Onko kristinusko moraalia?
Posted: Sun Apr 17, 2016 10:16 pm
Olen törmännyt toisinaan — tai sanoisin jopa useinkin — kristinuskon parissa (myös satanistien ja saatananpalvojien, jne. puolelta) ajatukseen siitä, että kristinuskon ydinsanoma olisi moraalinen, eli ihmisten tapoihin liittyvä. 'Moraali' ymmärretään silloin usein käskyinä, eli vaatimuksina: "sinun tulee..."- rakenteena. Tällaista velvoittavaa moraalioppia on käytetty pitkään hahmottamaan kristinuskoa myös itseään kristittyinä pitävien toimesta.
Kristinusko on sekä sen vastustajien, että puolustajien toimesta kuitenkin kiistelty käsite, niin että yhdelle ja samalle sanalle annetaan erilaisia merkityksiä. Sama pätee myös historiallisesti, kuten katolisten ja protestanttien kiistassa. Kristuksen nimissä väärä/oikea esiintyminen tematisoidaan myös Raamatussa ja kysymyksen pelkkää relativointia voidaan siten pitää epäkristillisenä, lähdeaineistosta piittaamattomana, jne.
Kristinuskon määrittämisen välttämättömyys Raamatusta ja erityisesti Kristuksen sanoista käsin on itsessään historiallinen muodostuma, joka voimistui ja sai erityisen merkityksen etenkin protestanttien toimesta 1500- luvulta lähtien, eli reformaatiossa, tai uskonpuhdistuksessa.
Reformaattorit hyökkäsivät myös kristinuskon moraalista mieltämistä vastaan, mutta hahmottivat sen Lutherin johdolla puun ja hedelmän vertauskuvalla: puun juuret ovat omassatunnossa (conscientia) ja sen hedelmät ulkoisessa, julkisesti havaittavassa poliittisessa, jne. todellisuudessa.
Eräs reformaation perusajatuksia oli, että vaikka puu tunnetaan hedelmistään, moraalinen käytös ei sellaisenaan kykene tekemään ihmisestä kristittyä, so. jos juuri on mätä, myös hedelmät ovat sellaisia. Toisten ihmisten moraalin tarkkailu menettää silloin myös merkitystään, sillä omatunto on sellainen, jota ei havaita suoraan poliittisesta, jne. todellisuudesta, jossa moraali ilmenee. Moraalin poliittinen, jne. ilmentyminen yhteiskunnallisesti näkyvässä toiminnassa, jossa ihmiset ovat suhteessa toisiinsa ja nk. kasvokkain toistensa kanssa (coram hominibus) ei siten ole reformaattoreille kristinuskolle perustavaa, vaan uskonnon sijoittuminen omaantuntoon, yksittäisen ihmisen ja Jumalan väisenä suhteen (coram Deo).
Reformaation tulkinnassa Raamatusta, Kristuksen antamat käskyt tulkitaan ensisijaisesti sellaisiksi, jotka ainoastaan valaisevat ihmisen moraalittomuutta;
moraalisia käskyjä käytetään ihmisen moraalisuuden mahdottomuuden osoittamiseksi, mikä puolestaan tekee armon välttämättömäksi. Lutherin tulkinnan kristinuskosta perusta pyrkii olemaan Raamatussa, erityisesti Uudessa Testamentissa. Tulkinta moraalin toissijaisuudesta kristillisyydelle pyrittiin johtamaan Raamatusta ja toimii siten myös reformaation toisten vaatimusten nk. koetinkivenä. Sikäli reformaatio ei ole pelkkä historiallinen käsitys toisten joukossa, vaan se esittää totuusvaateen, joka perustuu sen lähdeaineistoon, johon suhteessa sen väitteitä voidaan koetella.
Kysymykseen moraalin kristillisyydestä voidaan siis vastata Raamatun perustalta, sikäli kuin se todella on paras lähde tähän kysymykseen vastaamiseksi, eivätkä esimerkiksi 1300- luvun skolastikkojen kreikkalaisittain värittyneet pohdinnat, sen enempää kuin satanistisissa piireissä useinkin esitetty näkemys kristinuskosta ensisijaisesti moraalioppina. Satanistien näkemys saattaa perustua johonkin usein kristinuskoksi nimettyyn toimintaan, mutta sikäli kun kriteeri autenttisesti kristillisen ja epäautenttisen välillä perustuu ensisijaisesti Raamattuun, kysymystä kristinuskon moraalisuudesta ei voida hahmottaa vain relativoiden kristinuskoksi kutsuttujen liikkeiden perusteella, jotka saattavat olla myös epäkristillisiä.
Kristinusko on sekä sen vastustajien, että puolustajien toimesta kuitenkin kiistelty käsite, niin että yhdelle ja samalle sanalle annetaan erilaisia merkityksiä. Sama pätee myös historiallisesti, kuten katolisten ja protestanttien kiistassa. Kristuksen nimissä väärä/oikea esiintyminen tematisoidaan myös Raamatussa ja kysymyksen pelkkää relativointia voidaan siten pitää epäkristillisenä, lähdeaineistosta piittaamattomana, jne.
Kristinuskon määrittämisen välttämättömyys Raamatusta ja erityisesti Kristuksen sanoista käsin on itsessään historiallinen muodostuma, joka voimistui ja sai erityisen merkityksen etenkin protestanttien toimesta 1500- luvulta lähtien, eli reformaatiossa, tai uskonpuhdistuksessa.
Reformaattorit hyökkäsivät myös kristinuskon moraalista mieltämistä vastaan, mutta hahmottivat sen Lutherin johdolla puun ja hedelmän vertauskuvalla: puun juuret ovat omassatunnossa (conscientia) ja sen hedelmät ulkoisessa, julkisesti havaittavassa poliittisessa, jne. todellisuudessa.
Eräs reformaation perusajatuksia oli, että vaikka puu tunnetaan hedelmistään, moraalinen käytös ei sellaisenaan kykene tekemään ihmisestä kristittyä, so. jos juuri on mätä, myös hedelmät ovat sellaisia. Toisten ihmisten moraalin tarkkailu menettää silloin myös merkitystään, sillä omatunto on sellainen, jota ei havaita suoraan poliittisesta, jne. todellisuudesta, jossa moraali ilmenee. Moraalin poliittinen, jne. ilmentyminen yhteiskunnallisesti näkyvässä toiminnassa, jossa ihmiset ovat suhteessa toisiinsa ja nk. kasvokkain toistensa kanssa (coram hominibus) ei siten ole reformaattoreille kristinuskolle perustavaa, vaan uskonnon sijoittuminen omaantuntoon, yksittäisen ihmisen ja Jumalan väisenä suhteen (coram Deo).
Reformaation tulkinnassa Raamatusta, Kristuksen antamat käskyt tulkitaan ensisijaisesti sellaisiksi, jotka ainoastaan valaisevat ihmisen moraalittomuutta;
moraalisia käskyjä käytetään ihmisen moraalisuuden mahdottomuuden osoittamiseksi, mikä puolestaan tekee armon välttämättömäksi. Lutherin tulkinnan kristinuskosta perusta pyrkii olemaan Raamatussa, erityisesti Uudessa Testamentissa. Tulkinta moraalin toissijaisuudesta kristillisyydelle pyrittiin johtamaan Raamatusta ja toimii siten myös reformaation toisten vaatimusten nk. koetinkivenä. Sikäli reformaatio ei ole pelkkä historiallinen käsitys toisten joukossa, vaan se esittää totuusvaateen, joka perustuu sen lähdeaineistoon, johon suhteessa sen väitteitä voidaan koetella.
Kysymykseen moraalin kristillisyydestä voidaan siis vastata Raamatun perustalta, sikäli kuin se todella on paras lähde tähän kysymykseen vastaamiseksi, eivätkä esimerkiksi 1300- luvun skolastikkojen kreikkalaisittain värittyneet pohdinnat, sen enempää kuin satanistisissa piireissä useinkin esitetty näkemys kristinuskosta ensisijaisesti moraalioppina. Satanistien näkemys saattaa perustua johonkin usein kristinuskoksi nimettyyn toimintaan, mutta sikäli kun kriteeri autenttisesti kristillisen ja epäautenttisen välillä perustuu ensisijaisesti Raamattuun, kysymystä kristinuskon moraalisuudesta ei voida hahmottaa vain relativoiden kristinuskoksi kutsuttujen liikkeiden perusteella, jotka saattavat olla myös epäkristillisiä.