Okkultisen kirjallisuuden suosittelu/suositusten pyytäminen

Keskustelu muusta kuin Azazelin Tähden omasta kirjallisuudesta.
User avatar
Einheri
Posts: 111
Joined: Sun Jun 06, 2010 12:23 am
Location: Etelä-Savo

Re: Okkultisen kirjallisuuden suosittelu/suositusten pyytäminen

Post by Einheri »

Hoenir wrote:Okkultismin kannalta varmaan antoisimpia ovat olleet eri uskontojen pyhät tekstit. Tao te king ja Gita ovat omat suosikit siltä saralta, Hiljaisuuden äänikin on kaunis teos mutta ei nouse ihan noiden tasolle. Filosofiankin saralta löytää vaikka kuinka paljon kamaa joka antaa paljon ihan okkulttisenkin pyrinnön kannalta. Siltä saralta suosittelisin ehdottomasti Fra Wyrmfangin paljon hehkuttamaa Schellingiä, Vapaustutkielma on varmasti tosi antoisa kenelle tahansa tätä lukevalle.

Olen syttynyt tässä ihan vähän aikaa sitten runoihin. Osaisitteko neuvoa minulle jotain esoteerisesta vinkkelistä puhuttelevia runoilijoita tai ihan vaikka yksittäisiä teoksia? Yllätyin tosi paljon runojen voimasta, ne kaivaa esiin tosi voimakkaita tuntemuksia.
Voisin itse suositella Kahlil Gibran -Profeetta teosta.
Kirja ei ole mitenkään massiivinen, mutta se on sisällöllisesti varsin kaunis ja puhutteleva.
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Okkultisen kirjallisuuden suosittelu/suositusten pyytäminen

Post by Insanus »

Aleister Crowleyn Book of Lies on paras kirja joka on koskaan käteen sattunut ja ainoa jota pidän Laotsen legendaarisen Tao te Chingin kanssa samalla viivalla olevana.
Charles Baudelairen salaiset päiväkirjat (suomeksi "Välähdyksiä" ja "Alaston Sydämeni") ovat myös puhuttelevia, mutta dekadentit yleensäkin ovat mielestäni saaneet okkultismin hengen sanankäyttöönsä. Maurice Maeterlinckilta olen lukenut vain "Köyhäin Aarteet", mutta niin syvälle mennään (ei älyllisesti, vaan nimenomaan henkiselle, intuitiiviselle sydämelle suoraan puhuvana) että voisin suositella kaikille niille joilla on taustaa/kiinnostusta esoteriaan, muille en juurikaan.
Donald Michael Kraigin "Modern Magick" on viimeisin okkulttinen opus jonka olen muutamaan kertaan kahlannut läpi - siitä virkistävä tuttavuus, että teos on äärimmäisen käytännönläheinen rituaalimagiaan harjoittava oppikirja, joka vaihteeksi ei pörrää teoriassa, historiassa ja filosofiassa sen enempää kuin ihan esittelymielessä on välttämätöntä. Sain siitä ihan hyvin irti, mutta mainitsen sen nyt tässä enimmälti sen takia että se on vielä muistissa: must read suosituksiin kuuluvat nuo ylemmät.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Okkultisen kirjallisuuden suosittelu/suositusten pyytäminen

Post by Tähti »

Leif Färding on aika mielenkiintoinen suomalainen runoilija. Oli okkultismista kiinnostunut, varsinkin viimeinen teos Ihan kuin ihminen kuuntelisi on tietyllä synkällä ja järkyttävällä tavalla kaunis. Muut teokset enempi kaunista ja pientä luontohippeilyä. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Leif_F%C3%A4rding
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Okkultisen kirjallisuuden suosittelu/suositusten pyytäminen

Post by Nefastos »

Kiitos suosituksesta. Laitetaanpa täältäkin.

Luin tänään pienen kirjasen nimeltä Kybalion. Jostain syystä tämä teos ei ole noussut juuri mistään vastaan, mutta suosittelen sitä pienellä varauksella helppona tekstinä okkultismin perusteista. Pitempään asioita tutkistelleelle sen sävy lienee turhan holhoava & paikoitellen banaali, mutta itse perusideat saattavat olla ihan hyviä nähdä tällä tapaa pelkistettyinä. Hintaa englanninkieliselle kirjaselle (en ainakaan tiedä että tätä olisi suomennettu) tulee postikuluineenkin sellaiset 10 €, joten kova sijoitus ei ole kyseessä rahallisesti eikä ajallisesti. Tai lukekaa Gutenbergista. Vertailukohteeksi sanottakoon, että minulle tästä tuli jossain määrin mieleen Polyharmonia.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Demergon
Posts: 13
Joined: Wed Mar 02, 2016 8:04 am
Location: Tampere

Re: Okkultisen kirjallisuuden suosittelu/suositusten pyytäminen

Post by Demergon »

En tiedä kuuluuko tämä varsinaisesti tänne, mutta ajattelin kuitenkin vinkata kirjakaupasta jossa kävin aiemmin tänään.

http://kauppa.aavetaajuus.fi/category/110/kirjakauppa

Sijaitsee kalliossa, ihan hesarin vieressä, tosi jees. Siellä on nyt -20% muuttoale, eli eikun hakeen helmet pois!
Itse hain sieltä tänään jo pari Ervastia, ja pari Veljeskunnan kirjaakin, mutta paljon on vielä ostamatta!
Betänk: Lifvets korthet, dödens visshet, evighetens längd!
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Okkultisen kirjallisuuden suosittelu/suositusten pyytäminen

Post by Tähti »

Tuli vastaan Valoa tielle-kirjan selitysopas, eli Rohit Mehta: Etsi tietä. 4 euroa maksoin tästä. 80-sivuinen ja tosi hyvältä vaikuttava, vähän helpommin avautuva kuin Valoa tielle, myöskin laajemmin avaa joitain juttuja.

Aatma.fi kirjakaupasta löytynee vielä yksi kappale ostettavaksi, samoin jos googlaa kirjaa, niin löytyy yhdestä antikvariaatista. Ainakin Helsingin kirjastosta löytyy myös yksi kappale, varmaan myös teosofisesta kirjastosta löytyy.
Locked