Veljemme Nefastos ja Kenazis vastasivatkin jo todella hyvin ja melkein täysin tyhjentävästi jo viestin kysymyksiin ja aiheeseen, mutta haluan vielä laittaa oman versioni tähän varmuuden vuoksi.
Itse näen Luciferin ja Saatanan olevan eräällä tavalla eri hahmoja ja eri entiteettejä ja eräällä tavalla kuin eri sieluja, jotka ovat lähtöisin samasta alkuperäisestä sielusta eli Jumalasta.
Näen, että Saatana ja Lucifer ovat kuin kaksi eri vastakkaista entiteettiä. Eräänlaisia vastakohtia, jotka sekä täydentävät toisiaan, mutta voivat joskus melkeinpä sulkea toisensa pois, mutta ei täydellisesti.
Lucifer on arkkienkeli Lucifer, eli eräällä tavalla Jumalaa edustava korkein arkkienkeli ja Jumalan osanen ja tavallaan täten myös Jumala luodussa olennossa. Lucifer on Valontuoja ja Valonkantaja, joka tuo valon, valaistumisen, hyvyyden ja hyveellisyyden Häntä lähestyville ihmisille, jos ihmiset sitä Häneltä pyytävät.
Saatana taas on Vastustaja ja pimeyden henkilöitymä, negatiivisten ja jopa vahingollisten asioiden ilmentymä, mutta ei todellisuudessa moraalisesti aidosti paha, vaan luomakunnan, luotujen olentojen ja jopa Jumalan negatiivinen peili, joka heijastaa kaiken pahan ja väärän koko olevaisuudessa. Mutta Saatana ei kuitenkaan ole varsinaisesti itse henkilökohtaisesti paha, vaan helvetti-maailmojen hallitsija, yksi manalan tuomareista ja helvetin korkein rankaisia. Saatana ei itse ole paha, vaan hän rankaisee pahoja olentoja helvetissä ja myös muuallakin aineellisessa olevaisuudessa.
Ykseysfilosofian mukaan, niin kuin Nefastoskin sanoi, en sano, että Lucifer ja Saatana ovat täysin eri asia, vaan osittain eri asia.
Itse kohdistan palvonnan kuitenkin vain Luciferiin, ei Saatanaan, koska pidän Luciferia tavallaan Saatanaa korkeampana. Azazelin Avaimen rukouksista Sarastuksen Pojan Hymni on minulle kaikkein rakkain rukous koko kirjasta.
On myös mielenkiintoista, että gnostilaisen kristinuskon mukaan Vanhan testamentin Jumala, Jahve eli joka tunnetaan myös nimillä Jehova, Adonai, El, Elohim eli Israelin Jumala nähdään varsinkin setiläisten gnostilaisten mukaan eräällä pimeänä jumaluutena, joka ei ole korkein Jumala vaan alempi luojajumala. Setiläisten gnostilaisten mukaan Jeesuksen hyvä Isä-Jumala on kaikista korkein Jumala ja Vanhan testamentin jumala eli Demiurgi (Kreikaksi käsityöläinen) yrittää matkia Jeesuksen hyvää Isä-Jumalaa eli Maailmankaikkeuden Isää ja kilpailla Hänen kanssaan matkien Häntä.
Setiläiset näkevät Vanhan testamentin jumalan eräänlaisena pahantahtoisena itsekkäänä jumalana eli kuin eräänlaisena paholaisena, mutta yksikään setiläisten gnostilaisten kirjoitus tai mikään gnostilainen kirjoitus ei kuitenkaan sano, että Vanhan testamentin jumala olisi Saatana tai varsinainen paholainen.
Gnostilaisissa kirjoituksissa demiurgista käytetään joko nimeä Jaldabaoth/Yaldabaoth tai Saklas. Valentinolaiset gnostilaiset taas pitivät demiurgia ankarana, mutta silti oikeudenmukaisena ja kymmenen käskyä on heidän mukaansa peräisin demiurgilta, ei Jeesuksen hyvältä Isä-Jumalalta, mutta ei myöskään paholaiselta. Valentinolaiset gnostilaiset pitivät demiurgia ja Saatanaa täysin eri hahmona.
On myös mielenkiintoinen tosiasia, että Jeesus kutsuu itseään aamun ja illan tähdeksi Ilmestyskirjassa. Azazelin Tähden filosofiaanhan kuulu käsite Lucifer-Christosksesta, joka on samaan aikaan Lucifer ja samalla myös Jeesus Kristus Nasaretilainen.
Gnostilaisuuden mukaan alempi luojajumala, demiurgi on tavallaan vanginnut jumalaiset sielut aineelliseen maailmaan omiksi palvelijoikseen, joiden avulla demiurgi voi kilpailla Isä-Jumalan kanssa.
Tutkiessani jumalkuvia ja erilaisia filosofisia käsityksiä Jumalasta ja korkeammista voimista, löysin mielenkiintoisen YouTube-käyttäjän nimeltä MorgueOfficial ja hänellä on monta mielenkiintoista videota liittyen gnostilaiseen versioon Saatanan ja Luciferin käsitteistä ja myös hänen itsensä eräänlaisia tulkintoja.
En ole itse ihan samaa mieltä kaikista hänen tulkinnoistaan, mutta on mielenkiintoista huomata, että Vanhassa testamentissa ja Uudessa testamentissa Jumala kuvataan aika eri tavoin. Vanhassa testamentissa Jumalasta saa tosi julman ja armottoman kuvan, mutta Uudessa testamentissa Jeesuksen hyvä Isä-Jumala onkin todella armollinen, anteeksiantavainen ja ystävällinen ja kaikin puolin täynnä rakkautta ja myötätuntoa.
Maailman johtava ateisti Richard Dawkins omassa bestsellerissään Jumalharha-teoksessa eli englanniksi The God Delusion, hän kuvailleen Vanhan testamentin jumalaa aika osuvasti.
“The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.”
― Richard Dawkins, The God Delusion
Vapaasti käännettynä:
“Vanhan testamentin Jumala on luultavasti kaikista epämukavin hahmo kaikessa fiktiossa: kateellinen ja ylpeä siitä, pikkumainen, epäoikeudenmukainen, anteeksiantamaton hallinta-kummajainen, kostonhimoinen, verenhimoinen etninen puhdistaja, naistenvihaaja, homofoobikko, rasisti, lapsenmurhaaja, kansanmurhaaja, kulkutautien luoja, kaikkivoipaisuudesta juopunut, sadomasokisti, oikukas pahantahtoinen kiusaaja.”
― Richard Dawkins, Jumalharha
Tässä muutama MorgueOfficial-käyttäjän aiheeseen sopiva video.
Jesus Christ IS Lucifer...
https://www.youtube.com/watch?v=UfKyKM8RXrE
Adam Reveals God is Actually the DEVIL (BANNED from the Bible) The Apocalypse of Adam | Gnosticism
https://www.youtube.com/watch?v=O-MLeh9c4A0
Jesus Reveals God is Actually the Devil in the Banned Gospel of Judas...
https://www.youtube.com/watch?v=FTeLWdfW858
Tässä vielä humoristinen video, jossa Richard Dawkins kuolee ja menee Jumalan eteen tuomittavaksi. Jumala tuskin puhuisi koskaan missään olosuhteissa kenellekään tuolla tavoin. Tai ainakin pidän sitä todennäköisenä, että Jumala puhuisi tuollaisessa tilanteessa ihan toisella tavalla.
https://www.youtube.com/watch?v=hrcQAYS9JtY