Okkultismi ja mielenterveys

Oman elämän ja nykymaailman yhteen sovittaminen.
Badb
Posts: 124
Joined: Sun Dec 14, 2014 4:56 pm

Okkultismi ja mielenterveys

Post by Badb »

Okkultistista/henkistä maailmankuvaa edustavat leimataan helposti hulluiksi, ja kannattaa miettiä, miten paljon kertoo esim. terveydenhuollon yms. henkilöille. Eräs ystäväni päätyi vähän aikaan sitten suljetulle osastolle. En ota kantaa hänen mielenterveyden tilaansa (omasta mielestään hän ei kuulu hoitoon ja osastolle), vaan kerron tämän jutun lähteneen liikkeelle siitä, kun hänen vanhempansa tutkivat hänen kirjahyllyään ja löysivät okkultismia ja saatananpalvontaa käsittelevää kirjallisuutta (erityisesti sellaisen "vaarallisen" kirjailijan kuin Johannes Nefastoksen teoksia) eivätkä tietysti ymmärtäneet näitä teoksia ja huolestuivat. Onko jollain muulla kokemuksia siitä, että omaa uskontoa tai mielenkiinnonkohteita pidetään mielenterveyden järkkymisen oireena?
User avatar
Segel
Posts: 91
Joined: Thu Jan 04, 2018 4:06 pm
Location: Helsinki

Re: Okkultismi ja mielenterveys

Post by Segel »

Suomen terveydenhuollossa ammattilaisia koulutetaan kohtaamaan sensitiivisesti erilaisista uskonnoista ja kulttuureista tulevia ihmisiä ja psykiatrian suljetulle osastolle voidaan käsittääkseni pakosta määrätä Suomen lain puitteissa hoitoon vain sellaisia ihmisiä, jotka ovat tavalla tai toisella sairauden tilastaan riippuen vakavasti itselle tai muille vaaraksi, eli siis fyysisesti väkivaltaisia ja/tai itsetuhoisia/itsemurhariskissä. Aika vapaasti täällä saa mielestäni kaikenlaiset kukat kukkia, vaikka jotkut asiat tai sanat joitakin kovasti järkyttävätkin. Jos ei halua shokeerata esimerkiksi terapeuttiaan sanoilla, voi asioista myös puhua toisilla nimillä ja jättää jotakin epäoleellista omaan tietoonsa?
Henkilökohtaisesti minulla ei ole tällä hetkellä suurta tarvetta jakaa maailmankuvaani liittyviä asioita esimerkiksi terveydenhuollossa, työssä tai muuten koska en olisi valmis käymään monenkaanlaisia keskusteluja ihmisten kanssa ja luulen, että jotkin hyvin syvät asiat joita voin vain pienen piirun verran ymmärtää tai vaistota ja vielä vähemmän sanoittaa, eivät minun kertomiseni kautta kenellekkään välittyisi. Kaikkein läheisimpien ihmisten, harvojen, samoista asioista kiinnostuneiden kanssa voin sellaisia ajatuksia vaihtaa. Toivoisin omassa olemisessani, että henkiseen elämään pyrkiminen näkyisi enemmänkin sisältä ulospäin, ohjaisi oikein toimimiseen tässä maailmassa ja niin edelleen. "Herra joka on salassa.."
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Okkultismi ja mielenterveys

Post by Kavi »

Alun disclaimerina, että yhtäläisyysmerkkien kanssa olen kuitenkin varovainen, vaikka saattaa tylyltä sanomiselta vaikuttaa.
Mainittuun tapaukseen en ota kantaa.

Okkultismilla ja mielenterveydellä varmaan on jonkinlainen korrelaatio, mutta voiko siitä perustaa mitään argumenttia itsessään?
Maagisella ajattelulla voinee hallinnoida kaoottista maailmaa.
Toistuvien kaavojen etsiminen tai niiden näkeminen ympärillä. Musta-valkoinen ja kahdeksi maailmaksi jaettu todellisuuskäsitys.
Antagonismi - Jumalan tai jonkin auktoriteetin tai ympäristöön kohdistuva vastustaminen ja niin edelleen.
Vähän pintapuolisesti heitin mielestäni nyt näitä asioita tähän.


Toisaalta itse olen kokenut satanismin eräänä yrityksenä kohdata yhteiskunnassa torjutut tekijät.
Tautiluokituksissa käytetään suunnattomasti valtaa ja nykyisin yhä pyritään vain hoitamaan yksilöä ongelmana. Anti-psykiatriseen diskurssiin, en sen enempää tässä lähde.

Teosofinakin tunnettu Yrjö Kallinen, Fromminsa (kenties?) lukeneena totesikin muinoin, että me olemme jokainen enemmän tai vähemmän sairaita tahi unessa. (Lausuma toki johtaa vähän kyseenalaisille teille, mutta jos olen Frommin ymmärtänyt edes sinne päin oikein, tarkoitetaan sillä, että normaaliudessa on joitakin asioita joita voisi nähdä patologisena. Mm.. omaisuuden kerryttäminen.) Mielenterveydeltään sairas ihminen kun taas voi toimia näitä normeja vastaan.
Ajatuksessa on pulmia, mutta olen pitänyt sitä ainakin parempana lähtökohtana, kuin anti-psykiatriselle linjalle lähtevät ajattelijat.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/10/1 ... eko-unessa
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Okkultismi ja mielenterveys

Post by Smaragd »

Badb wrote: Wed Feb 02, 2022 7:17 pm Onko jollain muulla kokemuksia siitä, että omaa uskontoa tai mielenkiinnonkohteita pidetään mielenterveyden järkkymisen oireena?
Kuva shamaanista haavansa kautta parantajaksi tulleena lienee yksi tapa katsoa asiaa. En itse nähnyt suhdettani okkultismiin vielä suoranaisen uskonnollisena saati osannut nimetä sitä okkultismiksi vielä teini-iän tienoilla, mutta kyllä sitä itseä muiden kautta peilatessa tuli silloin pohdittua että tässä ollaan hulluuden äärellä. Kuitenkin siinä riitti mielenkiintoa ja intoa jokseenkin tanssia asian kanssa, eli jonkinlainen kontrolli pysyi, mutta äkkiä sellainen lievä kylähulluus alkoi itsereflektion hetkinä herättelemään kysymyksiä onko tämä nyt oikeasti se kiinnostavin reitti käydä näitä piinaavia kysymyksiä läpi. Varmaan jonkinasteinen terve nöyryys painoi noidankattilan kannen kiinni, jotta asioita tulisi kypsytelleeksi pidempään ja huolella. Eli toistaen soror Segelin esittämiä ideoita oman kokemukseni kautta: aloin työstämään haavaani - tulista porttia henkimaailmaan - sisäisesti, ja välttelin subjektiivisen pyörremyrskyni tahditonta ilmentämistä sille valmistelemattomissa sosiaalisissa ympyröissä (suoranaista hulluuden ilmentämistä). Minusta ei kuitenkaan tullut shamaania, mutta okkultisti onkin henkilökohtaisesti kiinnostavampi tapa pyrkiä määrittelemään suhdetta itseen.

Tavallaan siis okkultismin voinee nähdä ainakin jossain kohtaa järkyttävän mielenterveyttä jossain määrin. Vaikka tämä lienee tavallista ei asiaan tule suhtautua täysin huolettomasti kuin ei myöskään neurooseja silmittömästi ruokkien. Kokonaan puhjennut hulluus ei varmastikaan ole okkulttista kehitystä auttava tekijä.
Kavi wrote: Wed Feb 02, 2022 10:12 pm Tautiluokituksissa käytetään suunnattomasti valtaa--. Anti-psykiatriseen diskurssiin, en sen enempää tässä lähde.
Liittyen myös yllä mainitsemaani okkultismin mielenterveyttä mahdollisesti järkyttäviin koetuksiin, käsittääkseni jungilainen psykoanalyysi ei työskentele ainakaan ensisijaisesti diagnoosien kanssa, vaan pyrkii katsomaan ongelmia ennemmin prosesseina joista liikutaan johonkin suuntaan. En kuitenkaan ole millään tavalla auktoriteetti sanomaan tarkasti tästä ja eroaako esim. kevyempien ongelmien analyysi syvemmin patologisten tapausten käsittelystä. Väärinymmärryksiä välttääkseni tähän täytyy vielä sanoa ettei diagnoosit varmastikkaan ole huono asia ja useimmitenhan ne auttavat ihmistä ymmärtämään ja kohtaamaan ongelmiaan.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Okkultismi ja mielenterveys

Post by Insanus »

Varmaan tyypillisintä okkultismiin liittyvää "mielen järkkymistä" on johonkin subjektiiviseen kokemiseen uppoaminen niin että jaettu todellisuus alkaa näyttää jollain tavalla sivuseikalta. Se miten huono asia se on riippunee siitä missä kunnossa vuorovaikutustaidot "tämän puolen" asioiden kanssa ovat.

Blast from the past: jotain vajaa kymmenen vuotta sitten olin aika hankalasti masentunut ja kävin sitten psykiatrilla joka kysyi mm.mitä olen lukenut viime aikoina ja kun mainitsin Kantin puhtaan järjen kritiikin, hän kysyi suoraan että kai ymmärrän ettei se kirja ole totta. Silloin otti päähän aika paljon että jollain on otsaa ruveta siinä saarnaamaan mikä on totta, mutta jälkeenpäin miettien kyse oli varmaan vain siitä että koetettiin tsekata olenko psykoosissa. Saksalaisen idealismin vakavasti ottamisen yhdistäminen siihen että on menettänyt kosketuksen yhteiseen todellisuuteen on tietysti sähläämistä liian isoilla pensseleillä, mutta ymmärtäähän senkin että jotain käytännön kriteereitä on pakko olla kun ihminen kuitenkin on psykiatriselle jostain syystä tullut.

Jos jollain shamaanimatkallaan käyskentelee maailmojen rajoilla eikä kompromissi ole vaihtoehto, pitää ehkä vain priorisoida jotain omin päin ja ottaa vastuu siitä miten toimii niissä yhteyksissä joissa kukaan muu ei ymmärrä yhtään mitään. Ns.syvän päädyn kokemustensa kielellistäminen tavoilla jotka edes joku tajuaa jotenkin on haaste joka on varmaan tuttu kaikille, puhumattakaan siitä että saisi yhtään mitään jaettua jollekin jota ei lopulta oikeastaan kiinnosta yhtään ja jolla on jo valmis muotti omalla tavallaan väärin ymmärtämiselle.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Okkultismi ja mielenterveys

Post by Benemal »

Aika paljon jäi kertomatta psykiatreille, mutta ei varsinaisesti salailun takia, vaan siksi että he eivät osaa kysyä oikeita kysymyksiä. Aina samoja vanhoja ja sitten ne lähettävät seuraavalle, joka kysyy taas samoja. Ne kyllä ymmärsivät kun sanoin, että tämä mitä sanon nyt on useaan kertaan harjoiteltu ja tuntuu turhalta toistolta. Myöskin lienee hankala sanoa mielisairaaksi asiakasta, joka on lääkäriä älykkäämpi ja tietää enemmän. Kyllä säveltäjiä ja kirjaiijoita ja taiteilijoita toki on ollut huilimassa ja se on ollut myös "tutkinnon viimeinen aste" monille. Joskus ihmettelen miten olen onnistunut pysymään vapaalla jalalla. Lienee se kultainen valo, joka on kuin supervoima. Pelastaa monesta. Minulle yksi valistunut "epäpsykiatrimainen" (boheemi) psykiatri kirjoitti virallisen paperin, jossa luki "ei mielisairas, erikoinen ja ei käytettävissä yhteiskunnallisesti".
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Okkultismi ja mielenterveys

Post by Kavi »

Insanus wrote: Thu Feb 03, 2022 5:48 am

Blast from the past: jotain vajaa kymmenen vuotta sitten olin aika hankalasti masentunut ja kävin sitten psykiatrilla joka kysyi mm.mitä olen lukenut viime aikoina ja kun mainitsin Kantin puhtaan järjen kritiikin, hän kysyi suoraan että kai ymmärrän ettei se kirja ole totta. Silloin otti päähän aika paljon että jollain on otsaa ruveta siinä saarnaamaan mikä on totta, mutta jälkeenpäin miettien kyse oli varmaan vain siitä että koetettiin tsekata olenko psykoosissa. Saksalaisen idealismin vakavasti ottamisen yhdistäminen siihen että on menettänyt kosketuksen yhteiseen todellisuuteen on tietysti sähläämistä liian isoilla pensseleillä, mutta ymmärtäähän senkin että jotain käytännön kriteereitä on pakko olla kun ihminen kuitenkin on psykiatriselle jostain syystä tullut.
https://www.youtube.com/watch?v=D2YtqUrr3Jw
En ole siis itse Kantin omia tekstejä vielä lukenut, mutta huvitti tämä pätkä.

Tuo tilanne varmaan ollut pikkaisen hämmentävä vastaanotolla!
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Okkultismi ja mielenterveys

Post by Insanus »

Kavi wrote: Thu Feb 03, 2022 11:46 am
Insanus wrote: Thu Feb 03, 2022 5:48 am

Blast from the past: jotain vajaa kymmenen vuotta sitten olin aika hankalasti masentunut ja kävin sitten psykiatrilla joka kysyi mm.mitä olen lukenut viime aikoina ja kun mainitsin Kantin puhtaan järjen kritiikin, hän kysyi suoraan että kai ymmärrän ettei se kirja ole totta. Silloin otti päähän aika paljon että jollain on otsaa ruveta siinä saarnaamaan mikä on totta, mutta jälkeenpäin miettien kyse oli varmaan vain siitä että koetettiin tsekata olenko psykoosissa. Saksalaisen idealismin vakavasti ottamisen yhdistäminen siihen että on menettänyt kosketuksen yhteiseen todellisuuteen on tietysti sähläämistä liian isoilla pensseleillä, mutta ymmärtäähän senkin että jotain käytännön kriteereitä on pakko olla kun ihminen kuitenkin on psykiatriselle jostain syystä tullut.
https://www.youtube.com/watch?v=D2YtqUrr3Jw
En ole siis itse Kantin omia tekstejä vielä lukenut, mutta huvitti tämä pätkä.

Tuo tilanne varmaan ollut pikkaisen hämmentävä vastaanotolla!
Nykyään se naurattaa, mutta silloin olo oli jopa vähän uhattu. Vaikkei tilanne sinänsä ollut kauhean kummallinen, koin sen niin että minun pitäisi valita joko itsenäinen ajattelu tai sopia hoitoon, molempia ei tuntunut sopivan valita. "Terveen ihmisen tapa nähdä maailma" on tietysti vähän huolestuttava ajatus.
PJK:n alkuperäistekstin (suomenkielisen käännöksenkään) lukemista en kyllä voi suositella virkistävänä tai hyödyllisenä harrastuksena ellei tuo sanakirjan jatkuva konsultointi ole jostain syystä se oma juttu. Kant on siitä kiva että hän sanoo kyllä niin kuin tarkoittaa, mutta käytetty kieli on ainakin tuossa tekstissä täynnä kauheaa jargonia.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
Cancer
Posts: 258
Joined: Thu Dec 13, 2012 4:45 pm
Location: Helsinki

Re: Okkultismi ja mielenterveys

Post by Cancer »

Insanus wrote: Thu Feb 03, 2022 5:48 am Blast from the past: jotain vajaa kymmenen vuotta sitten olin aika hankalasti masentunut ja kävin sitten psykiatrilla joka kysyi mm.mitä olen lukenut viime aikoina ja kun mainitsin Kantin puhtaan järjen kritiikin, hän kysyi suoraan että kai ymmärrän ettei se kirja ole totta. Silloin otti päähän aika paljon että jollain on otsaa ruveta siinä saarnaamaan mikä on totta, mutta jälkeenpäin miettien kyse oli varmaan vain siitä että koetettiin tsekata olenko psykoosissa. Saksalaisen idealismin vakavasti ottamisen yhdistäminen siihen että on menettänyt kosketuksen yhteiseen todellisuuteen on tietysti sähläämistä liian isoilla pensseleillä, mutta ymmärtäähän senkin että jotain käytännön kriteereitä on pakko olla kun ihminen kuitenkin on psykiatriselle jostain syystä tullut.
Hah haa, minäkin muistan keskustelleeni psykiatrin kanssa saksalaisesta idealismista! Tämä tapahtui joskus 2016 muistaakseni, kerroin lukevani Schellingin Vapaustutkielmaa, mutta lekuri ei nähnyt tässä mitään ongelmaa vaan vaikutti päinvastoin antavan minulle plussapisteitä "älykkyyteni" ja "itsenäisen ajatteluni" vuoksi ( :roll: ). Tilanne ei ollut mitenkään epämiellyttävä, mutta erityisesti myöhemmät kokemukset sekä ystäviltä kuullut tarinat ovat lisänneet epäluuloisuuttani psykiatrian instituutiota kohtaan. En ole kohdannut ennakkoluuloja niinkään okkultismikiinnostuksen tai uskonnollisuuden vuoksi, joten en ala selittää niitä sen tarkemmin, mutta sanon sen verran että terveydenhuollon ammattilaisen valta-asema on usein potilaaseen nähden niin merkittävä, että tulee mahdottomaksi puhua kokemuksistaan rehellisesti. Psykiatrian historia hysteriadiagnooseineen ja perversioluokituksineen on hyvin kiinnostava aihe ja lukulistallani noin miljoonan muun asian perässä.
Tiden läker inga sår.
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Okkultismi ja mielenterveys

Post by Benemal »

Apu ja valta yksilöön ei suuntaudu oikein. Jos on mahdollista joutua hoitoon sen vuoksi mitä kirjoja lukee (virkavirhe), niin miksi lääkärit ja poliisi eivät voi mitään väkivaltaisille ihmisille. Vastaus: väkivalta on normaalia ja kristinuskon perintönä "modernissa" valtiossa on moralismi ja taikausko, eri univormussa. Tämä on helppo todistaa, koska jopa ateistit säikähtävät puhetta Saatanasta.

Ei ole myöskään tiettyä tyyppiä, jonka voi odottaa suhtautuvan positiivisesti/negatiivisesti. Konservatiivinen äitini on hyvä esimerkki (muuten mielenterveysammattilainen ja häneltä myös kuulen alan pitkäaikaisista ongelmista). Hän on asian suhteen ok.
Locked