Necro spiritual. Piti päästä sanomaan tämä.Lievo wrote: ↑Fri Dec 30, 2022 11:30 pm Itse muusikontapaisena voisin heittää tällaisen filosofisesti vähemmän syvällisen mielipiteeni aiheesta: etupäässä norjalainen bläkkis, ynnä ainakin osittain esikuvansa Hellhammer & Celtic Frost (Venomia en laske) ilmeisesti pohjasivat musiikillisen ilmaisunsa antinomianismiin ja mieltämäänsä yleisen transgression ihanteisiinsa. Raakkuva laulutyyli (galdR etymologioineen), dissonantti/kromaattinen sointu- ja melodiankuljetus sekä yleinen lo-fi -äänenlaatu edustivat/edustavat tätä vastapainona valtavirran sovinnaiseen puhtoisempaan ilmaisuun. No, esim. Stryperin soundeihin.
Taustalla kenties aatteellisesti pintapuolinen dikotomia 'pakanat' vs. 'ilkeät/tyhmät uskikset', id est Toiseus?
Mutta miten sijoittuu enemmän tai vähemmän em. mustavalkoiselle kentälle sanoituksiltaan vaikkapa tämä Gorgorothin klassikko (toim.huom. Mustan Liekin käsitettä ymmärtääkseni lievästi väärinkäytetään)? Kyseisessä veisussa mainitut teesit eivät liene kovin monen valo- tai pimeysvuoden päässä Azazelin Tähdenkään filosofiasta. Sen sijaan tämä Via Dolorosa -taival saattaa olla eksoteeriselle kristitylle pitempi...
"Hauskana" loppukaneettina tuskin tarvii mainitakaan, että rokki ja metalli pitkälle toki pohjaavat negro spiritualeihin so. kristillishenkiseen musiikkiin. Mutta onhan tuossa onneksi laatusana "musta" mukana
Samaa raakkumista olen joskus pohtinut laulutyylistäkin toisinaan!
Toisinaan tulee kuunneltua ankeita virsiä, joissa henkii "there is no hope unless..." epätoivo jo pelkästään urkujen soitosta.
Jeesuksen karitsakin vaan säälii lampaitaan jotka synnin painossa taivaltaa.
Jotenkin myös se että jälkiprotestanttisissa maissa lähti liikkeelle, on jotenkin mielestäni otollinen näkökulma.