Väärin luetut/kuullut

Keskustelut kuvataiteesta, musiikista, runoudesta ja muista taidemuodoista.
Locked
Badb
Posts: 124
Joined: Sun Dec 14, 2014 4:56 pm

Väärin luetut/kuullut

Post by Badb »

Onko teille käynyt joskus niin, että olette lukenut jonkin tekstin jonkin kohdan sillä tavalla väärin, että merkitys muuttuu? Itselleni on käynyt näin veli Nefastoksen tekstin suhteen ja tajusin virheeni vasta viime vuonna. Kyse on siis "Discordameliorin" tummien kasvojen osan. 4. luvun viimeisestä alaviitteestä, jossa on tällainen kohta: "Ellei näin olisi, dualismilla olisi sittenkin jonkinlaista aktuaalista todellisuutta - ja tämän osoittaa Ykseyden Filosofia ehdottomasti harhapäätelmäksi." Itse olen siis lukenut tämän: "Ellei näin olisi, dualismilla olisi sittenkin jonkinlaista aktuaalista todellisuutta - ja TÄMÄ osoittaa Ykseyden Filosofia(n) ehdottomasti harhapäätelmäksi." (Kieliopillisesti tämän pitäisi mennä: "..... ja tämä osoittaisi....") Olen siis onnistunut lukemaan tämän kohdan 10 vuotta väärin :D Hienoa, minä, hienoa. (Otin tämän aiheen siis esille juuri tuon 10 vuoden takia.)
Mars
Posts: 186
Joined: Wed May 15, 2013 1:54 pm

Re: Väärin luetut/kuullut

Post by Mars »

Varmasti väärin lukemista on tapahtunut ja väärin tai vajavaisesti ymmärtämistä vieläkin enemmän. Myös muisti on tunnetusti aika valikoiva. Kaikki hyviä syitä lukea tekstejä ja kirjoja useamman kerran, etenkin esoteerisen kirjallisuuden ollessa kyseessä.
Seferoth
Posts: 186
Joined: Sun Jun 27, 2021 12:18 am

Re: Väärin luetut/kuullut

Post by Seferoth »

Tapahtuu itsellenikin liian usein. En tiedä miksi. Useimmiten tulee luettua asia parikin kertaa sitten uudestaan kun aivoissa tulee mieleen että "hetkinen". Muistasin että oli jokin Raamatun kohta jonka luin aikanaan ja se jäi vaivaamaan pitkäksi aikaa kunnes se tuli vastaan uudestaan ja tällä kertaa tuli luettua se oikein. Tuli sitten se "AHAA" efekti.
Locked