Kasvissyönti

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Kasvissyönti

Post by Shivaprasaada »

Kiitos kommenteistasi Kenazis!

Minä itse välttelen sipulien, valkosipulin, sienien, mukaan lukien hiivasienen, punaisten linssien ja kananmunan syöntiä, koska ne eivät kuulu hyvyyden laatuun.

Ihminen on ainoa eläinlaji Maapalolla joka juo varhaislapsuuden jälkeen muun eläimen maitoa kuin omaansa. Pohjaan syömiskäyttäytymiseni ja siihen liittyvän ajattelutavan vanhoihin intialaisiin kirjoituksiin ja niiden auktoriteettiin.

Rasvattoman maidon käsittelystä sain ystävältäni tietoa. Hänen poikansa sai rasvattomasta maidosta maitoallergisia oireita. Lääkäri kehotti vaihtamaan täysmaitoon ja kaikki oireet hävisivät eivätkä ole palanneet. Itse juon luomutäysmaitoa, koska sitä on käsitelty kaikkein vähiten.

On totta, että vegaaninen rasva on aika keinotekoisesti luotu, mutta se sisältää tyydyttämättömiä rasvoja, jotka ovat terveydelle hyväksi toisin kuin eläinrasvat, jotka ovat tyydyttyneitä rasvoja ja joitten liikasaanti altistaa erilaisille sairauksille kuten veritulpille. Oikeassa voissa eläinrasva on tiheimmillään ja siten sen liikanauttiminen ei ole hyväksi.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Kasvissyönti

Post by Tähti »

Laitan yleisesti kommenttia, aika moni kuitenkin lueskelee länsimaisia ravintojuttuja. Pätee tietenkin aika moneen muuhunkin asiaan.

Eli luottamuksesta pieni juttu.

Ravintotieteessä ei ole kovin kova luottamus pelkkiin molekyylitason tutkimuksiin, koska ne ei tunnu kovin usein käytännön tason tutkimuksissa pitävän paikkansa. Esim tilastolliset tutkimukset väestöistä tai koehenkilöillä tehdyt tutkimukset on monesti lisänä. Monipuolinen kuva jostain alkaa tulla monipuolisilla tutkimuksilla. Vertailukohtana esim sama kuin jotain yhtä ihmistä tutkimalla tulisi luotettavaan päätökseen miten kokonainen yhteiskunta toimii.

Historian tuntemus on siinä mielessä hyödyksi, jos muistaa esim joidenkin vitamiinien & antioksidanttien eron; teoreettiset tutkimukset vs. käytännön ihmistutkimukset, järkyttävä ero. Yhtäkkinen muutos huippujutusta lähinnäkin vaan pelottavaksi.

Yleensä aika pitkälle menee jo maalaisjärjelläkin, jos miettii, että voinko luottaa 100-prosenttisesti, että tämä tieto pitää paikkansa, vai jäänkö jopa itsekin kaipaamaan jotain lisävarmistusta. Ja mistä se luottamus johonkin asiaan tulee omalla kohdalla. Monesti voi osoittautua, että meni jo vähän sokean luottamuksen puolelle. Positiivisena haasteena voi tietty ottaa hyvän arviointi ja erottelukyvyn kehittymisen (discerment skills).

Hyvin harvoin kuitenkaan tieteessä on tutkittu suoraan sitä asiaa mikä kiinnostaa. Kiertotietä tutkimalla ei saa yleensä vaan suoria vastauksia. Ei ole mikään sattuma, että monesti tehdään samasta aiheesta useampia tutkimuksia, ja monesti vielä useammasta eri näkökulmasta.
Abhavani
Posts: 45
Joined: Thu Feb 12, 2015 1:11 pm

Re: Kasvissyönti

Post by Abhavani »

Tätä keskustelua on mukava seurailla, vaikka meneekin omalta osaltani (käytännön ja kokemuksen tasolla) vielä hieman yli ymmärryksen.

Oma ruokavalioni ei ole mitenkään kovin tarkkaan mietitty, mutta välitän kuitenkin sitä ja mietin edes suurinpiirtein mitä syön tai en syö ja miksi. Omassa joogassani näyttäisi ruokavalio muuttuvan ja kypsyvän muiden osa-alueiden jälkeen, mutta kuitenkin vuorollaan. Kasvisruoka- tai vegaaniset jaksot olivat pitkään hieman puoliväkinäisiä ja siksi epäonnistuivat lopulta jossain kuukauden pyristelyn jälkeen jolloin olo alkoi olla jo riutunut ja epätoivoinen. Tuntui aina, ettei liikunnan, ruoan ja levon suhde ollut balanssissa ja lopulta jouduin aina täyttämään energiavajeeni liharuoalla, lisukkeen roolissa n. kerran tai kahdesti kuussa.

Liikunnan puolella ovat asanaharjoitus ja lenkkeily olleet vanhoja tuttuja ja hyviksi havaittuja, mutta vasta tänä vuonna alkusyksyn aikana lisäsin mukaan vielä painojen nostelun ja kuntosaliharjoittelun. En ihan ymmärrä mitä tapahtui, mutta lisättyäni muun liikunnan ohelle voimaharjoittelua, väistyi myös liha viimen kokonaan pois lautaselta. Nyt tuntuu että kroppa & mieli saa ihan eri tavalla elinvoimaa harjoittelusta, ja ottaa vastaan ravinnostakin paremmin kaiken tarvittavan, sekä olen osannut kuin vaistoten valikoida sopivampaa sapuskaa tarjottimelle ja välttää tarpeetonta. Olen tyytyväinen!

Mitä sitten syön ihan konkreettisesti: lämpimät kasvisruoka-annokset, joissa ei ole mitään kovin ihmeellistä. Joka annoksella iso kasa vihreitä vihanneksia ja salaatteja. Salaatin mukana paljon siemeniä ja vihreitä herneitä.

Eikä vegaani-tyttöystävältä saatua konsultointia ja kannustavaa esimerkkiä sovi jättää mainitsematta sitäkään.
Yubaba
Posts: 12
Joined: Thu Apr 05, 2018 6:01 am

Re: Kasvissyönti

Post by Yubaba »

Itse olen vegaani eettisistä syistä. Veganismi on minulle elämäntapa, jossa pyrin minimoimaan kaikkien kärsimystä (vrt. ahimsa). Toki veganismin terveysedut ovat hyvä bonus myös! Olen kyllä melko alussa esoteerisellä polullani, mutta minulle sen polun eettisyys on ensiarvoisen tärkeää... ja pidän siis veganismia omalla kohdallani jo itsessään henkisenä harjoituksena.
User avatar
Gethsemane
Posts: 39
Joined: Thu Jan 11, 2018 12:59 pm

Re: Kasvissyönti

Post by Gethsemane »

Olen miettinyt jo ennen tätä ketjua, että foorumilla on todennäköisesti paljon kasvissyöjiä (jos ei enimmäkseen jopa). Täällä on eettisesti ja pitkälle ajattelevia jäseniä eikä sekasyönti omasta mielestä oikein istu Azazelin Tähden arvomaailmaan. Niinpä ei tunnu helpolta ottaa osaa keskusteluun, koska olen sekasyöjä.

Joka kerta kun syön lihaa (se on usein), niin koen syyllisyyttä ja tämä ilmeisesti johtuu siitä että olen ollut aiemmin jonkin aikaa kasvissyöjä. Lihan syöminen ei ole oikein, ei eettistä, ei ekologista eikä ajattelevan ihmisen toimintaa (karkeasti sanoen). Ja silti syön lihaa, vaikka arvomaailmani ei sitä hyväksykään. Oikeastaan voisi sanoa, että olen asiassa kaksinkertaisesti paha, koska tiedostan hyvin että lihan syöminen on monella tapaa hyvin väärin ja syön sitä silti.

Olen tosiaan aiemmin ollut kahdesti kasvissyöjä. Ensimmäinen kausi, vuoden mittainen, oli noin 15-vuotta sitten. En tiedä mitä tapahtui, mutta lopulta minulla tuli aivan älytön allergia ja siis tosiaan vakava. Iho vuosi verta ja siihen tuli rakkuloita, kaulaan ja sormiin varsinkin. Palasin sekasyöjäksi, joskin jäi epäselväksi mitä perua allergiani oli. Tosin allergiaan taipuvainen olen noin muutenkin ja joskus on vaikea hahmottaa miten asiat ristiallergisoivat toisiaan.

Toisen kerran lopetin kasvisruokavalion nyt keväällä noin kolmen vuoden kauden jälkeen. Sain jälleen jonkin mystisen allergian ja se oli taas hirveä kokemus. Lakanan pitäminen ihon päällä oli jo sekin hirveää. Tai suihkussa käyminen. Lopetin tässä kohtaa hetkeksi kaikkien kasvisten syömisen, viljan myös. Eräs kasvisruokaa syövä tuttavani totesi ehkä vähän vahingoniloisesti, että "onko se liha sitten auttanut allergiaan". No tavallaan on, eläinperäisiä asioita pystyin syömään ongelmitta.

Nyt olen edelleen sekasyöjänä, vaikka keväästä on jo kauan eikä tässä allergiat normaali enempää ole vaivannut. Ehkä palaan taas kasvissyöjäksi, ainakin toivon niin. En tiedä kumpi on pahempi juttu, se että tiedostan asian enkä tee mitään vai että en miettisi sitä lainkaan. Mikähän tästä tekee näin vaikeaa. Olen miettinyt, että jos kasvissyönti ei kohdallani onnistu, niin pitääkö tässä liittyä johonkin hirviseuraan ja laittaa lampaita laitumelle. Tässä en näe kovin pahasti eettisiä ongelmia, mutta tehotuotannossa kyllä.

Ps. Sivumennen todeten. Tietääkseni ketjussa mainittua B12-vitamiinia saa luontaisesti myös spirulinasta.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Kasvissyönti

Post by obnoxion »

Gethsemane wrote: Tue Nov 13, 2018 8:00 pm Joka kerta kun syön lihaa (se on usein), niin koen syyllisyyttä ja tämä ilmeisesti johtuu siitä että olen ollut aiemmin jonkin aikaa kasvissyöjä. Lihan syöminen ei ole oikein, ei eettistä, ei ekologista eikä ajattelevan ihmisen toimintaa (karkeasti sanoen). Ja silti syön lihaa, vaikka arvomaailmani ei sitä hyväksykään. Oikeastaan voisi sanoa, että olen asiassa kaksinkertaisesti paha, koska tiedostan hyvin että lihan syöminen on monella tapaa hyvin väärin ja syön sitä silti.
Olen itse melko samanlaisessa tilanteessa, johtuen omista syistäni joita en tässä avaa. Tarkoitukseni on palata lakto-ovo-vegetaristiksi - olin sitä aiemmin seitsemän vuoden ajan - kunhan tilanteeni muuttuu. Muistan miten silloin käytin alkoholia, jota pidin paljon pienempänä pahana kuin lihansyöntiä. Nyt
lihansyöjänä olen ollut pari vuotta absolutisti, ja olen jopa luopunut kahvista. Ajattelen että iän myötä jaksan vielä molempia kieltäymyksiä.

Olen huomannut miten tärkeitä ilo ja nautinto ovat elämässä, etenkin minulle, jolta puuttuu niin monenlaista vahvuutta. On ollut aikoja jolloin olen ajatellut että oikein tekeminen virtaa vaivattomasti. Mutta sitten tulee jotain joka samentaa vesiä, ja saa huomata kuinka pienetkin oikeat teot vaativat valtavaa keskittymistä ja ponnistusta. Hienostuneiden kausien jälkeen voi olla yllättävää löytää itsensä työstämässä hyvin karkeaa sisäistä ainesta. Kun bodhisattvinen ote työhön on jatkaa kunnes kukaan ei kärsi, omat sisäiset fluktuaatiot ovat hiekanjyvän kiillottamista Hiljaisuuden meren rannalla.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Gethsemane
Posts: 39
Joined: Thu Jan 11, 2018 12:59 pm

Re: Kasvissyönti

Post by Gethsemane »

Obnoxion, samaistun ajatuksiisi. En ehkä ole täysin tiedostanut omalla kohdallani (sallinut) sitä mitä kirjoitit, mutta se pätee kyllä täysin minuunkin. Eli:

"Olen huomannut miten tärkeitä ilo ja nautinto ovat elämässä, etenkin minulle, jolta puuttuu niin monenlaista vahvuutta. On ollut aikoja jolloin olen ajatellut että oikein tekeminen virtaa vaivattomasti. Mutta sitten tulee jotain joka samentaa vesiä, ja saa huomata kuinka pienetkin oikeat teot vaativat valtavaa keskittymistä ja ponnistusta."

Itsellä ei ole, sanotaanko kovinkaan vaivaton, elämäntilanne päällä (eikä kyse ole siitä allergiasta). En ole kovinkaan pystyvä tekemään oikeita valintoja, vaan ryömiskelen aikalailla sieltä missä aita on matalin ja yritän samalla ottaa kiinni siitä mikä jotenkin tuottaa muita fiiliksiä kuin tuota mainitsemaasi "sameutta veteen". Ehkä tästä vielä voi yrittää kehittyä paremmaksi ihmiseksi jossain kohtaa. Mitä se sitten tarkoittaakaan.
Alfalfa

Re: Kasvissyönti

Post by Alfalfa »

obnoxion wrote: Tue Nov 13, 2018 9:46 pm Olen itse melko samanlaisessa tilanteessa, johtuen omista syistäni joita en tässä avaa. Tarkoitukseni on palata lakto-ovo-vegetaristiksi - olin sitä aiemmin seitsemän vuoden ajan - kunhan tilanteeni muuttuu. Muistan miten silloin käytin alkoholia, jota pidin paljon pienempänä pahana kuin lihansyöntiä. Nyt
lihansyöjänä olen ollut pari vuotta absolutisti, ja olen jopa luopunut kahvista. Ajattelen että iän myötä jaksan vielä molempia kieltäymyksiä. Olen huomannut miten tärkeitä ilo ja nautinto ovat elämässä, etenkin minulle, jolta puuttuu niin monenlaista vahvuutta. On ollut aikoja jolloin olen ajatellut että oikein tekeminen virtaa vaivattomasti. Mutta sitten tulee jotain joka samentaa vesiä, ja saa huomata kuinka pienetkin oikeat teot vaativat valtavaa keskittymistä ja ponnistusta. Hienostuneiden kausien jälkeen voi olla yllättävää löytää itsensä työstämässä hyvin karkeaa sisäistä ainesta. Kun bodhisattvinen ote työhön on jatkaa kunnes kukaan ei kärsi, omat sisäiset fluktuaatiot ovat hiekanjyvän kiillottamista Hiljaisuuden meren rannalla.
Aikoinani elin useita vuosia täytenä absolutistina, vegaanina ja ehdottomassa selibaatissa — omista syistäni. Yksilöllisen tahdon vahvistaminen oli kuitenkin korkealla sijalla — haluttomuus olla ”alkeellisten” viettien käskemä. Kyseisistä elämäntavoista on sittemmin jäänyt pelkästään vegaanius, mitä toisaalta olen ollut yli kymmenen vuotta elämästäni ja ylipäätänsä paljon ennen ehdottomampia kausia. Yleisesti ottaen jälkikäteen ajateltuna en ajattele enää, että kyseinen kieltäymyksen aika elämässäni oli kovinkaan hedelmällistä. Lisäksi se perustui enemmän kieltämiselle kuin jalostamiselle — voitaisiin pohtia, missä määrin sellainen laaja-alainen itsensä kieltäminen ylipäätään johtaa terveelliseen mieleen, sillä ”alkeellisten” halujen torjuminen ei tuhoa niitä ja ennemmin jakaa mielen vahvemmin tietoiseen ja tiedostamattomaan. Ainakin omalla kohdallani jouduin jatkuvasti kamppailemaan tietoisen ja tiedostamattoman välillä ja sellainen kamppaileminen antoi minulle osaltaan itsekunnioitusta. Kuitenkin uskon, että lopulta jalostaminen on terveellisempää, koska se vastaa paremmin mielemme rakennetta — hieman kuten unen tiedostaminen on sisällön jalostamista, joka ei torju sisältöä, mutta ei toisaalta omaksu sitä myöskään suoraan sellaisenaan. Jalostamista voitaisiin verrata siihen, kuinka kivenveistäjä työskentelee marmorin kanssa: hänen täytyy asettaa talttansa ja vasaransa varovasti niihin kohtiin, joissa marmori sallii leikkaamisen. Kuten marmorista ei voida leikata sujuvasti mitä tahansa — ikään kuin aineella ei olisi myös määrättyä itsenäistä olemustaan —, samoin ”alkeellisia” viettejään ei pitäisi mielestäni yrittää väkivalloin murjoa tahtonsa mukaiseksi, koska silloin lopputulos on turmeltuneempi kuin kiveä kuuntelevalla jalostamisella. Tämä vain yleisenä huomautuksena — esimerkiksi vegaanius sopii minulle, eikä ole koskaan tuottanut minulle vaikeuksia.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Kasvissyönti

Post by obnoxion »

Taidan olla samaa mieltä kanssasi, Alfalfa. Kun sille ei ole ehdotonta tarvetta, itsensä tiukille ajaminen tuo yleensä pienen voiton ennen suurta tappiota. Marmori-vertauksesi on hyvä. Itse olen kokenut onnistuneet luopumiset kuin sisäisinä syksyinä, jolloin halut putovat kuten kellastuneet lehdet puista, ja kaikki on hyvin luontevaa ja valtavan kaunista. Ja jos jatkaa metsävertausta niin sielähän kuuluu näkyä myös pitkään lahoavaa puunrunkoa joukossa.

Tämä lihansyöminen on kuitenkin seuran periaatteiden kannalta ongelmallisempi asia, koska siihen liittyy niin läheisesti väkivalta, ja väkivallasta kieltäytymisestä olemme puhuneet ainoana asiana johon voi käyttää jyrkkää askeesiharjoitusta. Toisaalta ajattelemme että oma persoona kuuluu toiseuden piiriin, ja siihen tulisi ulottaa sama armollisuus kuin lähimmäiseen. Siten ne tunteet joista puhuin syyllisyytenä ovat oikeammin jokapäiväisenä ilmenevä valppaus, joka yrittää löytää sopivan voimvaran taitavampaan toimintaan.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Iisakki
Posts: 16
Joined: Thu Jul 25, 2013 1:51 pm

Re: Kasvissyönti

Post by Iisakki »

Eläinkunnassa toisten eläinten syöminen on täysin luonnollinen asia. Ihminen on sekasyöjä tässä ryhmässä. Jos joku on sitä mieltä että ajattelevan ihmisen tulisi pyrkiä nostamaan itsensä pois siltä osin eläinkunnasta niin onko myös muissa ihmisenä elämisen osa-alueissa tavoitteena erkaantua eläinkunnasta?
Minä näen vakavasti suhtauduttavaa väkivaltaa aiheessa silloin kun puhutaan eläinten tarpeettomasta kärsimyksestä. Kuoleman sinänsä voi olla hyvinkin kivuton ja luonnollinen asia.
Missä se raja menee jos puhutaan yksinkertaisesti vain elävien olentojen tappamisesta? Onko se eettisesti väärin tehdä kävelyretkiä metsässä? Sellaisella voi mennä massoittain muurahaisia, kirppuja, kuoriasia, hyttysiä jne. Ottaako eettisesti ajatteleva kävelyretkestä yhtä ison trauman kuin ihmisten massamurhasta vai osaako hän ottaa ihmisten massamurhan yhtä kylmästi kuin kävelyretken metsässä?
Itselleni aihe on vaikea ja se että salaattilinjalle menemällä nostaisin itseni moraalisesti parempien ihmisten joukkoon tuntuu vaan liian yksinkertaiselta ja helpolta ratkaisulta, Tällä hetkellä pyrin pitämään kiinni itseäni siinä maallisessa eläimellisyydessä jota tosiasiassa olenkin. Vaikkakin henkinen puoli siitä kovasti yrittää repiä eroon. Se ei tunnu niin helpolta ja sen tuomat henkiset haasteet yritän tottakai käyttää hyödyksi.
Locked