Kristus, Kastit ja ideologioiden synty

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Angolmois

Kristus, Kastit ja ideologioiden synty

Post by Angolmois »

Tuli tästä Wyrmfangin kommentista mieleeni aloittaa keskustelu otsikon mukaisesta aiheesta. Tarkoitus ei ole aloittaa poliittista vääntöä, vaikka hieman politiikkaan alussa viittaankin.
Wyrmfang wrote: Sun Feb 07, 2021 1:02 pm Millä tavalla Jeessus oli satanisti? Hän kyseenalaisti käytännössä kaikki aikansa valtauskonnon opit ja vielä toimi käytännössä erittäin radikaalisti niitä vastaan tavalla jota nykyään kutsuttaisiin äärivasemmistolaiseksi, lievästi ilmaisten. Prostituoidun kanssa naimisiin meneminen, spitaalisten kanssa hengailu ja rahaeliitin touhujen keskeyttäminen ruoskan kanssa ovat edelleen aika jyrkkää establishmentin vastaista toimintaa (ja aikansa kontekstissa samalla valtauskonnon vastaista).
En lähtisi Jeesuksen toiminnasta tai filosofiasta vetämään suoria poliittisia kantoja eri laitoihin sen paremmin vasemmalle kuin oikeallekaan. Mainitsemasi asiat voivat olla ihan yhtä hyvin myös oikeistolaisia, jos jätetään takajyrkkä pienporvarillinen konservatiivinen oikeistolaisuus huomiotta. Monet eri poliittiset tahot ovat koittaneet "omia" Jeesuksen filosofian ja pragmatiikan omiin nimiinsä; itse asiassa on aika harvoja poliittisia suuntauksia, missä ei näe jollain tavalla "kristillistä" impulssia jossain muodossa, enemmän tai vähemmän vääristyneenä. Kristinuskon ja Jeesuksen nimissä ovat toimineet niin monarkistit/rojalistit, aristokraatit, demokraatit, fasistit ja kommunistit sekä sosialistit, jotka ovat antaneet "kristukselliselle" impulssille milloin minkäkin muodon tai olemuksen yhteiskunnassa ja kulttuurissa, monesti väkivaltaisen ja sotaisan, tai ainakin aatteellisesti militantin.

Perinteisestihän esim. Jeesuksen on nähty edustavan kaikkia neljää kastia tai sosiaalista funktiota, jotka ovat Jeesuksen kohdalla seuraavat:

1. Ylin pappi Melchisedekin mukaan (Brahmiini)
2. Taivaan Valtakunnan Kuningas (Kshatriya)
3. Puuseppä (Vaishya)
4. Orjien Kuningas (Shudra)

Tästä syntyi sellainen ajatus, että jos huomioidaan, miten historiallisesti ja henkisesti merkittävät hahmot kuten Jeesus ilmentävät monia eri kasteja ja funktioita yhtä aikaan, toimien "kastien yläpuolella", herättää tämä politiikan yläpuolella olevan hahmon vaikutus impulsseja kaikissa noissa kasteissa / sosiaalisissa ryhmissä historiallisesti ja kulttuurisesti, jotka ideologioihin jakautuessaan hajauttavat tämän alunperin henkisen impulssin yksipuolisiin kantoihin ja osatotuuksiin.
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Kristus, Kastit ja ideologioiden synty

Post by Kavi »

Poliittista vääntöä en itsekään ehkä halua tällä alustalla.

Heräsi kuitenkin ajatuksia, joista halusin jotain ajatusta silti ilmaista.
En kykene, jotenkin näkemään Jeesusta hajoitettuna eri kasteihin tai se miten miellän tuon jaottelun ei suinkaan argumentoisi niiden yläpuolella olemista, vaan juuri jakamista kasteihin, joissa niiden kuuluisi olla.
Toki voipi olla että tulkitsen asiaa toisin ja väärin.

Menee vähän vaikeaksi ehkä ymmärtää itsekkään mitä tässä hahmotelmassa ajettiin takaa, mutta sanotaanko näin, että koska jokaisella kastilla/ryhmällä on oma intressinsä, tulee väistämättä tällaiset hahmot sirpaloimaan Jeesusta kukin vaatimustensa ja näkökulmiensa pohjalta.

Voimakkaita hahmoja ja symboleja voidaan käyttää omaa ideologiaa pönkittäen.
Ei olekaan tavatonta, että shiialaisittain Ašura-juhla, joka tulisi olla tyrannian ja epäoikeudenmukaisuuden vastustukseen perustuva suuri uskonnollinen juhla on ironisesti juuri näihin toimiin perustuvan valtion sponsoroima.
Politiikka, yhteisten (kenen yhteisten?) asioiden hoitaminen onkin omanlaisensa areena, jossa tapellaan asiain, elintilan merkityksestä. Luontaisesti siihen saattaa juuri väkivalta olla mukana, kuten on jokainen tähänkin astinen "Hegelin siemenestä" polveutuva aate näyttänyt toteuttavan ja tietenkin sitä aikaisempaan filosofiaan perustivat.

Kenties kun kyse on omasta elinpiiristä niin ei ole mahdollistakaan nähdä esimerkiksi feudaaliherrain näkökantaa Jeesuksesta oikeana ja on pakotettukin osatotuuteen?
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Kristus, Kastit ja ideologioiden synty

Post by Smaragd »

Kavi wrote: Mon Feb 08, 2021 6:57 pm En kykene, jotenkin näkemään Jeesusta hajoitettuna eri kasteihin tai se miten miellän tuon jaottelun ei suinkaan argumentoisi niiden yläpuolella olemista, vaan juuri jakamista kasteihin, joissa niiden kuuluisi olla.
Tulkitsin tämän kastijaon vähän kuin tietyn elämänalueen hyveitä hahmottamaan, joissa täydellistymällä oman elämänalueensa tai dharmansa kautta kykenisi hivuttautumaan mysteerien lävitse kohti Kristusta. Eli Kristus olisi läsnä siellä vasemman käden "omanlaisissa" vihkimyksissä että sitten kokonaisuutena kaiken yllä. Mutta tosiaan siellä omassa elinpiirissä ja subjektiivisessa kuplassa on loputtomasti mahdollisuuksia harhautua ja pilkkoa todellisuutta näennäisvihkimyksiin ja sen sellaiseen. Kuupolku ja monistuvat kangastukset...

Olennaista okkultistille lienee pyrkiä itsereflektion ja muiden subjektiivisen ja objektiivisen puolen yhteen tuovien välineiden avulla haromaan kiinni sitä Kristuksen universaaliutta sekä "spesifimpää läsnäoloa". Tietyssä merkityksessä tässä tunnutaan palaavan käsien yhdistämisen teemaan.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Angolmois

Re: Kristus, Kastit ja ideologioiden synty

Post by Angolmois »

Kavi wrote: Mon Feb 08, 2021 6:57 pmMenee vähän vaikeaksi ehkä ymmärtää itsekkään mitä tässä hahmotelmassa ajettiin takaa, mutta sanotaanko näin, että koska jokaisella kastilla/ryhmällä on oma intressinsä, tulee väistämättä tällaiset hahmot sirpaloimaan Jeesusta kukin vaatimustensa ja näkökulmiensa pohjalta.
Oli tarkoituksena osoittaa mm. se, että Jeesuksen hahmosta ja esimerkistä voi ottaa osviittaa monen eri sosiaalisen ryhmän / "kastin" suuntaan, ja juuri sen vuoksi suorien poliittisten linjanvetojen suhteen Jeesusta esimerkkinä käyttäen osuu yleensä sivuun maalista, ja synnyttää tai seurata jotain rajallista ideologiaa Jeesuksen nimissä tai tämän esimerkkiä seuraten tältä pohjalta sirpaloi kokonaisuutta hajaantuviksi osasiksi. Smaragd oli tuossa ylemmässä viestissään oikeilla linjoilla siinä, että hahmotelman oli tarkoitus osoittaa, että kaikilla ryhmittymillä on omat "kristukselliset" hyveensä ("käännä kivi niin sieltä minä löydyn" jne.). Joissakin tilanteissa Jeesuksen voi nähdä toimivan kuten kuninkaallinen, joissakin asioissa kuten työläinen, joitakin hänen opetuksiaan voidaan pitää elitistisinä, joillekin voidaan antaa demokraattisia tulkintoja jne. joten ei olekaan ihme, että lähes kaikki sosiaaliset ryhmittymät ovat saaneet hänen esimerkistään ja opeistaan inspiraatiota omaan toimintaansa tai aatteeseensa.

Viitaten nyt suoraan vielä tuohon Wyrmfangin lainaukseen, josta aiheen aloitin, esim. keskiaikaista nunnaa voisi varmaan hyvällä omallatunnolla kutsua rojalistiksi l. nykytermeillä äärioikeistolaiseksi, mutta samalla hän hengasi noiden spitaalisten ja sairaiden kanssa kuten Jeesus; aristokraatti saattaa kannattaa prostituutiota, jos ei ole moralisti, ja moni oikeistolaiseksi itsensä mieltävä vastustaa establishmenttia ja rahavaltaa vähintään yhtä kiihkeästi kuin rahanvaihtajien pöydät kaatanut Jeesus; sen vuoksi kutsua Jeesuksen toimintaa vasemmistolaiseksi tai oikeistolaiseksi ei mielestäni huomioi asian a-poliittista - politiikan yläpuolella toimivaa - ja ei-poliittista ulottuvuutta. Eli siis vaikka tässä viittailen politiikkaan, niin tämän aiheen tarkoitus oli nimenomaan anti-poliittinen siinä mielessä, että monikaan henkisistä lähtökohdista tehty asia ei ole redusoitavissa politiikkaan ja antaa sille tällainen tulkinta osuu ohi maalista.
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Kristus, Kastit ja ideologioiden synty

Post by Aquila »

Jeesuksesta voi varmasti sanoa monenlaista ja tehdä tulkintaa haluamaansa suuntaan, mutta ei se tietenkään ole koko totuus. Kyse on tavallaan ainakin kahdesta eri asiasta. Ensimmäinen ehkä juuri sellainen, että tosiasiallisesti emme voi asetella Jeesusta tai ketään muutakaan tuhansia vuosia sitten vaikuttanutta hahmoa nykyajan poliittisiin tai yhteiskunnallisiin lokeroihin. Toisena tulee kuitenkin vastaan se, että väistämättä me nykyajassa silti hyödynnämme menneisyyden ihmisiä ja heidän toimintaansa tavoilla, joiden oikeellisuudesta emme voi mennä täysin takuuseen. Siinä mielessä on ehkä parempikin suoraan sanoa, millaiseen poliittiseen toimintaan nykypäivänä jotakin yhdistelee, kuin olla sanomatta, vaikka niin tekisi. Muutoin ilmaan jää helposti epämääräisempiä ja tulkinnanvaraisempia vaikutelmia. Mahdollisesti tämä on jollain tapaa oman aikakäsityksemme ongelma myös. Ajatellaan yleisesti, että jokin mennyt on kiveen hakattua muuttumatonta asiaa. Kuitenkin lopulta tullaan Jeesuksen ja ehkä minkä tahansa jumalhahmojen kanssa tilanteeseen, että ne ovat aina muuttuneet ajallisesti ja löytävät kaikkina aikoina jonkinlaisen uuden kontekstin. Ajattelen itse siinä mielessä aika vapaamielisesti aihetta, että ei ole kovin suuri synti tehdä uudelleentulkintaa, mutta täytyy jollain tapaa tiedostaa taustalla vaikuttavia tekijöitä, mahdollisia ristiriitoja ja pysytellä tekemästä liian ehdottomia tulkintoja. Moni erilainen lähestymistapa voi olla samanaikaisesti oikea, jos se ei muodostu liian tiukaksi dogmaksi tai lyömäaseeksi.

Jonkinlaiseksi tekijäksi muodostuu ehkä myös se, millä tapaa erottaa maailmallisuutta, eksoteriaa ja esoteriaa toisistaan. Meneekö jossain kohtaa raja, jossa pyhä hahmo alkaa tuntua siltä, että se on väärässä paikassa? Jeesus on kaiketi hahmo, joka rikkoo rajoja, joten on myös otettava tietynlaista katsetta siihen missä määrin itse tekee jostain tahosta itselleen "toiseuden" ja olettaa, että Jeesus (tai joku muu jumalhahmon asemassa oleva) on väärässä paikassa juuri tähän yhteyteen aseteltuna. Kieltämättä minulle nämä kaikki mahdolliset poliittiset kontekstit, joihin Jeesusta saatetaan sovitella, tuntuvat jotenkin vastenmielisiltä. Silti minulla saattaa olla Jeesuksen hahmon kautta näyttäytyviä haaveita maailmasta, joka on jopa utopistisempi kuin mitkään poliittiset visiot. Joudun käsittelemään yllättävän paljonkin niitä ristiriitoja, joita tähän liittyy.
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Kristus, Kastit ja ideologioiden synty

Post by Wyrmfang »

Kommentoin alun lainauksessa olevaa luonnehdintaani sen verran, että Jeesuksen toiminnan yhteiskunnallinen aspekti tähtäsi radikaaliin valtarakenteiden purkuun ja ihmisten tasa-arvoisuuteen. Tämä idea on säilynyt vasemmistolaisuuden keskeisenä ytimenä siitä lähtien kuin käsite syntyi ja käsitteen taustalla oleva idea taas lienee yhtä vanha kuin valtahierarkiat. Kaikkein heikoimpien puolelle asettuminen ehdottoman idealistisesti kaiken muun kustannuksella on taas jotain mihin rahvaassa poliittisessa diskurssissa liitetään etuliite "ääri". Yhteys on mielestäni riittävän selkeä mainittavaksi faktana, vaikka mihinkään täsmällisempään kysymykseen yhdistettynä asia meneekin "politikoinnin" puolelle. Se nyt on tietenkin selviö, että Jeesuksen opetuksia ovat omaan käyttöönsä tulkinneet myös jopa aivan päinvastaista näkemystä eli hierarkioiden sementoimista halunneet vallanpitäjät kunakin aikana, sillä staattiseksi ilmiöksi establisoiduttuaan uskonto on tehokas vallankäytön väline pienemmässä tai suuremmassa mittakaavassa.

Tämä ei tarkoita, ettei Jeesuksen ideoita voi jossain yhteyksissä omaksua henkilö, joka ei edusta vasemmistoa. Poliittisen vastakkainasettelunkin nimittäin mahdollistaa se, että taustalla on jokin edes jossain määrin jaettu "hyvän" idea. Mitään "anti-poliittista" yhteiskunnallisuuden ulkopuolta ei kuitenkaan ole olemassa, vaan lähinnä konteksteja, joissa yhteiskunnallinen ulottuvuus on siinä määrin ei-keskeisessä asemassa, että voidaan arkikielessä puhua epäpoliittisesta. Jeesuksen toimintaa on kuitenkin hyvin vaikea pitää tällaisena, sillä muuten olisi pitänyt naulita itse itsensä ristille yhteiskunnallisten toimijoiden katsellessa välinpitämättöminä tai huvittuneina vierestä.
Angolmois

Re: Kristus, Kastit ja ideologioiden synty

Post by Angolmois »

Aquila wrote: Tue Feb 09, 2021 3:12 pmKieltämättä minulle nämä kaikki mahdolliset poliittiset kontekstit, joihin Jeesusta saatetaan sovitella, tuntuvat jotenkin vastenmielisiltä. Silti minulla saattaa olla Jeesuksen hahmon kautta näyttäytyviä haaveita maailmasta, joka on jopa utopistisempi kuin mitkään poliittiset visiot. Joudun käsittelemään yllättävän paljonkin niitä ristiriitoja, joita tähän liittyy.
Tässä olen hyvin samalla kannalla, mutta pidän silti ideasta käsitellä myös nykyajan kontekstissa mm. sitä kuinka "kastit" ilmenevät, ja kuinka jokainen tiettyyn yhteisölliseen lokeroon asettunut ihminen voi parhaiten toteuttaa omaa dharmaansa esim. Jeesusta, tai vaikkapa pohjoisen tradition Heimdallrin esimerkkiä - josta pakanana löydän pohjoisen tradition Lucifer-Christoksen itse - seuraten. Pitkältihän nämä johtuvat siitä, mihin elämä on sattunut heittämään meidät syntymässämme, ja "kastit ovat sekoittuneet" aikoja sitten. Sehän on selvää, että yhteiskunnassa vaikuttaisi aina olevan jonkinlainen hierarkia, mutta onko se ylöspäinen vain alaspäinen suuntaukseltaan, ei ole niinkään eri muodoista tai yhteiskuntamalleista kiinni, vaan näiden käyttämästä metodista hallita riippuvainen, jossa ylöspäisenä metodina voidaan sanoa olevan väkivallan, tyrannian jne. välttäminen ja alaspäisenä näiden hyväksyminen. Nykyaikanahan nämä eri kastit ilmenevät nk. funktionaalisina luokkina tms. joista esim. sotilas tai poliisi vastaa karkeasti kshtariyaa, duunari vaishyaa tai shudraa, työtön ja sairas selvästikin shudraa tai jopa kastien alapuolella olevaa koskematonta, presidentti tavallaan kuningasta, papisto ja ehkäpä myös älymystö yleensä ottaen bramiineja, mutta se on eri asia edustavatko nuo tahot enää puhtaasti omaa dharmaansa, ja koska olemme kali-yugalla, niin korruptiota ilmenee kaikilla puolin. ja voidaan kai tuomitsematta sanoa, että nk. "pyhä" on pitkälti suoran toiminnan hylännyt maailman menoon nähden, ja ihmiskunta on itsensä varassa niin hyvässä kuin pahassa - tietenkään "sallimusta" unohtamatta.
Wyrmfang wrote: Tue Feb 09, 2021 4:25 pmMitään "anti-poliittista" yhteiskunnallisuuden ulkopuolta ei kuitenkaan ole olemassa, vaan lähinnä konteksteja, joissa yhteiskunnallinen ulottuvuus on siinä määrin ei-keskeisessä asemassa, että voidaan arkikielessä puhua epäpoliittisesta.
Tähän viittasinkin sillä, että huolimatta poliittisten teemojen käsittelystä, "kristuksellisen" toiminnan voi nähdä siinä määrin politiikan ja yhteiskunnallisen näkökulman ensisijaisuuden tuolla puolen, että voimme puhua vain anti-politiikasta intentioiden suhteen.
Wyrmfang wrote: Tue Feb 09, 2021 4:25 pm
Jeesuksen toimintaa on kuitenkin hyvin vaikea pitää tällaisena, sillä muuten olisi pitänyt naulita itse itsensä ristille yhteiskunnallisten toimijoiden katsellessa välinpitämättöminä tai huvittuneina vierestä.
Symboliikkaan ja kastivertauksiin palaten, Jeesuksen ristiinnaulistsemisenkin voi nähdä joko "yhteiskunnallisesti" orjan alistumisena kohtaloonsa, tai kuten Jean Hani mm. tulkitsi, esoteeriselta kannaltaan traditionaalisen kuninkaan itseuhrauksena valtakuntansa (ihmiskunta, maapallo jne.) puolesta, jonka Kuninkaiden Kuningas teki suorittaakseen initiatorisen historiallisen tehtävänsä.
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Kristus, Kastit ja ideologioiden synty

Post by Wyrmfang »

Rúnatýr wrote: Tue Feb 09, 2021 9:00 pm Symboliikkaan ja kastivertauksiin palaten, Jeesuksen ristiinnaulistsemisenkin voi nähdä joko "yhteiskunnallisesti" orjan alistumisena kohtaloonsa, tai kuten Jean Hani mm. tulkitsi, esoteeriselta kannaltaan traditionaalisen kuninkaan itseuhrauksena valtakuntansa (ihmiskunta, maapallo jne.) puolesta, jonka Kuninkaiden Kuningas teki suorittaakseen initiatorisen historiallisen tehtävänsä.
Itse en osaa oikein yhdistää "perinteisen" satanistista tulkintaa Jeesuksen orjaluonteesta siihen, korostetaanko Jeesuksen yhteiskunnallista vai vertauskuvallista (tai pidemmälle viedyn esoteerista) puolta. Pidän yksipuolisena esimerkiksi Kai Sadinmaan tulkintaa, jossa miltei sekularisoidaan kokonaan Jeesuksen opetus, mutta mitä tulee väkivallattomaan mutta ehdottomaan idealismiin, se ei ainakaan häviä vaan ehkä jopa korostuu, jos oletetaan, että ristiinnaulitsemisella ei ole mitään metafyysistä merkitystä, vaan jäljelle jää yksi kuollut ihminen ja kuolematon idea yhdessä täydellisen kompromissittoman esimerkin kanssa. Sinänsä en ole kyllä täysin varma, onko Jeesuksen tasolle viety kompromissiton idealismi enää tavoiteltavaa ideanakaan; ymmärrän jollain tasolla ajatuksen, että siinä on jonkinlaista piilotettua julmuutta. Ylevää ja kiinnostavaa se joka tapauksessa on.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Kristus, Kastit ja ideologioiden synty

Post by Nefastos »

Rúnatýr wrote: Mon Feb 08, 2021 4:57 pmhieman politiikkaan alussa viittaankin.
Wyrmfang wrote: Sun Feb 07, 2021 1:02 pmMillä tavalla Jeessus oli satanisti? Hän kyseenalaisti käytännössä kaikki aikansa valtauskonnon opit ja vielä toimi käytännössä erittäin radikaalisti niitä vastaan tavalla jota nykyään kutsuttaisiin äärivasemmistolaiseksi, lievästi ilmaisten.
Rúnatýr wrote: Mon Feb 08, 2021 4:57 pmMainitsemasi asiat voivat olla ihan yhtä hyvin myös oikeistolaisia, jos jätetään takajyrkkä pienporvarillinen konservatiivinen oikeistolaisuus huomiotta.

HUOM kaikki kirjoittajat: Politiikkaan liittyvä keskustelu on tällä foorumilla ja Azazelin Tähden yhteyksissä yleensäkin yksiselitteisesti KIELLETTY.

Tästä lähtien viittaukset politiikkaan tullaan moderoimaan pois. Voimme keskustella ihmisten (ja jumalten) toiminnasta maailmassa varsin hyvin käyttämättä lainkaan sellaisia sanoja kuin "vasemmisto", "oikeisto", ja viittaamatta mihinkään puolueeseen tai poliittiseen suuntaan.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Kristus, Kastit ja ideologioiden synty

Post by Nefastos »

That said, tämä Rúnatýrin huomio Kristuksen "kastit ylittävästä luonnosta" on hyvä keskustelunaihe:
Rúnatýr wrote: Mon Feb 08, 2021 4:57 pmPerinteisestihän esim. Jeesuksen on nähty edustavan kaikkia neljää kastia tai sosiaalista funktiota, jotka ovat Jeesuksen kohdalla seuraavat:

1. Ylin pappi Melchisedekin mukaan (Brahmiini)
2. Taivaan Valtakunnan Kuningas (Kshatriya)
3. Puuseppä (Vaishya)
4. Orjien Kuningas (Shudra)

Ottamatta kantaa siihen kuinka hyvin perinteiset neljä kastiryhmää edustavat nykypäivänä arkkityyppien ilmentymistä maailmassa (kastien esitykset & ihanteet olisi luultavasti erittäin radikaalisti uudelleenarvioitava, ts. kalibroitava takaisin alkuarkkityyppeihinsä), ajatus siitä että "sama Jumala kuuluu kaikille", on hyvä huomio mono- & polyteismien välissä. Ylipäänsä tästä käynnistyy helposti keskustelu siitä, mitä Jumalalla, jumalilla, yli-ihmisen jumaluudella tarkoitetaan, ja tuo keskustelu on tärkeä monenlaisiin tilanteisiin.

Tosi arkkityypit ovat aina läsnä kaikessa, lähtien aina Ykseydestä (~Jumala), Kakseudesta (~Saatana), ja niin edelleen eteenpäin, lopulta hyvinkin erilaistuneisiin olemuksiin asti. Jokainen yritys palvoa jumalaa joka on jossain mutta ei toisaalla on eräänlaista spiritismiä, itseään pienempien henkien edessä kumartumista. Se helpottaa itseidentifioimista ja siten turvaa, mutta on samalla juuri siinä helposti tosi esoterian vastakohta.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Locked