En lähtisi Jeesuksen toiminnasta tai filosofiasta vetämään suoria poliittisia kantoja eri laitoihin sen paremmin vasemmalle kuin oikeallekaan. Mainitsemasi asiat voivat olla ihan yhtä hyvin myös oikeistolaisia, jos jätetään takajyrkkä pienporvarillinen konservatiivinen oikeistolaisuus huomiotta. Monet eri poliittiset tahot ovat koittaneet "omia" Jeesuksen filosofian ja pragmatiikan omiin nimiinsä; itse asiassa on aika harvoja poliittisia suuntauksia, missä ei näe jollain tavalla "kristillistä" impulssia jossain muodossa, enemmän tai vähemmän vääristyneenä. Kristinuskon ja Jeesuksen nimissä ovat toimineet niin monarkistit/rojalistit, aristokraatit, demokraatit, fasistit ja kommunistit sekä sosialistit, jotka ovat antaneet "kristukselliselle" impulssille milloin minkäkin muodon tai olemuksen yhteiskunnassa ja kulttuurissa, monesti väkivaltaisen ja sotaisan, tai ainakin aatteellisesti militantin.Wyrmfang wrote: ↑Sun Feb 07, 2021 1:02 pm Millä tavalla Jeessus oli satanisti? Hän kyseenalaisti käytännössä kaikki aikansa valtauskonnon opit ja vielä toimi käytännössä erittäin radikaalisti niitä vastaan tavalla jota nykyään kutsuttaisiin äärivasemmistolaiseksi, lievästi ilmaisten. Prostituoidun kanssa naimisiin meneminen, spitaalisten kanssa hengailu ja rahaeliitin touhujen keskeyttäminen ruoskan kanssa ovat edelleen aika jyrkkää establishmentin vastaista toimintaa (ja aikansa kontekstissa samalla valtauskonnon vastaista).
Perinteisestihän esim. Jeesuksen on nähty edustavan kaikkia neljää kastia tai sosiaalista funktiota, jotka ovat Jeesuksen kohdalla seuraavat:
1. Ylin pappi Melchisedekin mukaan (Brahmiini)
2. Taivaan Valtakunnan Kuningas (Kshatriya)
3. Puuseppä (Vaishya)
4. Orjien Kuningas (Shudra)
Tästä syntyi sellainen ajatus, että jos huomioidaan, miten historiallisesti ja henkisesti merkittävät hahmot kuten Jeesus ilmentävät monia eri kasteja ja funktioita yhtä aikaan, toimien "kastien yläpuolella", herättää tämä politiikan yläpuolella olevan hahmon vaikutus impulsseja kaikissa noissa kasteissa / sosiaalisissa ryhmissä historiallisesti ja kulttuurisesti, jotka ideologioihin jakautuessaan hajauttavat tämän alunperin henkisen impulssin yksipuolisiin kantoihin ja osatotuuksiin.