Uudenvuoden (ja muut) lupaukset

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Uudenvuoden (ja muut) lupaukset

Post by Nefastos »

Sarjassamme "maagiset teot".

Annoitko lupauksia uudelle vuodelle? Miksi? Onko niillä merkitystä henkisen/okkulttisen tiesi kannalta?

Miten pidetty tai rikottu lupaus tai vala vaikuttaa ihmiseen, jos mitenkään? Sopiiko vala joihinkin tilaisuuksiin, mutta ei muihin? Gimli vai Elrond?

J.R.R. Tolkien wrote:"Mitä pitemmälle menette, sitä vaikeampaa on irtautua; mikään vala tai sopimus ei kuitenkaan vaadi teitä kulkemaan pitemmälle kuin haluatte. Sillä vielä ette tunne sydämenne vahvuutta, ettekä voi ennustaa mitä kukin matkalla voi kohdata."
"Tie tummuu, uskoton hyvästelee", sanoi Gimli.
"Kenties", Elrond sanoi, "mutta älköön vakuuttako kestävyyttä pimeässä se ken ei ole nähnyt auringon laskevan."
"Ja kuitenkin voi vannottu vala vahvistaa horjuvaa sydäntä", Gimli sanoi.
"Tai murtaa sen", Elrond sanoi.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Uudenvuoden (ja muut) lupaukset

Post by Benemal »

En ajatellut lainkaan asiaa. Paras lupaus olisi luultavasti ollut jonkun idean toteuttaminen. Olen pitänyt kaikki lupaukset ja se myös tekee asiasta haastavan, koska lupaus on sitova ja saattaa olla myös taakka, jos tilanne muuttuu. Sen vuoksi vältän päätöksien tekemistä, koska en voi joustaa, vaikka tarvitsisi. Lihan syömisestä luopuminen on mahdollisesti suurin lupauksistani, mutta toisaalta huijasin kohtaloa, koska tiesin jokatapauksessa tekeväni sen.
Otava

Re: Uudenvuoden (ja muut) lupaukset

Post by Otava »

Mainiota lainausta useampaan kertaan lukiessa mieleen hiipi tuntemuksia tulevista kamppailuista. Tunne oli varsin epämukava ja miltei kauhistuttava...

Minulla ei juuri nyt ole varsinaista tarvetta ottaa suuria askelia, tai pyrkiä menemään pitemmälle. Pidän vähän taukoa ennen kuin etsin itselleni uudet koettelemukset ja kärsimykset. Tai ei minun niitä tarvitse edes etsiä. Ne tulevat kyllä ihan kyselemättä luokse kun aika on kypsä.

Minä päädyn tasaisin väliajoin miettimään että olenko minä mahtanut koskaan mitään auringonlaskuja edes nähdä. Onko minua todellisuudessa koeteltu sen koomin, vai ovatko ne koettelemukset olleet vain heikon mielen aikaansaamia itkun purskahduksia kun on maailma vähän antanut selkään. Suurimmalta osin varmaan jälkimmäistä.

Itselleni ainoa järkevä lupaus, tai se vielä vannomaton vala, on varmaan pysytellä tiukasti rehellisyydessä sekä muutoksen tilassa. Miettiä ja keskittyä elämiseen, henkiseen / fyysiseen kasvamiseen = paremmin voimiseen. Kivuta pois tuulen selästä ja jättää vähemmälle turha murtuvan taivaanrannan maalailu.

Elrond.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Uudenvuoden (ja muut) lupaukset

Post by Kenazis »

On tullut ikään kuin pysyväksi elämänasenteeksi asettaa erilaisia "lupauksia" non-stop- asenteella, joten en ole uuden vuoden lupauksia harrastanut. Joskus pidin ns. tipattoman alkuvuoden (2-3kk), mutta ei siinäkään ole mitään mieltä, kun tulee niin harvoin enää harrastettua sitä, että pitäisi enemmänkin luvata tipallisia kuukausia, jos jotain.

"Cold be heart and hand and bone. Cold be travelers far from home.
They do not see what lies ahead, when Sun has faded and Moon is dead." - Gollum
"We live for the woods and the moon and the night"
Vanadís

Re: Uudenvuoden (ja muut) lupaukset

Post by Vanadís »

Uudenvuoden lupauksessa on mitä suurin vaara olla Tavan vuoksi tehty, massojen mukana samassa oravanpyörässä pyörien - mikä voi olla vastakohtana Maagikon todelliselle hiotulle Tahdolle ja Tahtoen tehdyille lupauksille. Onko lupaus oikeasti tarkoitus toteuttaa vai huvin vuoksi Facebookkiin kirjoitettu puolihuolimaton toive? Vai onko vuoden taitekohta todella se hetki, jolloin saa myös henkisesti voimia päättää jotakin todellista ja lähteä toteuttamaan sitä kaikella tahdollaan arkielämässä? Näitä asioita on hyvä pohtia.

En ole tehnyt lupauksia uutena vuotena tai aika pitkään muulloinkaan. Olen saattanut joskus muutaman kerran vuodessa tahdittaa omaa maagista työtäni nostamalla uhrimaljan, jonka äärellä olen ensin kiittänyt itseä/muita jostakin tehdystä saavutuksesta, sitten asettanut tavoitteen, jota kohti ponnistan tietyssä aikahaitarissa. Ajan asettaminen tuo konkreettisuutta maagiseen työhön, jolloin se on todella osa arkea, eikä vain ajatuksia ja pohdintoja mielen hämärissä.

Vuoden taitekohtana nostan tulevalle vuodelle riimun ja tarot-kortteja. Tätä tehtiin nytkin meillä porukalla ja keskusteltiin korteista. Päätimme vielä kolmen hengen voimin olla kirjeenvaihdossa koko vuoden ja kirjoittaa palautteen joka kuukauden jälkeen, että miten sille kuukaudelle nostettu kortti toteutui tai millaisten vaikutusten kanssa työskenteli. Tällöin tarot-luenta vuodelle on aktiivinen työkalu, eikä vaan huvin vuoksi läiskitty "ennustus", joka jää ilmaan.
User avatar
Lumen
Posts: 27
Joined: Sat Aug 13, 2016 11:56 am

Re: Uudenvuoden (ja muut) lupaukset

Post by Lumen »

Usein tulee näihin aikoihin vähän summattua ja tehtyä hiljaisia lupauksia ja asetettua tavoitteita itselle. En niistä juuri huutele kun ovat henkilökohtaisia, mutta kun nyt kerran kysyit :) Tänä vuonna minä yritän olla entistä rehellisempi. Tämä ei tarkoita räävittömyyksien huutamista ilmoille vailla mitään suodattimia eikä sitäkään että olisin aikaisemmin ollut jotenkin erityisen epärehellinen vaan sitä että yritän "feikata" jatkossa entistäkin vähemmän esim siinä minkälaista kuvaa itsestäni muille annan ja olla rehellisesti keskeneräinen epätäydellinen (mutta toivottavasti kehityskelpoinen ja jatkuvasti kehittyvä) yksilö. Kenties ehkä innoittaa muitakin samaan. Tämä pitää sisällään myös ja ehkä ennenkaikkea olemisen rehellinen itselleen. Tiedostaa omat rajansa, jaksamisensa, tarpeensa, toiveensa ja tavoitteensa sekä miettiä miten ne saisi synkronoitua ympäristönsä ja elämänsä kanssa mahdollisimman ihanteellisella tavalla olematta kuitenkaan kohtuuttoman itsekäs, mutta kuitenkin riittävän itsekäs.
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Uudenvuoden (ja muut) lupaukset

Post by Tähti »

En keksi mitään luvattavaa. Ollut tässä muutaman vuoden putkeen joka ikinen päivä erittäin haastava jakso, mutta palaset alkaneet viimeinkin loksahdella kohdilleen. Alkanut sopeutua hyvin jo äärimmäisiinkin tilanteisiin, antaa ehkä tietynlaista saavutuksen ja vapautumisen tunnetta.

Nyt on semmoinen vaihe etten myöskään ota ylipäänsä edes oikeastaan suunnitelmia, vaan tietynlainen elämään mukautuminen. Seikkailun ja vapauden tarpeet korkealla. Goal of Flow.
Iisakki
Posts: 16
Joined: Thu Jul 25, 2013 1:51 pm

Re: Uudenvuoden (ja muut) lupaukset

Post by Iisakki »

Uudenvuoden lupauksien pitäminen varmasti tekee hyvää monille ihmisille. Monestihan ne liittyvät epäterveellisiin elämäntapojen välttämiseen. Laihdutetaan, ollaan ryyppäämättä jne. Saadaan vertaistukea muilta siihen hetkeen.
Itse en perusta sellaiseen. Varsinkaan nykyään kun kuolema ja kuoleman uhka on osunut läheisiin ihmisiin viime vuosina. Vaikuttanut omaan kehityskulkuun siten että olen alkanut arvostamaan aikaa ja kokemuksia entistä enemmän. En nyt koe että alkaisin tuhlaamaan aikaa kieltämällä itseltäni asioita joista nautin. Itselleni tehnyt lupaukset ovat aina olleen koko elämäntapaa pysyvästi jollakin tavalla muuttavia. Voisin sanoa että lupaukseni uudeksi vuodeksi on se että ajattelen vähemmän rahaa ja omaisuutta. Enemmän kokea elämää ja antaa rakkautta lähimmäisille.
Reilu kuusi vuotta sitten lopetin tupakanpolton ja sillä oli henkisiä vaikutuksia. Näin pitkään unia siitä kuinka poltan tupakkaa. Välillä yritin unessa herättää itseäni tai etsiä todisteita siitä että olen unessa. Heräsin unessa uuteen uneen jossa tuttavat sanoivat että se oli totta, että olin pettänyt itseni ja vetänyt röökiä. Heräsin niistä unista välillä puoliksi paniikissa. Ja sillä ei ollut mitään tekemistä intohimosta tupakkaan vaan kyse oli täysin siitä että koin kovia tunnontuskia kun petyn itseeni. En aikasemmin tiedostanut itsestäni moista ominaisuutta mutta sen jälkeen tietysti olen pyrkinyt vahvistamaan ominaisuutta itsessäni ja käyttämään sitä.
User avatar
Invitus
Posts: 74
Joined: Tue Jul 22, 2014 10:48 pm
Location: Helsinki / Oulu

Re: Uudenvuoden (ja muut) lupaukset

Post by Invitus »

En yleensä ihan vain periaatteen vuoksi lupaile uutenavuotena sen enempää kuin muulloinkaan, juurikin siksi ettei siitä tule vain tapa. Itselle ja muille annetut lupaukset pyrin ottamaan aina niin vakavasti kuin suinkin ja jos täytyy lähteä kiertämään aiempia päämääriä teen kovasti töitä ettei prosessi vahingoita ketään. Uv:na lähinnä keskitän katseet tulevaan, pyrin muistamaan aiemmat lupaukset, ja muistutan itseäni siitä ettei tule liikoja lupailla. Tärkeää on myös antaa takaisin yhtä paljon (ja enemmän) kuin on itselle ("hyvää") saanut.

Valaa en vannoisi kuin itselle, itsestäni. Ulospäin sellainen voisi olla ontto, hyvistäkin lähtökohdista. Rikotut lupaukset ovat, varsinkin jos väärin perustein luvattuna, valheellisia. Ja näin myöskin vahingollisia. Myös kevein perustein murretut sopimukset ja huolimattomuudesta keksityt tekosyyt ovat pahasta, kun ne menevät lähelle tätä valkoisten valheiden vahingollista valtakuntaa.

Pidä mielessä,
Elrond: kun lupaukset tehdään
Gimli: ku. Lupaukset pidetään

Vielä tuli mieleen. Uudenvuoden ennusteena nostin Wunjo-riimun. Tämä itselleni kuvastaa täydellisesti loppuvuoden ongelmaani, yhteisöllisyyden ja oman paikan puutteen kaipuuta. Onnellisuuden lupausta, mutta sen tuomia haasteita.





Ed it: type-0, edit2:lisää asiaa
"And so he who looks down at his feet will not know the truth, but he who discerns by the sun which way to go." -Tolstoi
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Uudenvuoden (ja muut) lupaukset

Post by Nefastos »

Suhtautuminen lupauksiin tuntuisi olevan aika vakavaa, annettiin niitä eli ei. Itsekin koen, että varsin tehokas keino rappeuttaa omaa tahtoaan & rehellisyyttään on vannoa asioita, joita ei kuitenkaan pysty pitämään. Vähän samaan tapaan kuin viisauden alku on tieto siitä että ei tiedä, tahdon alku on taju siitä että ei täysin pysty lupaamaan? Tämähän ei välttämättä johdu siitä että olisi erityisen heikko vaan myös siitä, että kaikkia vaikutuksia ei voi arvata ennalta. Aika usein törmää rikottuihin lupauksiin, jotka perustellaan sillä että elämäntilanne on muuttunut odottamattomalla tavalla.

Valaan tai lupaukseen olisikin ehkä hyvä liittää jonkinlainen selkeästi noudatettavissa oleva ehtolauseke. Uskon, että valapattoisuus – vaikka kuinkakin harmiton näennäisesti – tulee nostamaan esiin hyvin konkreettisia esteitä ihmisen elämässä. "Valan rikkomisen mysteeri", lupaus joka rikotaan vielä suuremman pyhyyden vuoksi, mukaan luettuna; tällöin valan rikkojan sankaruus johtuu juuri siitä, että hän seuraa hyväksi katsomaansa tietä riippumatta siitä, että uskoo sen seurauksena tulevansa kärsimään. Esimerkkinä, useamman henkisen mestarin kuolema on selitetty sillä, että nämä esittivät eteenpäin tietoja, jotka olivat vannoneet pitävänsä salassa; silti he saattoivat toimia oikein. Yleisempi seuraus lienee kyvyttömyys saavuttaa tietyntyyppistä (rikottuun sanaan liittyvää) kehitystä tai onnea.

Itse en koe kovin suurta eroa vannotun valan / lupauksen tai normaalin arkipäiväisen sanan välillä. Tosin heikko muistini aiheuttaa sen, että saatan helposti rikkoa lupauksia joiden logiikkaa en tajua, ts. joilla on eri moraali kuin minulla. Yleisimmin tämä kompastus tapahtuu niin että kerron eteenpäin asioita, joita minua on pyydetty olemaan kertomatta, koska en pysty muistamaan salassapidon idean merkityksekkyyttä.

Lumen wrote:Tänä vuonna minä yritän olla entistä rehellisempi. [...] Tämä pitää sisällään myös ja ehkä ennenkaikkea olemisen rehellinen itselleen. Tiedostaa omat rajansa, jaksamisensa, tarpeensa, toiveensa ja tavoitteensa sekä miettiä miten ne saisi synkronoitua ympäristönsä ja elämänsä kanssa mahdollisimman ihanteellisella tavalla olematta kuitenkaan kohtuuttoman itsekäs, mutta kuitenkin riittävän itsekäs.

Kuulostaa hienolta, inspiraatiota & kestävyyttä matkaan, veli!
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Locked