Re: Uskonnollisten tekstien hankala & kaunis vertauskuvasto
Posted: Wed Aug 24, 2011 9:03 pm
Ehdotan tulkintaa jakamaani vertauskuvaan:
Shiva, joogin arkkityyppi, on monella esimerkillä osoittanut tehneensä myös oikeastaan kaikki joogan mahdollistamat virheet. Tässä hän tuhoaa kaman eli haluluontonsa pakottamalla eli väkivalloin.obnoxion wrote:Kerran kun Kama, lemmen jumala, häiritsi Shivan meditaatiota, Shiva tuhosi Kaman.
Tällaiset saavutukset johtavat sidhheihin eli voimiin, joista Shiva riemuitsee. Hindujen myyteistä löytyy esimerkkejä demoneista jotka ovat saaneet maailman hallintaansa harjoittamalla joogista fakirismia...obnoxion wrote: Kuitenkin eräs Shivan seuralaisista (gana) muodostaa miehen Kama-devan tuhkasta. Tämä mies pyytää Shivaa opettamaan hänelle voimallisen mantran, mihin Shiva suostuu, ja opettaa mantran jonka avulla saa puolet vihollisensa voimista. Shiva myös antaa miehelle maailman herruuden 60 000 vuodeksi. Shiva kehuu miestä sanoilla ”Bhand! Bhand!” (”Hyvä Hyvä!”)...
...kuten tässä tapauksessa, jossa demoni-Bhandaksi muuttunut mies ylittää voimassaan jumalten kaupungin. Samalla pakottamalla saavutettu voima väistämättä kehittyy väkivaltaiseksi.obnoxion wrote:...mutta koska mies oli muodostettu tuhkista jotka aiheutuivat Shivan suuttumuksesta Kama-devaan, muuttuu mies vaaralliseksi ja raivokkaaksi demoniksi. Demoni Bhanda rakentaa kaupungin, joka ylittää loistossaan Indran hallitseman jumalten kaupungin.
Pyrkimys voittaa lihalliset halut leikkaamalla ne pois johtaa siihen että jumalat joutuvat uhraamaan omaa vertansa ja lihaansa Shaktin kauhistuttavalle muodolle, ainoalle pelastajalleen.obnoxion wrote:Kun Bhanda hyökkää, Indra kutsuu tietäjä Naradan avulla apuun Tripura-sundarin, ja neuvoo liittolaisiaan vetoamaan jumalattareen uhraamalla tälle omaa vertansa ja lihaansa veedalaisten riittien mukaisesti.
Shaktin kauhistuttavat muodot eivät ole demonisia vaan jumalallisia.obnoxion wrote:Pitkän taistelun jälkeen Tripura-sundari kukistaa Bhandan.
Ratin nimi tarkoittaa sukupuoliyhteyttä. Jotta tämä yhdistämisen työ olisi mahdollista, on Kama luotava uudestaan. Tässä kohtaa voimme tunnistaa tantrisen opetuksen siittä, miten kaikkein vähiten tietoiset ruumilliset toiminnot ovat suorin tie Jumalaan. Mutta me voimme myös miettiä esimerkiksi Rigvedan sanoja, jossa alussa maailma syntyy Halusta. Tai kuinka kabbalassa Tahtoa ja Halua merkitsee sama sana.obnoxion wrote:Kama-devan vaimo, Rati, pyytää Tripura-sundaria luomaan Kama-devan uudelleen. Tripura-sundari suostuu, ja kaikki jumalat ylistävät häntä.