Unia

Astraaliset ja paranormaalit kokemukset, unet, näyt.
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Unia

Post by Benemal »

Nefastos wrote: Sat Oct 02, 2021 12:29 pm Nämä ovat myös niitä tiloja joissa mielen keskitys on pitkälti samankaltainen kuin valveilla, eli uneksija tietää katsovansa toista maailmaa.
Nämä ovat yleensä kauniita kokemuksia. Hiljattain, kun oli tällainen poikkeuksellisen selkeä, eli tiesin kuka olen, niin sinä olit siinä. Olimme pienessä kallioisessa saaressa kesäyönä, jonka keskellä oli pieni valkoinen talo. Kävelimme sitä saarta ympäri, filosofisesti keskustellen veljeskunnasta ja en muista mistä muusta. Tuntui kestävän pidemmän aikaa ja sitten sanoit, että nyt pitää jatkaa matkaa. Jäin siihen ja ajattelin, että pystyinpä epänormaalin hyvin perustelemaan näkemykseni. Sellainen selkeyden tila on aika harvinainen hereillä, tai unessa.

Hassua kyllä, tai ehkä ironista, olen nähnyt näitä kesäsaari unia melko usein tänä vuonna ja sitten ollessani saaressa Naantalin lähistöllä (pienessä valkoisessa talossa), join myrkkylevästä saastunutta kaivovettä, koska oli lämpöaalto. Siitä varoitettiin, mutta join sitä silti. Siihen kuoli ihmisiä. Desilitroittain verta perseestä. Oli pakko nauraa omalle hölmöydelle ja ihmetellä eikö sille voisi jo tämän ikäisenä tulla loppu. Tietty myrkkylevän juominen lienee monille tapa saada se pysyvästi loppumaan.
Nefastos wrote: Sat Oct 02, 2021 12:29 pm Eli ensin on tunnelma, kokemusasento, ja mieli sitten kuvallistaa sen kuvien kautta näkemään tottuneelle mielelle. Sellaisessa tapauksessa unen kuva voi harvoin olla aistimuksellisesti selkeä, koska aistimus on niin sanotusti keinotekoisesti tuotettu.
Minun usein koetut kaupunkitrippailut taitavat olla jonkinlainen hybridi tätä ja ensin mainittua. En yleensä tiedä kuka olen, mutta kaikki on hyvin selkeää, siten että voin esim, ihastella taidetta ja arkkitehtuuria (jos se pysyy paikallan, eikä jatkuvasti morffaa). Pitkään ihmeteltyäni, olen ollut muutaman vuoden sitä mieltä, että näissä unissa valvetilan kahleista vapautettu mielikuvitus pääsee "maalaamaan" kaiken ihmeellisen mitä voin kuvitella ja johtuen kaupunkiorganismin kehtovuudesta, olen valinnut sen useimpien trippien kohteeksi. Todellisuudessa olen nähnyt vain yhden kaupungin, jonka kauneus pääsee lähelle unia ja kai osittain näistä unista johtuen, minulla on halu nähdä niitä lisää.
User avatar
Cancer
Posts: 258
Joined: Thu Dec 13, 2012 4:45 pm
Location: Helsinki

Re: Unia

Post by Cancer »

Näin pari yötä sitten unta, jossa tällä foorumilla puhuttiin Helsingin patsaiden okkulttisista / taianomaisista ominaisuuksista. Minä argumentoin sen puolesta, että Aleksis Kiven patsaassa on parhaat energiat (ja kun asiaa mietin niin se on kyllä oikeastikin keskustan patsaista paras, melkein kaikki muut ovat pönöttäviä valtiomiehiä). Fooruminäkymä vaihtui liukuen Rautatientoriin, missä patsas heräsi ainakin puoliksi eloon, liikuskeli istumapaikallaan ja neuvoi minua jotenkin. Muistan sen myös heristäneen sormeaan, mutta enemmän jotain osoittaen / demonstroiden kuin minua sättien. Tämän jälkeen paikka vaihtui Rautatieaseman yläkerroksessa Elielinaukion puolella olevaan tilaan, joka oli ikään kuin tilava kerhohuone tai baari ja unessa AT:n kokoontumispaikka. Huone oli hyvin korkea ja sisustettu samaan aikaan hienosti ja mauttomasti, vähän itäblokin kitchiä muistuttavalla tavalla. Istuin Nefastoksen kanssa leveissä nojatuoleissa ja jatkoin patsaskeskustelua, kysyin onko Helsingissä "Hermeksen patsas" ja osoitin esimerkiksi Hermeksen (Hermeen??) pienoispatsasta, joka oli huoneen ikkunalaudalla. Unessa Helsingin keskustassa oli ainakin joitain kreikkalaisten jumalien patsaita, mutta en saanut vastausta kysymykseeni.
Tiden läker inga sår.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Unia

Post by Smaragd »

Cancer wrote: Mon Dec 20, 2021 2:54 pm Näin pari yötä sitten unta, jossa tällä foorumilla puhuttiin Helsingin patsaiden okkulttisista / taianomaisista ominaisuuksista. Minä argumentoin sen puolesta, että Aleksis Kiven patsaassa on parhaat energiat (ja kun asiaa mietin niin se on kyllä oikeastikin keskustan patsaista paras, melkein kaikki muut ovat pönöttäviä valtiomiehiä).
Kaunis idea keskustelulle. En tunne Helsingin keskustaa ja sen patsaita kovinkaan hyvin, mutta yksi taianomainen ilmestys oli kun kerran odottaessani jonkin tapahtuman alkua haahuilin ympäri katuja ja satuin Ruttopuistoon ja sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevaan Lönnrotin puistikkoon, josta ihmetyksekseni löysin valtavan Kalevala-aiheisen patsaan. Vaikkei Kalevala ole koskaan auennut minulle erityisen läheisesti, joskin pidän jonkin verran kalevalamitan poljennosta, kulttuurillishistoriallisesti läheisistä mytologisista sävyistä ja ihailen Gallen-Kallelan kuvitustyötä, niin nuo pienetkin mytologiset sävyt ja symbolit, joita patsaassa jonkin verran oli loistivat kirkkaana ja erikoisena. Olen asunut oikeastaan aina niin kulttuurillisesti köyhissä ympäristöissä, protestanttisessa paljaudessa, että helposti hämmästyy että ihanko oikeasti on nämä mytologioiden henget näin puhaltaneet täällä että on tilaa tällaisille patsaille. Ei se olekaan vain historiankirjojen haihattelua, tai jonkun yksittäisen kynäilijän korokkeelle nostoa (joskin patsas oli osin tätä). Sellainen vaara tosiaan periferiassa asumisessa on että helposti tulee väärä kuva siitä miten etäällä olemme mytologioista, vaikka eittämättä kulttuurimme on niistä jokseenkin vieraantuneet, muttei kenties kuitenkaan niin paljon kuin epätoivomme syvimmissä kuiluissa näyttäisi. Varmasti toisenlaisissa ympäristöissä asuneet ja eritavalla elämään suhtautuvat taas ovat läpeensä kyllästyneitä mytologiseen taiteeseen.

Patsaiden sijainti on usein paras juuri sellaisissa puoliksi kätketyissä paikoissa joihin vain sattuu vahingossa ihmetyksen ääreen. Patsaat aukioilla johdattelevat vaikeammin kiinnostusta luokseen kun ne pönöttävät niin ilmiselvästi esillä. Saman tyyppinen patsaskohtaaminen kävi Reykjavikissa, jossa haahuilin ympäriinsä vältelleen pääkatuja ja satuin näkemään pienen puistikon jonne pääsi sieltä takaa sisään. Siellä olikin monta selkeää kieltä puhuvaa upeaa patsasta, joita hämmästyksessä ihaili helposti tunnin verran. Olin vahingossa tullut Einar Jónsson museon takapihalle. Rakennuksen etupuoli on niin virallisen näköinen etten varmastikkaan pienellä budjetillani olisi osannut kulkea ovesta sisään, mutta takapihalle eksyminen oli varsinainen ilmestys.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Unia

Post by Nefastos »

Cancer wrote: Mon Dec 20, 2021 2:54 pmNäin pari yötä sitten unta, jossa tällä foorumilla puhuttiin Helsingin patsaiden okkulttisista / taianomaisista ominaisuuksista.

Veistotaide on minulle rakkain ja taianomaisin kaikista taidemuodoista. Se luultavasti puhuttelee omaa Härän temperamenttiani, jossa konkretia ja jopa raskaus on suorastaan mystinen, transsendentti (sic) asia. Klassinen mimesis-ajatus taiteesta ideaalin jäljittelynä kohtaa näissä tunnelmissa ihmiskehon feikkiyden ja mannekiiniuden (Silent Hill -merkityksissä) kokemuksen, joka on minusta niin tavattoman kiehtova ja kiihottava. Että patsas on kestävämpi ja todellisempi olento kuin "luonnollinen" ihminen, joka – Dhammapadan sanoin – on pikemminkin "vaatetettu pökkelö, haavojen peittämä, yhteenliitetty, sairas [...] turmeluksen alainen möhkäle" (147-148). Jokainen näkee myös helposti, kuinka monella eri tavalla tällainen kokemusmaailma on lähellä hyvin mustan magian ideaaleja. Sillä toki vain elävässä kehossa voi olla todellinen vitaali merkitys, ja ajatus kivi-ihmisestä on ajatus perfektionismista, ja voi ilmentää pikemminkin letargiaa, kyvyttömyyttä silloittaa ideaalia käytännön elävään elämään. Sattumalta näin juuri hyvin kauniin ja tärkeän unen liittyen tähän asiaan. Mutta se tuntuu niin intiimiltä ja tärkeältä, etten uskalla jakaa sitä tässä, ettei herkkä taika särkyisi ennen aikojaan. Ehkäpä myöhemmin, tämähän olisi täydellinen keskustelualue sille.

Tätä ihmisyyden patsaankaltaisuutta olen käsitellyt myös useammissa omissa lyriikoissani; joistakin teksteistä sen voi nähdä suoraan, joissakin se on kätkettynä. Esimerkiksi Black Dawnin kappaleen The Ring-Pass-Not lyriikat alkavat esityksellä Esplanadilla olevasta patsaasta.

Cancer wrote: Mon Dec 20, 2021 2:54 pmIstuin Nefastoksen kanssa leveissä nojatuoleissa ja jatkoin patsaskeskustelua, kysyin onko Helsingissä "Hermeksen patsas" ja osoitin esimerkiksi Hermeksen (Hermeen??) pienoispatsasta, joka oli huoneen ikkunalaudalla. Unessa Helsingin keskustassa oli ainakin joitain kreikkalaisten jumalien patsaita, mutta en saanut vastausta kysymykseeni.

En tiedä onko stadissa suoranaisesti Hermeksen patsasta, mutta Merkuriuksen patsas löytyy eräästä Suomen kauneimmasta paikasta (ainakin jos on klassisten patsaiden rakastaja), Mustion linnan patsaspuistosta:


Mustion_linnan_Hermes.jpg
Mustion_linnan_Hermes.jpg (637.84 KiB) Viewed 5064 times
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Cancer
Posts: 258
Joined: Thu Dec 13, 2012 4:45 pm
Location: Helsinki

Re: Unia

Post by Cancer »

Hyvin inspiroivia vastauksia uneeni, kiitos!
Tiden läker inga sår.
Badb
Posts: 124
Joined: Sun Dec 14, 2014 4:56 pm

Re: Unia

Post by Badb »

Onko muilla ollut jotain uni-toiveminää? Lapsuudessa unien sisältäessä taisteluita tai muuta haastavaa, muutuin unissani aikuiseksi naiseksi, joka oli vahva ja pystyi mihin vain. Tällä naisella oli vaaleat hiukset nutturalla ja hän oli pukeutunut mustaan hihattomaan samettimekkoon, jonka sisäpuoli oli punainen. Jännänä yksityiskohtana oli, että tällä naisella ei ollut minkäänlaisia rintoja, mutta silti silmissäni hän oli nainen. Todellakin siitä on aikaa, kun hänet olen viimeksi tavannut unissani, mutta hän oli lapsuuteni sankarihahmo.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Unia

Post by Smaragd »

Badb wrote: Thu Jan 20, 2022 7:43 pm Jännänä yksityiskohtana oli, että tällä naisella ei ollut minkäänlaisia rintoja, mutta silti silmissäni hän oli nainen. Todellakin siitä on aikaa, kun hänet olen viimeksi tavannut unissani, mutta hän oli lapsuuteni sankarihahmo.
Hahmon androgyyniyttä lähenevät ominaisuudet vaikuttavat erityisen valoisalta puolelta tässä hahmossa.

Itselläni ei tule heti mieleen ihanne- tai toiveminää joka olisi erityisesti erottunut unissa. Sen sijaan muistuu mieleen teini-iältä päinvastaisesti epäideaaliminä, taivaalla liihottava lepakko-vampyyri, joka terrorisoi ihmisiä ilman minkäänlaisia rajoja. Uni, jossa se ilmeni täydessä muodossaan järkytti perin pohjin ja jäi vaivaamaan päiviksi sillä se tavallaan todisti itselleni että kykenen kauheuksiin, minussa on moinen potentiaali ja joku eläimellinen puoli jota en tuolloin ollut onnistunut huomioimaan tarpeeksi kauniisti.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Unia

Post by Tulihenki »

Minä näin hiljattain unta, jossa kaivoin maasta kirjoja. Fosforos oli ainakin yksi ja sivut olivat jotenkin turmeltuneet. Uni liittyy ehkä jotenkin viime viikkoisiin sairasteluihin, kun olen joutunut lopettamaan rukoustyöskentelyn päivähymneineen. Nyt vielä korona päälle ollut. Uni jäänyt kuitenkin vaivaamaan.

Itselläni jonkinlainen voimakas syyllistäminen päällä, kun kokee menettäneensä vuosia tai että en ainakaan niitä kovinkaan optimaalisesti ole käyttänyt. Samalla kova veto alaspäin lopettaa yritys ja tuollainen voimakas uni päälle kuin lisätaakaksi sanomaan: ''olet jo turmellut yrityksesi.'' Ihan hyvää tehnyt kuitenkin ajatella, että en tässä näin nyt kovinkaan puolueettomasti osaa arvioida itseäni, vaan saatan ja todenäköisesti piiskaankin liian lujaa.

Huomasin tuolta enkun puolelta ketjun ''Masters presence...'', jossa Nefastos sanoi ''People might think that the master is watching them, they do something stupid, and the master goes away because of this.''

Hieno ketju, jota pohtia tämän unen ja itseni yhteydessä muutenkin. Tuli tuossa aiemmin jo mieleen jonkinlainen eksoteerinen tulkinta kuinka seuraavat rukoustyöskentelyt voinnin parantuessa olisivat kuin ''vihaisten jumalien'' tyynnytystä ja kirjojen sivujen palauttamista eheäksi. Jokin puoli minussa tuohon ajatteluun vetää nyt, vaikka en pidäkään asiaa eksaktisti noin.
User avatar
Astraya
Posts: 125
Joined: Wed Nov 16, 2016 9:59 pm

Re: Unia

Post by Astraya »

Itselläni oli tapana lapsena aina nukkumaan käydessä kerätä kaikki pehmoelukat peiton alle, ja kuvitella että on kauhea lumimyrsky. Kuvittelin että olen niin voimakas että pystyn lämmittämään meitä kaikkia ja parantamaan kaikki eläimet, koska useimmat olivat kylmän lisäksi kärsineet erilaisia vammoja. Tämä toiveminä usein jatkoi seikkailua unissa.
“There can be no transforming of darkness into light and of apathy into movement without emotion”
― Carl Gustav Jung
User avatar
SanatKumara
Posts: 38
Joined: Thu Aug 11, 2022 8:08 pm

Re: Unia

Post by SanatKumara »

Haluaisiko joku tulkita pari untani minulle? Minulla on niihin omat selitykset, jotka voin antaa myöhemmin, etteivät häiritse toisen mahdollista tulkintaa. Sillä minusta olisi mukava saada ulkopuolisten näkemyksiä niihin. Elikkäs:

Uni 1: olin veneessä jossa oli serkkuni (joka on onneton ihminen, sillä käyttää paljon päihteitä, valehtelee jatkuvasti jne jne) yritin kuitenkin kurotella serkkuni kättä, tähän en ylettänyt eikä hänkään vaikka yritti. No, hyppäsin sitten pois kyydistä ja lähdin eteenpäin, kunnes yhtäkkiä olen kyyryssä todella kirkkaan ja puhtaan virtaavan veden äärellä. Siinä on seurassani joku mies, joka huokui rauhaa ja luotettavuutta. Hän sitten mainitsi, että virta tulee idästä. Tätä sitten ihmettelimme kuinka puhdas tuo onkaan ja kuinka merkityksellinen tuo virta oli. Olemukseni täytti ilo, into ja hämmästys.

Tuon unen jälkeen alkoikin sitten suuri uusi aika elämässäni.


Uni 2: tässä unessa oli niin paljon juttuja ja kaaosta etten kaikkea muista, joten otan merkittävimmät ja vahvinten muistetut asiat. Eli, olin kovassa kaaoksessa ja pakenin kaikenlaisia pahantekijöitä jne. Sitten huomasin kun joku hieman pelottava hahmo alkoi lähestyä. Yhtäkkiä tuo hahmo oli edessäni ja huomasin, että hän oli Äiti Kali ja Hän kietoi minut viitan taakse suojaan. Sen jälkeen herätessä oli merkittävän rauhallinen ja rakkauden täyteinen olo.


Lisäyksenä: meditoidessa olen tavannut Äiti Kalin ja ne kohtaamiset ovat aina saaneet minut melkein kyyneliin ja ihon väreilemään erikoisesti.
My heart is Your home! O Mother! Dance in the Charnel ground of my heart which You created and turn me into a warrior of Yours!
Locked