Husserlin fenomenologia
Posted: Mon Jun 22, 2015 10:16 pm
Polyharmonia-lukupiirissä tein jo hiljattain viittauksen otsikon mainitsemaan aiheeseen, joka on siis Edmund Husserlin fenomenologia. Kävin pitkän keskustelun fra Kenaziksen kanssa viime viikolla ja tulimme siihen tulokseen, kummankin ollen käsitellyt asiaa viime aikoina, että foorumikeskustelu tästä kiistanalaisesta aiheesta voisi olla paikallaan.
Idea, jonka Husserl esittää teoksessaan "Fenomenologian idea", on jokseenkin seuraava:
Tiede, joka perustuu niin sanottuun "luonnolliseen ajattelutapaan", kuten Husserl esittää, ei voi saada aikaan mitään varmaa tietoa, koska se olettaa objetiivisuuden olevan samaa kuin totuus. Miten singulaarinen subjekti voisi subjektiivisuudessaan saada mitään tietoa objektiivisesta, joka ilmenee lähes kuin sen vastakohtana?
Tästä johtuu idea, että kaikki, mukaanlukien todellisuus, tulisi kyseenalaistaa. Tämän pohjalta pitäisi pyrkiä tutkimaan puhtaita ilmiöitä (engl. phenomenon), joka tulkitaan siksi suhteeksi joka aistivan ja aistittavan välillä korreloi. Husserl esittää aluksi kysymyksen, että, jos kaikki kerran on kyseenalaistettava niin miten voidaan edes mistään lähteä liikkeelle? Hän kuitenkin tulkitsee, että epäillessään voi epäilemisestään olla varma. Tämä on siis ilmeinen annettu, josta voidaan lähteä liikkeelle. Koska ihminen pystyy ajattelemaan ajattelemistaan, se todistaa oman varmuutensa. Edelleen, tästä johdetaan uudenlainen metodi, jota Husserl kutsuu "tietoteoreettiseksi reduktioksi", jossa pyritään mahdollisimman hyvin tavallaan eristämään ilmiö ja tutkimaan sitä puhtaasti.
Muutama huomautus: Ensinnäkin, yllämainittu on tietysti vain oma käsitykseni siitä mitä Husserl kertoo kirjassaan. Toiseksi, tarkoitukseni ei ole esittää mitään periaatteellista totuutta, vaan nimenomaan herättää keskustelua siitä, mikä tällaisessa lähestymistavassa voisi olla hyvää ja mikä huonoa. Sivuhuomiona vielä, että M.Heidegger on ollut Husserlin varmasti tunnetuin oppilas, jonka ajatuksiin koitan itse perehtyä paremmin parhaillaan.
Joten, uskon että fra W:llä on varmasti Kantin näkökulmasta tähän oma sanonsa sanottavanaan? Myöskin, olisin kiinnostunut kuulemaan Nefastoksen näkemyksen teosofisessa valossa ajatukseen, jonka taannoin hänelle esitin siitä miten tämä reduktiosta johdettava reflektio voisi olla verrattavissa HPB:n esittämään astraalivalon käsitykseen, vai onko näiden välillä minkäänlaista yhteyttä?
Myös Husserlin ja Heideggerinkin aikakäsitys on mielestäni mielenkiintoinen, mutta siitä kenties lisää myöhemmin, kun olen perehtynyt paremmin aiheeseen..
Idea, jonka Husserl esittää teoksessaan "Fenomenologian idea", on jokseenkin seuraava:
Tiede, joka perustuu niin sanottuun "luonnolliseen ajattelutapaan", kuten Husserl esittää, ei voi saada aikaan mitään varmaa tietoa, koska se olettaa objetiivisuuden olevan samaa kuin totuus. Miten singulaarinen subjekti voisi subjektiivisuudessaan saada mitään tietoa objektiivisesta, joka ilmenee lähes kuin sen vastakohtana?
Tästä johtuu idea, että kaikki, mukaanlukien todellisuus, tulisi kyseenalaistaa. Tämän pohjalta pitäisi pyrkiä tutkimaan puhtaita ilmiöitä (engl. phenomenon), joka tulkitaan siksi suhteeksi joka aistivan ja aistittavan välillä korreloi. Husserl esittää aluksi kysymyksen, että, jos kaikki kerran on kyseenalaistettava niin miten voidaan edes mistään lähteä liikkeelle? Hän kuitenkin tulkitsee, että epäillessään voi epäilemisestään olla varma. Tämä on siis ilmeinen annettu, josta voidaan lähteä liikkeelle. Koska ihminen pystyy ajattelemaan ajattelemistaan, se todistaa oman varmuutensa. Edelleen, tästä johdetaan uudenlainen metodi, jota Husserl kutsuu "tietoteoreettiseksi reduktioksi", jossa pyritään mahdollisimman hyvin tavallaan eristämään ilmiö ja tutkimaan sitä puhtaasti.
Muutama huomautus: Ensinnäkin, yllämainittu on tietysti vain oma käsitykseni siitä mitä Husserl kertoo kirjassaan. Toiseksi, tarkoitukseni ei ole esittää mitään periaatteellista totuutta, vaan nimenomaan herättää keskustelua siitä, mikä tällaisessa lähestymistavassa voisi olla hyvää ja mikä huonoa. Sivuhuomiona vielä, että M.Heidegger on ollut Husserlin varmasti tunnetuin oppilas, jonka ajatuksiin koitan itse perehtyä paremmin parhaillaan.
Joten, uskon että fra W:llä on varmasti Kantin näkökulmasta tähän oma sanonsa sanottavanaan? Myöskin, olisin kiinnostunut kuulemaan Nefastoksen näkemyksen teosofisessa valossa ajatukseen, jonka taannoin hänelle esitin siitä miten tämä reduktiosta johdettava reflektio voisi olla verrattavissa HPB:n esittämään astraalivalon käsitykseen, vai onko näiden välillä minkäänlaista yhteyttä?
Myös Husserlin ja Heideggerinkin aikakäsitys on mielestäni mielenkiintoinen, mutta siitä kenties lisää myöhemmin, kun olen perehtynyt paremmin aiheeseen..