Hindulainen vastine Luciferille

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Hindulainen vastine Luciferille

Post by Shivaprasaada »

Monet ihmiset eivät tiedä, että Luciferille on olemassa vastine muinaisen Intian puolijumalten pantheonissa.
Shukrācharya.jpg
Shukrācharya.jpg (27.45 KiB) Viewed 5817 times
Hänen nimensä on sanskritiksi Shukrācharya tai lyhyesti Shukra, joka on myös Venus-planeetan nimi. Hän on kaikkien asuroiden eli demoni-jumalten korkein henkinen opettaja puolijumalten keskuudesta.

Shukra tarkoittaa valoa, kirkkautta ja puhtautta ja myöhemmin myös siemennestettä. Acharya tarkoittaa korkeinta mestaria.
Shukrācharya oli alun perin alemman luojajumala Brahman pojan Suuren tietäjä Bringun ja hänen vaimonsa aamunkoiton jumalattaren Kavyamatan poika.
Nuoruudessaan Shukrācharya opiskeli setänsä Angirasan ohjauksessa serkkunsa Brihaspatin kanssa. Angirasa kuitenkin suosi poikaansa Brihaspatia yli muiden ja se häiritsi Shukrācharyaa.

Shukrācharya siirtyi tietäjä Gautaman opetukseen. Myöhemmin Brihaspati, Jupiter-planeetan jumala sai devojen eli puolijumalten henkisen opettajan paikan, jonka Shukrācharya olisi halunnut. Devat ja asurat ottivat yhteen aikojen alussa ja kaikkivaltias Jumala Vishnun muodossa jahtasi devojen kanssa asuroita. Asurat etsivät suojaa Suuren tietäjä Bringun ja Kavyamatan ashramista (luostarista). Kavyamata antoi asuroille suojaa ja alkoi kivettää ashramiin tunkeilevia devoja. Herra Vishnu käski Kavyamataa lopettamaan, koska tämä häiritsi universumin tasapainoa suosimalla asuroita ja kivettämällä devoja. Koska Kavyamata ei totellut millään Vishnun käskyjä, kaikkivaltiaana ja kaikkitietävänä Jumalana Vishnulla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin pysäyttää Kavyamata itse. Hän heitti sahalaitaisen chakram-kiekkonsa ja katkaisi Kavyamatan pään. Kun Suuri tietäjä Bringu palasi ashramiin ja näki tämän, vaimonsa surman takia Bringu kirosi Jumalan inkarnoitumaan Maa-planeetalle määrittämättömän monta kertaa kaikkien aikojen loppuun saakka. Herra Vishnu otti vihaisen pyhimyksen kirouksen vastaan, koska Hän tiesi, että Hänen pitää siitä huolimatta inkarnoitua ihmisten pariin Maapallolle läpi aikojen suojellakseen palvojiaan ja vahvistaakseen uskonnollisuutta ja hyveellistä elämäntapaa.

Palattuaan ashramiin Shukrācharya vannoi kostoa Jumalan persoonalliselle muodolle äitinsä kuoleman takia, vaikka Bringu sai vaimonsa herätettyä kuolleista taikuudella. Siitä lähtien Shukracharya alkoi toimia demonien korkeimpana henkisenä opettajana, koska puolijumalten henkisen opettajan paikka oli viety. Siitä lähtien Shukrācharya, Venus-planeetan jumala on ollut ateismin, tyhjyysfilosofian, persoonattomuusfilosofian ja materialismin jumala.

Shukrācharya tietää, että Jumalan persoonallinen muoto ja Hänen persoonaton kaikkialla läsnä oleva henkensä josta käytetään nimeä Brahman (Maailmankaikkeudellinen sielu) ovat yksi ja sama asia, mutta Shukrācharya pitää persoonatonta Brahmania korkeimpana.

Shukracharya käyttää tietoaan Vedojen Karma-kanda osiosta täyttääkseen demoni ja ihmispalvelijoidensa aineellisia toiveita, mutta jos hänen palvelijansa on hengellisesti suuntaunut ja kysyy Jumalasta Shukracharya opettaa oppilailleen Brahman-tietoisuutta joten hänen avullaan hänen oppilaansa voivat sulautua persoonattomaan Brahman-sädehohteeseen kuolemansa jälkeen.

Shukrācharya palvoi jo ennen lankeemustaan demonien henkiseksi opettajaksi puolijumalista vahvinta, tuhonjumala Shivaa ja oppi tältä Sanjīvani-mantran, jonka avulla voi vahvistaa omaa tai muiden elämän voimaa ja jonka avulla hän oppi herättämään kuolleita.

Shukrācharya käytti Sanjīvani-mantraa kerran väärin herättäen demoneita kuolleista Maapallolla ja täten hän järisytti universumin voimien tasapainoa. Shiva suuttui tästä ja lepyttääkseen Shivan vihaa Shukrācharya otti oman henkensä rituaalisesti ja hänen sielunsa siirtyi Shivan vatsaan, jossa Shukrācharya näki ja oppi ihmeellisiä asioita. Tämän jälkeen kun Shukrācharya oli viettänyt tuhansia vuosia Shivan vatsassa ja oppinut kaikki ihmeelliset asiat, Shiva hyväksyi Shukrācharyan omaksi pojakseen ja Shukrācharya syntyi uudelleen Shivan siemennesteestä ja sen takia Shukra tarkoittaa myös siemennestettä.
Shukrācharya palvoo Shivaa saadakseen mystisiä voimia ja jotta hän voi sulautua universumin tuhon jälkeen Jumalan Brahman-sädehohteeseen.

Shukrācharya voi opettaa kaikkea hyödyllistä tietoa koskien tätä maailmaa ja aineellista elämää ja henkistä tieto Brahman-tasolle, mutta hän ei kuitenkaan anna Bhaktia, eli hän ei opeta antaumuksellista palvelusta Jumalan persoonalliselle muodolle, kuten Vishnulle tai Krishnalle.

Shiva voi olla tie Jumalan luokse sekä persoonallisuusfilosofille, että persoonattomuusfilosofille. Shukrācharya vie taas vain persoonattomuusfilosofin päämäärään.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Hindulainen vastine Luciferille

Post by obnoxion »

Hienosti kerrottu, rikas kertomus! Tällaiseen vilpittömän monijumalaiseen ja syvälliseen perimätietoon vertaaminen raikastaa länsimaista jumalkuvastoa.

Koen myös että tällaisen animistisen personoinnin - josta kai hindulaisuudessa on tietyltä osin kysymys - kautta voidaan ottaa käyttöön sellainen ajattelun kieli ja olemisen tapa, joka ei ole korvattavissa.

On ilo saada foorumille tämän kaltaista perehtyneisyyttä. Vaikka tällainen esseetyyppinen viesti herättää lukijoissaan enemmän yksityistä pohdintaa kuin aktiivista foorumikeskustelua, voidaan jo foorumin laskureita seuraamalla huomata miten niiden äärelle palataan kerta toisensa jälkeen.

Jos keskustelee jostain aiheesta selkeästi keskivertoa harrastuneemmalla tasolla (ehkä tavallisin esimerkki foorumillaamme ovat viestiketjut joissa länsimaisen filosofian tuntemus liikkuu ammattilaistasolla, tai ainakin hyvin lähellä sitä), on odotettavissa että keskusteluun osallistuu aktiivisesti pienempi osa foorumilaisista. Mutta toisaalta juuri nämä keskustelut ovat usein foorumimme ainutkertaisinta antia - sitä, mitä muilla foorumeilla ei ole tarjota.

Kiitos viestistäsi, ja tervetuloa yhteiselle foorumillemme!
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Hindulainen vastine Luciferille

Post by Shivaprasaada »

Kiitos vastauksesta obnoxion!

Hindulaisuus ei itse asiassa ole oikeastaan monijumalainen uskonto, vaikka ei ihan absoluuttisen yksijumalainenkaan.

Hindulaisuudessa on yksi kaikkivoipa Jumala, joka on luonut kaiken. Jumalan maskuliininen puoli tunnetaan esimerkiksi nimillä Vishnu, Rama ja Krishna ja feminiininen nimillä Lakshmi, Sita ja Radha.

Yhden Jumalan lisäksi on miljoonia puolijumalia, joilla on oma tehtävänsä. Kaikki puolijumalat edustavat myös joitain Jumalan rajattomista mahdeista.

Kun Jumala oli läsnä maailmassa Krishna-muodossa, Hän luennoi opetuslapselleen Arjunalle Bhagavad Gitan eli Jumalaisen laulun. Olen vertaillut eri käännöksiä ja tullut siihen tulokseen, että Kansainvälisen Krishna-tietoisuusliikkeen julkaisema ja sen perustajan Srila Prabhupadan käännös ja selitykset ovat tarkimmat.

Kymmenennessä luvussa Krishna paljastaa Arjunalle tärkeimpiä mahtejaan, jotka ilmentävät Häntä.

Hän paljastaa myös, että Shukrācharya edustaa myös Häntä.

Bhagavad Gita 10.37

Veedinen sanskrit:
Vrishṇīnāṁ vāsudevo asmi pāṇḍavānāṁ dhanañjayaḥa
munīnām apy ahaṁ vyāsaḥa kavīnām uśhanā kaviḥi.

Sanasta sanaan käännös suomeksi:
Vrishṇīnāṁ — Vrishnin jälkeläisistä
vāsudevaḥa — Vasudeva (Krishnan maanpäällinen isä)
asmi — Minä olen
pāṇḍavānāṁ — Pandavista
dhanañjayaḥa — Rikkauksien voittaja (Viittaa prinssi Arjunaan)
munīnām — viisaista
apy — myös
ahaṁ — Minä olen
vyāsaḥa — Vyasa
kavīnām — kaikista suurista ajattelijoista
uśhanā — Ushana
kaviḥi — ajattelija

Suomennos:
Vrishnin jälkeläisistä Minä olen Vasudeva, ja Pandavista Minä olen Arjuna.
Tietäjistä Minä ole Vyasa, ja suurista ajattelijoista Minä olen Ushana.

Viimeisessä kohdassa Krishna sanoo, että Ushana (Shukrācharya) on myös osa Häntä.
Ushana on johdettu sanasta Ushadah, joka tarkoittaa Hän, joka palaa halusta. Se on myös Venus-planeetan toinen nimi.
Kaveiksi kutsutaan niitä, jotka pystyvät ajattelemaan perusteellisesti mitä asiaa tahansa. Tällaisista kaveista Ushana eli Shukrācharya, demonien henkinen opettaja, oli tavattoman älykäs ja kaukonäköinen poliitikko. Shukrācharya edustaa myös siksi Krishnan mahteja.

Kun opin, että Lucifer ja Shukrācharya ovat yksi ja sama ja, että hän ei ole oikeasti paha, aloin palvomaan häntä. Koska minulla oli materiaalisia toiveita, ja Jumala ei toteuttanut niitä, mutta halusin näiden toiveitten toteutuvan siitä huolimatta. Shukrācharya toteutti osan niistä.

Lauloin Shukrācharyalle mantroja veedisellä sanskritilla ja uhrasin hänelle makeisia ja sitrushedelmiä, koska niistä hän pitää. Häntä palvoessaan kannattaa pitää silkkisiä vaatekappaleita ja parfymoida itsensä hänen kunniakseen.

YouTubessa on Shukra Gayatri-mantra, joka on hyvin sopiva hänen palvomiseensa.
https://www.youtube.com/watch?v=kq5Scvel8WA

Shukra Gayatri-mantra:

Klassinen sanskrit:
Oṁ Aswadhwajāya Vidmahe
Dhanur Hastāya Dhīmahi
Tanno Śukra Prachodayāt

Veedinen sanskrit:
Auṁ Aswadhwajāyai Vidmahe
Dhanur Hastāyai Dhīmahi
Tanno Śukra Prachodayāt

Käännös suomeksi:
Auṁ Meditoin Häntä jonka lipussa on hevonen.
Oi Hän jolla on jousi käsissään. Anna minulle korkeampi äly.
Valaiskoon Śukra mieleni.

Käytän mielelläni veedistä sanskritia, koska se on alkuperäinen ja sen yliaistillinen voima on suurin.

HUOM: Ṁ-kirjain lausutaan niin kuin M, mutta et sulje huuliasi. Se on heikko NG-äänne eli nasaaliäänne.
Esim: Auṁ (Aung) Oṁ (Ong)
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Hindulainen vastine Luciferille

Post by Nefastos »

Koska Suomessa tunnetaan hindulaisuutta kovin vähän ja yksipuolisesti, täytyy tähän väliin lukijoille kommentoida, että Shivaprasaadan näkemykset edustavat siis yhtä hindulaisuuden muotoa, krishnalaisuutta, joka puolestaan on yksi vaishnava-uskonnollisuuden (Vishnun palvonnan) muodoista. Yllä esitetyt näkemykset eivät ole asioita, joista kaikki tai edes useimmat hindulaisuuden muodot olisivat samaa mieltä. Ylipäänsä hindulaisuutta määrittelee monenlaisen uskontulkinnan yhtäläisen läsnäolon mahdollisuus, jossa jopa saman jumaluuden palvontaan mahtuu hyvin erilaisia käsityksiä.

Hindulaisuuden "pyhä kolminaisuus" koostuu teoriassa jumalista Brahma, Vishnu ja Shiva, mutta käytännössä palvonta jakautuu lähinnä shivalaisiin (shaiviitit), vishnulaisiin (vaishnavat) sekä Jumalattaren palvojiin (shaktat), kun taas Brahma on käsitteenä filosofisempi. Kukin näistä kolmesta päähaarasta kietoutuu toisiinsa ja pitää sisällään massiivisen määrän erilaisia teologisia, filosofisia, käytännöllisiä ja maagisia tulkintoja. Koska minulle henkilökohtaisesti läheisimmät muodot ovat nimenomaan shaivismi ja shaktismi, olen Vishnua ja hänen avataraansa Krishnaa painottavista tulkinnoista monin paikoin eri linjoilla.

Tämä siis sanottuna vain taustaksi muille lukijoille; kiitos sinulle avauksestasi Shivaprasaada!
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Hindulainen vastine Luciferille

Post by Shivaprasaada »

Kiitos tarkennuksestasi Nefastos!

Myönnän, että uskomukseni edustavat Vaishnava-hindulaisuutta ja sen yhtä haaraa Gaudia-Vaishnavismia.

Eri hinduilla on eri uskonnollisia tekstejä ja eri tulkintoja teksteistä, joissa eri Jumalan muotojen väitetään olevan korkein. Toisissa testeissä Vishnu on korkein, toisissa Krishna, toisille jopa Shiva on korkein.

Krishna kuitenkin puhuu Bhagavad Gitassa olevansa korkein ja Jumalan Ylin Persoonallisuus.

Bhagavad Gita 10.21
Adityoista Minä olen Vishnu.

Bhagavad Gita 10.24
Kaikista rudrista Minä olen Shiva.

Näissä säkeissä Krishna puhuu tavalla, että Vishnu ja Shiva ovat Hänen alempia muotojaan.

Teksti nimeltä Brahma-saṁhita kertoo kuitenkin Krishnan olevan korkein.

Krishnan ja Vishnun ainoa todellinen ero on oikeastaan se, että Krishna on Jumala Korkeimmassa Taivaassa ja Vishnu on Jumalan yliaistillinen muoto aineellisessa maailmankaikkeudessa.

Aineellisen maailmankaikkeuden luoja Brahma, hänen vaimonsa viisauden jumalatar Sarasvati, tuhon jumala Shiva ja hänen vaimonsa harhan jumalatar Parvati ovat tavallisia puolijumalia korkeimpia ja ovat kaikista lähinnä Jumalaa.

Olette varmaan nähneet kuvia Shivasta jossa hän istuu mietiskely asennossa. Hänellä on kädessään rukousnauha, koska hän mietiskelee sen avulla Jumalan pyhiä nimiä. Shivaa kutsutaan myös korkeimmaksi vaishnavaksi ja hän on miespuolisista puolijumalista mahtavin.

Shiva ja Parvati ovat tämän maailmankaikkeuden magian valtias ja valtiatar ja siksi minä palvon myös Shivaa, koska haluan kehittää mystisiä voimiani.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
Abhavani
Posts: 45
Joined: Thu Feb 12, 2015 1:11 pm

Re: Hindulainen vastine Luciferille

Post by Abhavani »

Kaunista ja inspiroivaa luettavaa! Kiitos sinulle Shivaprasaada näistä postauksistasi.
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Hindulainen vastine Luciferille

Post by Shivaprasaada »

Pieni tarkennus

Huomasin kirjoitusvirheitä tarinassani. Shukracharya voidaan kirjoittaa myös Shukrāchārya tai Śukrācārya riippuen translitteraatiosta.

Śukrācāryan ensimmäisen aineellisen syntymän isän nimi on Bhrigu. Voidaan kirjoittaa myös Bhṛgu. En tiedä mistä tuli ylimääräinen n-kirjain. Ilmeisesti lyöntivirhe joka kopioitui.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
Angolmois

Re: Hindulainen vastine Luciferille

Post by Angolmois »

Itse koen vedalaisista jumalhahmoista parhaiten Luciferin vastaavan Agni. Hän on tuo suuri välittäjähahmo jumalten ja kuolevaisten välillä, joka on samalla ihmiseen langennut tietoisuuden valo.
lux ferre
Posts: 97
Joined: Sat Aug 27, 2016 7:25 pm

Re: Hindulainen vastine Luciferille

Post by lux ferre »

Itse koen Luciferin heijastuvan shiva arkkityypin kautta,itämaisella uskonnoilla ei löydy vastinetta lusiferille oikein, mutta shiva hahmona paistaa kirkkauteen.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Hindulainen vastine Luciferille

Post by obnoxion »

Boreas wrote: Wed Mar 04, 2020 10:43 pm Itse koen vedalaisista jumalhahmoista parhaiten Luciferin vastaavan Agni.
lux ferre wrote: Mon Mar 16, 2020 5:06 am Kirjoittaja lux ferre » Ma Maalis 16, 2020 6:06 am

Itse koen Luciferin heijastuvan shiva arkkityypin kautta,
Agni on liekki tanssivan Shivan vasemmalla kämmenellä, kuten suosituista Nataraja-patsaista näkee. Olen joskus lukenut että Shivan ulkomuodossa olisi paljon viitteitä veedalaiseen tuliuhriin; rastoittuneet hiukset viittaavat polttopuihin; ratsuna härkä jolla puut kuljetettiin uhripaikalle; iho puuteroitu pyhällä tuhkalla.... Yhteys Agniin on joka tapauksessa vahva.

Olen kuitenkin samaa mieltä ex-frater Shivaprasaadan kanssa, ja ajattelen että Sukra on selkein vastine Luciferille.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Locked