Päivämäärien merkityksestä
Posted: Sun May 04, 2014 3:06 pm
Jonkin verran on hiljattain ollut puhetta pyhäpäivien siirtämisestä viikonlopulle jne., pois niiden traditionaalisilta ajankohdilta. Tahtoisinkin hieman nostaa keskustelua päivämäärien merkityksestä noin yleensä. Millaista merkitystä tietyllä päivällä vuodenkierrossa onkaan tosiasiassa ja mihin se perustuu? Usein perinteisten merkkipäivien pohjana on jokin astronomisiin rakenteisiin littyvä ajankohta, jonka merkitystä ja astrologisia vaikutelmia siihen liitetty symboliikka eri traditioissa kuvaa.
Entä sitten henkilökohtaiset juhlapäivät? Onko esimerkiksi syntymäpäivällä nähtävissä millaista pohjaa; onko tälläiset päivät yksilölle esoteeriselta kannalta jotenkin erityisiä? Tätä voidaan ajatella ottaen nyt huomioon sekä fyysisen syntymäpäivän sekä henkisen uudelleensyntymän. Astrologisesti ajatellen taitaa olla niin, että vain Auringon ja Maan asemasta riippuu nuo vaikutukset, koska ovat ainoina yhtäläisinä tekijöinä asemissaan kunakin päivämääränä eri vuosina?
Muistan lukeneeni vanhasta Tietäjä-lehdestä ns. lunastuspäivän merkityksestä, tarkoittaen siis tässä tapauksessa henkilökohtaisen työn kautta saavutettua henkistä havahtumista, jossa henki lunastaa sielua puoleensa jollain asteella. Tämän omakohtaisen lunastuspäivän suhteen ihminen olisi saanut alempaa olemuspuoltaan värähtelemään ylemmän lailla, ja olisi ikäänkuin kohotettuna myös seuraavina vuodenkiertoina tuona henkisen kokemuksen vuosipäivänään.
Asiaan liittyy vielä Saatanan hebreankielisen nimen, Heshathanin, gematrinen merkitys. H=5, SH=300, TH=9 & N=50 tekee yhteensä nimen lukuarvoksi 364. Tähän liittyen kerrotaankin, että vuodenkierron 364 päivänä Saatana haastaa ihmistä, paitsi juuri tuona hänen henkisen voittonsa päivänä. Tästä tarinasta tosin voisi myös ajatella niin, että vasta uudelleensyntymisen myötä ihminen oppii tuntemaan Saatanan. Henkisellä tiellä toki ”lunastuspäiviä” kertyy eri kokemusten myötä asteittain enemmän, ja ihminen tulee olemaan sinut yhä useamman ”päivän hengen” kanssa – jos halutaan asia ilmaista. Tässä suhteessa mielenkiintoista huomata että kalliosta syntyneen aurinkojumala Mithran gematrinen luku arvo muinaiskreikaksi on 365 (M=40 E=5 I=10 Q=9 R=100 A=1 S=200).
Mutta mitä merkitystä sillä onkaan, että yhteiskunta ei näe merkkipäivien taakse, vaan kokee ne vain relikteinä ja lomapäivinä? Vai onko mitään? Esoteristin näkökulmasta tämähän itseasiassa saattaa helpottaa paikoin kyseisiin päiviin syventymistä esimerkiksi ritualistisesti, koska yhteisöllisesti vietetty juhla ja astronominen ajankohta erillisinä ei pakota valitsemaan vain toiseen osallistumista, mikäli esim. perhe tai muut velvoitteet tälläistä edellyttäisivät.
Vaikka yhteiskunnallinen puoli olisi kadottanut pointin tällä hetkellä eri ajankohtien mahdollisuuksilta ja merkityksiltä, niin nuo hetket tulevat nostamaan itsensä esiin niiden hengen mukaisesti jokatapauksessa. Moni on ehkä saattanutkin laittaa merkille, että joidenkin merkkipäivien esoteerista perustaa on voinut käsittää jonkin omakohtaisen kokemuksen puitteissa vailla suurempaa perehtymistä tuohon ajankohtaan liitetyn symboliikan puimiseen? Täten ehkä joskus tulevaisuudessa voitaisiin taas löytää tapahtumien ja tekojen kautta merkitystä niiden takana, ja soveltaa sitä yhteisöllisesti kehittävällä tavalla. Ainankin on luultavaa, että joskus tulevaisuudessa jokin mysteerinäytelmä tulee taas asettamaan juhlapyhät kohdilleen uuden perinteen syntyessä, kuten niin usein on tapahtunut eri aikoina ja eri paikoissa.
Ajatuksia?
Entä sitten henkilökohtaiset juhlapäivät? Onko esimerkiksi syntymäpäivällä nähtävissä millaista pohjaa; onko tälläiset päivät yksilölle esoteeriselta kannalta jotenkin erityisiä? Tätä voidaan ajatella ottaen nyt huomioon sekä fyysisen syntymäpäivän sekä henkisen uudelleensyntymän. Astrologisesti ajatellen taitaa olla niin, että vain Auringon ja Maan asemasta riippuu nuo vaikutukset, koska ovat ainoina yhtäläisinä tekijöinä asemissaan kunakin päivämääränä eri vuosina?
Muistan lukeneeni vanhasta Tietäjä-lehdestä ns. lunastuspäivän merkityksestä, tarkoittaen siis tässä tapauksessa henkilökohtaisen työn kautta saavutettua henkistä havahtumista, jossa henki lunastaa sielua puoleensa jollain asteella. Tämän omakohtaisen lunastuspäivän suhteen ihminen olisi saanut alempaa olemuspuoltaan värähtelemään ylemmän lailla, ja olisi ikäänkuin kohotettuna myös seuraavina vuodenkiertoina tuona henkisen kokemuksen vuosipäivänään.
Asiaan liittyy vielä Saatanan hebreankielisen nimen, Heshathanin, gematrinen merkitys. H=5, SH=300, TH=9 & N=50 tekee yhteensä nimen lukuarvoksi 364. Tähän liittyen kerrotaankin, että vuodenkierron 364 päivänä Saatana haastaa ihmistä, paitsi juuri tuona hänen henkisen voittonsa päivänä. Tästä tarinasta tosin voisi myös ajatella niin, että vasta uudelleensyntymisen myötä ihminen oppii tuntemaan Saatanan. Henkisellä tiellä toki ”lunastuspäiviä” kertyy eri kokemusten myötä asteittain enemmän, ja ihminen tulee olemaan sinut yhä useamman ”päivän hengen” kanssa – jos halutaan asia ilmaista. Tässä suhteessa mielenkiintoista huomata että kalliosta syntyneen aurinkojumala Mithran gematrinen luku arvo muinaiskreikaksi on 365 (M=40 E=5 I=10 Q=9 R=100 A=1 S=200).
Mutta mitä merkitystä sillä onkaan, että yhteiskunta ei näe merkkipäivien taakse, vaan kokee ne vain relikteinä ja lomapäivinä? Vai onko mitään? Esoteristin näkökulmasta tämähän itseasiassa saattaa helpottaa paikoin kyseisiin päiviin syventymistä esimerkiksi ritualistisesti, koska yhteisöllisesti vietetty juhla ja astronominen ajankohta erillisinä ei pakota valitsemaan vain toiseen osallistumista, mikäli esim. perhe tai muut velvoitteet tälläistä edellyttäisivät.
Vaikka yhteiskunnallinen puoli olisi kadottanut pointin tällä hetkellä eri ajankohtien mahdollisuuksilta ja merkityksiltä, niin nuo hetket tulevat nostamaan itsensä esiin niiden hengen mukaisesti jokatapauksessa. Moni on ehkä saattanutkin laittaa merkille, että joidenkin merkkipäivien esoteerista perustaa on voinut käsittää jonkin omakohtaisen kokemuksen puitteissa vailla suurempaa perehtymistä tuohon ajankohtaan liitetyn symboliikan puimiseen? Täten ehkä joskus tulevaisuudessa voitaisiin taas löytää tapahtumien ja tekojen kautta merkitystä niiden takana, ja soveltaa sitä yhteisöllisesti kehittävällä tavalla. Ainankin on luultavaa, että joskus tulevaisuudessa jokin mysteerinäytelmä tulee taas asettamaan juhlapyhät kohdilleen uuden perinteen syntyessä, kuten niin usein on tapahtunut eri aikoina ja eri paikoissa.
Ajatuksia?