© Julius Evola, käännös Frater Nagahel 2008 1
Olemme jo huomauttaneet, että tantrismin vihkimykseen tähtäävät muodot eroavat orgiastisista muodoista aivan erityislaatuisen yhdyntäsysteemin vuoksi. Erityismetodit pitävät sisällään ejakulaation estämisen ja siemennesteen pidättämisen sillä nimenomaisella hetkellä, kun kaikki emotionaaliset ja fysiologiset olosuhteet ovat läsnä siemennesteen purkautumiselle. Tämä on yleisesti ottaen ilmaistu koodatuilla ja mystisillä sanonnoilla, mutta perustavanlaatuisten tekstien, kuten Hathayogapradipika, Goraksha- samhita, Kahnan laulut, ja Subhasita-samgraha, välillä asiassa vallitsee olennainen samanmielisyys, aivan kuten Vajrayanaan 2 kuuluvien eri teosten välillä. Ensimmäinen näistä teksteistä ohjaa, että kun coituksen ollessa käynnissä ”siemen on vähällä tulla syöstyksi naiseen, tulee se pakottaa nousemaan äärimmäisellä voimanponnistuksella…joogi, joka tällä tavoin hallitsee siemenensä voittaa kuoleman, sillä aivan kuten ejakuloitu siemenneste johtaa kuolemaan, niin pidätetty siemen johtaa elämään.”
Tämä on olennaisesti liittyväinen nk. viryan oppiin, miehisyyden salaiseen yliluonnolliseen voimaan. Niinpä meidän ei tulisikaan omaksua tekstejä aivan sellaisenaan ja nähdä niissä viittausta ainoastaan fyysisiin ja fysiologisiin prosesseihin, niin että olennaista olisi ainoastaan fyysisen siemennesteen säästäminen ja pidättäminen. Tämän kaltaiset viittaukset hindulaisissa tantrisissa kirjoituksissa kuin myöskin kiinalaisissa taolaisissa teksteissä tulee ottaa suolahippusen kera. Melko lailla äärimmäisiä metodeja kuvaillaan, kuten erityinen manuaalinen toimitus taolaisuudessa, ja edellä mainitussa hindu-kirjoituksessa mainitaan myöskin lisäksi erityinen naisen suorittama kuristustoimenpide miehen sukupuolielimeen, mikä itse asiassa johtaa normaalisti päinvastaiseen tulokseen, edistäen ejakulaatiota. Sekä Hathayogapradipika kuin myöskin Dhyana-Bindu-Upanishad suosittelevat hengityksen pidättämistä systeemin nimeltä kcechari-mudra avulla, sama metodi minkä avulla niin fakiirit kuin joogitkin astuvat kataleptiseen tilaan. Sanotaan myöskin, että näissä olosuhteissa ejakulaatio ei saa tapahtua, ”vaikka mies olisi nuoren ja raivoisan naisen syleilyssä.”
On hankalaa kuvitella miehen saavuttavan kyseistä tilaa ilman eristämällä itsensä täydellisesti kaikista eroottisista tilanteista, mikä tuhoaisi nestemäisen humaltumisen aiheuttaman amalgamaation ja muuttaisi kaiken melkoiseksi taidonharjoitukseksi. Mielen suuntaaminen muihin asioihin sekä hengityksen pidättäminen ovat Hindulaisten profaanin erotiikan ohjeita siemennesteen pidättämiseen, mutta joogan operaatiot suoritetaan eri tavoin. Epäilemättä hengityksen pidättäminen on yksi metodeista, jolla estetään yhdynnän tavanomainen lopputulos, jotta ”siemen ei valu alaspäin”, mutta tässä tapauksessa kyse ei ole sisäisen prosessin halvaannuttamisesta väliaikaisen tauon tai vetäytymisen avulla. Kyse on pikemminkin hyvin rajallisen eroottisen tunteen vapauttamisesta sen lähes pakotetusta fysiologisesta, rajoittuneesta tavasta, mikä ilmenee tavallisella miehellä nimenomaan ejakulaation välityksellä.
Kyseisessä kontekstissa menestys siemennesteen pidättämiselle voi olla sekä syy että seuraus itsessään. Se on seuraus siinä tapauksessa, kun on kyse intohimosta mikä on aivan erityisesti nostatettu ja hienojakoistettu (tai ”sublimoitu” -FN) – ja kohta voimme lukea, kuinka tantrisissa piireissä kyseistä operaatiota varten olemassa aivan erityinen harjoitus kyseiseen intohimon kiihottamiseen. Profaanin erotiikan tasolla on tuttu ilmiö, kuinka intohimon mittava määrä voi muodostua normaalin yhdynnän lopputuloksen esteeksi. Pidemmälle vietynä, sama ilmenee joka kerta kun tietoisuus on siirtynyt hienojakoisemmalle tasolle, sillä tämä merkitsee psyykkisten prosessien tietynlaista separaatiota rinnakkaisista orgaanisista prosesseista. Myös tämä ilmenee profaanilla tasolla; päihteiden ja alkoholin käyttö (mikä on materiaalinen ja passiivinen tapa aiheuttaa nk. astraaliruumiin separaatio fyysisestä kehosta) voi joskus aiheuttaa tavallisessa miehessä mahdottomuuden, tai ainakin huomattavia hankaluuksia saada aikaiseksi ejakulaatio. Tällaisissa olosuhteissa hän saattaa kokea läpäisevän, ekstaattisen, pidennetyn ”nautinnon”, mikä on jossain määrin verrannollinen uneen, olotilan jota voi verrata hienovaraiseen tilaan. Juuri tästä nimenomaisesta syystä muinaiset tai itämaiset profaanit ars amatoriat 3 käyttivät tiettyjä päihteitä. Ennakkovaatimukset ja harjoitukset muistaen, tantrismin seksuaalirituaalit, kuten kaikki maagiset ja rituaaliset aktiviteetit, suoritetaan normaalin tajunnantilan sijaan kirkasmielisessä hurmiossa tai transsissa (”astraalisen valon päihdyttämänä”), mikä pitää sisällään hienovaraisen tilan (l. astraaliruumiin) kiihottamisen ja siten estää ejakulaation fysiologisen kriisitilan. Tämä kyseinen tila, mikä on tavalliselle rakastajalle epätoivottavaa ja voi jopa aiheuttaa neuroosin, hänen ollessa kiinnostunut ainoastaan fyysisen orgasmin nopeuttamisesta, on näissä tantrisissa harjoituksissa toivottava olotila, sillä se edesauttaa sisäistä eikä pelkästään fysiologista pidättäytymistä, ja sitä seuraavan nostatetun voiman sekä koko naisen ja yhdynnän aiheuttaneen kokemuksen muodonmuutosta.
Samalla meidän tulisi pitää mielessämme toinen aspekti: siemennesteen ja ejakulaation pysäyttäminen on syynä tietoisuuden siirtymiselle, ja lopulta, sen transsendenssille. Väkivaltainen estotoiminta miehellä, ”kenen ei tule menettää kontrolliaan millään emootioiden tasolla” voi tuottaa yhdynnän korkeimmalla tasolla tietoisuuden traumaattisen läpäisemisen, kuin salamanisku joka edustaa kriisin korkeinta muotoa profaanissa erotiikassa, vaikka onkin kyseisessä tapauksessa lähellä täyttä passiivisuutta, vähentynyttä tietoisuudentilaa, ja fyysistä orgasmia partnerissa. Sama tarkoitus on myöskin hengityksen pysäyttämistekniikalla ennen ejakulaatiota, sillä vastaava fysiologinen prosessi on jo käynnissä; tässä tapauksessa on tarkoituksena vapauttaa se energia, minkä fysiologinen prosessi on nostattanut ja saada se toimimaan toisella tasolla voimana, joka hetkellisesti tuhoaa yksilöllisen rajallisuuden ja ”tappaa” tai ”pysäyttää” mentaalisen toiminnan. Eliaden mainitseman tekstin kommentaarissa on sanottu, että siemenen pidättämisen myötä myöskin ajatukset pysähtyvät. Mentaalinen toiminta (manas) ”tapetaan” (mikä merkitsee excessus mentis:tä aktiivisen ekstaasin merkityksessä). Mutta juuri sillä hetkellä, kommentaari lisää, alkaa myöskin ”lootuksen puhtaan jyvän”, tai rajaksen 4 imeytyminen.
***
Voimme kysyä itseltämme, missä määrin tantriset seksuaaliharjoitteet johtavat samaan lopputulokseen kuin puhtaasti jooginen kundalinin herättäminen. Kirjoitukset osoittavat selkeästi, että herääminen on mahdollista saavuttaa naisen avustuksella. Olemme suunnanneet lukijan huomion profaaniin seksuaalisuuteen (esim. jotkut hebefreeniset skitsofrenia –tapaukset), mitkä voidaan selittää perusvoiman l. kundalinin osittaisella heräämisellä. Joogan hyperfyysinen fysiologia osoittaa keskuksen lähellä kundalinin lepäämisen keskusta (jota kutsutaan yonisthana –nimellä), ja sanotaan että tässä keskuksessa, lihallisen intohimon alaisuudessa Shivan ja Shaktin yhtyminen on mahdollista saavuttaa, melkein kuin etukäteismaistiaisena korkeimmasta mahdollisesta yhtymisestä, mitkä joogan oppien mukaan saavutetaan kallon koronan kohdalla. Tämä saa miettimään näiden kahden tekniikan mahdollista yhdistämistä. Sitä paitsi, on olemassa tekstejä joissa rakastettu ja ”omattu” nainen on kuvattu kundalinin tai chandalin elävänä symbolina. Yleisin näkemys on kuitenkin, että seksuaalisilla harjoituksilla on mahdollista saavuttaa ainoastaan ohimenevä sahaja tai korkeimman mahdollisen ei-duaalisen yhtymisen tilan egon ja ei-egon yläpuolella, mutta että tämä olotila on hyvin hankalaa saada pysyväksi, ja niinpä se on aivan kuin vain yllätysmomentti, jonka avulla on mahdotonta edistyä niissä joogan operaatioissa, jotka pyrkivät kundalinin nostattamiseen. Tämä on itse asiassa juuri se argumentti, minkä perinteisen joogan harjoittajat ovat nostaneet mainittuja tantrisia metodeja vastaan. Samalla linjoilla näiden kanssa on tantrisen buddhismin kirjoituksissa usein mainittu opettajista, jotka saavutettuaan valaistumisen seksuaalisten harjoitusten avulla, pysyttelevät tämän jälkeen kaukana naisista ja seuraavat toista polkua, noudattaen hyvin tiukkaa linjaa. Näin ei ole kuitenkaan nk. siddha ja kaula –opin tai niiden harjoittajien kohdalla, ketkä pitävät seksuaalisia harjoitteita operationaalisena magiana.
Jos on, kuten olemme havainnoineet, että huonosti toteutetun kundalinin heräämisen mahdollisia seurauksia voi olla sairaus, hulluus, tai jopa kuolema, on selvää että sama vaara on olemassa vielä suuremmassa määrin tantrisissa seksuaaliharjoitteissa, koska prosessi on huomattavan paljon hankalampi ohjata ja hallita, johtuen ihmisen seksuaalisuuden sisäisestä luonteesta. Mikäli nk. bindu (siemen ja sitä vastaava prinsiippi) lankeaa yhdynnän aikana, seurauksena on entistä suurempi ja pelottavampi sidonnaisuus (intohimoon ja kosteaan prinsiippiin –FN). Vaarana voi olla täydellinen seksuaalinen päihtyminen, sillä tällöin naiseuden voima on imeytynyt miehen syvimpään olemukseen ja seksuaalisuuden sekä intohimon elementaarinen energia on nostatettu. Ellei transmutaatio tai polariteetin vaihtuminen tapahdu tässä vaiheessa, koska taipumus ainoastaan intohimoiseen nautintoon on jäänyt vallitsevaksi, vaikka alitajuisestikin, tuloksena voi olla miehen transsendentin ja todellisen olemuksen lopullinen päihtyminen. Tällaisessa tapauksessa mies voi taantua ”paholaisen” tasolle, muuttuen ainoastaan instrumentiksi sille voimalle jota hän pyrki hallitsemaan ja mestaroimaan. Tämä on suurena vaarana niissä harjoitteissa, joita kutsutaan ”punaisen magian” nimellä. Siinä missä tantristen harjoitteiden todellisena tarkoituksena on muodostaa yhteys yliaistillisen ja transsendentin maailman kanssa, on punaisen magian päämäärä täysin päinvastainen: käyttää yliaistillisia kontakteja (joskus päihteiden avustuksella) seksuaalisten kokemusten intensiteetin lisäämiseksi, ja erityisesti pidentää orgasmin ja nautinnon pituutta kuitenkaan pyrkimättä muuntamaan sen luonnetta yllämainitussa merkityksessä. Tantristen harjoitteiden vaara on juuri pysyttäytymisessä kyseisellä tasolla, vaikka asiaa ei täysin ymmärrettäisikään koko laajuudessaan ja vakavuudessaan.
Kreikkalainen myytti Nessuksen 5 viitasta kuvastaa elävästi negatiivista lopputulosta. Sitoakseen Herakleen itseensä rakkaudella ja intohimolla, Deianeira lähetti hänelle upean viitan, jonka hän oli saanut Nessukselta ja mikä oli imeytetty taikajuomalla; mutta rakkauden taikajuoma olikin itse asiassa kuoleman filtteri. Herakles tunsi kehonsa myrkytetyn ja suonensa palavan loppumattomalla tulella, mitä edes Deianeiran itsemurha ei voinut lopettaa. Ainoastaan hänen oman Etnan vuorella suoritetun tulessa uhrautuvan transfiguraationsa seurauksena Herakles pystyi pelastautumaan. Palo hänen suonissaan tuli korvatuksi jumalallisella salamalla, mikä kantoi Herakleen Olympokselle, missä hän sai vaimokseen ikuisen nuorukaisen Heben. Legendan merkitys on hyvin selkeä: elementaarinen nainen, joka nostatetaan ja nautitaan voi tulla kuolettavan ja loppumattoman janoamisen lähteeksi. Tässä vaiheessa ainoastaan olympialainen ”salaman välähdys” voi johdattaa yhtymisen alkuperäiseen, kuolemattomuuteen johtavaan lopputulokseen.
Pakkomielteen tapainen tilanne on hyvin kuvattu Gustav Meyrinkin romaanissa, missä voimme nähdä myöskin hyvin selviä viittauksia tantrismiin. Hänen henkilökuvauksessaan mies tuli niin naisessa aikaisemmassa inkarnaatiossa herätetyn jumalattaren viettelemäksi, että hän menetti yliluonnollisen miehisyytensä (mitä tarinassa kuvattiin keihästikarin muodossa, joka vastaa täysin itämaisen opin vajra –symboliikkaa). Nainen, joka oli jo fyysisesti vietelty, alkoi tämän jälkeen toimimaan yliaistillisessa tai hienovaraisessa astraalisessa muodossaan eräänlaisena kiehtovana ja viettelevänä kuvajaisena ”silminensä, kehoinensa, ja koko karkeana olemuksenaan”. Meyrinkin henkilöhahmo kuvasi tilannetta seuraavalla tavalla: ”Succubus otti haltuunsa koko olemukseni…kyse oli loputtomasta kuolettavasta janosta siihen pisteeseen saakka, että joko koko astia rikkoutui tai Jumala itse avaisi vankilan oven…tuskani lisääntyi satakertaiseksi, koska Assia oli siirtynyt toimimaan huomattavasti hienovaraisemmalla ja valtavammalla tasolla; hän oli huomattavasti vähemmän näkyvä aisteilleni, mutta teki aina tuhoavan olemuksensa tajuttavaksi. Jos aluksi tahtoni etsi keinoa repiä itseni hänestä irti, niin pian sama tahto kääntyi minua vastaan ja löysin itseni palavan intohimosta häntä kohtaan.” Silloin hänelle ilmeni tuhannessa eri viettelevässä muodossaan ”Alaston, Imevä, Liuoittava”, ja pysytellen täsmälleen samana näissä monissa kuvissa kuumeena, intohimona, ja alastomuutena, nainen alkoi ”ympäröidä häntä ja läpäistä häntä, kasvaen hänen sisällään ja ympärillään”, kunnes hän tunsi olevansa kadotuksen partaalla ”ja sen reunalla, mitä viisaat ovat kutsuneet kahdeksanneksi piiriksi tai totaalisen tuhon maailmaksi.” 6
Viimeisenä, muistettakoon että hindu –kirjoitusten mukaan, se joka haluaa laittaa liikkeelle mahasukhaan johtavat ja pyrkivät seksuaaliharjoitteet, ei tule omata ainoastaan täydellistä itsensä hallintaa, mutta myöskin fyysisen joogan avulla harjoitettu terve keho; muussa tapauksessa mahasukha tai aktiivinen ekstaasi johtaa aistien hämärtymiseen muistuttaen ”jotain humauksen tapaista”. Tämä yksityiskohta on hyvin tärkeä; voimme nähdä sen liittyvän niihin profaanin erotiikan tiloihin, erityisesti naisissa, mitkä syrjäyttävät muodonmuutokseen johtavan kokemuksen yhdynnässä.
FINIS
- Lähde: Julius Evola, Eros and the Mysteries of Love – The Metaphysics of Sex. Valikoituja osia luvusta ”Sex in the realm of initiations and magic” (s.234-246). Alaviitteet ovat kääntäjän tekemät. © Edizioni Mediterranee 1969. Englantilaiseen käännökseen © Inner Traditions International 1983, 1991. ↩
- Vajrayana on tiibetin tantrisen buddhismin aivan erityisen maagisen painotuksen omaava koulukunta, joka kehittyi ensimmäisen vuosituhannen jälkimmäisen puoliskon aikana virallista ajanlaskua. Sen suomenkielinen merkitys on suoraan käännettynä ’timanttipolku’, ja muita nimityksiä on mm. tantrinen buddhismi, tantrayana, mantrayana, ja esoteerinen buddhismi. Timanttipolun sanotaan olevan ainoa polku, jonka avulla nirvanan / Vapautumisen samsarasta voi saavuttaa yhden elämän aikana, ja sen henkiset harjoitukset tähtäävät suoraan valaistumiseen ilman välimuotoja, joita muut kaksi buddhismin muotoa enemmän suosivat. Vajrayanan harjoittajan tulee tradition mukaan olla hyvin itsevarma omasta perimmäisestä buddhaluonnostaan, ja sen myötä sillä on myöskin hyvin likeisiä & ilmeisiä yhteyksiä salatieteellisen satanismin ja vasemman käden tien kanssa. ↩
- Ars amatoria (suom. rakkauden taide) on viittaus mm. muinaisessa kreikassa ilmenneisiin ”rakkauden taiteeseen” liittyviin harjoitteisiin, joiden pyrkimyksenä oli nuorten naisten vietteleminen. Tunnetuin jälkimaailmalle jäänyt dokumentti kyseisistä harjoitteista lienee Ovidiuksen kirja ”Rakastamisen Taito”. ↩
- Hindulaisessa metafysiikassa energian omaksumat muodot jaetaan kolmen nk. gunan alaisuuteen, jotka ovat nimeltään sattva, rajas, ja tamas. Kaikki muodot ovat syntyneet näiden kolmen gunan vaikutuksesta, ja niiden luonne määräytyy sen mukaan, missä suhteessa ne pitävät sisällään kutakin näistä. Yksinkertaisesti kuvaten, sattva edustaa valoisaa ja ylöspäin suuntautunutta vertikaalista voimaa, rajas edustaa horisontaalista ja laajentuvaa voimaa, ja tamas edustaa alaspäin suuntautunutta, hidastavaa voimaa. ↩
- Kentauri Kreikkalaisessa mytologiassa. ↩
- ”Kahdeksas Piiri ja Totaalisen tuhon maailma” = Avitchi, sielun kadotuksen tila. Tämä kahdeksas piiri tulee nähdä täsmällisenä vastakohtana sille toiselle kahdeksannelle piirille, mitä gnostilaisissa sekä hermeettisissä kirjoituksissa samalla nimellä kutsutaan, ja mikä merkitsee nk. ogdoadia, ”tähtien takaista taivasta”. ↩