Sädehtimättömyys

Astraaliset ja paranormaalit kokemukset, unet, näyt.
Locked
User avatar
Peregrina
Posts: 118
Joined: Thu Aug 03, 2017 10:35 pm

Sädehtimättömyys

Post by Peregrina »

En nyt muista missä Nefastoksen tekstissä näin sanottiin (ehkä Argarizim?), mutta muistan lukeneeni jotakuinkin niin, että jos ei suostu auttamaan jotakuta, niin saa tämän karman kannettavakseen. Asia on askarruttanut minua kovin, koska ihan selkeästi maailmassa on ihmisiä, joita ei paljon paskaakaan heilauta, ovatko he jättäneet auttamatta jotakuta tai jopa suoranaisesti vahingoittaneet. Ja vaikka haluaisikin auttaa, ei ole mitenkään mahdollista ratkaista kaikkien kohtaamiensa ihmisten kaikkia ongelmia. Ja entä jos apuasi ei kaivata tai et kykene auttamaan? Saatko silloinkin toisen karman painolastin?
Henkilökohtaisesti olen kokenut, että ilmiö on todellinen, mutta nähdäkseni se ei liity mihinkään väistämättömään, luonnolliseen moraalilakiin, vaan kyse on puhtaasti nosebosta. Elävä mielikuva toisen kärsimyksestä + USKO siihen, että joudut itse kokemaan saman, jos et auta (tai vaikka auttaisit, mutta vastentahtoisesti) ja voilá, meillä on lisää kärsimystä.
Olen myös pohtinyt, miksi toisten karman painolasti ei koskettanut elämääni aiemmin yhtä voimakkaasti kuin nykyään. Olen tullut siihen tulokseen, että se ei johdu korkeammasta henkisen kehityksen tasosta, vaan siitä, että olen henkisillä harjoitteilla tehnyt itsestäni alttiimman suggestioille, sellaisille kuten ajatus "jos en auta henkilöä x ongelmassa n, joudun itse väistämättä kokemaan ongelman n". Useimmat ongelmat on helppo luoda itselleen, jos ne kokee ansaitsevansa.
Lisähuomiona omasta elämästäni voisin mainita, että jos uskoo, että halu auttaa muita aiheuttaa sen, että täytyy kokea samat ongelmat kuin he, niin todellakin sitten kokee. Niin tai näin, kaikki tiet vievät turhaan kärsimykseen. Ehkäpä juuri siksi, että se on jotain mihin todella syvästi uskon.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Sädehtimättömyys

Post by Nefastos »

Peregrina wrote: Thu Dec 15, 2022 11:12 pmEn nyt muista missä Nefastoksen tekstissä näin sanottiin (ehkä Argarizim?), mutta muistan lukeneeni jotakuinkin niin, että jos ei suostu auttamaan jotakuta, niin saa tämän karman kannettavakseen.

Pystyisikö joku auttamaan tämän viittauksen jäljittämisessä kontekstiinsa ja tarkkaan sanamuotoonsa? Äkkiseltään en nimittäin tunnista tällaista ohjeistusta esittäneeni.

Päin vastoin olen joutunut käymään pitkällisen painin Vuorisaarnan äärimmäisen auttamisen ohjetta vastaan, kun olen käytännössä nähnyt, että yritys aina auttaa mahdollisimman paljon kääntyy usein pikemminkin karhunpalvelukseksi. Auttaminen ei voi olla holtitonta, kuten helposti ymmärtää vaikka ajatellessaan erilaisten riippuvuuksien mahdollistamisia. "Aina auttaminen" voi olla kategorinen imperatiivi vain, jos tuo auttaminen käsitetään universaalisti ja äärimmäisen monisyisesti.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Sädehtimättömyys

Post by Smaragd »

Nefastos wrote: Fri Dec 16, 2022 3:41 pm
"Aina auttaminen" voi olla kategorinen imperatiivi vain, jos tuo auttaminen käsitetään universaalisti ja äärimmäisen monisyisesti.
Näin itsekin näen. Auttaminen, niin kuin ei rakkauskaan voi rajoittua muodoissaan aina näkyviin ja itsestäänselviin vastaantulemisiin. Joskus voi olla rakkaudellisempaa ymmärtää vaikkapa ”autettavan” tarve itsenäistymiseen, joka mahdollistaisi ylipäätään rakkaudenosoitusten vastaanottamisen kehittävällä tavalla. Tällöin auttaminen voi olla etäisyyden ottamista jne. Näiden asioiden kirjo todella on valtava.
Nefastos wrote: Fri Dec 16, 2022 3:41 pm
Peregrina wrote: Thu Dec 15, 2022 11:12 pmEn nyt muista missä Nefastoksen tekstissä näin sanottiin (ehkä Argarizim?), mutta muistan lukeneeni jotakuinkin niin, että jos ei suostu auttamaan jotakuta, niin saa tämän karman kannettavakseen.

Pystyisikö joku auttamaan tämän viittauksen jäljittämisessä kontekstiinsa ja tarkkaan sanamuotoonsa? Äkkiseltään en nimittäin tunnista tällaista ohjeistusta esittäneeni.
Liittyisikö tulkinta joihinkin nirmanakaya-paluu pyörittelyyn, jossa planeetan jättäminen tulkittiin (korkeamman laatuisena) sivusuuntaisena polkuna?
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Locked