Monismin yksi substanssi on...

Älylliset pohdiskelut metafyysisistä ja abstrakteista aiheista.
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Monismin yksi substanssi on...

Post by Insanus »

Vajrasramana wrote:
Insanus wrote: Kyllä. Ja koen että mitä enemmän huomio kiinnittyy vaikuttimeen, sitä henkisempään suuntaan ollaan menossa. Lopputuloksiin toki vaikuttavat monet muutkin asia kuin vaikuttimet (ainakin näennäisesti, olen ehkä tästäkin lopulta eri mieltä), mutta vaikuttimet vähintäänkin ohjaavat toimintaa oikeaan suuntaan. Vaikuttimet ovat potentiaalia, varausta, energiaa, se taistelu joka käydään ennen kuin mennään taisteluun, se kaava jota sovelletaan. Jo lukiota edeltävinä kouluvuosina korostetaan sitä, että kaavan on oltava oikein tai oikeastakin vastauksesta rokotetaan pisteitä. Jos opettelet vaikkapa soittamaan jotain soitinta väärällä tekniikalla se ei haittaa ensi alkuun ja "toimii yhtä hyvin", mutta ongelmia on luvassa sitä enemmän mitä pidemmälle ja syvemmälle toiminnassa mennään, koska lopulta toiminnan ja vaikuttimen välillä ei ole eroa vaan kyse on siitä katsotaanko toiminnan fyysistä vai henkistä puolta, pintaa vai ydintä, jotka molemmat ovat läsnä.
Hieman muokaten tuota vertauskuvaasi. Nuottien ja teoksen idean ollessa ne vaikuttimet, soiton toimintaa ja valmis teos lopputulos. Ei tarvitse osata nuotteja- tai tajuta säveltämisen prosessista mitään, mutta opettelemalla soittotekniikkaa ja imitoimalla toista saadaan samankaltainen lopputulos. Eli ei ymmärrystä vaikuttimista - oikeanlainen toiminta - oikeanlainen lopputulos. Voi taas olla tietämys nuoteista, sävellysprosessista, säveltäjien ajatuksista ja vaikutteista, mutta, jos ei osaa soittaa, ei tule mitään tulosta. Tällöin ei synny mitään muuta kuin sisäinen ymmärrys, joka ei etene. Ensimmäisen esimerkin kaltaiset henkilöt saavat aikaiseksi, toisen esimerkin kaltaiset ymmärtävät ilman toteuttamista.

Velvollisuusetiikka vs. seurausetiikka?

Ps. Ihan selvennykseksi, että olen kyllä pitkälti samalla linjoilla kanssasi (ehkä en niin jyrkästi, jos oikein tulkitsen asiasi), mutta mielenkiintoisena pohdintana nämä esimerkit .
Tuntuu että melko samoilla linjoilla ollaan, minulle vain vaikute = toimintaa ja sinulle vaikute = jotain joka johtaa toimintaan. Vai mitä? Erimielisyydet eivät ole koskaan tappaneet ketään.

Säveltäjien prosesseista ja ajatuksista ja vaikutteista voi olla tietämystä, mutta se ei tietenkään vastaa ymmärrystä niistä. Imitoimalla saadaan samankaltainen lopputulos, mutta sekin edellyttää ymmärrystä siitä mitä imitoidaan. Jos katson vaikkapa kahden suurmestarin välistä shakkiottelua, niin voinko vain "imitoimalla peliä" pelata kuin suurmestari...? Kenties niin voidaan väittää siinä tapauksessa jos kaksi pelaajaa tekee samat siirrot ulkomuistista, mutta se on poikkeus, eikä sääntö: jos yksi olennainen siirto vaihdetaan, taitoni tehdä häviävät täysin.
Jos mennään nerokkaan säveltäjän tai muusikon mieleen on kyseessä sama asia, eikä imitointini ilman ymmärrystä mitenkään voi vastata alkuperäistä tuotosta: paitsi siinä tapauksessa, että vahingossa satun soittamaan Bachia, mutta voihan apinakin vahingossa kirjoittaa "Muumit ja taikurin hatun" uudestaan "luettuaan" sen, tai voittaa supertietokoneen shakissa tekemällä sattumalta parhaat mahdolliset siirrot ja näissä tapauksissa on vähän väkinäistä puhua soittamisesta, pelaamisesta tai kirjoittamisesta, puhumattakaan siitä että tällaisia tapauksia ei ole.

Pointti on, että soittotekniikan opetteleminen ja valitun taiteilijan imitoiminen on onnistuessaan jo omanlaistaan idolinpalvontaa ja viime kädessä teurgiaa. Ja että mitään muuta imitaation tapaa ei ole. Kitaransoittoa aloitteleva poika on innoissaan Dave Mustainesta -> hän imitoi tämän elekieltä ja olemusta -> hän opettelee soittamaan Megadethin biisejä = hän pyrkii kanavoimaan Dave Mustainen (kanavoimaa) olemusta & visiota: se ihminen jota imitoidaan on symboli (avatara?) joka auttaa tietoisuutta tavoittamaan vaikutteen, kaavan joka ilmituodaan, jonka yhteyden avulla mahdollistuu "kopioiminen".
Muussa tapauksessa yritys imitoida ei onnistu, vaan soitetaan eri tavalla kuin Mustaine, vaikkakin about sinne päin vastaavasti & tunnistettavasti samoista nuoteista.

Velvollisuusetiikka ja seurausetiikka ovat sanoja joihin tutustuin lukion Filosofia 2 kurssilla kauan sitten ja lopun olen oppinut AT:n kautta, mutta kaiketi tajuan esimerkkisi. Minusta ei ole vastakkainasettelua noiden kahden välillä, vaan kummastakin pitäisi luopua. "Toimi niin, että voisit toivoa toimintatapasi tulevan yleiseksi laiksi", vai miten se nyt menikään, ei minusta toimi, ellei tätä käskyä käsitetä hyvin abstraktin periaatteen & vaikutteen seurauksena. Toisaalta "toimi niin että lisäät hyvinvointia" ei oikein auta ohjeena loppuun asti sekään, ellei sitä pidetä tuona abstraktina periaatteena.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
Zetekh
Posts: 83
Joined: Wed May 26, 2010 1:21 am

Re: Monismin yksi substanssi on...

Post by Zetekh »

Monismin yksi substanssi on yksi. Näen, että materialismi ymmärrettynä ja sisäistettynä avaa idealismin ja vice versa, joka johtaa….

Riippuen kumpaan on kasvanut tai ajautunut

Uskonnollisesti ajattelevalle:

Teesi: Teismi
Antiteesi: Ateismi
Synteesi: Okkultismi (..pelkästään filosofeille: neutraali monismi)

Tai

Ei-uskonnollisesti ajattelevalle:

Teesi: Ateismi
Antiteesi: Teismi
Synteesi: Okkultismi (..pelkästään filosofeille: neutraali monismi)

Molemmissa tapauksissa ateismi ja teismi kumoavat toisensa, ja ovat yhtä aikaa totta. Laki mahdollistaa sattuman tai sattuma on laki. Sekä sivistynyt, henkinen materialismi että idealismi päätyvät metafysiikaltaan samoihin oletuksiin ja ainoa näiden ero tässä vaiheessa on käytännössä suhtautumisessa ja se on käytännössä sama kuin realismin ja romantiikan. Onko materia vain tiivistynyttä ja hitaasti resonoivaa energiaa joka hienosyisimmillä tasoillaan lakkaa olemasta enää materiaa? Onko "henki" vain niin hienojakoista energiaa, että siihen ei päde samat lainalaisuuden kuin tiiviimpään energiaan so. materiaan? En ole vielä törmännyt yhteenkään vakuuttavaan perusteluun kaikkeuden indeterminismin puolesta. Kaikki kvanttihölynpölyt unohtavat, että niiden poikkeamat ja indeterminismi tapahtuvat kuitenkin jossain, joka on jo järjestys. Moraalirelativismi on itsessään kannanotto, joten kind of negaatio, don't you think?

Universumi vain on. Kaikki vain on.
- "All great things must first wear terrifying and monstrous masks in order to inscribe themselves on the hearts of humanity." - Friedrich Nietzsche
Spirare
Posts: 31
Joined: Wed Aug 14, 2013 1:34 am

Re: Monismin yksi substanssi on...

Post by Spirare »

Zetekh wrote:Näen, että materialismi ymmärrettynä ja sisäistettynä avaa idealismin ja vice versa
Samoin. Fysiikkaan kun tutustuu kvanttimekaniikan tasolla niin materiaa kuvatessa aletaan puhua asioista joilla ei ole paljoa tekemistä arkitodellisuudessa koettujen aistihavaintojen kanssa. Kaikki käsin kosketeltava paljastuukin olevan enimmäkseen tyhjää täynnä ja ainoa tapa saada asioista otetta ovat matemaattiset abstraktiot, joille ei välttämättä löydy edes mitään järkevää analogiaa arkitodellisuudesta. Liikutaan siis ideoiden maailmassa.

Ja toiseen suuntaan tarkastellessa: ideoilla pelatessa siirretään ja käsitellään informaatiota, mikä tuntuisi aina vaativan materiaalisen perustan, olipa se sitten aivojen hermosoluja, kynää ja paperia, tietokoneen transistoripiirejä tai radioaaltoja. Toisaalta kynät, paperit, tietokoneet, radiot ja kaikki muutkin ihmisen valmistamat asiat saavat muotonsa ensin ideana suunnittelijansa mielessä, ennen kuin manifestoituvat materiaaliseen hahmoonsa.
Xenos
Posts: 37
Joined: Wed Feb 20, 2013 7:46 pm
Location: Helsinki

Re: Monismin yksi substanssi on...

Post by Xenos »

Nyt, kun vanhoihin ketjuihin on puhallettu jälleen eloa, niin ajattelin vuorostani nostaa tämän haudastaan.


Miten perusteltua on lopultakaan olettaa (neutraali/materialistinen/idealistinen) monismi todeksi? Mitkä ovat ne periaatteet, jotka tekevät ykseysajattelun ensisijaiseksi? Miksi siis ykseys on lopultakin ensisijaista suhteessa pluralismiin? Onko tälle tarpeeksi vahvoja loogisia tai filosofisia periaatteita?

Kysymyksen maailman ontologisesta koostumuksesta voi tietenkin ohittaa keskittyen puhtaasti erilaisiin olemassaolon merkityksen ilmentymiin, lähinnä sen eettiseen sisältöön, keskittyen, mutta eikö maailman rakenteiden olemukseen viime kädessä jouduta palaamaan, jos käsitellään etiikan perusteita. Ykseys - moneus -erottelu on kuitenkin periaatteellisesti pohjana esimerkiksi sillä ajatusmallilla (paitsi, jos olen käsittänyt jotain väärin), että yhtälailla fyysinen kuin psyykkinenkin väkivalta ei toimi kestävänä ratkaisumallina, koska edellämainitun periaatteen nojalla se perustuu virheelliseen erotteluun Itsen ja Muiden välillä: vahingoitamme lopultakin itseämme, ja lisäämme toiseutta, erottelua, eräänlaista negatiivista energiaa (karmaa, joka toisenlaisten tekojen kautta voi olla myös positiivista, mutta yhtä lailla sekin on silloin erottelevaa - päämääränä kuitenkin ykseyden tila tai kokemus(?)). Jos päädymme substanssipluralismiin, eli päätelmään, että maailma koostuu lukuisista eri substansseista, niin asettuvatko eettiset kysymyksetkin uuteen valoon? Entä miten käy muille maailmankatsomuksen osa-alueille? Oletan nyt, että ainakin seuran jäsenillä on kaikilla omanlaisensa ykseysperiaate maailmankuvansa peruspilarina.

Sinänsä tavallisen materialismi vs. idealismi -keskustelun näen itsekin tavallaan turhana, mutta siinä oletetaan jo ykseyden/monismin periaate pohjaksi. En näe, että pluralismia voisi varsinaisesti kumotakaan millään nykyisillä tieteellisillä, filosofisilla tai loogisilla keinoilla puhumattakaan siitä, että jokin keino joskus löydettäisiin. Pluralismi sisältää itsessään lukuisia ongelmia, joista tunnetuin ja vasta-argumenttina käytetyin lienee Occamin partaveitsi, mutta se on kuitenkin pohjimmiltaan vain looginen työkalu eikä absoluuttinen periaate. Lisäksi lähinnä dualismiin liitetty erillisten substanssien vuorovaikutusten ongelmaa voi varmasti soveltaa myös pluralismiin, vaikka senkin voi kiertää - jos vaikka ns. materia ja henki (tietoisuus) ovat samaa substanssia, mutta on olemassa myös muita substansseja, jotka joko voidaan havaita tai sitten ei. Ainakin matemaattisia olioita on pidetty myös materiasta ja hengestä erillisenä substanssina; Platonin ideaopin voi esimerkiksi tulkita pluralistisena kuin myös Popperin kolmen maailman mallin (Popper ei tietääkseni silti itse tehnyt niin).

En tarkoita missään tapauksessa, että pluralistinen ontologia olisi henkisen maailmankuvan vastainen millään tavalla, enemmänkin päinvastoin, tai että se vaikkapa kumoaisi yllämainitun eettisen asennoitumisen perustan. Lähinnä haluaisin tietää, että onko minulta jäänyt jokin oleellinen asia huomiotta. Onhan aikaisemminkin ollut keskustelua siitä, että maailman perusta voi yhtä hyvin olla kaoottinen kuin järjestäytynyt, ja tämän voi liittää pluralismiin, vaikka tietenkin kaoottinenkin voi koostua yhdestä substanssista. Kuitenkin kaaoksen voi ajatella olevan myös useamman substanssin jonkinlainen yhteensulautuma (itsessään ristiriita?). Yksinkertaistaen: kaaos -> pluralismi, järjestys -> monismi eli ykseys. Eli miksi juuri monismi? Miksei pluralismi?
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Monismin yksi substanssi on...

Post by Nefastos »

Xenos wrote:Lähinnä haluaisin tietää, että onko minulta jäänyt jokin oleellinen asia huomiotta. [---] Eli miksi juuri monismi? Miksei pluralismi?


Suosittelen tutustumaan Polyharmonia-tekstin alkuun, joka on siis ihan ensimmäinen AT:n filosofian puitteissa valmistettu dokumentti. Fosforos s.12-14.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
RaktaZoci
Posts: 307
Joined: Tue Feb 05, 2013 10:32 pm
Location: Salo

Re: Monismin yksi substanssi on...

Post by RaktaZoci »

Nefastos wrote:
Suosittelen tutustumaan Polyharmonia-tekstin alkuun, joka on siis ihan ensimmäinen AT:n filosofian puitteissa valmistettu dokumentti. Fosforos s.12-14.
Onko sisällysluetteloa muutettu uudemmissa painoksissa?
Omassani Polyharmonia alkaa sivulta 171.
die Eule der Minerva beginnt erst mit der einbrechenden Dämmerung ihren Flug.
-Hegel
Hoenir
Posts: 137
Joined: Thu Apr 24, 2014 5:13 pm

Re: Monismin yksi substanssi on...

Post by Hoenir »

Näyttääpi siltä että on, tässä minun vuonna 2012 julkaistussa versiossa on Polyharmonia ensimmäisenä.
"Futile as a ghost I stand guard over hidden gold, O lord of the meeting rivers"
Xenos
Posts: 37
Joined: Wed Feb 20, 2013 7:46 pm
Location: Helsinki

Re: Monismin yksi substanssi on...

Post by Xenos »

Nefastos wrote:
Xenos wrote:Lähinnä haluaisin tietää, että onko minulta jäänyt jokin oleellinen asia huomiotta. [---] Eli miksi juuri monismi? Miksei pluralismi?


Suosittelen tutustumaan Polyharmonia-tekstin alkuun, joka on siis ihan ensimmäinen AT:n filosofian puitteissa valmistettu dokumentti. Fosforos s.12-14.
Omistan kyseisen teoksen, mutta se on tällä hetkellä lapsuudenkodissani. Siitä, kun Fosforoksen luin on parisen vuotta, joten ei ole aivan kirkkaasti mielessä siinä esiintyvät ajatuskulut, mutta mielestäni ykseys-argumentti on joka tapauksessa lopultakin uskonvarainen kannanotto, vaikka apuna olisikin ollut loogisia periaatteita, ja halusin tietää mikä on saanut yksittäiset henkilöt siihen viime kädessä taipumaan.
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Monismin yksi substanssi on...

Post by Wyrmfang »

Xenos wrote:
Nefastos wrote:
Xenos wrote:Lähinnä haluaisin tietää, että onko minulta jäänyt jokin oleellinen asia huomiotta. [---] Eli miksi juuri monismi? Miksei pluralismi?


Suosittelen tutustumaan Polyharmonia-tekstin alkuun, joka on siis ihan ensimmäinen AT:n filosofian puitteissa valmistettu dokumentti. Fosforos s.12-14.
Omistan kyseisen teoksen, mutta se on tällä hetkellä lapsuudenkodissani. Siitä, kun Fosforoksen luin on parisen vuotta, joten ei ole aivan kirkkaasti mielessä siinä esiintyvät ajatuskulut, mutta mielestäni ykseys-argumentti on joka tapauksessa lopultakin uskonvarainen kannanotto, vaikka apuna olisikin ollut loogisia periaatteita, ja halusin tietää mikä on saanut yksittäiset henkilöt siihen viime kädessä taipumaan.
Olen tässä täysin samoilla linjoilla (jos nyt ymmärsin oikein myös aiemman pidemmän viestisi). Uskonvarainenhan ei tosiaan suinkaan tarkoita perusteetonta, kuten se ehkä monille assosioituu terminä. Jos oikein muistan (pitäisi itsekin nyt käydä läpi uudestaan taas) Fosforoksen argumentaation ongelmana on se, että siinä lähdetään perustelemaan ykseyttä moraalisena ideana varmoiksi ymmärrettyjen metafyysisten faktojen pohjalta (Nefastos korjatkoon mikäli olen väärässä).

Tässä suurin ongelma ei mielestäni ole edes se, että ko. perustavia metafyysisiä kantoja ei voi todistaa objektiivisesti tosiksi vaan pikemminkin seuraava: jos voisi, ykseys moraalisena ideana menettäisi pohjansa. Nimittäin, moraalissa on ymmärtääkseni kysymys mahdollisuudesta valita hyvän ja pahan välillä. Jos jonkin tietää aukottomasti todeksi, ja se, mikä on hyvää, seuraa loogisesti suoraan tästä, valinta hyvän ja pahan välillä on enää formaalisti vapaa. Myöskään antiikin suuret filosofit eivät käsittääkseni ajatelleet näin sanoessaan "hyve on tietoa", sillä tuolloin tiedolla oli toinen merkitys kuin nykyään.

Voi hyvin olla, että ymmärrän Nefastoksen retoriikan väärin, sillä muualla Fosforoksessa muistaakseni asia kyllä esitetään siihenkin tapaan, miten itsekin esittäisin. Se tapa on siis seuraava. Ykseys on ensisijaisesti moraalinen termi. Idea on siinä, että mikä on hyvää rakentaa, liittää asioita toisiinsa jne. kun taas paha pohjimmiltaan eriyttää ja hajottaa. Esim. Kantilla kategorisen imperatiivin velvoittama toimintaohje on yksi ja ainoa tietyssä tilanteessa, kun taas paha voi toteutua lukemattomilla eri tavoilla, jotka usein vieläpä naamioivat itsensä hyväksi. Samoin Schellingillä paha on olemassaolon universaalien lakien alistamista olemassaolon kaoottiselle perustalle. Kabbalassa "kuoleman puun" ylin Sefira on muistaakseni kaksipäinen otus, jonka päät ovat jatkuvassa sodassa keskenään (ja siis eivät yksissä tuumin toteuta samaa pahaa tarkoitusta, juuri koska pahalla ei ole mitään rakentavaa omaa olemusta). Jne.

Ykseys ei siis ole mielestäni hegeliläisittäin "yö jossa kaikki lehmät ovat mustia", metafyysinen erottelematon möykky, vaan erilaisuuden yhteyttä moraalisuudessa (jota teosofit buddhiksi nimittävät). Käytännössä pluralistinen metafysiikka voi olla ykseyden asialla. Abstaktin metafyysisen monismin voi nimittäin ymmärtää tuhannella eri tavalla, joista jotkut eivät lainkaan tue ykseyttä moraalisena ideana.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Monismin yksi substanssi on...

Post by Nefastos »

Wyrmfang wrote:Voi hyvin olla, että ymmärrän Nefastoksen retoriikan väärin, sillä muualla Fosforoksessa muistaakseni asia kyllä esitetään siihenkin tapaan, miten itsekin esittäisin. Se tapa on siis seuraava. Ykseys on ensisijaisesti moraalinen termi. Idea on siinä, että mikä on hyvää rakentaa, liittää asioita toisiinsa jne. kun taas paha pohjimmiltaan eriyttää ja hajottaa. [---] Kabbalassa "kuoleman puun" ylin Sefira on muistaakseni kaksipäinen otus, jonka päät ovat jatkuvassa sodassa keskenään (ja siis eivät yksissä tuumin toteuta samaa pahaa tarkoitusta, juuri koska pahalla ei ole mitään rakentavaa omaa olemusta). Jne.


Niin, lyhyesti ideana minun hyvänäkemyksessäni on uusplatonistinen Yksi=Hyvä=Kaunis -ajattelu, jossa asioiden sopusoinnuttaminen suuntaa kohti hyvää (sielun alkulähdettä) niin että eri tekijät eivät vedä omiin suuntiinsa vaan uppoavat toisiinsa. Harmonia. Josta viittaamani tekstin nimi, "sopusointu moninaisuudessa" (poly-harmonia). Sen vastakohta puolestaan on seuraavaksi esitetty "ristiriidan paremmuus" (discorda-melior), jolla on kaikki mahdollisuudet vääristyä radikaalisti pahaksi, & joka on tutkijaa väistämättä kohtaava paradoksaalisuuden haaste. Sillä, kuten tässä & muuallakin olemme todenneet, viime kädessä moraalinen valinta ylittää logiikan ja on jotain muuta. Mikä missään tapauksessa ei tarkoita, että uskonhyppyyn tulisi sännätä niiltä sijoiltaan (esim. kristillisen teologian virhe).

Samaa mieltä kuolemanpuun psykologiasta.

Xenos wrote:mielestäni ykseys-argumentti on joka tapauksessa lopultakin uskonvarainen kannanotto


Jos seuraava kannanotto on mielestäsi uskonvarainen, kertoisitko vähemmän uskonvaraisella esityksellä, millä sen kumoat...

Fosforos wrote:Kahta erossa toisistaan ei voi olla, tai jos voisi, niin silloin meidän ykseytemme erossa tuosta toisesta olisi meille ainoa ykseys ja tuo toinen olematon; jos se olisi havaitsematon niin konkreettisille, älyllisille kuin henkisille aisteille, ei sitä voisi laskea olevaksi.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Locked