Tampereen seurakuntien pr-kampanja

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Angolmois

Re: Tampereen seurakuntien pr-kampanja

Post by Angolmois »

Smaragd wrote: Sun Apr 25, 2021 7:34 pm
Angolmois wrote: Sun Apr 25, 2021 7:28 pm Tuosta videosta puuttui tynnyrissä tanssin keskellä oleva Diogenes, joten esitin hänen rooliaan.
Nyt myrkky nähdäkseni osuu uomaansa! Aplodit.
Yritetäänpä vielä vähän perusteellisemmin: Nyt kun tuomitseva patriarkaalinen Jehova on väistymässä takavasemmalle, niin tilalle on nähtävästi tulossa kaiken salliva, inklusiivinen, kivan optimistinen ja "elämänmyönteinen" naisellinen tulkinta, joka heittää lapsen pesuveden mukana viemäriin. On messuja haltiakielellä ja kaikkea muuta kivaa humanistista projektia, jolla yritetään kaupata epäuskoiselle kansalle vesittynyttä ja kädenlämpöistä elämänfilosofiaa.
User avatar
Soror O
Posts: 416
Joined: Wed Sep 19, 2018 6:15 pm

Re: Tampereen seurakuntien pr-kampanja

Post by Soror O »

Kenazis wrote: Sun Apr 25, 2021 4:37 pm Tämä nyt ei enää liity Tampereen seurakuntaan, mutta ei tuollainen linja näemmä Tampereelle rajoitu. https://www.youtube.com/watch?v=pjT1XQsO8AA
En tiedä miksi, mutta tulin tästä jotenkin hyvälle tuulelle. Minusta on aina ihanaa kun ihmiset heittäytyvät tekemään jotain, mikä on ilmiselvästi(?) heidän mukavuusalueensa ulkopuolella. Siinä on tietynlaista paluuta viattomuuteen. Mielestäni tämä puhetta sisältämätön (ja täten tapakristilliseen diskurssiin sortumaton) omien ruumiiden kömpelö liikuttelu tavoittaa jotain aidosta kristillisestä hengestä: tässä olemme vertaisinanne, kömpelöinä ja typerinä jumalankuvina.

Ymmärrän, että tämän voi tulkinta myös kyynisemmästä näkökulmasta ja ehkä oma valintani kyyniseksi näkökulmaksi olisi juuri se, että "substanssista viis, kun voimme ottaa osaa johonkin turhaan haasteeseen ja teeskennellä, että ulkokohtainen pr-paska voisi saada aikaan mitään todellista." Mutta tätä näkökulmaa en nyt itseni kanssa jaa, ainakaan täysin.
If you want to reborn, let yourself die.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Tampereen seurakuntien pr-kampanja

Post by Kenazis »

Angolmois wrote: Sun Apr 25, 2021 9:46 pm On messuja haltiakielellä ja kaikkea muuta kivaa humanistista projektia, jolla yritetään kaupata epäuskoiselle kansalle vesittynyttä ja kädenlämpöistä elämänfilosofiaa.
Hirveimpiä esimerkkejä ovat mielestäni "metallimessut". Tässä vesittyy sekä metallimusiikki että messu joksikin hirveäksi muka radikaaliksi penseyden muoviastiaksi.
"We live for the woods and the moon and the night"
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Tampereen seurakuntien pr-kampanja

Post by Wyrmfang »

Minä en nyt oikein ymmärrä tätä halua kertoa mitä nykyaikaisen kirkon tulisi olla, etenkin kun konkretiaan tultaessa on puhe ollut vain siitä, mitä sen ei tulisi olla. Syntyy vaikutelma että tässä on nyt oikeasti kyse aika paljon jostain ihan muusta kuin kritiikistä dogmaattista uskonnollisuutta kohtaan, mikä nyt lienee aina paikallaan. Mitä hengellisyys tarkoittaa nykyaikana, ei ole mitenkään ilmeinen kysymys ja vaikka nyt Jeesuksen oppienkin mukaisesti alentuvaa suhtautumista tulisi välttää etenkin kun ollaan itse positiossa, jota ei välttämättä nähdä useimmiten kovinkaan vakuuttavana.
Angolmois

Re: Tampereen seurakuntien pr-kampanja

Post by Angolmois »

Kenazis wrote: Mon Apr 26, 2021 10:45 am
Angolmois wrote: Sun Apr 25, 2021 9:46 pm On messuja haltiakielellä ja kaikkea muuta kivaa humanistista projektia, jolla yritetään kaupata epäuskoiselle kansalle vesittynyttä ja kädenlämpöistä elämänfilosofiaa.
Hirveimpiä esimerkkejä ovat mielestäni "metallimessut". Tässä vesittyy sekä metallimusiikki että messu joksikin hirveäksi muka radikaaliksi penseyden muoviastiaksi.
Rankkaa joulua -kiertueet ym. ei kuulu omiinkaan suosikkeihin varsinaisesti. Mieluummin vaikka King Diamondin 'No Presents for Christmas' -tyylinen lähestymistapa.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Tampereen seurakuntien pr-kampanja

Post by Nefastos »

Wyrmfang wrote: Mon Apr 26, 2021 11:12 amMinä en nyt oikein ymmärrä tätä halua kertoa mitä nykyaikaisen kirkon tulisi olla, etenkin kun konkretiaan tultaessa on puhe ollut vain siitä, mitä sen ei tulisi olla. Syntyy vaikutelma että tässä on nyt oikeasti kyse aika paljon jostain ihan muusta kuin kritiikistä dogmaattista uskonnollisuutta kohtaan, mikä nyt lienee aina paikallaan. Mitä hengellisyys tarkoittaa nykyaikana, ei ole mitenkään ilmeinen kysymys ja vaikka nyt Jeesuksen oppienkin mukaisesti alentuvaa suhtautumista tulisi välttää etenkin kun ollaan itse positiossa, jota ei välttämättä nähdä useimmiten kovinkaan vakuuttavana.


Arvostan tätä Wyrmfangin (kuten aiemmin ketjussa Smaragdin) pyrkimystä saada herjailuketjua käännettyä johonkin aidommin hyödylliseen.

Haluaisitko Wyrmfang itse aloittaa esittämällä, mikä olisi hedelmällisempi lähestymistapa aiheeseen? Vai koetko, että "elää ja antaa elää"-suhtautumistapa, jossa ylipäänsä ei ota toisen tahon tekemisiin kantaa, olisi paras?
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Tampereen seurakuntien pr-kampanja

Post by Kenazis »

Nefastos wrote: Mon Apr 26, 2021 12:11 pm
Wyrmfang wrote: Mon Apr 26, 2021 11:12 amMinä en nyt oikein ymmärrä tätä halua kertoa mitä nykyaikaisen kirkon tulisi olla, etenkin kun konkretiaan tultaessa on puhe ollut vain siitä, mitä sen ei tulisi olla. Syntyy vaikutelma että tässä on nyt oikeasti kyse aika paljon jostain ihan muusta kuin kritiikistä dogmaattista uskonnollisuutta kohtaan, mikä nyt lienee aina paikallaan. Mitä hengellisyys tarkoittaa nykyaikana, ei ole mitenkään ilmeinen kysymys ja vaikka nyt Jeesuksen oppienkin mukaisesti alentuvaa suhtautumista tulisi välttää etenkin kun ollaan itse positiossa, jota ei välttämättä nähdä useimmiten kovinkaan vakuuttavana.


Arvostan tätä Wyrmfangin (kuten aiemmin ketjussa Smaragdin) pyrkimystä saada herjailuketjua käännettyä johonkin aidommin hyödylliseen.

Haluaisitko Wyrmfang itse aloittaa esittämällä, mikä olisi hedelmällisempi lähestymistapa aiheeseen? Vai koetko, että "elää ja antaa elää"-suhtautumistapa, jossa ylipäänsä ei ota toisen tahon tekemisiin kantaa, olisi paras?
Mielestäni pieni "herjailu" on ihan paikallaan joskus, kunhan se ei mene liiallisuuksiin ja jonkinlaista perustelua pystyy antamaan. Varsinkin, kun "herjauksen" kohde on massiivinen instituutio, jonka kontolla on suuri sorto-ja syntitaakka. Ja nämä sovittelevammat äänet tässä ketjussa on ihan hyvä tosiaan.
"We live for the woods and the moon and the night"
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Tampereen seurakuntien pr-kampanja

Post by Wyrmfang »

Nefastos wrote: Mon Apr 26, 2021 12:11 pm
Haluaisitko Wyrmfang itse aloittaa esittämällä, mikä olisi hedelmällisempi lähestymistapa aiheeseen? Vai koetko, että "elää ja antaa elää"-suhtautumistapa, jossa ylipäänsä ei ota toisen tahon tekemisiin kantaa, olisi paras?
Tässä tapauksessa melko pitkälti näin, sillä toki itsekin olen niin eri linjoilla minkään institutionaalisen uskonnollisuuden kanssa, että lähinnä toivoisin sen häviävän. Kirkossa on kaksi asiaa, mitkä toden teolla häiritsevät, ja mitä sopii aina kritisoida ankarasti: pyrkimys kertoa toisille ihmisille mitä mieltä Jumala on asioista ja mitä heidän pitäisi tämän pohjalta olla, ja se, että kirkolla on edelleen monessa asiassa lain takaama erityisasema.

Ainahan kirjallinen nopea ilmaisu mahdollistaa pahatkin väärinymmärrykset, mutta minulle tämä ketju on näyttäytynyt paljolti sellaisena ylenkatseena ja naureskeluna mitään kukaan ei pitäisi rakentavana kritiikkinä omia näkemyksiään kohtaan. Noin yleisesti ottaen paikallaan oleva kritiikki voi olla myös näennäisesti pelkästään tuhoavaa - kaikki asiat eivät ole jalostettavissa paremmaksi eivätkä myöskään parane vaikenemalla - mutta nyt minusta taustalla on pikemminkin ahdistumista kirkon "sekularisoitumisesta" eri yhteyksissä kuin ankarasti ja dogmaattisesti tulkituista opeista. Tämä on minusta kummallinen huolenaihe, sillä tavoitteenhan luulisi juuri olevan se, että kukin saa itse ajatella uskonnollisen elämänsä ilman mitään lailla pönkitettyä valmista totuutta.

Jos minulta kysytään mikä resonoi eniten nykykristinuskossa, niin esim. Kai Sadinmaata arvostan paljon. Kuten mainittu, en pysty allekirjoittamaan mitään hiemankaan kirjaimellista luentaa kristinuskon dogmeista, mutta jos jokin muoto niistä johtaa käytännössä taisteluun tuhoavaa kuluttamista, eriarvoistumista ja syrjintää vastaan, niin eipä se minun asiani ole puuttua toisen uskonnolliseen uskoon.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Tampereen seurakuntien pr-kampanja

Post by Smaragd »

Wyrmfang wrote: Mon Apr 26, 2021 6:27 pm Ainahan kirjallinen nopea ilmaisu mahdollistaa pahatkin väärinymmärrykset, mutta minulle tämä ketju on näyttäytynyt paljolti sellaisena ylenkatseena ja naureskeluna mitään kukaan ei pitäisi rakentavana kritiikkinä omia näkemyksiään kohtaan.
Itse en kauheasti koe tarvetta herjalle, mutta huomaan että blasfemian henkeä on tiettyyn pisteeseen asti sallittava ja annettava sen puhaltaa tultaan jos antipatiat ei pääse purkautumaan mitenkään toisin. Sen kritiikki ei aina ole ehkä sitä rakentavinta, mutta kuitenkin joku roti asiassa pitää mielestäni pysyä ja siihen mielekkyyden pisteeseen viittasin edellisen viestini "rakentavalla kritiikillä". Voisi nähdä että tällainen herja mitä tässä olemme harjoittaneet on eräänlaista kypsymättömän potentiaalin ilmentymää ikään kuin peilikuvana kypsymättömän potentiaalin ilmentymisenä yleisesti uskontojen kentällä.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Tampereen seurakuntien pr-kampanja

Post by Nefastos »

Wyrmfang wrote: Mon Apr 26, 2021 6:27 pmTässä tapauksessa melko pitkälti näin, sillä toki itsekin olen niin eri linjoilla minkään institutionaalisen uskonnollisuuden kanssa, että lähinnä toivoisin sen häviävän. Kirkossa on kaksi asiaa, mitkä toden teolla häiritsevät, ja mitä sopii aina kritisoida ankarasti: pyrkimys kertoa toisille ihmisille mitä mieltä Jumala on asioista ja mitä heidän pitäisi tämän pohjalta olla, ja se, että kirkolla on edelleen monessa asiassa lain takaama erityisasema.

Ok. Oma suhtautumiseni organisoituun uskonnollisuuteen on puolestaan lähtökohtaisesti myönteinen, joten se että uskonto lakkaa olemasta uskonto ja muuttuu viihteeksi on minusta paljon huonompi asia kuin viihtyminen itsessään ilman uskontoa. Ateismi on siten mielestäni parempi kuin sekularisoitunut pseudospiritualismi. On eri asia pitää sisällään viihteellisiä elementtejä – tosikkomainen fanaattisuus on aina vaarallista, uskosta riippumatta – ja kadottaa se mikä uskossa on olennaista.

Vuorisaarna wrote:Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.
(Matt. 5:13)

Mutta tässä palataankin juuri siihen keskusteluun, mikä on kristillisen, tai minkään opin ydin. Tämän vuoksi yllä esitin omankin "hermafrodiittisen" kritiikkini nimenomaan kirkon teologiaan, josta tämänkin pulman juuri mielestäni löytyy.

On hyvä, että näistä asioista syntyy keskustelua, kritiikin kritiikkiä ja kritiikin kritiikin kritiikkiä. Näin ideat eivät ummehdu. Paikkansa blasfemiallakin, kuten Smaragd totesi. Yritetään kuitenkin pitää rakentavuus mukana.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Locked