Humoraalioppi

Symbolien ja vertauskuvien äärellä.
Locked
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Humoraalioppi

Post by Kavi »

Ovatko neljä perusnestettä tuttuja? Oletteko kokeneet niistä olevan jotain apua luonteenpiirteitä, kenties omaanne tutkiessa?
Joku taisi täällä tai englanninkielisellä puolella mainita nämä ja olen näitä viime aikoina pohtinut myös, tänään viimeeksi kun avasin R.A Wilsonin Prometheus Risingin sivulta 85, jossa käydään luonteenpiirteitä läpi yhdistettynä Raamatusta löytyvään Kotkaan, Leijonaan, Enkeliin ja Härkään.

Tai toisin tavoin ilmaistuna: Melankolikko (vihamielinen voima), Sangrikko (ystävällinen voima), Koleerikko (vihamielinen heikkous), flegmaatikko (ystävällinen heikkous).

Omakohtaisesti tuli pohdittua omaa flegmaattista eli enkelimäistä piirrettä. Nesteenä lasista roiskahtaessani levittäydyn pinnalle, joka puolelle mutta vain pinnallisesti. Notkeaa nestettä, joka suostuu kompromisseihin ja virtaa muiden mukana.

Hyviä puolia tästä löytyy renesanssimielessä, mutta toisinaan yleinen "floating" on aika rasittavaa ja epäproduktiivista. :D
Käy hieman mielessä, onko tällaisissa aiheissa RAW lähestymistapa hiukan liian reduktiivista? Toisaalta esimerkiksi "sinä olet ok, minä en ole ok" kuvaa aika hyvin flegmaatikkoa.
User avatar
Heith
Posts: 699
Joined: Fri May 31, 2013 12:54 pm

Re: Humoraalioppi

Post by Heith »

Kavi wrote:Ovatko neljä perusnestettä tuttuja? Oletteko kokeneet niistä olevan jotain apua luonteenpiirteitä, kenties omaanne tutkiessa?
Joku taisi täällä tai englanninkielisellä puolella mainita nämä
Minä ainakin olen maininnut.

Olen ollut hieman kiinnostunut aiheesta, tosin lähestyin tätä taiteen näkökulmasta. Työstin melankolian teemoja & tämä tuli siinä esiin. Eri aikakausina erilaiset tyypit ovat arvossaan. Esim renessanssin aikaan melankolinen temperamentti oli arvostettu, ja tällaista henkilöä pidettiin hienostuneena ja älykkäänä. Meidän aikanamme melankolikko ei ole muodikas.

Olen ollut kiinnostunut humoraalien liittymisestä alkemiaan, ja minua kiinnostaisi myös jaotella värit näiden alaisuuteen. Tässäkin on takana taiteellinen työskentely, joten johtopäätökset ovat hyvinkin subjektiivisia.
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Humoraalioppi

Post by Kavi »

Heith wrote: Olen ollut kiinnostunut humoraalien liittymisestä alkemiaan, ja minua kiinnostaisi myös jaotella värit näiden alaisuuteen. Tässäkin on takana taiteellinen työskentely, joten johtopäätökset ovat hyvinkin subjektiivisia.
Olen huomannut itselläni tällaista vetoa taiteen ja alkemian välillä, mutten ole tullut täysin tietoiseksi tästä vasta kuin viime aikoina. Tänäänkin selailin google bookseista sivuja aiheesta. Silloin kun MBTI-persoonallisuustyypit olivat minulla vuosia takaperin kiinnostuksen kohteena tulin oivaltaneeksi, että niissäkin on tämä neljä temperamenttia käytössä ja lisäksi niiden variaatioita. Internet tuntuu olevan pullollaan myös kaikenlaisia sovelluksia tästä. Esimerkiksi Scott McCloudin neljä artistityyppiä. Mutta mikä estää yksilöä omaamasta näitä neljää jo muutenkin, eikö neljä temperamenttia tai nestettä ole jo ihmisessä itsessään?

Itselläni vaan tuntuu, ettei sellaista vaadittavaa herkkyyttä löydy tämänkaltaisille asioille ja niiden käsittely on tehty usein kirveellä leikaten. Vähän kuin halkoja hakkaisi. Klapeja tulee, vaikka enhän mä nyt mitään ole sytyttämässä. :D
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Humoraalioppi

Post by Smaragd »

Mustapapuja huuhtoessa tummasta suolaliuoksesta iskeytyi päähän sana black bile ja kling, humoraalit kävi järkeen. Tuntuu mielekkäältä ajatella ne AT:n väriaspektien astraalikerrostumina. Henkilökohtaisia suhteita näihin väreihin voisi olla hyvä työstää humoraalien kautta. Itselleni musta on näyttäytynyt jokseenkin hankalana, jolloin voisin ottaa tämän black bilen käsittelyyn ja suodatella sakat pois.

On myös tullut pohdittua luovaa työtäni näiden värien kautta niin että neljä muodostavat keskiön (intentio/motiivi), kehän (visioitu muoto), taustan (ponnistuslauta tai työtä valvova henki) ja jonkin väreihin liitetyn eläimen elävänä lopputuloksena. Voisikin olla syventävää ajatella nämäkin värit nimenomaan kehonnesteinä.
Kavi wrote:avasin R.A Wilsonin Prometheus Risingin sivulta 85, jossa käydään luonteenpiirteitä läpi yhdistettynä Raamatusta löytyvään Kotkaan, Leijonaan, Enkeliin ja Härkään.

Tai toisin tavoin ilmaistuna: Melankolikko (vihamielinen voima), Sangrikko (ystävällinen voima), Koleerikko (vihamielinen heikkous), flegmaatikko (ystävällinen heikkous).
Miten nämä vastaavuudet menee mielestäsi? Entä mikä väri menee mihinkin eläimeen?
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Humoraalioppi

Post by Kavi »

Smaragd wrote:Mustapapuja huuhtoessa tummasta suolaliuoksesta iskeytyi päähän sana black bile ja kling, humoraalit kävi järkeen. Tuntuu mielekkäältä ajatella ne AT:n väriaspektien astraalikerrostumina. Henkilökohtaisia suhteita näihin väreihin voisi olla hyvä työstää humoraalien kautta. Itselleni musta on näyttäytynyt jokseenkin hankalana, jolloin voisin ottaa tämän black bilen käsittelyyn ja suodatella sakat pois.

On myös tullut pohdittua luovaa työtäni näiden värien kautta niin että neljä muodostavat keskiön (intentio/motiivi), kehän (visioitu muoto), taustan (ponnistuslauta tai työtä valvova henki) ja jonkin väreihin liitetyn eläimen elävänä lopputuloksena. Voisikin olla syventävää ajatella nämäkin värit nimenomaan kehonnesteinä.
Kavi wrote:avasin R.A Wilsonin Prometheus Risingin sivulta 85, jossa käydään luonteenpiirteitä läpi yhdistettynä Raamatusta löytyvään Kotkaan, Leijonaan, Enkeliin ja Härkään.

Tai toisin tavoin ilmaistuna: Melankolikko (vihamielinen voima), Sangrikko (ystävällinen voima), Koleerikko (vihamielinen heikkous), flegmaatikko (ystävällinen heikkous).
Miten nämä vastaavuudet menee mielestäsi? Entä mikä väri menee mihinkin eläimeen?
Mielenkiintoista pohdintaa! Avasi hieman omia ajatuksiani uusille urille.

Mielestäni yleisesti on esitetty seuraavanlainen vastaavuus:

Vesi - Kotka* - Phlegma (Sininen)
Tuli - Leijona - Choleric (Keltainen)
Maa - Härkä - Melancholy (Musta)
Ilma - Enkeli/Ihminen - Sanguine (Punainen)

*Kotka on veden vastaavuus jostain kenties astrologisesta syystä.

Voisiko tuon sinisen ajatella myös transparenttisena, läpinäkyvänä tai jopa valkoisena?

Ajattelen myös, että nuo värit saattaisivat antaa vihiä myös kunkin elementin haasteista?
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Humoraalioppi

Post by Smaragd »

Kavi wrote:Voisiko tuon sinisen ajatella myös transparenttisena, läpinäkyvänä tai jopa valkoisena?
Jostain internet-lähteestä luin sen liittyvän valkosoluihin. Voipi olla melko uusi tulkinta tosin. Ruumiinnesteenä ilmetessä valkoisen voisi nähdä verhoutuvan siniseen?

Ehkä humoraalit voisi tosiaan ajatella vesielementin tarkkailuna tulessa, ilmassa, maassa ja vetenä vedessä. :geek:
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Humoraalioppi

Post by Kavi »

Smaragd wrote:
Kavi wrote:Voisiko tuon sinisen ajatella myös transparenttisena, läpinäkyvänä tai jopa valkoisena?
Jostain internet-lähteestä luin sen liittyvän valkosoluihin. Voipi olla melko uusi tulkinta tosin. Ruumiinnesteenä ilmetessä valkoisen voisi nähdä verhoutuvan siniseen?

Ehkä humoraalit voisi tosiaan ajatella vesielementin tarkkailuna tulessa, ilmassa, maassa ja vetenä vedessä. :geek:
On myös hauska ajatus, että miksi sen Kotkan mieltäisi silti sinne ilmaan, taivaan sineen liitämään ja sitten toisaalta vettä pidetään myös sinisenä, kait... :D

Jälkimmäinen ajatus: varsinkin kun aletaan puhua temperamenteista tai piirteistä suhteessa johonkin, niin kuulostaa ainakin itseni vakuuttavalta ajatukselta.
Locked