Eläimistä ja niiden kohtelusta yms.
Posted: Mon Jul 18, 2016 4:15 pm
Joitain ajatuksia huvittaa kirjoittaa julkisemminkin, vaikka tuskin tässäkään on teille mitään uutta, kunhan vain sanon mitä tuumiskelen, ja haluan tietää mitä muiden päässä liikkuu. Eläimistä on puhuttu paljonkin täällä, hienoja ajatuksia joihin luultavasti kaikkiin saatan yhtyä. Muistutan ettei tämä ei ole mikään kannanotto niin että neuvoisin ketään toimimaan tietyllä tavalla. Itsekään en ole mikään malliesimerkki. Ravintoketjun alkupuolen kasvit ovat mitä suurimmassa määrin eläviä, ja niitä syödään myös elävänä. Näin luonto toimii ja elämä pysyy yllä. Tässä mielessä kärsimys ja tuho on hyväksyttävä, se vain on osa tätä todellisuutta. Kuolema synnyttää ja ylläpitää elämää, eli itseään.
En oikein sulata, vaikka toisaalta ymmärrän ajatuksena, vanhanaikaista perinteistä kuvitelmaa, etteivät muut eläimet kuin ihmiset kärsisi kärsimyksestään. Totta on että kivun ja ahdistuksen rekisteröimiseen tarvitaan jonkinlainen tietoisuus, ja yksinkertaisisten ihmisisten mielestä eläimet saattavat näyttää tiedottomilta automaateilta, jotka vain reagoivat vaistotoimintoihinsa. Näin ei nykytiedonkaan valossa suinkaan ole, paitsi selkärangattomista ja samakkoeläimistä ei ole vielä tarpeeksi tutkimusta. Eläimillä on tietoisuus niin itsestä kuin toisista. Kuinka voisi olla muuten? Tietysti niiden kyvyt ja käsitykset ovat erilaiset kuin ihmisillä.
Kunkin lajin ominainen tapa reagoida ja näyttää tuskansa on tietysti erilainen, ja siksi sitä on kai ollut vaikea ymmärtää tai huomata. Ontuvin tekosyy toisen kiduttamiseen on ettei uhri muka tuntisi kipua ja pelkoa. Kärsimyksen aitouteen ei vaikuta se millä ”älyllisellä tasolla” olento on. Pikemminkin voisin ajatella päin vastoin, että monimutkaisesti ajatteleva eläin pystyy paremmin käsittelemään ja säätelemään kokemaansa. Esimerkkinä koira, joka jää älyllisessä kehityksessään korkeintaan kolmivuotiaan ihmislapsen tasolle. Tuskin kukaan silti väittää ettei lapsi kuitenkaan oikeasti kärsi (muine pitkäaikaisine seurauksineen), vaikka sitä pahoinpitelee. Suosittelenkin Helena Telkänrannan kirjaa Millaista on olla eläin? varsinkin jos omistaa lemmikin. Apinat, delfiinit ja linnut selviävät yllättävän vaikeista tehtävistä, käyttävät omaa kieltä, työkaluja jne. Toisaalta eläinten kykyjen yliarvioiti, inhimillistäminen tai muu epätuntemus johtaa sekin haitallisiin väärinkäsityksiin.
Vahingoittuminen, kärsimys ja tuhoutuminen ovat (melkein) joka tapauksessa kokijalleen äärimmäisen epätoivottavia asioita, eikä sellaista tietenkään tulisi kenenkään tieten tahtoen aiheuttaa toisille, eli samalla itselleen. Ikiaikainen ongelma on, että jokaisen on syötävä elääkseen ja oltava kyllin itsekäs tai piittaamaton kestääkseen toisen kärsimyksen. Surkuttelu nimittäin ei auta asiaa. Alkukantaisten heimojen shamanismi käsittääkseni suorastaan perustuu tähän dilemmaan, että elääkseen on tapettava ja vahingoitettava. Siksi oli/on elintärkeää lepyttää henkiä, varmistaa elämän jatkuminen ja tapettujen sielujen siirtyminen uusiin eläimiin ja kasveihin.
Syömämme eläimet tietysti ovat syöneet ja tappaneet kasveja tai toisia elollisia elääkseen, ja siinäkin tapauksessa syömme kasveja, jotka upealla tavalla muodostuvat mineraaleista ja säteilystä ravinnoksi. Tämä on hyvä tiedostaa syödessään, miten kaikki on yhteydessä keskenään. Niin kuin eivät ajatuksetkaan ole maailmasta erillisiä, kyeten vaikuttamaan siihen. Niitäkään ei kai olisi ilman elintoimintoja ylläpitävää ruokaa. Mielestäni keholla on tärkeä merkitys myös, eikä ruumista pitäisi unohtaa kaiken henkisyyden lisääntyessä. Siitä nyt tuskin on pelkoa, tarkoitan että materiakin voi olla yhtä pyhää ja arvokasta ja sinällään puhdasta, oli se sitten kuinka jokapäiväistä ja itsestään selvää tahansa.
Joidenkin mielestä lihan ja muiden eläintuotteiden syöminen on oikein ja suotavaa, joidenkin mielestä ei, joidenkin mielestä joissain tapauksissa on. Monet sitä tekevät vaikkeivät hyväksykään, eikä tällainen oman luonnon vastainen toiminta lie hyväksi. Siitä syntyy jatkuvaa omantunnontuskia ja pahaa mieltä, jopa haluttomuutta elää itse, josta on tavalla tai toisella päästettävä itsensä vapaaksi. Minusta tässä asiassa tarkoitus pyhittää toiminnan, eli ei ole väliä miksi joku jättää lihat syömättä; myötätunnosta, mielen selkeyttämiseksi, makumieltymysten tai terveyden takia tai ympäristön säästämiseksi, kunhan henkiä säästyy. Joskaan tällä tuskin on vaikutusta ennen kuin suurin osa ihmisistä lakkaa ostamasta eläinelintarvikkeita. Se on kuitenkin edes henkäys toivottuun suuntaan.
Mielestäni elämänmuodoilla on itseisarvo, eikä eläimiä pidä pitää myöskään pelkkinä vertauskuvina tai asioiden ilmentyminä, mistä ne itse eivät tiedä mitään. Esimerkiksi ärsyttävä hyttynenkin on osa tätä maailman ykseyttä, eikä yhden tai sadan nitistäminen edes vähennä hyttyskantaa. Moinen tuntuu turhalta elämän haaskaukselta, johtuipa hyttysten runsaus sitten ihmisen toiminnasta tai ei, sillä itikka on ainutkertainen yksilö siinä missä minäkin. Emme voi koskaan täysin varmasti tietää, mitä toisen lajin edustajan päässä liikkuu. Voi olla ettei se pidä ihmistä kovin suuressa arvossa eikä itseään viisampana.
Oikeastaan voisi ajatella ihmisen haasteena olevan tulla eläimeksi jälleen, tietyssä mielessä. Niillä on jotain mitä meillä ei: se mitä ne luonnostaan ovat. Viisautta johon ei tarvita tietoa tai älyäkään. Aikasidonnaisuus sekä käsitteellisen ja järkiajattelun lahja on usen kirous, ja selvä haitta, jos siitä puuttuu viisaus ja myötätunnon taito. Viimeisin on ihmisyyden kyky ja velvollisuus (jota on myös joillakin muilla eläimillä).
Joku vähättelee eläinten kärsimyksen vähentämisen pyrkimystä ihmislajin ongelmiin verrattuna. Minä taas näen piittaamattoman eläinrääkkäyksen julmimpana maailmassa, voisi sanoa ”pahuuden tiivistymänä”. Juuri se, miten suhtaudumme ja kohtelemme niitä joihin meillä on valtaa, kertoo meistä olennaisen. Jos eläimet ovat pikkuveljiämme, miten niitä hyväksikäytämmekään imien joka pisaran, tai katsomme kylmästi sivusta, tai yleisimmin piilotamme tapahtumat ettei niitä tarvitse ajatella. Ja jos eläimet ovat nähtävissä vielä alemman kehitysasteen olennoiksi, miten sekään oikeuttaa tällaisen? Eikö juuri päinvastoin, jos tahtoisimme yleistä hyvää, tulisi auttaa heikoimmassa asemassa olevia. Sana alempi sitä paitsi johtaa harhaan, ikään kuin se olisi huono asia. Eihän muna ole mitenkään huonompi tai väärässä vaikkei se ole kana. Ns. buddhaluonto on nähdäkseni kaikissa elollisissa. Kaikki ovat pohjimmiltaan täydellisiä vaikka eivät aina tietäisisi sitä, joka hetki, kaikkine puutteineen. Eläin ei ole tässä sen kummempi kuin ihminenkään, ja toisin päin.
En ole varma mistä johtuu syvä kunnioitukseni ja sympatiani elollista luontoa, ehkä erityisesti kasveja, erityisesti puita kohtaan. Olen kuin yksi niistä. Kasvit ainakin ovat eläviä, jotka eivät tapa tai vahingoita ketään (korkeintaan puolustautuakseen passiivisesti myrkyin ja piikein. Enkä nyt tarkoita lihansyöjäkasveja tai kuristajaköynnöksiä, jotka tuskin tajuavat tappavansa). Mietin silloin tällöin millaista on olla jokin kasvi. Niiden elämästä ja keskinäisestä kommunikaatiosta tiedetään hyvin vähän, nykyään sentään edes jotakin tutkimuksen ansiosta. Silti elämme niiden keskellä ja seurassa, niiden veljinä ja samankaltaisina mystisen elämän ilmentyminä.
En oikein sulata, vaikka toisaalta ymmärrän ajatuksena, vanhanaikaista perinteistä kuvitelmaa, etteivät muut eläimet kuin ihmiset kärsisi kärsimyksestään. Totta on että kivun ja ahdistuksen rekisteröimiseen tarvitaan jonkinlainen tietoisuus, ja yksinkertaisisten ihmisisten mielestä eläimet saattavat näyttää tiedottomilta automaateilta, jotka vain reagoivat vaistotoimintoihinsa. Näin ei nykytiedonkaan valossa suinkaan ole, paitsi selkärangattomista ja samakkoeläimistä ei ole vielä tarpeeksi tutkimusta. Eläimillä on tietoisuus niin itsestä kuin toisista. Kuinka voisi olla muuten? Tietysti niiden kyvyt ja käsitykset ovat erilaiset kuin ihmisillä.
Kunkin lajin ominainen tapa reagoida ja näyttää tuskansa on tietysti erilainen, ja siksi sitä on kai ollut vaikea ymmärtää tai huomata. Ontuvin tekosyy toisen kiduttamiseen on ettei uhri muka tuntisi kipua ja pelkoa. Kärsimyksen aitouteen ei vaikuta se millä ”älyllisellä tasolla” olento on. Pikemminkin voisin ajatella päin vastoin, että monimutkaisesti ajatteleva eläin pystyy paremmin käsittelemään ja säätelemään kokemaansa. Esimerkkinä koira, joka jää älyllisessä kehityksessään korkeintaan kolmivuotiaan ihmislapsen tasolle. Tuskin kukaan silti väittää ettei lapsi kuitenkaan oikeasti kärsi (muine pitkäaikaisine seurauksineen), vaikka sitä pahoinpitelee. Suosittelenkin Helena Telkänrannan kirjaa Millaista on olla eläin? varsinkin jos omistaa lemmikin. Apinat, delfiinit ja linnut selviävät yllättävän vaikeista tehtävistä, käyttävät omaa kieltä, työkaluja jne. Toisaalta eläinten kykyjen yliarvioiti, inhimillistäminen tai muu epätuntemus johtaa sekin haitallisiin väärinkäsityksiin.
Vahingoittuminen, kärsimys ja tuhoutuminen ovat (melkein) joka tapauksessa kokijalleen äärimmäisen epätoivottavia asioita, eikä sellaista tietenkään tulisi kenenkään tieten tahtoen aiheuttaa toisille, eli samalla itselleen. Ikiaikainen ongelma on, että jokaisen on syötävä elääkseen ja oltava kyllin itsekäs tai piittaamaton kestääkseen toisen kärsimyksen. Surkuttelu nimittäin ei auta asiaa. Alkukantaisten heimojen shamanismi käsittääkseni suorastaan perustuu tähän dilemmaan, että elääkseen on tapettava ja vahingoitettava. Siksi oli/on elintärkeää lepyttää henkiä, varmistaa elämän jatkuminen ja tapettujen sielujen siirtyminen uusiin eläimiin ja kasveihin.
Syömämme eläimet tietysti ovat syöneet ja tappaneet kasveja tai toisia elollisia elääkseen, ja siinäkin tapauksessa syömme kasveja, jotka upealla tavalla muodostuvat mineraaleista ja säteilystä ravinnoksi. Tämä on hyvä tiedostaa syödessään, miten kaikki on yhteydessä keskenään. Niin kuin eivät ajatuksetkaan ole maailmasta erillisiä, kyeten vaikuttamaan siihen. Niitäkään ei kai olisi ilman elintoimintoja ylläpitävää ruokaa. Mielestäni keholla on tärkeä merkitys myös, eikä ruumista pitäisi unohtaa kaiken henkisyyden lisääntyessä. Siitä nyt tuskin on pelkoa, tarkoitan että materiakin voi olla yhtä pyhää ja arvokasta ja sinällään puhdasta, oli se sitten kuinka jokapäiväistä ja itsestään selvää tahansa.
Joidenkin mielestä lihan ja muiden eläintuotteiden syöminen on oikein ja suotavaa, joidenkin mielestä ei, joidenkin mielestä joissain tapauksissa on. Monet sitä tekevät vaikkeivät hyväksykään, eikä tällainen oman luonnon vastainen toiminta lie hyväksi. Siitä syntyy jatkuvaa omantunnontuskia ja pahaa mieltä, jopa haluttomuutta elää itse, josta on tavalla tai toisella päästettävä itsensä vapaaksi. Minusta tässä asiassa tarkoitus pyhittää toiminnan, eli ei ole väliä miksi joku jättää lihat syömättä; myötätunnosta, mielen selkeyttämiseksi, makumieltymysten tai terveyden takia tai ympäristön säästämiseksi, kunhan henkiä säästyy. Joskaan tällä tuskin on vaikutusta ennen kuin suurin osa ihmisistä lakkaa ostamasta eläinelintarvikkeita. Se on kuitenkin edes henkäys toivottuun suuntaan.
Mielestäni elämänmuodoilla on itseisarvo, eikä eläimiä pidä pitää myöskään pelkkinä vertauskuvina tai asioiden ilmentyminä, mistä ne itse eivät tiedä mitään. Esimerkiksi ärsyttävä hyttynenkin on osa tätä maailman ykseyttä, eikä yhden tai sadan nitistäminen edes vähennä hyttyskantaa. Moinen tuntuu turhalta elämän haaskaukselta, johtuipa hyttysten runsaus sitten ihmisen toiminnasta tai ei, sillä itikka on ainutkertainen yksilö siinä missä minäkin. Emme voi koskaan täysin varmasti tietää, mitä toisen lajin edustajan päässä liikkuu. Voi olla ettei se pidä ihmistä kovin suuressa arvossa eikä itseään viisampana.
Oikeastaan voisi ajatella ihmisen haasteena olevan tulla eläimeksi jälleen, tietyssä mielessä. Niillä on jotain mitä meillä ei: se mitä ne luonnostaan ovat. Viisautta johon ei tarvita tietoa tai älyäkään. Aikasidonnaisuus sekä käsitteellisen ja järkiajattelun lahja on usen kirous, ja selvä haitta, jos siitä puuttuu viisaus ja myötätunnon taito. Viimeisin on ihmisyyden kyky ja velvollisuus (jota on myös joillakin muilla eläimillä).
Joku vähättelee eläinten kärsimyksen vähentämisen pyrkimystä ihmislajin ongelmiin verrattuna. Minä taas näen piittaamattoman eläinrääkkäyksen julmimpana maailmassa, voisi sanoa ”pahuuden tiivistymänä”. Juuri se, miten suhtaudumme ja kohtelemme niitä joihin meillä on valtaa, kertoo meistä olennaisen. Jos eläimet ovat pikkuveljiämme, miten niitä hyväksikäytämmekään imien joka pisaran, tai katsomme kylmästi sivusta, tai yleisimmin piilotamme tapahtumat ettei niitä tarvitse ajatella. Ja jos eläimet ovat nähtävissä vielä alemman kehitysasteen olennoiksi, miten sekään oikeuttaa tällaisen? Eikö juuri päinvastoin, jos tahtoisimme yleistä hyvää, tulisi auttaa heikoimmassa asemassa olevia. Sana alempi sitä paitsi johtaa harhaan, ikään kuin se olisi huono asia. Eihän muna ole mitenkään huonompi tai väärässä vaikkei se ole kana. Ns. buddhaluonto on nähdäkseni kaikissa elollisissa. Kaikki ovat pohjimmiltaan täydellisiä vaikka eivät aina tietäisisi sitä, joka hetki, kaikkine puutteineen. Eläin ei ole tässä sen kummempi kuin ihminenkään, ja toisin päin.
En ole varma mistä johtuu syvä kunnioitukseni ja sympatiani elollista luontoa, ehkä erityisesti kasveja, erityisesti puita kohtaan. Olen kuin yksi niistä. Kasvit ainakin ovat eläviä, jotka eivät tapa tai vahingoita ketään (korkeintaan puolustautuakseen passiivisesti myrkyin ja piikein. Enkä nyt tarkoita lihansyöjäkasveja tai kuristajaköynnöksiä, jotka tuskin tajuavat tappavansa). Mietin silloin tällöin millaista on olla jokin kasvi. Niiden elämästä ja keskinäisestä kommunikaatiosta tiedetään hyvin vähän, nykyään sentään edes jotakin tutkimuksen ansiosta. Silti elämme niiden keskellä ja seurassa, niiden veljinä ja samankaltaisina mystisen elämän ilmentyminä.