Kymmenen syytä palvoa Shivaa

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Locked
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Kymmenen syytä palvoa Shivaa

Post by Shivaprasaada »

Kymmenen syytä palvoa Shivaa

1) Shivaa on helppo miellyttää

Shiva toteuttaa palvojiensa toivomuksia usein, vaikka ne olisivat pahantahtoisia. Häntä kutsutaan myös nimellä Bholenath, Viaton, koska hän on puhdassydäminen ja helppo miellyttää. Jos rakastat häntä ja palvot häntä, vaikka sinulla olisi vikoja ja heikkouksia, voit olla varma, että hän on myötätuntoinen sinua kohtaan ja vastaa rakkauteesi.

2) Shiva ei ole liian ehdoton ja hän normatiivisesti epätavallinen.

Shiva määrittelee, sekä toisinaan rikkoo sosiaalisia normeja vapauden nimissä. Hän on Tantran herra, joka sallii vasemman käden tien metodit palvontaan ja ylevöittää pahan pidettyjä ominaisuuksia näyttääkseen, että kaikenlaisen liiallisen dualismin ja tuominnan hylkääminen on tie pelastukseen. Se tarkoittaa sitä, että hän ei välitä kovin paljon mitä syöt, kunhan et syö naudanlihaa tai miten elät, mitä elämäntapaa seuraat, mitä normeja harjoitat mihin kastiin tai sosiaaliluokkaan kuulut.

3) Shiva on ruumiin mestari

Shiva edustaa ja hallitsee Tamo-gunaa eli tietämättömyyden laatua, joka on vallitseva karkeassa aineellisessa ruumiissa. Aineellinen ruumis on Shivan temppeli. Jos haluat puhdistaa ja kehittää ruumiisi saavuttaaksesi vapautuksen, sinun tulisi palvoa Shivaa tuhoamaan haitalliset ominaisuutesija auttamaan sinua henkisellä polulla.

4) Shivaa on helppo palvoa

Palvoaksesi Shivaa hyvin, et tarvitse pappia. Voit kävellä Shivan temppeliin ja tehdä itse palvontarituaalit, tai voit harjoittaa hänen palvontaansa kotonasi ja sydämessäsi ja tarjota hänelle mitä tahansa uhrilahjaksi rakkaudella. Hän ei ole nirso uhrilahjojen suhteen. Häneen on helppo saada suora yhteys.
5) Shiva antaa palvojalleen luvan olla vihainen, jos tähän on hyvä syy
Shiva voi olla joskus pelottava ja ilmentää tuhon voimaansa. Kukaan ei halua nähdä Shivaa vihaiset, eivät edes puolijumalat, koska kun hän on erittäin vihainen hyvästä syystä, hän kykenee lähes mihin tahansa. Joten voit tunnistaa oman moraalisesti oikeutetun vihasi Shivan olemuksen osaksi eikä sinun tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä.

6) Shiva on hyvä aviomies

Shiva kohtelee vaimoaan Parvatia rakastavasti. Heillä on jopa monta lasta. Kerran Shiva jopa sulautui Parvatiin, kun Shivaa palvova pappi halveksi Parvatia ja yritti kiertää Shiva temppelissä vain Shivan patsaan ja ei kiertänyt Parvatin patsasta. Tästä Shiva suuttui. Temppelissä tapahtui ihme ja Shivan sekä Parvatin patsaat sulautuivat yhteen ja ylimielinen pappi alistui kohtaloonsa ja kiersi patsaan. Kiertäessään Shivan, hän kiersi yhtäläillä Parvatin. Shivaa ja Parvatia palvotaan usein yhdessä ja eri Parvatin muodot kuten Durga ja Kali ovat yhtä suosittuja kuin Shiva. Jos jokin miespuolinen puolijumala ansaitsee ihmisten kunnioituksen, niin se on Shiva.

7) Shiva on perheellinen

Shiva rakastaa perhettään ja lapsiaan yhtä paljon kuin ihmispalvojiaan. Monet hänen lapsistaan ovat puolijumalia ja he viettävät usein aikaa hänen ja Parvatin seurassa. Jopa Shukrācharya, demonien korkein henkinen opettaja on yksi Shivan pojista. Shivalta voi oppia perhearvojen tärkeyden, ja rakastavien ihmissuhteiden tärkeyden.

8) Shivalla on mahtavat voimat

Shivalla on äärimmäiset voimat. Hän on kykeneväinen tuhoamaan kärsimyksemme, ihmiselämän myrkyn, ja tuhoamaan epäpuhtaudet, kuten tietämättömyyden, epäterveen itsekkyyden, illuusiot, harhakuvitelmat, vahingolliset kiintymyssuhteet ja vääränlaisen ylpeyden edistääkseen henkistä kasvuamme. Joten jos haluat positiivisia muutoksi elämääsi, Shiva on erittäin hyvä puolijumala palvottavaksi ja seurattavaksi.

9) Shiva on eläinten herra

Shivalla on suurta rakkautta ja myötätuntoa kaikkia eläimiä kohtaan. Hän suojelee eläimiä sairauksilta, kuolemalta ja tuholta. Kun Shiva ottaa kirjoitusten mukaan oikein uhrattuja eläinuhreja vastaan, hän antaa niiden sieluille mahdollisimman hyvän jälleensyntymän.

10) Shiva antaa tietoa ja viisautta

Shiva on puolijumalista koko maailman guru. Kakki tämän maailman yliaistillinen tieto on hänen hallussaan, eritoten vapauttava tietoja hän on jopa Ganges-joen jumalattaren Gangan suojelija. Hän on tämän maailman kaikkien taiteitten, taitojen ja tieteiden korkein hallitsija. Hän on itse hyvä muusikko, tanssija ja laulaja. Joten Shiva on puolijumalten keskuudesta paras tämän maailman niin maallisten kuin yliaistillisten asioitten guru.
Lord Shiva.jpg
Lord Shiva.jpg (209.81 KiB) Viewed 4002 times
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Kymmenen syytä palvoa Shivaa

Post by Kenazis »

En tiedä onko tähän viestiin tarkoitus edes mitenkään kommentoida vai onko kyseessä yleissivistävä esitys, mutta kommentoin silti omasta perspektiivistä. Jos koen jonkin olennon olevan palvonnan arvoinen, ei ole mitään merkitystä onko tätä olentoa helppo miellyttää, helppo palvoa, onko hän hyvä aviomies, onko hän perheellinen, onko hänellä mahtavat voimat, onko hän eläinten herra jne. oikeastaan ainoa asia tässä listassa, jonka näkisin jonkinlaisiksi syyksi palvoa on "Shiva antaa tietoa ja viisautta". Oma kulttuurinen taustani ei ole "hindu" enkä edes erityisesti ole sinne kallellaan muutenkaan, joten esim. naudan erikoisasema eläinten kesken on käsittämätön asia minulle. Itse söisin mieluummin naudanlihaa kuin sian lihaa, niin terveys-tieteellisestä että spirituaalisesta näkökulmasta katsottuna.

Ps. kirjoituksesi ja näkökulmasi foorumilla on piristävän erilainen. Toivottavasti jaksat keskustella täällä pitempääkin.
"We live for the woods and the moon and the night"
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Kymmenen syytä palvoa Shivaa

Post by Tähti »

Ihan mielenkiintoista tosiaan lukea tämmöisiäkin juttuja, ei muutenkaan kovin paljoa ole viestejä foorumilla, niin hyvä että tulee tosiaan juttuja.

En ole itse yhtään palvomis-tyyppinen ihminen, tällä foorumilla se tuntuu olevan kuitenkin aika yleinen teema. Koittanut sitä kautta ymmärtää sitä, en ole löytänyt mielekkäitä selityksiä sille kyllä vielä kovinkaan paljoa. Muuten olen kiinnostunut ylipäänsä erilaisten persoonien toiminnan selittämisestä. Yhden jutun löysin kyllä mikä aika hyvin tuntuu kuvaavan sitä, liitän sen tähän alimmaksi.

Sinänsä voi varmasti myös olla vastavuoroisesti mielenkiintoista ymmärtää, että kaikki ei ole suuntaunut palvomis-tyyppisesti, itse suhtaudun hyvinkin arkisesti kaikkiin, myöskin edistyneisiin olentoihin jne. Eli tiedostan että voi olla erittäin paljon kehittyneempi joissain taidoissa tai tiedoissa kuin esim ihmiset, mutta en kyllä heidän palvomiseen suuntaudu.
Positive Pole (Devotion)

For the System, the Positive Pole of Submission is called "+Devotion (though I prefer Dedication). In this Pole the person seeks loyalty to something or someone. It is important to someone in this Pole to find a person, a cause, or an institution to truly respect and honor. In the extreme case of Devotion (Dedication), this is a person who would like to attach himself to a person or situation, and give the self over to it. If the person is religious natured, then perhaps God or the church is the ultimate answer here. Often a person in +Devotion (Dedication) likes to become a part of a movement that is stronger than any individual. Numbers of such people gather to form a mass movement. They all march together, so to speak, for a cause. It fulfills them to be a cog in a big machine. The larger the machine, the better, in fact.

http://www.michaelteachings.com/goal_of_submission.html
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Kymmenen syytä palvoa Shivaa

Post by Shivaprasaada »

Kiitos kommentistasi Kenazis!

Tämäntyyppisten kirjoituksieni on ensisijaisesti tarkoitus olla yleissivistäviä. Kirjoitan kuitenkin aina sen takia, että kirjoituksiani kommentoitaisiin edes jotenkin. Oli kommentit sitten mitä tahansa. Otan kaiken palautteen mielelläni vastaan.

Vaikka edustankin hindulaisuuden suuntauksista Gaudia-Vaishnavismia ja määrittelen itseni Krishna-bhaktaksi, koska palvon Häntä Jumalan Ylimpänä Maskuliinisena Persoonallisuutena, palvon myös Shukrācharyaa eli Luciferia ja eniten hänen toisen syntymänsä isää Shivaa puolijumalista. Täten määrittelen itseni Hindulaiseksi satanistiksi tai tarkemmin ottaen Veediseksi satanistiksi. En kuitenkaan määrittele itseäni Saatananpalvojaksi, vaikka suhteeni Shukrācharyaan on palvonnallinen, mutta en palvo häntä korkeimpana. Shiva on minulle korkein puolijumalista, joten termi satanisti kuvaa minua paremmin. Azazelin Tähtihän edustaa teististä satanismia, ei ateistista satanismia.

Veedisen historian kirjoituksen mukaan osa asuroista, eli demoneista, jotka ovat olleet Shukrācharyan oppilaita, ovat silti palvoneet Jumalan persoonallista muotoa, vaikka Shukrācharya opettaa persoonattomuusfilosofiaa. Kun aloin palvoa Shukrācharyaa, hän vahvisti Brahman-tietoisuuttani eli suhdettani Jumalan kaikkialla läsnä olevaan henkeen, jota kristityt kutsuvat Pyhäksi hengeksi. Shukrācharya ei kuitenkaan estänyt minua harjoittamasta bhaktia eli antaumuksellista palvelua Jumalan persoonalliselle muodolle. Hän ei vain auttanut siinä. Minä en edes odottanut sitä tai pyytänyt sitä häneltä, koska tiesin, että hän ei anna bhaktia. Shukrācharya kuitenkin auttoi minua Shivan palvonnassa. Shukrācharya on itsekin shaiva ja Shiva on hänen isänsä.

Se, että Shiva antaa tietoa ja viisautta ovat myös minulle tärkeimmät syyt palvoa häntä eniten puolijumalista, muut syyt eivät ole yhtä olennaisia, mutta minulle ne ovat silti merkityksellisiä.

Lihan syönnistä vielä. En suosittele kenellekään naudanlihan tai sianlihan syöntiä, koska niissä on eniten kuona-aineita luonnostaan. Uudet lääketieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että punaisen lihan runsas syönti, varsinkin naudanlihan ja sianlihan syönti on pitemmän päälle yhtä terveydelle haitallista ja syöpävaarallista kuin runsas säännöllinen alkoholinkäyttö tai tupakanpoltto.

Itse pidän korkeimpien olentojen palvontaa tärkeänä, koska kaikkialla luomakunnassa, jossa on älyllistä elämää, kaikkien olentojen on tavalla tai toisella määrä palvoa tai ainakin palvella korkeampia olentoja. Maallisessa ihmisyhteiskunnassakin on valtahierarkioita, jossa alemmassa asemassa olevien on määrä palvella ja totella ylempiä.

Henkilökohtaisesti en kuitenkaan erityisesti välitä siitä haluavatko muut ihmiset palvoa korkeampia oletoja tai korkeinta eli Jumalaa. Se on jokaisen henkilökohtainen asia. En puutu siihen.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
mrd
Posts: 37
Joined: Thu Jul 04, 2013 6:06 pm
Contact:

Re: Kymmenen syytä palvoa Shivaa

Post by mrd »

Juu-u, varmaan ihan kiintoisaakin pointtia tuossa aloituksessa. Itsekkin ideologisesti Intiaan kallellani, oman havainnon mukaan olet lukenut veda-tekstejä kovalla innolla ja teet niistä erilaisia johtopäätöksiä jotka eivät välttämättä kohdillaan. Yleissivistävät tietoiskut Intian suuntaan(kin)tervetulleita, mutta sanoisin itsekkin: less is more.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Kymmenen syytä palvoa Shivaa

Post by Nefastos »

Tästä keskustelu(aihee)sta tulee mieleeni erikoinen tilanne, johon joudun aika usein seuran ideologian tiimoilta. Nykyaikaiselle ihmiselle on nimittäin mitä luonnollisinta esittää kysymys: Miksi palvoa Saatanaa? Mitä hyötyä siitä on? Mitä Saatana antaa ihmiselle?

Näihin kysymyksiin voi tietenkin esittää, ja olen vilpittömästi koettanutkin antaa, järkeviksi kokemiani vastausyrityksiä kysymyksen omalla logiikalla. Palvontakin on asia, jonka jollain tapaa voi avata hyötynäkökulmasta.

Kuitenkin sellainen näkökulma on mielestäni tällaisessa yhteydessä korkeintaankin toissijainen ja psykologisoiva. Ihmisen ja Jumalan (/jumalan) välinen suhde on intiimimpi; se ylittää hyötynäkökulmat. Ihminen ei valitse, tai ihmisen ei ainakaan tulisi valita palvontaa sen vuoksi mitä hän palvontansa kohteelta saa, vaan aivan toiselta pohjalta. Palvojan maailmankuva, siis perustavanlaatuinen kokemus todellisuudesta, on sellainen, että hän kokee Jumalan palvottavana. Koska olen toistuvasti tällä foorumilla yhdistänyt toisiinsa henkisen mystiikan ja eroottisuuden (kuten niin monet muut aiemmin), haluaisin tässäkin taas esittää verrannon: Rakastaja ei mieti, tai hänen ei tulisi miettiä, mitä "hyötyä" hän saa rakastettunsa syleilemisestä. Jos hän sen tekee, hän on jo menettänyt rakkautensa puhtauden, tai oikeammin, hän ei ole koskaan itse asiassa rakastanut. Itse syleily on oma äärimmäinen palkkionsa; jopa siinä määrin, että sen toteutuminen tai toteutumattomuus konkreettisesti on vähemmän merkityksekästä kuin tunne eli oikeammin rakkauden (ykseyden) kokemus sinänsä.

Jamblikhoksen sanat kirjasta De mysteriis jäivät sieluuni pysyvästi: jo se että me kaipaamme jumalia on jumalten läsnäoloa meissä. Se että palvon - mitä tahansa jumalaa, tai ehkä Jumalaa missä tahansa hahmossa - merkitsee sitä, että palvontani kohde elää minussa. Minun rakkauteni Häneen on jo Hänen rakkauttaan minuun; sillä rakkaus ei koskaan ole separatiivista, vaan se nimenomaisesti on kahden ainoastaan näennäisesti erillisen olion ykseyttä: tämä on rakkauden perustavimmanlaatuinen luonne.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
mrd
Posts: 37
Joined: Thu Jul 04, 2013 6:06 pm
Contact:

Re: Kymmenen syytä palvoa Shivaa

Post by mrd »

Erittäin hyvin puhuttu Nefastos.

Olen nykyisin melko maltillinen jos en varauksellinen kuumottamaan oman koulukuntani paremmuutta muihin, mutta tuo on yksi keskeinen asia: suurin osa uskonnollisuutta/henkisyyttä tavalla tai toisella harjoittavista ihmisistä tuntuu motivoituvan jonkinlaisesta hyötyajattelusta: päästään taivaaseen, ei jouduta helvettiin. Myös muuttuminen paremmaksi ihmiseksi ja hyveiden kehittäminen...voi olla tietty erilaista flavoria...olenko hyvä tyyppi egon pohjalta vai siksi, että se on luontaista ja edesauttaa, että saan yhteyden olevaisuuteen...

Mitä tulee aloitustekstiin, muutamia kommentteja:

Olen siis vedatekstejä pitkään lukenut ja toisekseen pilkunviilaaja. En allekirjoita kaikkia aloituksessa mainittuja pointteja. Koska oma kärsivällisyys ja pitkäjänteisyys on valitettavasti aallonpohjassa niin vältän kuitenkin keskusteluita jotka johtavat useamman sivun pitkiin väittelyihin jossa lainataan kilpaa Siva-puranaa ja Srimad Bhagavatamia.

Taustatietona tarkennattakoon, että vedalaisuus on hyvin monitasoinen paketti. Eri kehitysasteella oleville ihmisille annetaan eri kirjoituksissa erilaisia ohjeita jotka saattavat vaikuttaa niin filosofialtaan kuin käytännöiltään ristiriitaisilta, vaikka pohjimmiltaan ristiriitaa ei ole. Herra Sivan asema mainitaan yhtenä vaikeasti ymmärrettävänä prinsiippinä. Siva on ja ei ole Visnu, samoin kuin jogurtti on ja ei ole maitoa. Siva on paras bhakta ja parhain esimerkki, toisaalla sanotaan, että vain järkensä menettäneet palvovat häntä (itsenäisenä jumalana, saivojen menetelmillä)

Sivaa voi palvoa ilman pappeja. Kyllä ja ei. Jokaista jumaluutta voi palvoa ilman pappeja ja saada hyötyä. Toisaalta oppiketjun seuraaminen on yhtäläinen periaate niin OKP kuin VKP koulukunnissa Intiassa.

Kaikki yliaisitillinen tieto on Sivalla. Kyllä ja ei. Siva voi antaa kaiken, paitsi vapautuksen tästä maailmasta. Siva voi kuitenkin auttaa tuohon suuntaan. Mainittu tamo-guna pohjautuu egoon. Siva on egon hallitseva prinsiippi ja palvomalla Sivaa voimme vapautua egosta, tai alkuun siirtyä tamas-egosta rajas-egoon ja sattva-egoon (en ala selostamaan näitä käsitteitä. Niin kärsivällisyys kuin tietämys joutuu liikaa koetukselle)
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Kymmenen syytä palvoa Shivaa

Post by Shivaprasaada »

On totta, että monessa suhteessa niin jumalolentojen kuin ihmistenkin välillä jopa tiedostamattomasti hyötyajattelu on voimakasta.

Olen kuitenkin huomannut niin suhteissa jumalolentoihin kuin ihmisiinkin hyötyajattelu on terveissä ja kehittyvissä suhteissa usein pinnalla aluksi, mutta vähenee, jos suhde syvenee ja paranee ja kehittyy paremmaksi ja aidommaksi ajan kuluessa ja suhteen kehittyessä ja muuttuessa.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Kymmenen syytä palvoa Shivaa

Post by obnoxion »

Kun hindulaisuuden merkitys on kasvanut hiljalleen ehkä merkittävimmäksi vaikutteeksi ajatteluuni, olen kiintynyt ajatukseen että tie helvettiin on tehdä eroa Vishnun ja Shivan välille. Siihen voin johtaa kaikki pienet ja suuret virheet joita voin kuvitella, mutta ymmärrän ettei tämä ajatus puhuttele kaikkia.

Shivassa puhutteelee kaukaisuuden ja läheisyyden yhtyminen. Kuten allekirjoituksessani lukee, yhdyn käsitykseen jossa Vishnun elinikä on Shivan päivä. Ajattelen, että juuri siksi Shivaa on helppo miellyttää (Asutosa). Kun näen vanhan hansikkaan tien reunassa, voin kokea sen ikoniseksi, tai voin lausua mielessäni rukouksen julkisessa vessassa, enkä kaipaa siihen enää mitään suitsuketta tai kirkkoa. Kaikki on aivan täydellisesti siten ja siinä. Ja juuri se, ajattelen, on Shivan valtavuutta; sellaista valtavuutta johon kaikki ristit ja tähdet ja kuunsirpit mahtuvat kuin valot taivaalle.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Locked