Suhtautumisesta uniin

Astraaliset ja paranormaalit kokemukset, unet, näyt.

Millä tavoin suhtaudut uniisi?

Samantekeviä / viihteellisiä
20
20%
Pyrin analysoimaan muistamiani unia älyllisesti
33
33%
Pyrin näkemään selväunia ja toimimaan tietoisesti unimaailmassa
15
15%
Uneni ovat paljastaneet minulle tulevia tai objektiivisia tosiasioita
21
21%
Muistan harvoin unia herättyäni
11
11%
 
Total votes: 100
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by Nefastos »

Kiehtova synkronismi-ilmiö tämäkin: Samalla kun olette läpikäyneet tätä keskustelua viime yön aikana, näin itse unia juuri tästä samasta asiasta, nim. okkulttisen vihkimyksen alleviivatun selkeästä vertautumisesta psykoanalyyttisen prosessin edistymiseen.

Nämä unet jakautuivat kahteen osaan, tai oikeammin sama uni toistui kahdessa muodossaan. Ensimmäisessä näistä "vihkijä" oli syvyyspsykologiaan perehtynyt ikääntyvä professori, joka oli mahdollisesti alkamassa toimimaan terapeuttinani. Toisessa kyseessä oli niin ikään vanhempi herrasmies, maagikko, joka vertaili nuorempien pyrkijöiden sopivuutta saamaan vihkimyksen. Molemmat unet myös päättyivät samaa lopputulosta merkitseviin symboleihin. (Joka sivumennen sanoen ei ollut vihkimys.)

Kun uniin ei ala kiinnittää itseisarvoista huomiota, ts. kun niistä ei erehdy tekemään oman henkisen kehityksensä varsinaista tapahtumispaikkaa, ne voivat tarjota suurta hyötyä Työhön. Mutta unien kuten muidenkin psyykkisten kokemusten on aina pysyttävä palvelijan ominaisuudessa, isäntää niistä ei saa ihmiselle tulla. Mitä vakavampi okkultisti, mitä voimakkaampi pyrintö, sitä helpompaa & vaarallisempaa on pudota astralismiin.

Tulihenki wrote:Ehkä kaikista merkityksellisin on uni, mistä kirjoitin hiljattain blogissanikin - tekstissä mainitsin tämänkin foorumin, kun aiheeseen tavallaan liittyi.


Kun useilla tämän foorumin aktiivisista lukijoista on oma bloginsa, olisiko syytä aloittaa uusi linkkiketju, missä näitä listattaisiin?
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by Tulihenki »

Muutamia itselleni merkittäviä unia on tullut viime aikoina taas nähtyä, mutta toissa yönä oli mielenkiintoinen kokemus. Ei mikään suuri henkinen kokemus, vaan ehkä pikemminkin intensiivisen supernatural-maratonin seuraamus. :D

En ollut mielestäni ihan täydessä unessa, vaan huomasin olevani selkeästi makuuhuoneessani, mutta unen ja hereillä olemisen rajamailla, ns. toinen silmä auki. Makuuhuoneeni ovi aukesi ja aloin pelkäämään, että miten ihmeessä se noin aukeaa. Sitten sieltä alkoi valoa tulvimaan ja sen jälkeen kuolleita ihmisiä tuli jonossa kävellen minun ohi. Yksi ainoa kuollut hyvin aavemainen nainen kävi minun kasvojen edessä.

Siinä mielessä tämä oli tärkeää, että sain herätettyä vanhaa piirrustusintoa. Tekee mieli piirtää mm. tämä tilanne.
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by Tulihenki »

Haades wrote:Symbolisessa mielessä yksi ajatuksia herättävä kohta kirjassa oli Jungin uni taivaasta satavasta Jumalan kultaisesta ulosteesta, joka rikkoi hänen kotikaupunkinsa katedraalin. Jung mielsi näyn myöhemmällä iällä kielikuvaksi, miten tarinan hylätystä kivestä tulee kulmakivi - vanhan tulee väistyä uuden tieltä.
Lainaan tänne tätä kommenttia, joka vie muistelemaan omaa untani 10 vuotta sitten.

Unessa olin menossa polttamaan kirkkoa ja juuri ennen soihdun heittämistä paikallinen pappi ampui minua takaapäin. Unessa leijuin sitten ruumiini yläpuolella katsellen.

Unille antaa tietysti helposti turhia merkityksiä, mutta vieläkin jaksan satunnaisesti palata tähän.

Jonkinlainen vastustaminen kirkollista kristinuskoa ja patriarkaalista auktoriteettia vastaan näkisin tässä unessa olevan. Uni heijastaa myös omaa isäsuhdettani, millainen se varhaisemmassa elämässäni oli.

Minä en unessa onnistunut polttamaan vanhaa (vanha otti otteen minusta) ja jatkamaan uutta tietä, vaan pikemminkin jatkoin useita samoja virheitä, mitä isäni teki. Vasta tämän todella sisäistettyäni olen pystynyt kääntämään vihan ja antamaan anteeksi; vähitellen myös itselleni.
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by Insanus »

Mikä mahtaa olla kun en itse muista näkemiäni unia ollenkaan. Varmaan koko elämäni aikana näkemäni unet voi laskea kahden käden sormilla ja parilla varpaalla. Enimmälti pidän unia viihteellisinä, koska valtaosa siitä mitä olen nähnyt on ollut sitä hupaisampaa materiaalia. Pikkupoikana leikin joskus nukkumaanmennessä "unitelevisiolla" josta sai valita mieleisensä unen yön aikana nähtäväksi ja tuota käyttäessäni tuli unia sitten nähtyäkin, enimmäkseen karkkimaata ja kukkaniittyjä.

Yhden unen muistan kyllä johon suhtauduin jossain määrin enteellisenä ja nykyisellään symboliikkakin jokseenkin aukeaa. Näin sen varmaan joskus 6-8 vuotta sitten. Olin jonkinlainen riivattu repaleinen vaatemytty joka lenteli hallitsemattomasti mustassa avaruudessa paiskautuen välillä valtavaan kultaiseen, rubiinein koristeltuun maljaan josta roiskui tuolloin punaista nestettä -verta tai viiniä- ympäriinsä. Maljoja oli seitsemän, ympyräksi aseteltuina.
Vaikka maljojen seiska ei Tarotin viehättävin kortti ehkä olekaan niin pistipähän miettimään kaikenlaista :)
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
Nomad
Posts: 46
Joined: Thu Feb 16, 2012 5:16 am
Location: Helsinki

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by Nomad »

Ykköstä ja kakkosta vastailin. Selkounia tulee silloin tällöin aamu-unien aikana, mutta niihin en erityisesti pyri. Paljonhan unissa on pelkkää pintakohinaa, mutta ilmeisesti hyödyllistäkin materiaalia.Jotenkin kutkuttelevaa on, miten yllättävissä kulmissa unet peilaavat elämää. Narratiivit, visuaalisuus ja sisällöt paljastavat eri tyylisiä traumoja. Ja esimerkiksi jos unia muistaa ja ne sisältävät kokonaisia narratiiveja, ne suojelevat mielenterveyttä (Helminen & Punamäki, 2008).Unethan ovat kyllä hemmetin kiinnostava ja monitahoinen tutkimuskohde, ja kaikesta päätellen tästä kohteesta on lähitulevaisuudessa tulossa paljonkin lisätutkimuksia.

Näkisin että omakohtaisessa unien tulkinnassa haasteena (ja toisaalta myös hyötynä) on, että unet liioittelevat ja kiteyttävät. Joku asia tuntuu unessa aivan katastrofaalisen painajaismaiselta ja päivätajunnasta käsintaas melko laimealta. En tiedä onko tämä se sama ilmiö mistä okkultistit puhuvat sanoessaan että unessa oleskellaan herkässä astraaliruumiissa jossa suojaukset ja blokit ovat fyysistä ruumista pienemmät? Joka tapauksessa näkisin että herkkyydestä voi seurata se, että kun tunnetiloja käytetään mittareina unien tulkinnassa niin mittarin viisarit värähtelevät joskus vähän liiankin herkästi.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by obnoxion »

Viimeisen vuoden aikana olen alkanut kokea unennäön korostetun pyhitettynä asiana. Kuten kuolema, uni on paljolti sysätty syrjään ja koettu lähes merkityksettömäksi. Etenkin pienten lasten kanssa elämä on hyvin kallisarvoista ja niin voimakkaasti läsnä, että Veljeskunnan arvoille keskeinen kuoleman palvonta on ottanut elämässäni ensisijaisesti unen palvonnan muodon.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by Wyrmfang »

Olen viime aikoina äkännyt uuden itselleni keskeiseksi muodostuneen metodin. Tälle on varmasti nimi ja monet saattavat ihmetellä miten joku unianalyysistä kiinnostunut ei ole tätä aiemmin huomannut, mutta ei ole kyllä osunut minulle missään vastaan. Minulla on ollut melkein aina jonkinasteisia uniongelmia sekä nukahtamisvaikeuksia. Jälkimmäistä olen nyt pyrkinyt ottamaan hyötykäyttöön loikomalla hieman samentuneessa tietoisuuden tilassa, jota ei ihan puoliuneksikaan voi sanoa, mutta missä mielikuvat alkavat kuitenkin jo laukkaamaan unien tapaan. Tästä tilasta kun havahtuu kirkkaampaan tietoisuudentilaan, pystyy äsken päässä pyörineiden mielikuvien pohjalta tekemään "unianalyysiä". Vaikuttaisi että tällä tavoin voi yhdistää aika paljon hyviä puolia varsinaisesta unianalyysistä sekä tavanomaisesta valveilla ollessa tehdystä itsetutkiskelusta.
Pjotr
Posts: 13
Joined: Mon Nov 02, 2015 12:24 am

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by Pjotr »

Itse olen viimeaikoina nähnyt useita unia jossa Saatana Baphometin muodossa ilmestyy. Yleensä se niin sanottu ilmestyminen tapahtuu, että olen puolinukuksissa ja "näen" (eli tunnen, ei kyseessä esim. Hypnagogia https://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia) läsnöolon. Aina siihen on liittynyt positiivista, jopa rakastavaa ja suojelevaa latausta. Olen tuntenut, että olen oikealla tiellä niin sanotusti. Viimeksi taisin jopa vartalollani yrittää mennä pentagramin asentoon puolinukuksissani :D Mikä toki oli hauska huomio kun muistin tämän herätessäni.

Yleensä olen nähnyt näitä unia yhteydessä rakastamaani naiseen. Eli he molemmat ovat olleet tavallaan siinä yhdessä. Nainen on vielä kaikenlisäksi sellainen, että omaa ymmärrystä näihin asioihin, ei esimerkiksi ole yhtään kummastellut (vitsaillut toki, että kauniita unia ja saatanan kuvia) tätä tietäni mitä nyt kuljen.

Itse en uniin mitään erityistä mystistä painostusta pistä, ne vaan ovat prosesseja siinä missä muutkin.
User avatar
E.Velestie
Posts: 40
Joined: Thu Feb 18, 2016 9:12 am

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by E.Velestie »

Äänestyksen osalta 1,2 & 4. 3 on joskus osunut itseeni aika voimakkaasti, mutta nykyään en tavoittele ja selitän omia syytäni vielä tarkemmin kohta.

Enneunille olen ollut herkkä koko pienen ikäni. Yleensä ne on liittyneet joihinkin valintoihin ja joiden vuoksi asiat ovat eskaloituneet unessa syystä tai toisesta huonoon suuntaan tai enteisiin jonkun läheisen/tutun ihmisen sairastumiseen tai kuolemaan. Kummankin esimerkin mukaisia unia näen ihan muutenkin. Suurin osa varmasti näistä oman alitajunnan kuvajaisia piilotetuista pelkotiloista näin puhtaasti psykologisesti ajateltuna, mutta ne erotan varsinaisista enneunista vasta ajan kanssa. Suhteellisen usein kuitenkin tulee valintojen tiehaarojen osuessa eteen hyvin deja vu tyylinen tunne, että sama kysymys on tuotu eteeni unessa ja silloin valitsin niin tai näin. Aikuistuttuani aloin pitämään niitä aluksi jonnin joutavana lapsen mielisinä lankojen jälkikäteen yhdistelyinä ja mieleni harhoilta/sattumalta jne.
Kävi kuitenkin muutamaan otteseen niin, että kun kyseinen unessa aiemmin vastaan tullut valinta osui tielleni, niin todellakin mentiin takalisto edellä puuhun kuten unessa.
Kevyenä esimerkkinä työtarjous, joka vaikutti liian hyvältä verrattuna silloiseen työpaikkaan. Palkka todellakaan ei ollut itsestään selvyydellisesti tilillä tiettyinä päivinä, toimipiste jossa työskentelin suljettiin ja firma meni lopulta konkurssiin. Yksi kolari tapahtui aikanaan samalla tavalla. Kuten unessa. Tietysti vaikea sanoa jatkuisiko kaikki samalla tavalla aina kuten unissani, sillä olen tietoisesti nykyään pyrkinyt välttämään täysin samoja valintoja kuten vastaavissa unissa.

Valveunista omakohtaisesti sanoisin, että aikanaan yritin kovasti tavoitella ja välillä onnistuinkin. Yleensä herääminen tapahtui suhteellisen nopeasti tämän jälkeen. Lähinnä lentämistä tai jotain seittien avulla kiitävää hämähäkkimiestä imitoimista tuli näissä unissa yritettyä. Lopulta kuitenkin valveunissa alkoi aina esiintymään jokin "tummuus". En oikein osaa kuvailla sitä sillä se oli selvästi aina läsnä, mutta sillä ei varsinaisesti ollut mitään fyysistä muotoa. Kuin joku abstrakti varjo minkä läpi kuitenkin näki aivan selvästi. No kuitenkin, sama "jokin" oli aina ollut se pahin painajaisteni mörkö pikku pojan klopista asti. Se ei ikinä puhunut mitään sanoin, mutta silti sen kanssa pystyi lapsuuteni pahoissa unissa kommunikoimaan ainakin jollain asteella. Sen saman vanhan "jonkin" ilmestyminen näihin hallittuihin valveuniin johti siihen, että siitä eteenpäin kaikki valveunet oli näitä klassisia painajaisia/valveunia, jossa "herään" unesta. Makaan sängyssä enkä voi liikkua kun tunnen kuinka se sama jokin istuu rintani päällä. En pysty käyttämään ääntäni, en hengittämään - ainoastaan katsomaan ja syleilemään sitä kipua mikä peitti koko ruumiin. Näitä painajaisia jatkui suhteellisen pitkään. Välillä se "jokin" nosti minut ylös katsomaan näissä unissa kuinka kuolen kuristamalla kehoni yrittäessä taistella halvaantumista vastaan. Ne oli sen verran rankkoja unia, että ajatus nukahtamisesta alkoi tuntumaan luontaan pois työntävältä asialta ja tunne oli kuin olisin riivattu. Sama se mitä tieteellisessä mielessä näistä unista sanotaan. En tiedä oliko kyseessä vain oman psyykkeeni luoma illuusio vai oliko asialla oikeasti maagisessa mielessä merkitystä, mutta nämä unet loppuivat kuin seinään kun sain lahjaksi Aegishjalmurilla kirjaillun korun. Se pysyi pitkään kaulassa päivin ja öin.
Sen jälkeen saanut nukkua yöt rauhassa ja tietoiset pyrkimykset unien manipulointiin jätetty unholaan. Tuli itselleni lähinnä tunne kuin olisi ollut lapsi joka leikkii tulitikuilla.

Ihan mielenkiinnosta. Onko muilla ollut näitä klassisia painajaisia tai tullut unissa vastaan mitään vastaava "jotakin" ?
☩ Ho Ophis Ho Archaios ☩
Rosari
Posts: 23
Joined: Tue Jun 24, 2014 5:29 pm
Location: Helsinki

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by Rosari »

Enneunia en ole nähnyt koskaan. Valeunia muutamaan kertaan, niistä pääsenkin vastaamaan E.Velestien kysymykseen.

Tunnistaessani uneni uneksi päätän yleensä herätä, sillä valveuneni vapaus kauhistuttaa minua. Pelkään, että valve-elämän fyysisten rajoitusten kaatuessa oman kauhuni pääsevät helposti esille. Unissani tuo kauhu tuntuu vääristyneiltä perspektiiviltä, omituisen isolta tilalta, jossa todellisuudessa katsomalla ei ole mitään outoa. Toisaalta se tuntuumyös kummalliselta läsnäololta juuri 'siltä joltakin', vaikka tarkkailijaa ei ole. Tuo läsnäolo seuraa minua toisinaan myös valvetilassani. Lapsena olin kauhuissani siitä, sillä se tuntui niin erilliseltä itsestäni. Nykyään se 'jokin' on liimaantunut kiinni persoonaani. Luulen sen olevani osittain vierauden pelkoa asioita kohtaan, joita en tunne itsessäni. Kauhua omia tunteita, ajatuksia ja niiden muodonmuutosta kohtaan.

Unet eivät ole mielestäni kovin hyvä paikka avata itseäni, joten toistaiseksi olen jättänyt niiden kanssa leikkimisen vähäiseksi.
Elämä on kourallinen tomuu
Kaikki muu on rojuu
Lopunajan romuu
Mitä sitte ku symbolit hajoo
Oo se reikä mihin kaikki valo katoo
Locked