Kaapu asusteena & ritualistisessa käytössä

Symbolien ja vertauskuvien äärellä.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Kaapu asusteena & ritualistisessa käytössä

Post by Nefastos »

Kaavun kokeminen uskomattoman sympaattiseksi & turvalliseksi asusteeksi on yksi niitä outoja psykologisia klikkejä eli fetissejä, jotka eivät häviä päästäni minnekään. Ei sikäli että tarvitsisikaan, mutta kun vähittäistä yhteiskunnallistumista tapahtuu, joudun suorastaan kamppailemaan itseni kanssa, että en lähtisi kaapu päällä paikkoihin, joissa se varastaisi kaiken huomion & siten johtaisi syrjään varsinaisista asioista. Vasta myöhemmin täydellisen eksentrikon status toivon mukaan mahdollistaa tällaisenkin, tai jos oikein hyvin käy, muoti tekee oudon liikkeen eikä asia ole enää tabu. Juuri rakkaus pitkähelmaiseen kaapuun se on saanut minut käyttämään hameitakin kompromissina, ei niinkään halu korostaa feminiinistä puolta - vaikka se onkin bonus.

Onko kyseessä sitten enemmän jonkinlainen muistuma hengelliseen säätyyn kuuluvien asusteista, vai syvempi arkkityyppinen vaikutelma? Kummin tahansa, tiettyyn määrään saakka kokemus näyttää olevan kollektiivinen, sillä myyttirakenteista ammentava ja niitä uusintava populaarikulttuuri vaatettaa maagikkonsa kaapuihin melkeinpä poikkeuksetta. Tämä ei ole mikään uusi asia, vaan vuosisatojen ajan goottilainen kirjallisuus on rakentanut velhohahmonsa (mieluiten tietysti langenneet, koska musta magia vetoaa tunteisiin paljon helpommin) kaapuihin pukeutuvista munkeista.

Miten itse koette, onko kaapu vetoava symboli vai enemmän myötähäpeää herättävä oikku? Ja miksi oikeastaan, kummassa tahansa tapauksessa? Entä käytättekö kaapua seremoniallisiin tarkoituksiin?
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
RaktaZoci
Posts: 307
Joined: Tue Feb 05, 2013 10:32 pm
Location: Salo

Re: Kaapu asusteena & ritualistisessa käytössä

Post by RaktaZoci »

Koin itse vierautta kaikenlaiseen seremonialliseen toimintaan vuosikausia. Ihminen kuitenkin muuttuu, kuten on myös tämäkin asia viime vuosien aikana. Koen kuitenkin edelleen, että tämäntyyppinen rekvisiitta ei ole missään nimessä välttämätöntä, mutta uskon kuitenkin, että se voi auttaa luomaan tunnelmaa ja tietyllä tavoin eristää seremoniallisen hetken muusta kokemusmaailmasta.

Itselläni ei ole kaapua, mutta olen käyttänyt viitteellisesti mustaa takkia, jota olen leikillisesti nimittänyt omaksi "nekrosofin kaavukseni". Käytän sitä useimmiten, mutten kuitenkaan aina. Tilanteen mukaan. Hauska huomio on myös siinä, että käytin aiemmin harmaata, joka on sittemmin muuttanut värinsä mustaksi, jonka symboliikkaan havahduin itse vasta myöhemmin.

Oma suhtautumisen kaapuiluun on oikeastaan aika neutraali. Koen sen ehkä sopivan tietynlaisiin tilanteisiin paremmin kuin toisiin, mutta en katso myöskään sen käyttäjiä mitenkään kieroon. Jokainen tavallaan.. :)
die Eule der Minerva beginnt erst mit der einbrechenden Dämmerung ihren Flug.
-Hegel
User avatar
Invitus
Posts: 74
Joined: Tue Jul 22, 2014 10:48 pm
Location: Helsinki / Oulu

Re: Kaapu asusteena & ritualistisessa käytössä

Post by Invitus »

Itselläni kaapu on käytössä vain isoimmissa seremonioissani ja pidän sitä kyllä vaatteena ja symbolina korkeassa arvossa. Varmaan jos yleinen mielikuva kaapuun pukeutuvista ei olisi niin vieroksuva voisin pukeutuakin julkisesti. Valitettavasti työni puolesta myös julkisuuskuvani on oltava tietynlainen... Harmillista.

Minusta kaapu on oikeastaan molempia, kuten kaikki tyylit se vetoaa eri tavalla eri ryhmiin. Tavalliselle tallaajalle se vain vaikuttaa väärään kontekstiin puetulta Halloween- tai naamiaisasulta.

Toinen tähän rinnastettava on viitta. Minusta erittäin elegantti ja jopa käytännöllinen vaate. Meidänkin ilmastoon erittäin hyvä, ja sisältäisi paljon "kustomoinnin" mahdollisuuksia... Uusi muotitrendi? :D
"And so he who looks down at his feet will not know the truth, but he who discerns by the sun which way to go." -Tolstoi
Abhavani
Posts: 45
Joined: Thu Feb 12, 2015 1:11 pm

Re: Kaapu asusteena & ritualistisessa käytössä

Post by Abhavani »

Nefastos wrote:Miten itse koette, onko kaapu vetoava symboli vai enemmän myötähäpeää herättävä oikku? Ja miksi oikeastaan, kummassa tahansa tapauksessa? Entä käytättekö kaapua seremoniallisiin tarkoituksiin?
Minulla, kuten varmasti monella, on kaavun käyttöön aika ristiriitainen suhde. En omista kaapua, ja ainakin tällä hetkellä luonteeni puolesta en näe erillistä seremoniavaatetta (eli ainoastaan rituaalikäyttöön tarkoitettua vaatekappaletta) varauksetta hyvänä asiana. Ajattelen seremoniallisuuden kuuluvan osaksi elämää siinä missä arkiaskareidenkin, ja koen että kaavun käyttö irrottaisi seremoniatyötä liiaksi muusta elämästä. Ja tietty ne larppaus-vibat, joita en voi jättää tässä yhteydessä mainitsematta, vaikkei tämä hivenen vastenmielinen assosiaatio tietenkään kynnyskysymykseksi saa muodostua.

MUTTA, kaapu ilmentää (minulle) myös askeesia. Tilanteessa missä arki tarkoittaisi yhteiskunnasta ja maallisesta elämästä erilleen vetäytynyttä munkkielämää, tulisi myös kaavusta sitäkin luontevampi vaate. Eli sitten kun Azazelin Tähden luostari Italian maaseudulla toteutuu, voi minutkin löytää sieltä käyskentelemästä kaapu päällä paljain jaloin.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Kaapu asusteena & ritualistisessa käytössä

Post by Kenazis »

Itselläni on musta munkinkaapu, mutta käyttöaste toistaiseksi erittäin matala. Jonkinlaista suurta maagista vetovoimaa on perinteisillä rituaalimagian välineistöllä vaikka pyrinkin näkemään ne vain välineiksi työksi. Silti en oikein ole lämmennyt sille nykyään yleiselle näkemykselle, että rituaalimagian välineet esim. Athame/tikari jne. voidaan milloin vain korvata keittiöveitsellä. Aito Intentio on ydin, mutta seremoniallisessa magiassa "rekvisiitankin" pitää olla aitoa.

Kaapu on itselleni energiaa keskittävä, mutta myös eristävä, (yhdeltä funktiolta) ikään kuin fyysinen vastine "banishing rituaalille". Tätä kautta kaavun käyttäminen ns. normielämässä herättää mielenkiintoisia kysymyksiä ja ajatuksia (itsekin olen Johanneksen tavoin pohtinut kaapuilua julkisesti, mutta en ehkä ihan samalla intensiviteetillä).

Toisaalta Abhavanin kanssa ajatukseni poikkeavat siinä, että mielestäni seremoniallisen rituaalimagian on nimenomaan tarkoitus olla erillinen arkiaskareista. Koko elämä on magiaa/maagista työtä, mutta seremoniallinen magia nimenomaan "käyttää" ulkoista arjesta poikkeavaa toimintaa/rekvisiittaa. Itsellä nuo larppausvibat olivat joskus hieman haittaavat, mutta oikeastaa koko larppaus on ollut niin kaukainen juttu itselle ja sellainen "fuck you all!" - asenne läheinen, että eipä tuo enää kiinnosta. Paradoksaalisesti mietin todella paljon miten toimintani mahtaa vaikuttaa muihin, mutta silti yritän olla ottamatta negatiivisia vaikutteita muiden mielipiteistä. For all kindness, just fuck you all, but sorry for being mean?
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Kaapu asusteena & ritualistisessa käytössä

Post by Nefastos »

Aika usein törmää symbolistisissa tulkinnoissa siihen näkemykseen, että kaapu merkitsee "itsekontrollia". Tämä esitystapa on itselleni vieras, mutta uskoakseni kysymys on sana-assosioinneista enemmän kuin suuresta erosta itse ideassa. Itselleni lähtökohtaisesti superegoa liikaakin painottavana ihmisenä sana "kontrolli" tuo - teosofian & askeesielämän käytävän läpikäymisen jälkeen - mieleen nimenomaan yliminän defenssin, joka on vain vähän tai ei ollenkaan parempi kuin vastaava alitajunnan defenssi ajelehtimiseen & itsensä helpolla päästämiseen.

Mutta se mitä tällä "itsekontrollilla" usein tunnutaan tarkoittavan tai mihin se sekoitetaan, on ykseyttämisen idea, jota kaapu yhtenä ainoana koko vartaloa peittävänä väljänä vaatekappaleena mainiosti kuvaa. Ymmärtääkseni kontrollia on uskonnoissa & esoterismissa painotettu nimenomaan koko olemuksen yhteen pisteeseen asettamisen merkityksessä, mikä itse asiassa merkitsee tätä ykseyttämistä. Ts. ideaa siitä että ihmisen kaikki osatekijät sovitetaan tekemään yhtä yhtenäistä työtä sen sijaan, että hänen eri toiveensa vetäisivät häntä eri suuntiin milloin minnekin.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Heith
Posts: 699
Joined: Fri May 31, 2013 12:54 pm

Re: Kaapu asusteena & ritualistisessa käytössä

Post by Heith »

Minä olen kaapujen harras kannattaja niin kauan kuin kaapu on toteutettu erittäin huolella ja se noudattaa tietynlaista linjaa- huonosti leikattu kaapu kun muistuttaa lähinnä pilailupuodin halloween-tarjontaa. Kaavussa tärkeää on tietynlainen, no, sanotaanko arkkitehtuurinen vaikutelma. Isossa ja näyttävässä vaatteessa on minulle aina tärkeintä näyttää tietynlaiselta koska tämä auttaa pääsemään tunnelmaan, ja vaatteita suunnitellessani katselenkin usein esimerkiksi japanilaisten vaatteiden muotokieltä- usein näissä tyyli ja tarkoitus kohtaavat tavalla mikä ei heti aukea länsimaiselle silmälle. Myös jotkut haute couture - suunnittelijat tekevät ratkaisuja suuntaan jotka miellyttävät ritualistista silmääni vaikka näenkin näitä vain satunnaisesti koska en seuraa muotia.

Olen aika tarkka rituaalipukeutumisesta silloin kun sitä harrastan ja haluan mieluiten tehdä kaiken itse. Minulla on oma kaapu, jonka ompelijatar-ystäväni auttoi kaavoittamaan. Käsin ommeltuna ja kirjottuna taisi työtunteja upota siihen joku 100+ ja totta puhuakseni, voisin sitä vieläkin jatkaa. Materiaalit ovat minulle tärkeitä kaapua tehdessä, sillä vaatteen pitää liikkua oikealla tavalla.

Ongelmana kaavun kanssa nykyisin on käytännön toiminta, metsään on ihan turha lähteä tarpomaan tuommoisissa vaatteissa sillä varmaa on että jää kiinni männynkäkkäröihin ja vaate voi revetä. Ehkä osittain tästä syystä olen metsärituaaliretkille lähtiessä heittänyt vain taljan olalle ja vaelluskengät jalkaan. Tosin teenpä näin epämuodikkaasti kaupunkiretkienkin kanssa. Nuoruusvuosinani kuljin gootikkaasti aina viitassa kun sää sen salli ja pukeuduin muutenkin aika särmästi. Ehkä sen takia en nykyään oikein jaksa innostua vaatteista, taikka kyseessä on materialismin viha, mikä tuntuu vain vahvistuvan vuosi vuodelta.

Kotioloissa taas en oikein tunne tarvetta somistautua vaan ennemminkin olen rituaaleissa sitten alasti tai ihan normivaatteissa. Suunnitelmissa on kyllä toteuttaa jonkinlainen remuamistakki/kaapu keräilemistäni turkiksista, ja näin paukkupakkasilla asia palasi mieleen kyllä heti kun meni ulos hytisemään tavallisissa vaatteissa.
User avatar
Demergon
Posts: 13
Joined: Wed Mar 02, 2016 8:04 am
Location: Tampere

Re: Kaapu asusteena & ritualistisessa käytössä

Post by Demergon »

Itse koen Kaapujen käytön etenkin musiikillisissa yhteyksissä todella voimakkaana rituaalitunnelman vahvistajana ja energioiden kanavoinnin kannalta ehdottoman positiivinen asia.

Tästä onkin tiettyjen bändien keskuudessa tullut pienmuotoinen "trendi" (kirosana piireissä, tiedän), ja hyvä näin, koska kuten sanoin aiemmin, tämä todellakin nostaa keikan aivan uudelle henkiselle levelille. Toki siihen tarvitaan myös tietynlainen intentio, mutta kaapu välineenä kuten topic taisi olla, on ehdottoman väkevä asia.

Image
Betänk: Lifvets korthet, dödens visshet, evighetens längd!
User avatar
E.Velestie
Posts: 40
Joined: Thu Feb 18, 2016 9:12 am

Re: Kaapu asusteena & ritualistisessa käytössä

Post by E.Velestie »

Itselleni kaapu merkitsee lähinnä tuota muistumaa hengelliseen säätyyn kuuluvista asusteista, eikä merkitse itselleni juuri muita olemassa olevia vaatetuksia enempää. Ymmärrän toki pointin ja en toki kiistä ettei joillekkin voisi symbolisoida jotain arkkitypiaakin.

Musiikissakin allekirjoittaneelle edustaa enemmän teatraalisuutta ja draamaa kuin varsinaista hengellisyyttä tai muutakaan mystiikkaa. Tällä nyt tarkoitan kuitenkin positiivisessa mielessä. Musiikin suhteen live-tilanteissa kaikki teatraalinen rekvisiitta ja lyyrisen aihealueen tuominen esiin muutenkin kuin äänellä vain parantaa kokemusta kokonaisuutena mielestäni. Tietysti riskit aina olemassa ylilyöntien osalta sirkusmaisuuteen teatraalisuuden osalta, varsinkin jos musiikki jää kaiken ulkoisen alle toisarvoisena. Mutta ei sekään keikoilla niin paljon ärsytä itseäni, vaan turhauttavinta katsoa livevetoa jossa soitto/biisit ehkä menee mukavasti, mutta soittajat tuijottaa soitinten läpi housujensa sisään :lol:
Tietysti tuo esimerkki ja muuten soitinten kevyt hiplailu on ihan ok tietyissä tyylilajeissa ja keikkaympäristöissä.

Voi nyt ihan olla siitäkin johtuvaa, ettei ulkoiset rituaalit merkitse itselleni paljoa.
Omat fyysiset/ulkoiset rituaalit on niin arkisia, ettei minulla ole niihin oikein enään varsinaista syy-yhteyttä ihmeellisempään symboliikkaan.
Sisäisissä rituaaleissa asia on eri, mutta ei niihinkään ulkoisilla puitteilla ole itselläni niinkään merkitystä.
Ja en nyt väitä että asia näin missään nimessä on, mutta esimerkkinä musiikin ja sen soittamisen puolelta annan omakohtaisen havainnon, että usein tuntuu monissa asiayhteyksissä keskityttävän liikaa minkälaisilla asioilla juttuja tehdään eikä miten.
Ei ole väliä millä soittaa, vaan miten soittaa - näin musiikkiaiheisena esimerkkinä. Soveltuu käytännössä mihin vaan missä materia ja käytännön teot kohtaa :)

Edit: tuli muutamia lisäyksiä mieleen.
☩ Ho Ophis Ho Archaios ☩
Rosari
Posts: 23
Joined: Tue Jun 24, 2014 5:29 pm
Location: Helsinki

Re: Kaapu asusteena & ritualistisessa käytössä

Post by Rosari »

Kaavut ovat hienon näköisiä. Omistan muutaman, jotka ostin joskus H&M.stä ja tämän tyyppistä kaupoista. Käytän myös kaapumaista isoa huivia. Löytyy myös pitkä peittävä talvitakki, jossa on iso leffapahishuppu.
Vaatetuksellani pyrin tietoisesti hakemaan kaipaamaani henkistä tai psyykkistä tilaa ja noudattamaan mielikuvaani siitä mikä on tavoiteltavaa. Vaatetus on myös selkeä viestin lähettäjä ulkopuolisille siitä millaisia tunnetiloja ilmaisen, mitä ajattelen tms.


Rituaaleja suorittaessani, tai rukoillessani oleilen omissa kotivaatteissani, sillä minun ei tarvitse lähettää kenellekkään viestejä. Tiedän itse minä hetkenä mitä koen.
Elämä on kourallinen tomuu
Kaikki muu on rojuu
Lopunajan romuu
Mitä sitte ku symbolit hajoo
Oo se reikä mihin kaikki valo katoo
Locked