Vajrasramana wrote:
Miltei oppikirjamaisena esimerkkinä sekä leiriytymisestä että olkiukkojen pommittamisesta on kreationismi vs. evoluutio/tiede - asettelu, joka tuntuu olevan suhteellisen näkyvä asia Yhdysvalloissa. Tieteen näkyvänä edustajana Richard Dawkins (jota arvostan evoluutioteorian tutkijana sekä selittäjänä), joka tuntuu menevän koko ajan fundamentalistisempaan suuntaan näkemyksissään, samankaltaista fundamentalismia, jota hän itse kritisoi ja vastustaa.
Korviini on särähtänyt muutamaankin otteeseen aika pahasti Dawkinsin painottaen sanotutu ilmaisut kuten "Mehän tiedämme varmasti, että Jumalaa ei ole", "Tiede on todistanut, että Jumalaa ei ole". Olkiukkona toimii kaikkein "heikoin Jumalakuva", jonka perusteella teilataan kaikki henkisyys.
Taiadankin ottaa itselleni pienimuotoisen tehtävän ja pohdin omalta kohdaltani tarkemmin "Miksi idealismi, miksei materialismi?"
Tuli mieleen Deepak Chopran ja Leonard Mlodinowin (fyysikko, joka on tehnyt käsittääkseni paljon yhteistyötä mm.mainitsemasi Dawkinsin kanssa) yhteisen kirjan "Maailmankatsomusten taistelu", joka tuolla nimellä on suomennettuna ilmestynyt. Chopra yhtenä tunnetuimmista nk."nykyajan henkisistä opettajista" puoltaa ajatusta siitä, että tietoisuus on kaiken perusta & Mlodinow huomauttelee Chopran perusteluiden puutteesta ja kertoo puolestaan tieteellistä kantaa. Kohtuullinen kirja, lahjoitan AT:n kirjastoon kun ja jos käyn taas lähiaikoina Helsingissä ja satun sen jostain varaston uumenista löytämään...
Tuon kirjan tiimoilta tehtiin haastattelu, jossa mainitut kaksi henkilöä keskustelevat aiheesta. Huomasin siinä yllätyksekseni, että avoin uusille ajatuksille oli nimenomaan "kylmä fyysikko" Mlodinow & että henkisyyden ja avoimuuden puolestapuhuja ampui retoriikallaan itseään jalkaan koska jäi todistelemaan
maailmankuvaa EIKÄ sen henkisyyttä. Tämä on minusta olennainen ero: henkisyys ei ole kiinnostavaa, tavoiteltavaa tai eettistä jos sen tarkoitus on kahlita ihmismieli johonkin muotosidonnaiseen, esimerkiksi ajatukseen muodottomasta totuudesta.
Juttelin yhden ystäväni isän kanssa pari päivää sitten perspektiiveistä ja kuten arvata saattaa allekirjoittanut huikenteli siellä "minä olen kosmos"-sfääreissä & "vastapuoli" yritti palauttaa maan pinnalle käyttämällä tuttua "planetaarisesta perspektiivistä olemme vain muurahaisia"-argumentaatiota/keskustelutapaa. Vääntö, jonka molemmat käsittivät turhaksi eikä ollut kiinni olennaisessa, eikä mielekästä, kesti jonkin aikaa ennen kuin kävi ilmeiseksi, että kummankin
tarkoituksena oli avata toisen oletettua tapaa nähdä. "Absoluutin näkökulma" on aivan samanlainen ansa kuin ajatus siitä ettei ole kuin sattumanvaraisten luonnonlakien tuotos.
Henkisyys ja materialismi ovat tietysti sama asia jos niillä tarkoitetaan samaa asiaa; oleellista on nimenomaan se onko maailmankuvan x edustaja avomielinen vai ei. Ateisti joka käsittää henkisen todellisuuden ja kutsuu sitä aineeksi ja tahtoo löytää sen selittävän tieteellisen teorian on...okkultisti?
Yhteen asiaan kuitenkin tartun vähän. Se onko
toiminta loppupeleissä samankaltaista ei ole niin kiinnostavaa, kuin ovatko toiminnan vaikuttimet samankaltaisia. Silloin alkaa olla tarkkaa se, puhutaanko materialismista niin, että siihen kuuluu henkisyys vai niin että sitä ei siihen kuulu, vaikka se siltä saattaisi vaikuttaa. Vähän samalla tavalla kuin että on olennaista toimitaanko rakkaudesta vai halutaanko vain vaikuttaa siltä että rakkaus olisi toiminnan taustalla.
Minusta henkisyydessä on kyse etiikasta ja siten eettinen materialisti on mielestäni henkisen maailmankuvan edustaja, vaikka katsoisi asiaa miten, siinä ei ole mitään vastustettavaa tai korjattavaa: se, olenko "oikeammassa" vai "vääremmässä" uskoessani henkiin tai pitäessäni henkiolennon olemassaoloa toimivana työhypoteesina on melko lailla toissijaista ennen kuin aletaan yhdessä (niin) tarkkaan (kuin mahdollista) määrittelemään mitä tarkoitan milläkin sanalla ja minkä takia jne jne.
Ongelma on siinä "minulla ei ole vapaata tahtoa, koska Jumalaa ei ole ja me olemme pelkkä epäpuhtaus universumissa"-ajattelussa, sellaisena dekadenttina mässäilynä, joka kieltäytyy ymmärtämästä että se, että asia voidaan ehdottomasti nähdä yhdellä tavalla ei tarkoita sitä ettei sitä voi nähdä toisella tavalla. Sama henkisessä maailmankuvassa.
Näkökulman valitseminen ilman varmuutta oikeasta vastauksesta on taas ytimellisesti etiikkaa, jonka tiedeuskon palvojat kuittaavat usein (itseä kohtaan) epärehellisin keinoin, jossa ei ole muuta ongelmaa, kuin se että se ylläpitää separatistista & turhan monimutkaista maailmankuvaa. ("Liian monimutkaista idiooteille", voisi joku kärkäs fysiikan opiskelija huudahtaa, vaikka kyse on aivan muusta.)
On (vähän provo, mutta) ihan sama onko maailma vain, olemmeko Jumalia, olemmeko atomeita, olemmeko jännitteitä virtausten välillä, koska vain sillä on merkitystä MIKSI valitsemme tietyn näkökulman ja MILLÄ PERUSTEILLA se valitaan. Se on henkisyyttä. Vai oletteko te eri mieltä?
PS.
Haluan myös ilmaista kunnioitukseni R.Dawkinsia kohtaan separatistisen maailmankuvan kritisoijana, kun tieteistä oma tuntemukseni on sen verran youtubedokkareita + wikipediaa-tasolla, etten oikein kenenkään tieteellisiä saavutuksia osaa ylistää.
Itse voin allekirjoittaa hyvin Dawkinsin molemmat lauseet ts.seurata sellaista sydämen ja mielen kieltä jossa nuo ilmaisut vastaavat kokemaani todellisuutta. Dawkinsille henkisyys tarkoittaa ilmeisesti typeryyttä ja se on hyvin, hyvin ymmärrettävää
