Alitajunnan sörkkiminen vs. tietoisuuden uudelleenohjelmointi

Älylliset pohdiskelut metafyysisistä ja abstrakteista aiheista.
Athanor
Posts: 3
Joined: Sat Oct 23, 2021 8:58 pm

Alitajunnan sörkkiminen vs. tietoisuuden uudelleenohjelmointi

Post by Athanor »

Usein aloittelevaa maagikkoa syystäkin kehoitetaan varovaisuuteen ryhtyessään toteuttamaan haastavampia maagisia harjoitteita, kuten esimerkiksi goeettisia loihdintoja, sillä kaikenlainen varomattomuus voi johtaa esimerkiksi psyykkisiin ongelmiin, mikä lienee useille esoteerikoille selvää. Jostain nimeämättömästä lähteestä olen kuullut myös sellaista kritiikkiä AT:n liiaksi varovaisuutta ja älyllisyyttä painottavaa näkökulmaa kohtaan, että päätin aiheen kutkuttavuuden vuoksi nostaa kissan pöydälle.

Suhtautuminen okkultismiin on aina perspektiivistä kiinni ja siten makuasia, mutta kiinnostaisi tietää, missä määrin koette maagisten operaatioiden olevan ylevää Itsen kautta tapahtuvaa tietoisuuden uudelleenohjelmointia ja missä määrin kokeilemista, hapuilemista, so. missä menee "turvallisen" ja "haitallisen" toimenpiteen raja, kun sellaisen jokainen yksilö Itse kuitenkin väistämättä jollain tapaa määrittää. Ja vaikka nuo kaksi näennäisen vastakkaista polariteettia usein saatetaankin jakaa myös "kiinnostaviin" ja "epäkiinnostaviin" toimenpiteisiin, olen joka tapauksessa utelias kuulemaan siitä, millaisia rajavetoja teette, kiinnostava kun voi tarkoittaa myös samaa kuin "turvallinen", "miellyttävä" jne. Kaikenlainen keskustelu aiheen ympärillä on sallittua ja toivottavaa.
Seferoth
Posts: 186
Joined: Sun Jun 27, 2021 12:18 am

Re: Alitajunnan sörkkiminen vs. tietoisuuden uudelleenohjelmointi

Post by Seferoth »

Itse uskon että kaikki maaginen työskentely VOI olla vaarallista, mutta useimmiten sitä se ei ole. Magia vaatii tiettyä uskoa, yksityiskohtaisuutta ja pitkäjänteisyyttä, jos omaat nuo kyvyt on 99% varmaa että maaginen työskentely sujuu ongelmitta. Toki on niitäkin jotka ovat onnistuneet avaamaan mielensä tietyille maagisille tasoille ja eivät olleet valmiita siihen mitä siitä seuraa, mutta näen tämän äärimmäisenä harvinaisuutena. Omasta puolestani kun työskentelen Goetia Demoneiden parissa en käytä maagisia ympyröitä, suola ympyröitä tai muitakaan suojaavia "loitsuja" tai tavaroita...vain pelkä Orison rukous ennen kutsumista on mielestäni tarpeen. Traditionaalisena Satanistina näen että tuo on riittävä toimenpide, uskoni ja lojaalisuuteni Helvetin Valtakunnalle on ainoa suoja jota tarvitsen. Toisaalta en ole erittäin kokenut esim Abramelin magiaan tai vastaaviin enkä voi puhua niiden vaikutuksista psyykkeeseen.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Alitajunnan sörkkiminen vs. tietoisuuden uudelleenohjelmointi

Post by Smaragd »

Kenties voitaisiin karkeasti sanoa että vilkkaiden ja blasfemisten temperamenttien olisi syytä pyrkiä tasapainoittamaan pidättäytymisen suuntaan, toisin sanoen pitkäjänteisemmän raskaan kivijalan muodostamiseen (mortifikaatio, Musta aspekti jne.). Vastaavasti taas turvallisuuteen ja vakauteen elämässään enemmän keskittynyt voi hyötyä pyrkimällä tuomaan siihen mukaan rohkeuden ja transgression elementtejä tasapainoisessa suhteessa (Valkean aspektin ulospäin puhkeava kukka, taikka Punaisen aspektin rohkeaa mutta kaunista, vastakkaisuuksia yhdistävää ongelmiin tarttumista).

Nämä ovat kuitenkin monimutkaisia asioita eikä yllä olevan hahmotelman karkeus yllä yksilöiden hienojakoisuuteen suoraa. Itse esimerkiksi olen ollut perustemperamentiltani rauhallinen ja hyväkäytöksinen, mutta teini-iässä ja varhaisen aikuisuuden aikana kapinoin ja poltin niin paljon kuolleita muotoja yleisistä normeista yms. että nykyään minun ei ole juurikaan ongelmia mennä yleisten normien mukaan tai yli, kun voin tehdä päätöksen siitä elävästä pisteestä jonka saavutin polttamalla suhteeni pidättävien vallien kuolleisiin muotoihin. Siispä perus pidättäytyväinen luonteeni ei välttämättä kärsi siitä että nojaan tähän temperamentilliseen luonteeseeni eikä minulla ole suurta tarvetta ruveta sörkkimällä sörkkimään asioita. Tähän liittyy myös jonkinasteinen tahdikkuuden saavuttaminen työstämällä sitä karkeutta mitä selkeästi näen omanneeni ja omaavani siinä suhteessa missä olen kokenut vastustusta ottaa osaa yhteiseen työhön.

Jännitteisyys, paine ja jopa jonkinasteinen pelko okkulttisella polulla lienee tuttua, etenkin seuratasolla, jossa itse ei välttämättä ole ainoa joka tarkkaillee, vaan muiden ihmisten kautta ns. Mestarin tarkkaileva silmän saattaa kokea vahvistuvan ("missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siellä minä olen heidän keskellänsä"). Tämän ilmiön voi nähdä osoittavan alkemistin painestettuun astiaan, taikka tulisijaan - athanoriin. Nähdäkseni Azazelin Tähden filosofia on siitä poikkeuksellinen nykyajan okkultismissa, että se ojentaa selkeitä vaateita ja tämän paineistetun kattilan jäsentensä ympärille, jotka ovat valmiita ottamaan ne vastaan. Tämä seikka näkyy tietysti myös kritiikissä joka meitä kohtaan on osoitettu. Ylpeästi tätä ominaisuutta pyrin itse kantamaan, sillä juuri tämä seikka ruokkii pyhää tulta. Siellä on kipinä missä on kitkaa, siellä syntyy jalokivet missä on painetta.

Kuitenkin, kaikessa on totuuden hippusensa ja tämäkin kritiikki on paikallaan mikäli koeteltavat eivät tartu toimeen ja työstä näitä jänniteitä yhteisessä piirissä (looshin tai looshien keskeisessä athanorissa) ottamalla osaa yhteiseen työhön siinä määrin ja niin tahdikkaasti kuin mahdollista. Kun tällaista vakaarytmistä työtä tekee moisessa paineistetussa ympäristössä pitkään, niin athanorin paine tekee tehtävänsä ja puhdistaa oppilaan ainesta hienojakoisemmaksi. Mikäli paineen antaa jähmettää itsensä paikoilleen, silloin ihminen tulee okkulttisten koettelioidensa vangiksi ja kokee ennenpitkään tarvetta vapautua niistä voimista. Silloin emansipaatio menee herkästi enemmän vastareaktioihin kuin vakaisiin kehityksen askeliin.

Voidaan myös huomioida se kuinka nämä emansipaatiot voivat olla tärkeitä alkupisteitä, josta vakaarytminen toiminta aloitetaan. Aktiivinen toiminta okkulttisessa piirissä ei myöskään automaattisesti vapauta, sillä mikäli toiminta ei pyri vastaamaan niihin kussakin hetkessä vitaaleihin ja oikeasti haastaviin kysymyksiin, niin toiminta voi olla yhtä paljon haastetta väistävää kuin kokonaan aktiivisuudesta pidättäytyvä vaihtoehto. Tällöin myös reaktiiviset emansipaatiot tulevat todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin yksilön eteen polttaviksi tarpeiksi, ja harmillisen usein se vapautuminen tehdään projisoimalla koettelevat henget itsensä ulkopuolle kanssaihmisiin (erityisesti okkulttisen piirin jännitettä eniten hallinnoiviin yksilöihin).
Athanor wrote: Tue Apr 26, 2022 5:46 pm Jostain nimeämättömästä lähteestä olen kuullut myös sellaista kritiikkiä AT:n liiaksi varovaisuutta ja älyllisyyttä painottavaa näkökulmaa kohtaan, että päätin aiheen kutkuttavuuden vuoksi nostaa kissan pöydälle.
Tähän huomautettakoon myös se seikka että osa Azazelin Tähden toimijoista on myös siitä poikkeuksellinen nykyaikana, että täällä on osittain pyritty tekemään kulttuurillista muutosta hyvin suoraa ja näkyvästi. On pyritty tarjoamaan suoraa okkultismia yksilöiden ja yhteisöjen arkeen ilman edes välttämätöntä seurajäsenyyttä. On annettu ulospäin haastatteluita, julkaistu kirjallisuutta selkeästi seuraan ja okkultismiin linkittyen yms. Avaimet on kaikkien saatavilla ja kuka tahansa voi tulla puhumaan okkultismin syvyyksistä tänne foorumille ja avata niitä syvyyksiä omassa arjessaan. Tämä asettaa tiettyjä haasteita joita ulospäisessä työssä joudutaan ottamaan huomioon. Vertailun vuoksi olisi esimerkiksi vastuutonta tarjota tuliasetta primitiivisen heimon jäsenen kouraan, joka ei tiedä miten se toimii ja mikä vaara siinä piilee. Okkultismin vaarat eivät rajoitu pelkästään mielenterveydellisesti järkkyneisiin yksilöihin, vaan ihan jo keskiverto tallaajaan jonka suhde omiin varjoihin ei ole suora, tietoisuuteen pyrkivä (myös älyllinen) ja selkeän rakentava. Myös tästä syystä ulospäin on pakko painottaa varovaisuutta, osittain jopa enemmän kuin joidenkin looshien sisemmillä piireillä, joissa yksilöiden oma vastuu tulee selkeämmin yksilölle itselleen havaittavaksi Mestarin katseen alla.
Seferoth wrote: Tue Apr 26, 2022 10:22 pm Toki on niitäkin jotka ovat onnistuneet avaamaan mielensä tietyille maagisille tasoille ja eivät olleet valmiita siihen mitä siitä seuraa, mutta näen tämän äärimmäisenä harvinaisuutena.
Oma näköalani okkultistien kirjoon Suomessa on kohtalaisen laaja ja tältä pallilta näyttäisi ettei se ole ikävä kyllä lainkaan harvinaista. Tällä foorumillakin on avoimesti ja epäsuorempaa viitaten kirjoitettu omakohtaisista peruuttamattomista, hyvin konkreettisista vahingoista joita huoleton okkultismi on yksilöille itselleen aiheuttanut. Mihin perustat näkökantasi?
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Seferoth
Posts: 186
Joined: Sun Jun 27, 2021 12:18 am

Re: Alitajunnan sörkkiminen vs. tietoisuuden uudelleenohjelmointi

Post by Seferoth »

Perustan näkökantani siihen että pelkästään Suomesta voi sanoa että on(ja ollut) tuhansia(kenties kymmeniä/satoja tuhansia) magian kanssa pelleilijöitä ja skeptikkoja jotka ovat yrittäneet jotakin magian kuntaa tai spiritismin kaltaisia asioita ja jotka eivät ole saanut siitä mitään irti tai eivät ole kokeneet pienintäkään muutosta psyykkeessään/elämässään. Tälläiset henkilöt ovat laskettava mukaan kun puhutaan kokonaissummasta "magian harrastajia". Sitten tietenkin täytyy ottaa huomioon jo ennestään olleet mielenvikaisuudet/herkkäuskoisuudet henkilössä joka aloitti magian/okkultismin harjoittamisen. Magia ja sen efektit ihmiseen ovat suurimmalta osin yliammuttuja ja omaa mielikuvitusta. Vain pieni osa efekteistä ovat aktuaalista seurausta magian käytöstä. Voisi sanoa että olen hyvin skeptinen magian vaikutuksesta ihmiseen, suurin osa on itse suggestiota jota esiintyy muissakin ryhmissä kuin vain okkultistit, satanistit ja maagikot. Ja toinen ryhmä tietenkin koostuu henkilöistä jotka yksinkertaisesti valehtelevat kokemuksensa kuuluakseen ryhmään tai aiheuttaakseen shokki reaktioita...tai ovat vain paranoidisia henkilöitä jotka ovat nähneet liikaa kauhu elokuvia. Tunteet ja vastaavat johtuvat kemiallisista reaktioista aivoissamme, ei energia piireistä tai keskuksista tai henkien vaikutuksista meihin. Vaikkakin sielun tila VOI vaikuttaa mieleen niin tämä on mahdollista vain äärimmäissä tapauksissa, eli niissä tapauksissa kun maagikko todellakin onnistuu avaamaan joitakin tuonpuoleisen ovista. Jos magia ja sen vaikutukset olisivat helposti havaittavissa ja todistettavissa ja toimisivat enemmistöllä niin tiede olisi sen jo tutkinut ja hyväksynyt, mutta näin ei vain yksinkertaisesti ole. Maailma ja universumi perustuu raakoihin lähes rikkoutumattomiin fyysisiin lakeihin, ja siinä sivussa on se henkinen maailma esirivun takana johon saatamme saada vilauksen jos omistamme elämämme tälle asialle, ja siltikään pienintäkään varmuutta ei ole että saat magiasta/okkultismista mitään irti vaikka harjoittasit sitä 100 vuotta. Näin siis omasta näkökulmastani.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Alitajunnan sörkkiminen vs. tietoisuuden uudelleenohjelmointi

Post by Kenazis »

Seferoth wrote: Wed Apr 27, 2022 12:07 am Magia ja sen efektit ihmiseen ovat suurimmalta osin yliammuttuja ja omaa mielikuvitusta. Vain pieni osa efekteistä ovat aktuaalista seurausta magian käytöstä. Voisi sanoa että olen hyvin skeptinen magian vaikutuksesta ihmiseen, suurin osa on itse suggestiota jota esiintyy muissakin ryhmissä kuin vain okkultistit, satanistit ja maagikot. Ja toinen ryhmä tietenkin koostuu henkilöistä jotka yksinkertaisesti valehtelevat kokemuksensa kuuluakseen ryhmään tai aiheuttaakseen shokki reaktioita...tai ovat vain paranoidisia henkilöitä jotka ovat nähneet liikaa kauhu elokuvia. Tunteet ja vastaavat johtuvat kemiallisista reaktioista aivoissamme, ei energia piireistä tai keskuksista tai henkien vaikutuksista meihin. Vaikkakin sielun tila VOI vaikuttaa mieleen niin tämä on mahdollista vain äärimmäissä tapauksissa, eli niissä tapauksissa kun maagikko todellakin onnistuu avaamaan joitakin tuonpuoleisen ovista.
Miten voidaan erottaa maagikon harjoittaman magian "aktuaaliset vaikutukset" tämän harjoittamisen vaikutuksesta maagikon tajuntaan? Tarkoitan siis meneillään olevan keskustelun puitteissa. Miten se vie magian vaarallisuutta pois, jos teemme edellä kuvatun erottelun?
"We live for the woods and the moon and the night"
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Alitajunnan sörkkiminen vs. tietoisuuden uudelleenohjelmointi

Post by Tulihenki »

Minä olen katsonut itselleni turvalliseksi Tähtihymnien käytön, vaikka varsinaisesti en kyllä ole ajatellut niitä turvallisuuslähtökohdasta. Ne ovat kuitenkin kuin kurottamista sinne sisäisiin tähtien korkeuksiin, josta toivoakseni valautuu alaspäin inspiraatiota ja voimaa.

Goeettisten henkien kutsumisen ja vastaavan astraalisen toiminnan olen jättänyt ainakin tietoisesti väliin. Toisinaan kiinnostus ja polte iskee niitä kohden myös, mutta toisaalta olen pohtinut silloin lujemmin, että miksi ja mikä motivaatio minua niiden piiriin ajaisi. Takana on kuitenkin vaikea masennus, traumoja ja muita neurooseja, joten millä tavalla henkien kutsuminen olisi askel parempaan sekä itseni että läheisten kannalta. Itsetutkiskelu, rehellisyys ja armo sekä psykologian omaopiskelu ovat itselleni parempia näiden ongelmien parissa. Ei ne ehkä niin raflaavia juttuja ole kaikkien silmissä, mutta olen katsonut, että se on oikea tie. Goeettisten henkien ym. olemassaolo on minulle silti syystä tai toisesta varmaa. Tietenkään nuo asiat eivät sulje toisiaan pois oikeassa tilanteessa.

Itse olen nähnyt hyvin positiivisena asiana AT:n kriittisyyden ja varovaisuuden, jota tuotu esille. Valtava eettisyys ja silti syvän päädyn ''henkimaailman'' asiat yhdistyvät. Ei kuiluihin tarvitse hypätä ilman varotoimenpiteitä ja toisinaan niiden tekeminen pelkästään voi olla elinikäinen tehtävä. Aika usein se hyvä hiljaa tulee kunhan se ei tarkoita sitä, että laimentuu ja passivoituu.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Alitajunnan sörkkiminen vs. tietoisuuden uudelleenohjelmointi

Post by Smaragd »

Seferoth wrote: Wed Apr 27, 2022 12:07 am Tälläiset henkilöt ovat laskettava mukaan kun puhutaan kokonaissummasta "magian harrastajia".
Tästä perspektiivistä katsottuna voin osittain olla samaa mieltä siitä miten erityisen vakavat ja ilmeiset seuraukset, esim. diagnosoitavat mielenhäiriöt ovat harvinaisempia vaikkeikaan aivan marginaalisia. Voidaan puhua siunatusta tietämättömyydestä, joka suojaa ihmisiä. Se miten syvästi, vakavasti ja intensiivisesti magian harjoittaja uskoo, sitä vähemmän heillä on suojaa itseltään, mutta myös sitä enemmän heillä on mahdollisuuksia onnistua. Potentiaali onnistua on suhteessa potentiaaliseen vaaraan. Mutta potentiaali kehittyä on myös hieman eri asia kuin potentiaali onnistua: vakaat pienet askelet vievät todennäköisemmin pidemmälle kuin uhkarohkeat loikat. Kenties kaikki tunnemme sadun jäniksestä ja kilpikonnasta.
Seferoth wrote: Wed Apr 27, 2022 12:07 am Perustan näkökantani siihen että pelkästään Suomesta voi sanoa että on(ja ollut) tuhansia(kenties kymmeniä/satoja tuhansia) magian kanssa pelleilijöitä ja skeptikkoja jotka ovat yrittäneet jotakin magian kuntaa tai spiritismin kaltaisia asioita ja jotka eivät ole saanut siitä mitään irti tai eivät ole kokeneet pienintäkään muutosta psyykkeessään/elämässään.
Tässä tulee myös ilmi näkemyseromme magiaan, johon Kenaziksen esittämät kysymset tuntuvat myös viittaavan (ja joille annettava huomio on varmasti palkitsevaa). Vaikkei enää puhuta niistä erityisen raskaista vahingoista, niin nähdäkseni myös tällaiset "epäonnistuneet" yritykset magiassa ovat magiaa. Tarkoitan tällä sitä että spiritismisessiossa tai jossain maagisessa rituaalissa ihminen on saattanut tarkkailla ja todeta ettei mitään tapahtunut ja silloin vakuuttua että tämä olikin humpuukia. Mutta eikös tässä ole silloin rituaalisesti onnistuttu uudelleenohjelmoimaan tietoisuutta tiettyyn muotoon: asettamaan mielensä sellaiseen asentoon missä usko magiaan sulkeutuu. Samalla mieli sulkeutuu siltä miten jokin osa magiasta oikeasti toimii: uudelleenohjelmoimalla mieltämme ja todellisuuttamme. Tässä vahingot (tai luodut suojakerrokset) ovat vain hienovaraisempia, mieltä sulkevissa ominaisuuksissaan. Nämä ovat vielä verrattain harmittomia verrattuna esim. magiaa itsekkäästi käyttämisen seuraamuksiin, joissa myöskään negatiiviset ulkoiset vaikutukset eivät välttämättä näy selkeästi loitsijalle itselleen, mutta mitä varmimmin ohjelmoivat ihmisen tajuntaa sulkeutumaan syvemmiltä todellisuuden kerroksilta koska itsekäs teko on aina suoraa pois joltain toiselta ja siten kyky ymmärtää kokonaisuutta ja todellisuuden syvyyttä rajoittuu.

Alleviivaten yhteyttä ketjun aiheeseen: kenties yleisempänä ongelmana varomattomuuden suhteen ovat ne hienovaraiset tavat millä me mieltämme suljemme. Voidaan jopa kyseenalaistaa mitä okkultismia se sellainen on joka sulkee mielemme ymmärrykseltä salatun todellisuuden suhteen? Jokin ulkoinen apparaatio joka saattaisi seurata magian käytöstä voi hyvinkin johtaa meitä harhaan, toimia koettelijana hänelle, joka koputtaa toiselle puolelle johtavaan oveen. Moinen koettelemus tapaa katsoa kykeneekö koputtaja kohdistamaan huomionsa oleelliseen, vai antaako hän itsensä sokeutuvan ovesta ulos tulleen ilmiön lumouksesta.

Monilla on varmastikkin maagisia kokemuksia, jotka eroavat kokemuksellisella tasolla steriilin kuuloisesta uudelleenohjelmoinnista. Kokemuksellinen ero näyttää selkeältä etenkin jos yllä kuvatun tyyppinen "uudelleenohjelmointi" tapahtuu tiedostamattomasti kuten spiritismi-esimerkissä, jolloin tietoisuuden muuntumisen kokemus ei ole mieltä avaava: ihminen tiedostaa muutoksen varmistuksena että tämä on humpuukia, mutta jättää toimenpiteessä ilmenevät negatiiviset vaikutukset, ja magian mahdolliset toimintaperiaatteet tietoisuutensa ulkopuolelle. Voin samaistua myös noihin näkyvämmin maagisiin kokemuksiin. Niiden ero steriilimpään näkökulmaan magiasta on ainakin osittain koetussa merkityksellisyydessä: maagisten toimenpiteiden merkitys tunnustetaan jolloin niiden merkitykset koskettavat avautuvaa tietoisuutta aivan uudella tapaa. Tiedostamattomuuden harmaudessa merkitys on taas kätkettyä, suljettu tiedostavalta mieleltä, mutta yhtä todellinen.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Istar
Posts: 45
Joined: Mon Nov 18, 2013 3:08 pm

Re: Alitajunnan sörkkiminen vs. tietoisuuden uudelleenohjelmointi

Post by Istar »

Olen kokenut lapsesta asti henkiolentoja, joten henkien kanssa työskentely on luontaista. Yleinen kulttuurinen ilmapiiri sai kuitenkin kokemukset näyttäytymään pitkään negatiivisina. Nykyään työskentelen monenlaisten henkien kanssa. Tapani harjoittaa on ensisijaisesti kokemuksellinen, jolloin oman psyyken tunteminen korostuu. Astraalisina olentoina olemme vaikutteille alttiita ja olemuksemme näyttäytyy ilman päivätajunnan määrittämiä rajoja. Omat asenteet ja tunteet määrittävät mm. minkälaisia kohtaamisia saamme osaksemme. “Negatiivisilta” kokemuksilta tulee tuskin kukaan välttymään. Astraalisen maailman kaoottisuudessa sisäinen kirkkaus ohjaa kehittymistä oikeaan suuntaan.
User avatar
Soror O
Posts: 416
Joined: Wed Sep 19, 2018 6:15 pm

Re: Alitajunnan sörkkiminen vs. tietoisuuden uudelleenohjelmointi

Post by Soror O »

Athanor wrote: Tue Apr 26, 2022 5:46 pm (...) missä menee "turvallisen" ja "haitallisen" toimenpiteen raja, kun sellaisen jokainen yksilö Itse kuitenkin väistämättä jollain tapaa määrittää. Ja vaikka nuo kaksi näennäisen vastakkaista polariteettia usein saatetaankin jakaa myös "kiinnostaviin" ja "epäkiinnostaviin" toimenpiteisiin, olen joka tapauksessa utelias kuulemaan siitä, millaisia rajavetoja teette, kiinnostava kun voi tarkoittaa myös samaa kuin "turvallinen", "miellyttävä" jne.
Intention merkitys on olennainen arvioitavissa toiminnan laatua. Intention tiedostaminen ja kohdentaminen lienee osa Istarinkin mainitsemaa sisäistä kirkkautta. Olen kokenut, että itselläni on ollut "portti auki" tuonpuoleiseen ja tuota porttia olen pyrkinyt elämäni ensi vuosikymmenet sulkemaan, koska en ole ollut kyllin fokusoitunut ja vahva operoimaan näiden asioiden kanssa kestävällä tavalla. Oma varovaisuuteni juontaa osin siis henkilökohtaisista kokemuksistani. On pitänyt ensin rakentaa mielensä, että sen on voinut antaa hajota uudelleen - viisaasti? En miellä shamanistista työskentelyä "turvalliseksi" tai "miellyttäväksi". Se vertautuu itselläni jonkinlaiseen kuolemaan ja hulluuteen. Mutta valmiiksi kuollut ei voi kuolla, eikä valmiiksi hullulla ole enää mieltä jota menettää. Kuinka mikään suurempi voisi olla tuntematta ahtautta tässä ihmisvaatteessa...

Kulttuurissamme haasteena on myös se, että shamanismin ja magian harjoittamisen perinteet ovat käytännön tasolla katkenneet. Harvalla on ensikäden kosketusta ihmiseen, joka askaroi näiden asioiden kanssa käytännössä. Täten omaehtoiset kokeilut tällä saralla voivat vertautua siihen, että ihminen hyppää mereen, vaikkei ole koskaan nähnyt uivaa ihmistä. Jotkut jäävät pinnalle, jotkut eivät. Jos osaa tulla veden kaltaiseksi, ei voi hukkua. Tarvittavat liikkeet ovat sisäsyntyisesti meissä, kuitenkaan vähätellä ei voi konkreettisellakin tasolla siirretyn kädentaidon ja perinteen vaikutusta.
If you want to reborn, let yourself die.
Istar
Posts: 45
Joined: Mon Nov 18, 2013 3:08 pm

Re: Alitajunnan sörkkiminen vs. tietoisuuden uudelleenohjelmointi

Post by Istar »

Varsinkin intensiivisessä henkisten kokemusten avautumisen vaiheessa ulkopuolinen tuki ja ymmärrys mahdollistaisi tasapainoisemman prosessin, eikä hulluksi tulemisen pelko tai pelko koettuja yliluonnollisilta näyttäytyviä asioita kohtaan estäisi tai vaikeuttaisi luontaista kehityskulkua.
Locked