Ruumiin energiat, chakrat ja okkulttinen kehitys

Astraaliset ja paranormaalit kokemukset, unet, näyt.
Sothoth
Posts: 126
Joined: Fri May 28, 2010 1:18 pm

Ruumiin energiat, chakrat ja okkulttinen kehitys

Post by Sothoth »

Tässä ketjussa on tarkoitus käsitellä ruumiinenergioita suhteessa henkiseen kehitykseen. Pistän tähän hieman yleistä informaatiota chakra kerrallaan ja muutamiin liittyviä omia kokemuksiani.

Aloitetaan Sahasrarasta eli kruunuchakrasta, johon liittyvä eräänlainen fyysinen tuntemus on mietityttänyt minua jo vuosia. Eli siis, olen jo pienestä pitäen tuntenut miellyttävää kihelmöintiä päälaellani, kun joku erityisen miellyttäväksi kokemani henkilö puhuu minulle. Tämän tuntemuksen kohdalla ei ole mitään selkeää kaavaa, kuka puhuva henkilö on kyseessä ja fyysinen sukupuoli on ollut merkityksetön, eli sekä miehet että naiset ovat saaneet aikaan tuon ilmiön itsessäni. Sellainen veikkaus minulla on, että ASMR:ksi kutsutusta ilmiöstä voisi olla kyse.

Kolmas silmä eli Ajna on puolestaan ykseyden aistimiseen liitetty chakra, joka sijaitsee otsassa. Tähän liitetty tähtivalta on Merkurius. Vishuddha puolestaan sijaitsee kurkussa ja tämä keskus hallitsee äänen muodostamista ja siihen yhdistyy luonnollisesti kuuloaisti. Ääni on maaginen voiman väline, jota tämä chakra hallitsee. Anahata on sydänkeskus, johon pyritään keskittymään monissa askension okkultismiin tähtäävissä traditioissa. Koen itse sydänkeskuksen kohdalla tunnetta usein silloin, kun mieleni on selkeä, rauhallinen ja vakaa.

Manipura on taas sitten vatsan kohdalla sijaitseva chakra, jonka monet varmasti yhdistävät konkreettisellakin tasolla jännitykseen ja pelkoon (sanonta perhosia vatsassa). Svadhisthana on sukuelimiin liittyvä chakra, jonka vaikutuksen huomaa seksuaalisena halukkuutena. Viimeisenä vastaan tulee juurichakra eli Muladhara, johon liitetään punainen väri ja jonka elementtinä on luonnollisesti maa. Nämä chakrat siis ovat niitä mikrokosmisia keskuksia ihmisruumiissa, joiden läpi käärmetuli kulkee.

Sana on vapaa!
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Ruumiin energiat, chakrat ja okkulttinen kehitys

Post by Insanus »

Pidän itse chakroja psyykkisinä keskuksina, eli en usko konkreettiseen energiaan joka virtaa kropassa, vaan erilaisiin huomionkeskityksen tapoihin joita "vastaavuudet" symboloivat. Ajatus astraali- tai eetterikehosta on ihan ok, mutta nekin koen "mielikuvituskehoina" joissa virtaa mielikuvitusenergiaa eli energiatyöskentely on muistissa olevien aistimusten uudelleenassosiointia eri chakrojen ollessa hyvä keinotekoinen kategorisointitapa.
Tavallaan olisi paljonkin sanottavaa näiden konkreettisesta käyttämisestä, mutta en taida olla riittävän hienostunut tavoittamaan sitä herkkyyttä mitä sanallinen ilmaisu vaatisi. Tai sitten vishudda ei vain ole harmonisessa yhteydessä ajnaan..
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Ruumiin energiat, chakrat ja okkulttinen kehitys

Post by Kenazis »

Insanus wrote:Pidän itse chakroja psyykkisinä keskuksina, eli en usko konkreettiseen energiaan joka virtaa kropassa, vaan erilaisiin huomionkeskityksen tapoihin joita "vastaavuudet" symboloivat. Ajatus astraali- tai eetterikehosta on ihan ok, mutta nekin koen "mielikuvituskehoina" joissa virtaa mielikuvitusenergiaa eli energiatyöskentely on muistissa olevien aistimusten uudelleenassosiointia eri chakrojen ollessa hyvä keinotekoinen kategorisointitapa.
Näen asian pitkälti samalla tavalla. Toisaalta chakroja vastaavat kehon osat (eri rauhaset jne.) ovat ehkä kehossa toiminnaltaan lähimpiä näihin chakroihin. En kuitenkaan kannata ideaa, että chakroja lähestytään näiden kehon osien kautta ja toivotaan chakrojen ominaisuuksien kehittyvän niin (keskittymisen suuntaamisharjoituksina "kehon chakrojen" käyttö eri asia). Keskittymällä psyykkisiin ominaisuuksiin saadaan kehoon vaikutettua positiivisesti. Suunta on siis mielestä kehoon, ei kehosta mieleen.
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Ruumiin energiat, chakrat ja okkulttinen kehitys

Post by Nefastos »

Ettei menisi liian tervejärkiseksi, esitän vastakkaisen tulokulman.
Insanus wrote:Pidän itse chakroja psyykkisinä keskuksina, eli en usko konkreettiseen energiaan joka virtaa kropassa, vaan erilaisiin huomionkeskityksen tapoihin joita "vastaavuudet" symboloivat.


Minulla tämä taas menee päinvastoin, eli en usko kehoon, vaan pidän fyysistä kehoa "mielikuvitusruumiina", jonka näennäinen konkretia on aidon todellisuuden eli kaikkeen tarttumiskykyisen & siten luomiskykyisen mielen kipristymiä. Aika & aine eivät kumpikaan ole lineaarisia ts. ehdottomia seiniä, vaan niiden ilmaisema näennäinen separaatio on mielen sisäisen separaatiorakenteen itselleentodistava illuusio. Mitä enemmän mieli henkistyy (tästä tullaan toisaalla kulkevaan henkisyyskeskusteluun...), sitä enemmän se asteittain lähenee ehdotonta todellisuutta, joka on ykseys – myös ajan & aineen tasolla, faktisesti, pirstomatta silti mielen individuaatiota, joka on ornamentinkaltainen & kaikkialle levittyvä.

Jos on tarve puhua fyysisestä aineesta todellisena, niin ainoa todellinen aine omasta näkökulmastani on eetteriaine (linga) eli juuri tuo "kropassa kulkeva" (oik. sen valmistava) energia, koska se ei ole ainoastaan sakkaumaa & kariketta, kuten ulkoisin rodullinen ruumis, vaan myös itsenäinen luova voima kosmoksessa, kuuden muun kosmokraattorin ohella. Fyysinen (sthûla) keho on ainoastaan niitä rautahiukkasia, jotka mielettöminä reagoivat jokaiseen mielen magneetin liikkeeseen: hetkeksikin itsekseen jätettyinä ne lakkaisivat paitsi liikkumasta, myös olemasta. Mutta tämä vapahdus on rajoitettua siinä määrin kuin juuri noiden chakristen porttien kautta toimiva virtaus on järjestymättömässä yhteydessä atavistisiin energioihin (tosiasiassa jokahetkisesti läsnäoleviin täyttymättömyyden aikakausiin) ilman kykyä "vapahtaa" ne aivan tietyntyyppisellä harmoniaan asettavalla monadisella interventiolla, joka on väylä lineaarisesta ajasta ajattomaan - sillä atavististen energioiden laatu on laskevalla kaarella & niiden olemus siten jaettu: ruumiimme ei ole meidän, vaan se edustaa koko aiemman evoluutiorakenteen tyydyttämätöntä nekromanttista kaipausta. Lähellä mielen dharmista keskiötä näkyvät suvulliset tekijät, sen periferiaa kohti edettäessä yhä vegetatiivisemmat - mutta yhtä kaikki psykologiset - kaipausrakenteet, joiden varaan koko pseudofyysinen olemassaolo on aseteltu kuten kangas telttakeppien varaan. Kepit ovat halun, eli pohjimmiltaan tahdon dynamiikkaa. Operoimalla tämän (enimmäkseen piilotajuisen) tahdon kanssa - mikä on mielen prosessi - operoidaan "maagisesti" fyysisen kehon, fyysisen luonnon kanssa. Suuren Työn lopussa sthûla sharîra (karkea fyysinen ruumis) annihiloituu, linga sharîra ("kropassa kulkevat energiat") tulevat monadin maagiseksi vaatteeksi, joilla se "elää luonnonlaeissa".

Far out.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Thelithiz
Posts: 90
Joined: Mon Apr 11, 2016 10:04 am

Re: Ruumiin energiat, chakrat ja okkulttinen kehitys

Post by Thelithiz »

Pelkäänpä taas eksyväni aiheesta. Chakroissa ja meridiaaneissakin minulla lie enemmän kokemusta kuin tietoa eli en ole paras sanomaan mitään. En niihin kovin systemaattisesti ole tutustunut, mutta kuitenkin...

Olen aiemmin ajatellut ihan samoin kuin Insanus, että pohjimmiltaan kaikki tällainen on mielikuvitusta, mikä siis on sinänsä todellista ja tehokasta. Vaan jostain syystä olen pystynyt ajattelemaan ja kokemaan viime aikoina eetterit ja muut ihan konkreettisia ja muutenkin kuten Nefastos selitti. (Näinhän se olisi mieluisinta ajatella...) Ne voivat minusta olla molempia vaikka yhtä aikaa. Fyysinen aines on vaatimattomalle persoonalleni kuitenkin sekin yhtä todellista, oli se sitten mistä tahansa lähtöisin tai heijastuma tai vääristymä. Sitä ja sen vaikutuksia ei saisi unohtaa eikä hylätä vaikka sekin tuntuu houkuttelevalta. olisi tärkeää pitää kaikkia ulottuvuuksia/tasoja ikään kuin tasa-arvoisina ja melko samoina.
Vaikka sinänsä tiedän voivani muuttaa uskokseni ja todellisuudekseni minkä vain, milloin on tarvis :/ Ehkä mikään ei ole totta vaikka kaikki voikin olla :/ Olisi helpompaa olla sokea uskovainen, mutta siihen en ihan sentään ole kyennyt. Tiedä tuota sitten taas, sori kun menen asiasta toiseen näin.
Isobel
Posts: 34
Joined: Sun Jan 24, 2016 11:11 am

Re: Ruumiin energiat, chakrat ja okkulttinen kehitys

Post by Isobel »

Henkilökohtaisesti koen ja näen asian samoin kuin Nefastos. Tämä ruumillinen palatsimme on vain välikappale, jonka avulla voimme vuorovaikuttaa tässä maailmassa ja kokea asioita. Se mahdollistaa tämän elämänmuodon tässä materialisessa maailmassa. Kuitenkin se oikea minuus, tosi itseni, on ruumiiton, se ei tarvitse fyysistä kehoa eikä materiaa ympärilleen.

Näin asian koen.
Nosce Te Ipsum
User avatar
Manaarah
Posts: 10
Joined: Tue Jun 28, 2016 10:05 pm

Re: Ruumiin energiat, chakrat ja okkulttinen kehitys

Post by Manaarah »

Hei!

Osallistun ketjuun
a) erään kysymyksen kautta
b) henk.koht. kokemuksen kautta.

Otan ensin kohdan b) kokemus. Monia vuosia olen lukenut chakroista ja tehnyt chakrojen avulla käsilläparannusta muille ja itselleni. En ole kuitenkaan tuntenut fyysisesti muuta kuin energian liikettä käsissäni, ja Fra Sothothin kuvaileman mukaista kihelmöintiä päälaellani joissain tilanteissa. Vuosi sitten keväällä tilanne muuttui niin, että olin itse pitämässä chakrakurssia, jossa käytettiin musiikkia ym. erilaisissa harjoituksissa. Illan viimeisen harjoituksen aikana (jota itse ohjasin) aloin TUNTEA fyysisesti kehon jokaisen päächakran kiertymisliikkeen. Harjoitukset saivat siis minut tuntemaan chakrojeni pyörivän liikkeen puristavana ja kiertyvänä liikkeenä tai tuntemuksena, sitä on vaikea kuvailla. Kuin ottaisit sormilla kiinni otsanahasta ja kiertäisit ihoa tiukasti. Saman muistan erityisesti pallean kohdalla, jossa kiertoliike tuntui erityisen voimakkaana. Ja erehtyä tästä ei voi, koska kiertoliike tuntui joka toisessa chakrassa myötäpäivään, joka toisessa vastapäivään. Hieno kokemus, joka toi esiin sen, että jonkinlaisena konkreettisena chakrat ovat myös fyysisessä kehossamme, eihän niitä muuten voisi tuntea tuolla lailla (vai..?).

Kohta a) eli kysymys: mitä tarkoittaa tahdonsiirto?
Termiä käytetään kirjassa Chakrakäsikirja, kirjoittajat Shalila Sharamon & Bodo Baginski. Sivuilla 38-41 on taulukoituna ihmisen kehityskierrot chakraopin mukaan (1.-49.ikävuosi) ja kehityskiertojen "korkeampi oktaavi" (50.-98.ikävuosi). Taulukossa on tiivistettynä ajatus, että joka vuosi meitä odottaa uusi alateema ja joka 7. vuosi uusi perusteema, jonka aikana sitä vastaavat elämän osa-alueet ovat erityisen hedelmällisessä kehitysvaiheessa. Kysymykseni koskee 6. chakran teemaa, jossa lukee seuraavasti: "Ymmärtäminen, intuitio, sisäisen aistin kehittyminen, hengen voima, tahdonsiirto, ilmestys."

Tuli ihan juuri mieleeni, että voiko tahdonsiirto tarkoittaa sitä, että luovuttaa tahtonsa korkeamman käsiin?

Taulukon muut kohdat ovat olleet ihan selviä, tuota kyseistä sanaa olen aina ihmetellyt. MIelipiteitä?
“Minä tähdistä pohjoisen taivaan
hengitän rauhan viisaan.”

― tuntematon
User avatar
Manaarah
Posts: 10
Joined: Tue Jun 28, 2016 10:05 pm

Re: Ruumiin energiat, chakrat ja okkulttinen kehitys

Post by Manaarah »

Lisään edelliseen vielä tarkennuksen, sillä aiemmasta viestistä ei ehkä tule kovin hyvin selväksi mistä on kyse. Chakrataulukossa on siis vaakatasossa ylhäällä ikävuodet 1-7 ja ikävuosia vastaa chakrat 1-7 niin, että ihmisen 1. ikävuoden kehitystä vastaa 1. chakraan liitetyt ominaisuudet, toiseen ikävuoteen 2. chakran ominaisuudet, jne. Ensimmäisen/ylimmän rivin perusteema on 1. chakra, toisin sanoen ikävuosina 1-7 ihmisen kehityksen perusteemana on 1. eli alimman chakran ominaisuudet.

Taulukon toisella rivillä on ikävuodet 8-14, ja taas jokaista vuotta vastaa chakra 1-7 järjestyksessä vasemmalta oikealle, ja koko rivin perusteema on 2. chakra ominaisuuksineen. Ja näin taulukko jatkuu 7. riville saakka, jossa on ikävuodet 43-49 ja perusteemana näille ikävuosille 7. chakra.

Joka chakran kohdalla (1-7 ylärivissä vasemmalta oikealle ja vasemmassa sarakkeessa 1-7 ylhäältä alas) on nimetty ominaisuuksia, jota vastaavat elämän osa-alueet ovat erityisen hedelmällisessä kehitysvaiheessa tiettyinä ikävuosina tai seitsenvuotiskausina. Chakran nro 6 kohdalla on siis edellisessä viestissä mainitsemani ""Ymmärtäminen, intuitio, sisäisen aistin kehittyminen, hengen voima, tahdonsiirto, ilmestys", jotka ovat "kehityshaasteina" ikävuosina 6, 13, 20, 27, 34, 41 ja 48. Ja yllämainitut ovat erityisen hedelmällisessä kehitysvaiheessa ihmisen elämän koko kuudennen seitsenvuotiskauden ajan eli ikävuosina 36-42 (jossa itsekin nyt olen).

Pysyykö lukija perässä..?

Lähinnä minua on siis jäänyt mietityttämään mitä tuo tahdonsiirto tarkoittaa. Nyt tietenkin voi samalla heittää kysymyksen, että mitä muut ymmärtävät hengen voimalla ja ilmestyksellä tässä yhteydessä?
“Minä tähdistä pohjoisen taivaan
hengitän rauhan viisaan.”

― tuntematon
User avatar
Thelithiz
Posts: 90
Joined: Mon Apr 11, 2016 10:04 am

Re: Ruumiin energiat, chakrat ja okkulttinen kehitys

Post by Thelithiz »

Tahdonsiirrosta en minä ainakaan valitettavasti tiedä...

Lähinnä olen tutkinut uteliaisuuttani kehon eetteriä/energioita, meridiaaneja ja kolmatta silmää. Mietin, mitä mahtaa olla se valoshow joka näkyy kun sulkee silmät. Lapsenakin tapasin katsella näitä "pilviä" tai jopa salamoita, joita voi jossain määrin ohjailla, kaikissa väreissä. En ole ajatellut niiden olevan mitään henkiolentoja tai sen kummempaa, pikemminkin verenkiertoa tai heijastumia verkkokalvoilla, tai sitä energiaa. Tuntemukset kehon energiasta/energiakehosta ovat joskus hyvinkin kiusallisia, varsinkaan kun en osaa tehdä mitään sen epätasapainotiloille. "Auran sulkemisen" opettelu on auttanut sietämään ympäristöissä ja tilanteissa joissa on paljon ärsykkeitä, innostusta tai muuta stressiä. Tiedä sitten mitä tämä kaikki on.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Ruumiin energiat, chakrat ja okkulttinen kehitys

Post by Nefastos »

Manaarah wrote:Chakrataulukossa on siis vaakatasossa ylhäällä ikävuodet 1-7 ja ikävuosia vastaa chakrat 1-7 niin, että ihmisen 1. ikävuoden kehitystä vastaa 1. chakraan liitetyt ominaisuudet, toiseen ikävuoteen 2. chakran ominaisuudet, jne. Ensimmäisen/ylimmän rivin perusteema on 1. chakra, toisin sanoen ikävuosina 1-7 ihmisen kehityksen perusteemana on 1. eli alimman chakran ominaisuudet.

Taulukon toisella rivillä on ikävuodet 8-14, ja taas jokaista vuotta vastaa chakra 1-7 järjestyksessä vasemmalta oikealle, ja koko rivin perusteema on 2. chakra ominaisuuksineen. Ja näin taulukko jatkuu 7. riville saakka, jossa on ikävuodet 43-49 ja perusteemana näille ikävuosille 7. chakra.


Kyseisen teoksen idea näyttää olevan lähtökohtaisesti samoilla linjoilla Ihmisen ikäkaudet -kirjani (yhteenveto seitsenvuotiskausien yhteyksistä kehittyviin prinsiippeihin ks. s. 33 ibid. [2p]) kanssa. Ero puolestaan näkyy mm. siinä, että I.I. esittää ensimmäisen prinsiipin (korrespondenssina 1. chakra) kehittyvän kohtuaikana, joten syntymästä alkava chakrinen kehitys lähtee liikkeelle alhaalta lukien toisesta prinsiipistä, ts. emootioiden kehittymisestä. Edelleen, prânista prinsiippiä (siihen liitettäneen solar plexus -chakra?) ei kehitetä seitsenvuotiskausina, vaan elinvoima on länsä koko inkarnaation ajan, joten kaikki prinsiipit - siten myös kaikki chakrat - on aktivoitu 35 vuoden iässä... Ja jos tämä ei kuulosta tarpeeksi mutkikkaalta, itseään voi piinata ottamalla rinnalle Argarizimin prinsiippi-chakra -vastaavuustaulukon selitykset (s.139 [2p]).

Manaarah wrote:Kysymykseni koskee 6. chakran teemaa, jossa lukee seuraavasti: "Ymmärtäminen, intuitio, sisäisen aistin kehittyminen, hengen voima, tahdonsiirto, ilmestys."

Tuli ihan juuri mieleeni, että voiko tahdonsiirto tarkoittaa sitä, että luovuttaa tahtonsa korkeamman käsiin?

Taulukon muut kohdat ovat olleet ihan selviä, tuota kyseistä sanaa olen aina ihmetellyt. MIelipiteitä?


Oikeimmat henkilöt vastaamaan tähän kysymykseen olisivat tietysti Sharaman & Baginski. Uushenkisen kirjallisuuden yhteensopivuus okkulttisiin järjestelmiin ei ole koskaan 1:1, eivätkä korrespondenssit järjestelmien välillä (toisin kuin niiden sisällä) täydelliset. Esimerkiksi tässä yhteydessä, alkuperäinen chakrakäsikirja Sat-Cakra-Nirupana esittää Ajnan vastaavuudeksi Manaksen (säe 33), joka ei ole toiseksi- vaan kolmanneksi ylin. Chakrojen yhteys prinsiippeihin ei ole lainkaan yksiselitteinen (ks. ed.).

Mutta Ajna-chakran ideaa voi todella kuvata "tahdonsiirto" sanan hyvin monessa eri merkityksessä. Se voi olla, kuten sanoit, oman tahdon alisteisuuden siirtämistä asiasta toiseen (helpommin sanottu kuin tehty, mutta teoriassa mahdollista). Toisaalta se voi tarkoittaa myös oman tahdon siirtämistä itsen ulkopuolelle (suggestio jne., "Ajna" merkitsee käskyä tai komentoa).

Sat-Cakra-Nirupana (34) wrote:The excellent Sâdhaka, whose Âtmâ is nothing but meditation in this Lotus, is able quickly to enter another's body at will, and becomes the most excellent among Munîs [adept in Dhyânayoga], and all-knowing and all-seeing. He becomes the benefactor of all, and versed in all the Shâstras. He realises his unity with the Brahman and acquires excellent and unknown powers. Full of fame and long-lived, he ever becomes the Creator, Destroyer, and Preserver, of the three worlds.


Sir John Woodroffen käännös. Alleviivasin kysymyksen kannalta olennaisimmat kohdat.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Locked