Page 1 of 1

Henget ja fyysinen maailma

Posted: Sun May 23, 2021 9:04 pm
by Badb
Me ihmiset ja henget olemme tavallaan ns. eri olemisen tasoilla, ja fyysinen maailma ei ole henkien ominta aluetta. Silti henkiolentojen vaikutukset ilmenevät joskus hyvin fyysisinä, ja haluaisin kuulla syyn tähän ja mikä mahdollistaa tämän, jos joku viisaampi tietäisi. Otan esille kaksi esimerkkiä. Puhutaan seksidemoneista, jotka tekevät - no, tiedätte kyllä, mitä - ja joskus näitä kokemuksia kuvataan hyvin fyysisiksi. Puhutaan kummituksista, jotka paiskovat ovia kiinni ja repivät nukkuvia ihmisiä hereille ja saavat esineet siirtyilemään.

Vielä bonuksena seuraava: kristityt joskus puhuvat siitä, miten pahat henget saa karkoitettua huoneesta huutamalla "Herramme Jeesus Kristuksen veren nimessä, häivy paha henki!" Mikä tässä Jeesuksen nimessä pelottaa henkiolentoja vai onko kyse siitä, miten ihmiset ovat vuosituhansien ajan uskoneet tämän nimen voimaan?

Re: Henget ja fyysinen maailma

Posted: Mon May 24, 2021 10:22 am
by Nefastos
Kiitos vaihteeksi näin parapsykologisista kysymyksistä. Koska enin osa ihmiskuntaa on jo edennyt tällaisesta taikauskosta kohti tieteellisempää todellisuutta, vastaukseni on kohdistettu meille hieman jälkijunassa tuleville, jotka suhtaudumme asioihin toisin.
Badb wrote: Sun May 23, 2021 9:04 pmMe ihmiset ja henget olemme tavallaan ns. eri olemisen tasoilla, ja fyysinen maailma ei ole henkien ominta aluetta. Silti henkiolentojen vaikutukset ilmenevät joskus hyvin fyysisinä, ja haluaisin kuulla syyn tähän ja mikä mahdollistaa tämän, jos joku viisaampi tietäisi. Otan esille kaksi esimerkkiä. Puhutaan seksidemoneista, jotka tekevät - no, tiedätte kyllä, mitä - ja joskus näitä kokemuksia kuvataan hyvin fyysisiksi. Puhutaan kummituksista, jotka paiskovat ovia kiinni ja repivät nukkuvia ihmisiä hereille ja saavat esineet siirtyilemään.

Legiferissä ja Naamion olennoissa on hiukan näistä asioista. Lyhyesti, "henget" voidaan jakaa luokkiin, joista useimmat tosiaan eivät ole missään tekemisissä fyysisen aineen kanssa sinänsä, vaan elävät sellaisessa (paremman sanan puutteessa) subjektiivisessa maailmassa, josta käsin ne voivat vaikuttaa fyysiseen materiaan vain ihmisestä saadun välittäjävaikutuksen kautta. Toisaalta on olemassa sellainen henkien luokka, elementaalit, jotka asuttavat nimenomaan aineen sisäistä dynamiikkaa ("eetteri") ja tavallaan ovat itsessään aineen sisäinen ohjelmointi. Ihmisen todellinen fyysinen ruumis (linga sharîra) koostuu tästä eetteristä, energeettisyydestä, jolla on luonnollinen, ei-ihmeenomainen kyky energisoida, liikuttaa ja muuntaa myös ns. ulkoista ainetta.

Näin ollen: "Subjektiiviset" (syvemmän astraalin) olennot voivat aikaansaada vaikutuksia ulkoiseen todellisuuteen ihmisestä vedetyn välittäjäplasman kautta, joka on yhteydessä hermomagnetismiin, eli toimii hermojen vaihtuvien poolisuuksien jännitteiden mahdollistamana. Mutta jos tällä tavoin saadaan aikaan ulkoisia ilmiöitä, kyse on pääsääntöisesti sairaalloisuudesta. Ilmiö on kokijalleen usein vaikuttava, mutta eetterin valuttua ihmisen sisästä ulos aikaansaamaan ilmiöitä se osoittaa myös, että ihmisen omassa integraatiossa on reikä: hän ei ole tuolla hetkellä psykofyysisesti eheä. Siten normaalille ihmiselle ei tapahdu fyysisiä kummitteluilmiöitä kuin harvoin, tapauksissa joissa sisäistä eetteriä jostain syystä valuu ulkopuolelle väliaikaisesti. Näin voi käydä elämän sellaisissa käännekohdissa, joissa sisäinen psykodynamiikka (linga sharîra) on vahvassa muutostilassa, tai jos sisäinen eetteri on muuten voimakkaassa kuohunnassa esimerkiksi äärimmäisen sisäisen paineen seurauksena.

"Seksidemonin" (incubus) konkreettiselta tuntuva kosketus tapahtuu linga sharîran alueella, johon syvempi astraali on yhteydessä. Jos incubus, jonka huomio tulee kâmiselta tasolta ("punainen astraali"), osuu kokijan hermomagnetismiin poolisuuksiin sopivasti, seurauksena on seksuaalinen akti näennäisesti ilman kumppania, ja kosketus voidaan kokea fyysisesti. Kumppani on pääsääntöisesti toinen ihminen (elävä tai hiljattain kuollut), jonka astraalinen huomio kohdistuu voimakkaana ja eroottisena kokijaan.

Mutta toistan vielä, että terveelle ihmiselle nämä ovat harvinaisia tiloja, ja jos paranormaaleja fyysisiä ilmiöitä tapahtuu kovin usein, linga sharîrassa ei kaikki ole kohdallaan, ja elintapoja ja etenkin etiikkaa tulisi ryhdistää rauhoittavilla, tasaavilla harjoituksilla.

Re: Henget ja fyysinen maailma

Posted: Mon May 24, 2021 1:09 pm
by Kenazis
Badb wrote: Sun May 23, 2021 9:04 pm Me ihmiset ja henget olemme tavallaan ns. eri olemisen tasoilla, ja fyysinen maailma ei ole henkien ominta aluetta. Silti henkiolentojen vaikutukset ilmenevät joskus hyvin fyysisinä, ja haluaisin kuulla syyn tähän ja mikä mahdollistaa tämän, jos joku viisaampi tietäisi. Otan esille kaksi esimerkkiä. Puhutaan seksidemoneista, jotka tekevät - no, tiedätte kyllä, mitä - ja joskus näitä kokemuksia kuvataan hyvin fyysisiksi. Puhutaan kummituksista, jotka paiskovat ovia kiinni ja repivät nukkuvia ihmisiä hereille ja saavat esineet siirtyilemään.
Lon Milo DuQuettella on kirja nimeltä Low Magick. Sen alaotsikko on "It's All In Your Head ... You Just Have No Idea How Big Your Head Is". Tämä on mielestäni osuvasti sanottu ja se on aika lailla oma asenteeni. Itselläni ei ole minkäänlaisia kokemuksia seksidemoneista tai kummituksista, joten en näihin osaa muuta todeta kuin edellä mainitun mukaisesti todeta, että niitä ei kai sitten hirveästi ole esiintynyt päässäni. Toisaalta, jos mennään yölliseen astraalimaailmaan eli uniin, niin siellä sitten on mitä milloinkin (tosin omat unet ovat 99% erittäin arkisia ja tylsiä). Voin siis todeta että en ainakaan tällä hetkellä usko kummituksiin, jotka saavat aikaiseksi fyysisiä tapahtumia (ainakaan elävän ihmismielen välittämättä), koska omat kokemukseni näistä ovat "0".
Badb wrote: Sun May 23, 2021 9:04 pmVielä bonuksena seuraava: kristityt joskus puhuvat siitä, miten pahat henget saa karkoitettua huoneesta huutamalla "Herramme Jeesus Kristuksen veren nimessä, häivy paha henki!" Mikä tässä Jeesuksen nimessä pelottaa henkiolentoja vai onko kyse siitä, miten ihmiset ovat vuosituhansien ajan uskoneet tämän nimen voimaan?
Tässä päätyisin tuohon ihmisten uskoon kyseisen nimen voimasta, ei nimeen itseensä. Kaavat (sanat, nimet jne.) ovat voimattomia ilman energiaa, joilla ne on "ladattu/ladataan".

Re: Henget ja fyysinen maailma

Posted: Sat Jun 05, 2021 5:43 pm
by Gangleri
Badb wrote: Sun May 23, 2021 9:04 pmVielä bonuksena seuraava: kristityt joskus puhuvat siitä, miten pahat henget saa karkoitettua huoneesta huutamalla "Herramme Jeesus Kristuksen veren nimessä, häivy paha henki!" Mikä tässä Jeesuksen nimessä pelottaa henkiolentoja vai onko kyse siitä, miten ihmiset ovat vuosituhansien ajan uskoneet tämän nimen voimaan?
Minulle tuli tästä mieleeni viimeaikainen uneni, jonka näin parin kostean illan jälkeisen palautumisunen yhteydessä. Siinä selvästikin alaspäisen tien hämäräperäinen pariskunta yritti houkutella minua pahantekoon, mutta ajoin heidät tiehensä - he kirjaimellisesti hävisivät kuin tuhka tuuleen - Saatanan nimissä ison puunkarahkan avulla. Huusin "Hus Saatana!" ja heilutin puunkarahkaa, niin nämä pahat henget hävisivät.

Re: Henget ja fyysinen maailma

Posted: Thu Jul 08, 2021 10:19 pm
by Peregrina
Nefastos wrote: Mon May 24, 2021 10:22 am Mutta toistan vielä, että terveelle ihmiselle nämä ovat harvinaisia tiloja, ja jos paranormaaleja fyysisiä ilmiöitä tapahtuu kovin usein, linga sharîrassa ei kaikki ole kohdallaan, ja elintapoja ja etenkin etiikkaa tulisi ryhdistää rauhoittavilla, tasaavilla harjoituksilla.
Kuuluuko toisten ihmisten tunnetilojen ja kokemusten kokeminen, vaikka ei olisi edes samassa tilassa, tällaisiin patologisiin ilmiöihin?

Re: Henget ja fyysinen maailma

Posted: Fri Jul 09, 2021 4:25 pm
by Nefastos
Peregrina wrote: Thu Jul 08, 2021 10:19 pm
Nefastos wrote: Mon May 24, 2021 10:22 am Mutta toistan vielä, että terveelle ihmiselle nämä ovat harvinaisia tiloja, ja jos paranormaaleja fyysisiä ilmiöitä tapahtuu kovin usein, linga sharîrassa ei kaikki ole kohdallaan, ja elintapoja ja etenkin etiikkaa tulisi ryhdistää rauhoittavilla, tasaavilla harjoituksilla.


Kuuluuko toisten ihmisten tunnetilojen ja kokemusten kokeminen, vaikka ei olisi edes samassa tilassa, tällaisiin patologisiin ilmiöihin?

Ei, sellaisessa ilmiössä ei ole lähtökohtaisesti kyse linga sharîran (valkea astraali) ulosvalumisesta, vaan kâma rupan (punainen astraali) syystä tai toisesta kiihtyneestä dynamiikasta.

Toki kuten tiedämme, raja patologisen ja ei-patologisen välillä on veteen piirretty viiva.

Kaikki astraalit ovat keskenään voimakkaassa yhteydessä. Mutta huoleen on syytä eri asioissa liittyen eri astraaleihin: valkeassa silloin kun alkaa tapahtua toistuvia ulkoisia kummitteluilmiöitä (eli fyysisiä tai sellaisilta tuntuvia aistihavaintoja ulkoisesta todellisuudesta), punaisessa silloin, kun ihminen menettää harkitsemiskykynsä sen suhteen mikä on subjektiivisen ja objektiivisen kokemuksen raja (vrt. Borges mainitsee lapsenlapsensa syyttäneen häntä siitä, että hän unessa käyttäytyi tätä kohtaan jotenkin ärsyttävästi). Ja mustassa silloin kun kokemus perusarkkityypeistä maailmassa ilmenevinä rakenteina on jännitteistävästi vinoutunut (esim. isä on aina sortava, äiti on aina laupias, kärsivä on aina hyvä, morsian on aina yksinkertainen, jne.).

Re: Henget ja fyysinen maailma

Posted: Fri Jul 09, 2021 4:45 pm
by Seferoth
Henkien karkoituksesta tuli kaksi asiaa mieleen. Kardecian Spiritismi opettaa että useimmat henget/haamut/etc haluavat keskustella kanssamme ja että on velvollisuutemme auttaa niitä henkiä jotka eivät ole siirtyneet eteen päin. Samalla Kardecianismi opettaa että paras tapa päästä eroon "pahoista" hengistä on metodi nimetä dis-obsession. Tutkittuani dis-obsessionia huomasin kuinka samallainen että samaan aikaan täysin päinvastainen kyseinen metodi on niin sanotun manauksen/exorsismin kanssa. Dis-obsessionin tarkoitus on lähettää henki matkoihinsa dialogin ja rakkauden kautta, kun taasen manaus/exorsimin tarkoitus on kirjaimellisesti ärsyttää henkeä niin kauan että se lähtee. Kardecianismi opettaa että demoniset henget itse ovat ottaneet tämän "demonisen" viitan itselleen ja tästäkin syystä asiat mitä ihmiskunta pitää "pyhänä" ärsyttää heitä. Eli tuosta syystä Raamatun lauseilla ja muilla "pyhillä" lausahduksilla on tiettyä voimaa henkiä kohtaan.

Re: Henget ja fyysinen maailma

Posted: Mon Jul 19, 2021 5:30 pm
by Peregrina
Nefastos wrote: Fri Jul 09, 2021 4:25 pm
Peregrina wrote: Thu Jul 08, 2021 10:19 pm
Nefastos wrote: Mon May 24, 2021 10:22 am Mutta toistan vielä, että terveelle ihmiselle nämä ovat harvinaisia tiloja, ja jos paranormaaleja fyysisiä ilmiöitä tapahtuu kovin usein, linga sharîrassa ei kaikki ole kohdallaan, ja elintapoja ja etenkin etiikkaa tulisi ryhdistää rauhoittavilla, tasaavilla harjoituksilla.


Kuuluuko toisten ihmisten tunnetilojen ja kokemusten kokeminen, vaikka ei olisi edes samassa tilassa, tällaisiin patologisiin ilmiöihin?

Ei, sellaisessa ilmiössä ei ole lähtökohtaisesti kyse linga sharîran (valkea astraali) ulosvalumisesta, vaan kâma rupan (punainen astraali) syystä tai toisesta kiihtyneestä dynamiikasta.

Toki kuten tiedämme, raja patologisen ja ei-patologisen välillä on veteen piirretty viiva.

Kaikki astraalit ovat keskenään voimakkaassa yhteydessä. Mutta huoleen on syytä eri asioissa liittyen eri astraaleihin: valkeassa silloin kun alkaa tapahtua toistuvia ulkoisia kummitteluilmiöitä (eli fyysisiä tai sellaisilta tuntuvia aistihavaintoja ulkoisesta todellisuudesta), punaisessa silloin, kun ihminen menettää harkitsemiskykynsä sen suhteen mikä on subjektiivisen ja objektiivisen kokemuksen raja (vrt. Borges mainitsee lapsenlapsensa syyttäneen häntä siitä, että hän unessa käyttäytyi tätä kohtaan jotenkin ärsyttävästi). Ja mustassa silloin kun kokemus perusarkkityypeistä maailmassa ilmenevinä rakenteina on jännitteistävästi vinoutunut (esim. isä on aina sortava, äiti on aina laupias, kärsivä on aina hyvä, morsian on aina yksinkertainen, jne.).
Kiitos, tämä on uskoakseni hyödyllistä :)