Helvetti vai Taivas?

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
blackflame
Posts: 28
Joined: Wed Jun 02, 2010 11:21 pm

Helvetti vai Taivas?

Post by blackflame »

Oma käsitykseni, jotta saadaan jutun juurta ketkä vaan haluavat lähtee keskusteluun mukaan... Itse pidän ''Helvettiä'' ''taivaana'' koska joka niille on sitä ''helvettiä'' niin he eivät kuullu sinne, mutta minulle se on taivas (harvat tämän ymmärtävät (kristinuskon harhautuksia)

mutta mitös on mieltä asiasta tämän foorumin lukijat?
Ater Candeo Sol
Posts: 24
Joined: Sun Jul 25, 2010 3:18 am

Re: Helvetti vai Taivas?

Post by Ater Candeo Sol »

Mikäli paikka X tuottaa kipua, tuskaa, kärsimystä, pelkoa, ahdistusta ja masennusta, etc, voidaan varsin oikeutetusti puhua Helvetistä. Oli se paikka sitten keskellä sotaa tai pieni kellari johon sinut on lukittu isäsi seksiorjaksi.


Mutta asiasta nakkiin. Otan tämän nyt esille tässä topicissa ettei se huku muiden viestien alle.
Nimittäin, pyytäisin, blackflame, että selkeän ajatuksenvaihdon nimissä hieman tarkkailisit tuota kirjoituksesi tekstiasua. Viestien lukeminen helpottuisi todella kovasti jos lisäisit pilkut, pisteet ja isot alkukirjaimet oikeille kohdilleen. Myöskin joihinkin sanajärjestyksiin olisi hienoa saada muutosta, koska tällä hetkellä viestiesi punainen lanka katoaa välillä täysin, johtuen epäselvästä artikulaatiosta.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Helvetti vai Taivas?

Post by Nefastos »

Enkelin taivas on demonille helvetti ja päin vastoin. Samat energiat vaikuttavat kaikissa, mutta oman luontaisen tilansa ulkopuolelle joutuva olento kärsii tuskaa, koska häneltä puuttuvat mahdollisuudet avautua tuon tilan luontaisille ja hyville kokemuksille.
Argarizim II / Luciferin lankeemus wrote:Satanisti voi kokea, että koska kaikki haaleat taivaat ovat hänelle syystäkin vastenmielisiä ja sadut enkeliolennoista herättävät inhoa, niin hänen on etsittävä yhteyttä nimenomaan demonisiin voimiin, ehkä itsekin ilmaistava demonista voimaa väkivallassa. Hänellä saattaa olla jopa sellainen liikuttava ajatus, että nämä demoniset voimat ottavat hänet kuolemansa jälkeen vastaan ikään kuin sankarina ja veljenä – että hänen tuleva elämänsä ”helvetissä” onkin väkevää ja voimakasta palamista, joka vastaa hänen syvien tunteiden kaipuuseensa. Tällainen ajattelu on luonnollista seurausta muotouskontojen harhaisesta maailmankuvasta, jonka moderni satanisti on yksinkertaisesti kääntänyt ylösalaisin ymmärtämättä, että taivaat ja helvetit eivät toimi näin naiivilla tavalla; että ne ovat osa luonnon täydellistä järjestelmää, ja pohjaavat psykologisiin tosiasioihin.


Toisin sanoen, helvetti ei ole kuin maa johon voimme mennä tekemään havaintoja ja joko pitää tai olla pitämättä siitä, vaan helvetti on tila jossa se mistä me emme pidä nousee sisästämme meitä vastaan ja ottaa hahmon. Sellaisessa tilassa voi olla kotonaan vain sankari, joka on valmis uhraamaan oman pienuutensa ja suosikkiajatuksensa, vaikka se olisi tuskallista. Jatkoa suoraan edellisestä:

Argarizim II / Luciferin lankeemus wrote:Ja mikä sitten on tämä helvetin synnyttävä ”psykologinen tosiasia”? – Se on poissuljetun tuominen tietoisuuteen. Vihatessaan ja aikaansaadessaan kärsimystä on ihminen jakanut oman psykologiansa kahtia: hän on kääntänyt poispäin toiseuden puolen siinä muodossa, jota hän on vahingoittanut; kääntänyt katseensa poispäin ja tahtonut olla tuon toisen olemuksen omasta totuudesta tietämättä, valiten vain oman kantansa toteuttamisen.


Siten todellinen helvetti syntyy rajoittumista ja todellinen taivas mielen lukkojen avautumisista. Sadunomainen käsitys taivaasta / helvetistä palkkana jonkin uskonkappaleen nielemisestä on tietenkin järjetöntä.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
blackflame
Posts: 28
Joined: Wed Jun 02, 2010 11:21 pm

Re: Helvetti vai Taivas?

Post by blackflame »

Enkelin taivas on demonille helvetti ja päin vastoin

Nefastosin kanssa olen tästä samaa mieltä. Ja se kuinka minä olen ottanut itselleni osa totuudeksi, niin Helvetti olisi se paikka, jonne kuulusimme. Ja en pidä helvettiä semmosena, kuin kristinusko on antanut ymmärtää (kipua, tuskaa ja huutoa) vaan nautintoa, tietoisuutta ja saatanan rakkauden osoitusta omaan laumaansa ja sellaisena paikkana jonne harva pääsee, jos ei ole ollut yhteydessä ja ''antanut'' itseään Saatanalle ja kääntänyt selkänsä kristinuskon jumalalle...

pahoittelen kirjotus virheet ja tahdon myöntää tässä, että se johtuu siitä kun ei koulun käynti aikoinaan hirveenä kiinnostanut, niin tullu jäämään melko pahasti tää kirjoitus homma (äidinkieli) :D mutta minäkin vain olen ihminen :)
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Helvetti vai Taivas?

Post by Aquila »

blackflame wrote:Enkelin taivas on demonille helvetti ja päin vastoin

Nefastosin kanssa olen tästä samaa mieltä. Ja se kuinka minä olen ottanut itselleni osa totuudeksi, niin Helvetti olisi se paikka, jonne kuulusimme. Ja en pidä helvettiä semmosena, kuin kristinusko on antanut ymmärtää (kipua, tuskaa ja huutoa) vaan nautintoa, tietoisuutta ja saatanan rakkauden osoitusta omaan laumaansa ja sellaisena paikkana jonne harva pääsee, jos ei ole ollut yhteydessä ja ''antanut'' itseään Saatanalle ja kääntänyt selkänsä kristinuskon jumalalle...

Nämä helvetin ja taivaan käsitteet ovat kyllä jotenkin niin ahtaita, että niiden käyttämistä kohtaan on itselläni ehkä pientä vastustustakin. Oikeastaan voimme aivan yhtä hyvin ajatella, että helvetit ja taivaat ovat myös maan päällä, vaikka tietenkin jonkinlaiset "jälkielämän" tilatkin voitaneen ottaa huomioon. Jälkielämän tiloista minulla ei kuitenkaan ole tämän elämän puitteissa kokemuksia.

Ei kuitenkaan liene epäselvyyksiä siinä mielessä, että helvettiä käytetään sellaisessa merkityksessä, että se on paikka, jossa joutuu kohtaamaan äärimmäisimmällä mahdollisella tavalla esim. sellaiset asiat, joita ei ole muuten halunnut ymmärtää, eli mahdollisesti jonkinlaisen kärsimyksen kautta. Tämän takia kuulostaa hyvin ristiriitaiselta, mikäli okkultisti haluaa helvettiin, koska okkultistin yhtenä pyrkimyksenä on saavuttaa ymmärrys jo elämän aikana. Voi tietenkin ajatella niin, että okkultisti käy nuo helvetit läpi vapaaehtoisesti omassa elämässään, mutta se ei missään nimessä merkitse sitä, että pitäisi antautua epätasapainoiselle kehitykselle tai pyrkiä väkisin löytämään mahdollisimman äärimmäisiä tilanteita. Ei meillä myöskään pitäisi olla tarvetta kääntää ympäri kristillisiä taivaan ja helvetin käsitteitä. Omasta puolestani tahtoisin keskittyä niihin haasteisiin, jotka kohtaan nyt tämän elämän aikana, enkä niinkään helvettiin tai taivaaseen, koska lopulta ne ovat aika tympeitä käsitteitä, mikäli lähdemme niitä eksoteeristen uskontojen tavoin käyttämään.
blackflame
Posts: 28
Joined: Wed Jun 02, 2010 11:21 pm

Re: Helvetti vai Taivas?

Post by blackflame »

mutta siinähän on ihmisen kehitys, eli kärsimyksen kautta. Ja tuskankin voi kääntää nautinnoksi ja vahvuudeksi, jos sen osaa ottaa vastaan oikein
blackflame
Posts: 28
Joined: Wed Jun 02, 2010 11:21 pm

Re: Helvetti vai Taivas?

Post by blackflame »

ja tahdon tarkentaa vielä että en usko periaattessa samoihin helvettiin tai taivaasen kuin kristinuskoset, vaan käytän näitä nimikkeitä , sillä että lukijat ymmärtää tän pointin... helvetti täytyy ansaita, tosin ilman mitään sarjamurhaamista tms. eli helvetti ei ole tuomio siitä miten ''paha'' olet vaan paikka jossa me olemme omassa ''taivaassa''. Ja mikä on paha kuka senkään määrittelee? sinä itse määrittelet pahan. otetaan esimerkiksi murhaaja joka tuntee asian luonnolliseksi kun hän tappaa, mutta onko se pahaa jos itse sen hyväksyt tavallisena elämän tapana
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Helvetti vai Taivas?

Post by obnoxion »

blackflame wrote:tuskankin voi kääntää nautinnoksi ja vahvuudeksi
Kyllä voi. Mutta se että kääntelemme tuskaa ja nautinota edes takaisin, tarkoittaa että olemme edelleen sitoutuneet dualismiin, ja että meille on vielä olemassa erikseen tuska ja nautinto. On eri asia tehdä yhdeki, kuin tehdä toisikseen. Jos siis tekee itselleen helvetistä taivaan, niin taivaasta tulee helvettiin jonne joudutaan, ja jossa kärsitään kuin se olisi helvetti.
blackflame wrote:Ja mikä on paha kuka senkään määrittelee? sinä itse määrittelet pahan.
Pahaa ei määrittele "itse", vaan "Itse". Persoona voi sanoa että "murhaaminen on hyvää, ja helvetti on taivas", mutta asiat pysyvät kuten ne ovat.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
proselyterror
Posts: 2
Joined: Sun Apr 06, 2014 9:53 pm
Location: Helsinki

Re: Helvetti vai Taivas?

Post by proselyterror »

Helvetin historia on mielenkiintoinen. Olen yrittänyt käsillä olevani tiedon perusteella aprikoida tuota helvetin merkitystä, sehän on se kaikkein yleisin syy, miksi moni kääntyy kristityksi, heitä pelotellaan helvetillä. Helvetti kaikessa kauheudessaan eli ikuisena tulena esiintyy Ilmestyskirjassa, joka oli siinä ja siinä, että kanonisoitiin (sosiopaatti Konstantinus suuren kypsyessä kaikkiin eri kristillisyyden muotoihin määrätessään piispoja kokoamaan Raamatun, jolloin ehkä hävitettiin ne alkuperäiset kristittyjen kirjoitukset, tai sitten ei).

On myös joitain Vanhan Testamentin ulkopuolelle jätetyistä kirjoista, joissa helvetti mainitaan, tietääkseni joku Enokin kirja; olikohan siinä alun perin esitetty ajatus Saatanasta langenneena enkelinä? Kutakuinkin Raamatussa pl. em. kirjoja ei juuri helvetistä puhuta. Jeesuksen puhuessa helvetistä on kysymys Gehennasta, tästäkin ollaan montaa eri mieltä, oliko se eräänlainen kaatis, jossa kaikki poltettiin, mutta ei ikuisesti?

Mahtaa olla samaa perua kuin kaikki muukin vähemmistökristittyjen demonisointi, kilpailevista pakanauskonnoista puhumattakaan, jonka takia tänä aamunakin assan ohi kävellessäni kuulin jonkun hihhulin ämyriin huutavan.

Helvetti on pääasiassa kristittyjen keskinäisten kahinoiden aikaan saamaa suvaitsemattomuutta. Tosin, koko kristillisyyshän on vain about 300 jkr. tienoilla luotua propagandaa, joka ikävä kyllä vaikuttaa liian monen sivistyneen kansalaisen mielissä, siksi tärkeä, eli koko termin autenttisuuteen pyrkiminen on sellaista munatonta kirjaviisautta mikä ei ketään kiinnosta ;)

Pentuna näin joitain kirkkomaalauksia helvetistä, siellä oli paljasta pintaa ja hyvä meininki, apostolit tuntuivat elävän puutteessa. Eli tämä on kuitenkin se mielikuva, joka meillä kaikilla on, sillä on vain merkitystä.

Itselleni helvetti on se todellisuus, johon en ennen halunnut joutuvani. Kovaa henkistä työtä, jossa täytyy heti alkajaisiksi pelätä, mutta sellaisella terveellä tavalla. Siellä ei voi tuudittautua kaikkivoivan Jumalan apuun, joka yhtäkkiä pistää pään sekaisin, se on tervetullutta kuitenkin. Kun se Hyvä Paimen ei enää lohduta vitsoilla ja sauvoilla, eikä pidä huolta avautuu uusi todellisuus. Enää ei käy köpelösti sen takia, että joku jumaluus on vihainen, nyt täytyy tosissaan skarpata.
"I will give thee the treasures of darkness, and hidden riches of secret places" (Isaiah 45:3)
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Okkultistin tehtävä maailmassa

Post by Smaragd »

EDIT: Polveilemaan lähtenyt keskustelu siirretty Okkultistin tehtävä maailmassa ketjusta sopivamman aiheen alle. - Smaragd
Seferoth wrote: Thu Mar 31, 2022 6:11 pm En näe paljon eroa Okkultistin tai Kristityn tai muun uskovan välillä.
Itse tekisin sellaisen rajan tässä että uskonto terminä ei sinällään vaadi teologiansa pohjaavan mihinkään todelliseen, kun taas okkultismi merkityksessä salatiede on totuudelle alisteinen ja vaatii selitykset niin pitkälle kuin vain mahdollista, mutta silloinkin hyvässä tasapainossa muun kokonaisuuden kanssa jottei rationaaliset työkalut vääristä tarkkailtavaa kohdetta.
Seferoth wrote: Thu Mar 31, 2022 6:11 pm En tiedä saanko vastuuta enemmän Helvetissä, asemalla tarkoitan yksin kertaisesti asemaa helvetissä, olenko siis josakin piirissä kidutettavana vaiko olenko helvetissä kansalaisena nauttimassa sen antimista, ja jos olen nauttimassa sen antimista niin millä tavoin ja kuinka paljon. Kaikki siis edelleen omasta näkökulmastani.
Asema on valtaa, valta on vastuuta. Tällaisten kokonaisuuksien ymmärtäminen selkeämmin maailmassa auttaa selkeyttämään myös kuvaamme mitä tuonpuoleiset tilat tarkemmin katsoen ovat ja olemaan entistä realistisemmassa suhteessa kuolemanjälkeiseen. Yksinkertaisella uskolla on kaunis ja hyödyllinen puolensa, mutta myös negatiiviset, sokeuttavat, merkityksiä kadottavat puolensa, jotka onnistuvat erottamaan esimerkiksi vallankin vastuustaan, johon se todellisuudessa erottamattomasti kuuluu. Mikäli uskallamme ryhtyä tutkimaan merkityksiä asioiden välillä totuuden hengen alla niin kuten sanottua, koputtavalle vastataan. Mikäli jätämme etsimättä ja valjastamatta tietojamme käytäntöön niin nähdäkseni kuolemanjälkeisten tilojen laatu ei parane vaikka kuinka yrittäisi vetää helvettejä ja taivaita instrumentaalisessa mielessään ympäri. Jos olisin masokisti niin ei helvetti siltikään olisi minulle nautinto.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Locked