vakavuudella. Magia ei ole sellainen ihmeiden lentävä matto, johon samalla vaivalla voimme pudistellaa lian jaloistamme ja lentää sen kuljettamina mihin tahansa saavutuksiin. Jos tällaista yritetään, ihminen luo itselleen hyvin vaikeaa tilaa myöhemmäksi. ↩
- Veljeskunnan sinetissä eli Azazelin dekagrammissa ulomman viisikannan otsasta nousevat valonsäteet, joista joka toinen on suora ja joka toinen epäsuora. Tämä on muoto, jossa energia kulkee maailman suuntaisesti. Paljas suorasäteinen valo on liian väkevä esitettäväksi jokaisessa vaiheessa: liian suuri pyhyys tulee tuhon ja disintegraation voimaksi, ellei siihen ole ensin tehty hallittuja kompromisseja, persoonan myötäisiä sovellutuksia. Ensimmäinen kokonaan suoraviivainen valo tulee näkyviin vasta tässä veljeskunnan kolmannessa merkissä, joka on Avaimen ensimmäinen permutaatio. (1 = veljeskunnan sinetti, 2 = hieroglyfinen avain, 3 = vuoren malja). ↩
- Argarizim-teoksen lukeneet tietävät sen temaattisen yhteyden Danten Jumalaiseen näytelmään. Argarizimin toinen osa (”Luciferin lankeemus”; Ixaxaar 2007, Viides Askel 2015) on luvuiltaan nimetty seuraamaan Danten matkaa helvetin portilta aina maan ytimessä makaavaan Luciferiin asti; ja sen ensimmäinen osa (Vuorisaarnan kommentaari, omakustanne 2006) liittyy näihin kahteen vuoreen: Vuorisaarnaan ja Jumalaisen näytelmän toisen osan kiirastulen vuoreen. ↩
- Ts. Golgatalla. ↩
- Työtä ohjaavia ja inspiroivia mestareita ei voi kiinnostaa ensisijaisesti yksilöiden yksilöllinen kehitys, joka sellaiseksi pysäytettynä on eräänlainen energiankulun umpikuja. Näitä salaisia johtajia – joiden antamasta avusta olemme täysin riippuvaisia – kiinnostaa viime kädessä yksinomaan se, kuinka yksilö saa osakseen saamansa voimaantumisen, nuo sielulliset ”talentit”, käytettyä yhteiseksi hyväksi. Oppilas, joka ei itse ala itsenäisesti työskennellä muiden hyväksi vaan jää omiin maagisiin harrastuksiinsa, on höydyn sijaan haitta, kantajan sijaan kannettava. ↩
- Eräänlainen yksinkertaistus tai eettinen kääntötapa Hieroglyfiselle Avaimelle; tietyssä mielessä synonyyminen. ↩
- Kun tärkeimmät eli alkukolminaisuuden eettiset vastineet on edellisessä huomioitu. Ks. prinsiippien vastaavuustaulukointi: Azazelin Avain, s. 174. ↩
- Ks. Fosforos, alaviite 244. ↩
- Esoteerisen symbolismin Johannes on aina kahtalainen, kaksipoolinen ja poolit yhdistävä hahmo. Ensimmäinen toistuma näkyy evankeliumien kahtena Johanneksena, vanhana ja nuorena (iuventus). ↩
- Joh. 21:20-24. ↩
- Ks. tämän artikkelisarjan ensimmäinen osa. ↩