Koronakriisin myönteiset vaikutukset?

Oman elämän ja nykymaailman yhteen sovittaminen.
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Koronakriisin myönteiset vaikutukset?

Post by Kavi »

Kieltämättä itselleni on tullut jo vastaan tätä ajattelua:
Esoteria kokee jonkinasteista pinnalle pääsyä, on ollut Häkkistä ja nyt Sielujen toimistoa ja AT useasti mainittuna.
Tämän lisäksi on kaikkea muutakin sekä salaliittoteorioita jotka luonnollisesti päätyvät hihhulhörhö-osastoon samoin kuin esoteria ja pohdinnan johtopäätös kuuluukin, että "kaikkeen irrationalismiin kun lähtee mukaan, niin 1900-luku toisintuu." Se toisintuu koska ihmislauma omaksuu erikoisia tapoja ajatella, kyseenalaistamatta niitä.

Tämäntyyppinen ajatus siis olemassa jälleen. Toisaalta viime vuosisadalta on jo valmiiksi valettu pohja tälle,esim Adornon ajattelun pohjalta.
Nettikeskusteluissa jostain syystä Blavatsky päätyy samaan kategoriaan Heinrich Himmlerin kanssa.

Keskustelun taso siis on aika suoraviivaista, äkkijyrkkää ja mustavalkoista.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Koronakriisin myönteiset vaikutukset?

Post by Smaragd »

Mars wrote: Thu Mar 11, 2021 7:35 pm Luulen, että esoteria, okkultismi ja kaikki niihin viittaava saattaa saada aikamoisen imagokolauksen koronakriisin aikana. Monet "henkiset" tahot ovat profiloituneet kriisin aikana rokote- ja maskivastaisiksi. Näistä on myös uutisoitu suhteellisen paljon. Valtaväestölle jooga, new age, okkultismi ja esoteria menevät varmasti pitkälti samaan nippuun, ja epäluulo näitä kohtaan saattaa kasvaa.
Minulle Azazelin Tähti oli aikanaan erityisen positiivinen yllätys siinä että kaikki sellainen huuhaaseen yhdistettävä loisti niin poikkeuksellisella tavalla poissaolollaan. Muistan jopa asennoituneeni itse esim. astrologiaan ja jopa tarot-kortteihin vähän epäilevästi, mutta sitten täällä käydyissä keskusteluissa hämmennyin miten niitäkin asioita pystyi käsittelemään niin oikean tuntuisesta kulmasta että epäluulot ropisi nopeaa pois ja ihan huvitti miten sitä oli saattanut itsensä niin epäluuloiseen tilaan harjoitusmuotoja kohtaan, jotka kantoivat silmissäni jotain omaa taakkaansa. Sittemmin olen yllättävän monelta taholta, jotka ovat tietoisia AT:stä, saanut huomata kuinka vähän he oikeasti ovat tietoisia seuran filosofiasta ja ideasta. On vain jostain ilmeisesti kuultu jotain ja jonkinlainen fiilis mitä se on, mutta selkeä käsitys aivan perusasioista ja niiden merkityksestä tuntuu olevan sumun peitossa ja siksi oman universumin napana se on helppo niputtaa mihin sen nyt haluaakaan fiilistelyissään niputtaa. Tässä koronakriisin mahdollisessa kolauksessa asenteissa okkultismiin näkisin mahdollisuuten taas näyttää ja vetää rajaa mitä vaikkapa ylöspäinen okkultismi tarkoittaa ja kuinka keskeistä totuuden käsite ja etsintä on okkultismissa ylipäätään. Minusta näyttää että okkultismin kenttä kärsii kauheasti astralismiin painottumisesta, ja vaikka asiaa on jankattu täällä ehkä liikaakin niin jossain seuran ulkokerroksilla asian teroittamisella on edelleeen kysyntää (tai ehkä parempi kulma lähestyä tätä tulehdustilaa on yrittää osoittaa tasapainoisia näkökulmia astraaliin). Vink vink podcastin tekijät!
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Mars
Posts: 186
Joined: Wed May 15, 2013 1:54 pm

Re: Koronakriisin myönteiset vaikutukset?

Post by Mars »

Kavi wrote: Thu Mar 11, 2021 8:22 pm Esoteria kokee jonkinasteista pinnalle pääsyä, on ollut Häkkistä ja nyt Sielujen toimistoa ja AT useasti mainittuna.
Smaragd wrote: Thu Mar 11, 2021 10:05 pmTässä koronakriisin mahdollisessa kolauksessa asenteissa okkultismiin näkisin mahdollisuuten taas näyttää ja vetää rajaa mitä vaikkapa ylöspäinen okkultismi tarkoittaa ja kuinka keskeistä totuuden käsite ja etsintä on okkultismissa ylipäätään. Minusta näyttää että okkultismin kenttä kärsii kauheasti astralismiin painottumisesta, ja vaikka asiaa on jankattu täällä ehkä liikaakin niin jossain seuran ulkokerroksilla asian teroittamisella on edelleeen kysyntää (tai ehkä parempi kulma lähestyä tätä tulehdustilaa on yrittää osoittaa tasapainoisia näkökulmia astraaliin).
Erittäin hyviä pointteja! On varmasti väistämätöntä, että jos/kun okkultismi murtautuu suurempaan tietoisuuteen, se tullaan ensin käsittämään jonain yhtenä massana epämääräisiä häröjä uskomuksia, ja vasta ajan kanssa eri kerrostumat alkavat erottautua. AT toiminee tässä tärkeänä tekijänä, mutta painotus satanismiin saattaa kuitenkin karkottaa joitain tahoja. AT:n hyvin vahva filosofinen (sana laajasti ymmärrettynä) painotus puolestaan on ehdoton vahvuus. Se näkyy mielestäni hyvin esim. tässä:
Smaragd wrote: Thu Mar 11, 2021 10:05 pm Minulle Azazelin Tähti oli aikanaan erityisen positiivinen yllätys siinä että kaikki sellainen huuhaaseen yhdistettävä loisti niin poikkeuksellisella tavalla poissaolollaan. Muistan jopa asennoituneeni itse esim. astrologiaan ja jopa tarot-kortteihin vähän epäilevästi, mutta sitten täällä käydyissä keskusteluissa hämmennyin miten niitäkin asioita pystyi käsittelemään niin oikean tuntuisesta kulmasta että epäluulot ropisi nopeaa pois ja ihan huvitti miten sitä oli saattanut itsensä niin epäluuloiseen tilaan harjoitusmuotoja kohtaan, jotka kantoivat silmissäni jotain omaa taakkaansa.
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Koronakriisin myönteiset vaikutukset?

Post by Wyrmfang »

Mars wrote: Thu Mar 11, 2021 10:58 pm On varmasti väistämätöntä, että jos/kun okkultismi murtautuu suurempaan tietoisuuteen, se tullaan ensin käsittämään jonain yhtenä massana epämääräisiä häröjä uskomuksia, ja vasta ajan kanssa eri kerrostumat alkavat erottautua.
Deskriptiivisestä tulokulmasta okkultismi tai esoteriahan on erittäin heterogeeninen massa erilaisia uskomuksia ja käytäntöjä, joille ei toistaiseksi ole tutkimuskirjallisuudessa löydetty kovin ongelmatonta yhteistä määrittäjää. Tapanani oli pitkään teosofisen retoriikan mukaisesti ajatella, että tämän heterogeenisyyden taustalla on jonkinlainen "tosi okkultismi", joka tulee puhdistumaan ajan myötä "kuona-aineesta". Nykyisin lähestyisin asiaa enemmän niin, että esoteria on eräänlainen jatkuvasti uusiutuva dialektinen "valtavirtaiseen" suhteessa olemisen tapa (ei ole olemassa yleisesti tunnustettua ilman että joku keksii poiketa siitä), josta tulee pyrkiä poimimaan perusteltuja elementtejä ja hylkäämään muita. Eihän kukaan puhu "tosi tieteestä", "tosi filosofiasta" tai "tosi politiikasta", vaan edustaa tiettyä positiota näissä kentissä, joko ajan kanssa muotoutuneista objektiivisista perusteista tai sitten henkilökohtaisesta vakaumuksesta. Kun jokin esoterian piiriin kuulunut tulee establisoiduksi, se ei ole enää esoteriaa. Ajattelisin siis, että itse esoteria kokonaisuuteena ei koskaan "murtaudu massojen tietoisuuteen", vaan jokin hiljattain täsmällisemmän ja hyväksytymmän muodon saanut idea, jota tiettynä aikana on pidetty esoteerisena.

Koronaan liittyen olen myös tyytyväinen, että en ole huomannut AT:n piirissä mitään koronaan liittyviä salaliittoteorioita tai asiantuntijoiden lausumien realiteettien kääntämistä päälaelleen. Toisaalta, minusta ei vaikuta siltä, että tässä olisi pohjalla jokin yksi jaettu peruste, sillä ainakin monissa muissa yhteyksissä olen eri mieltä monien jäsenten kanssa samoilla perusteilla joille hylkään koronasalaliitot. Olisi siis kiinnostava, keskustella perusteista, miksi täsmälleen ottaen koronaan on hyvä suhtautua kutakuinkin niin kuin siihen valtavirtaisessa diskurssissa neuvotaan suhtautumaan. Mutta ehkä tämä menee hieman ohi varsinaisesta korona-aiheesta ja olisi parempi ottaa esille yleisemmällä tasolla.
Angolmois

Re: Koronakriisin myönteiset vaikutukset?

Post by Angolmois »

Joisssain esoteerisissä piireissä on puhuttu korona-kriisin myönteiseksi vaikutukseksi mm. sitä, että se on saanut aikaiseksi huomattavaa kasvua kansainvälisessä ja globaalissa yhteistyössä, kun yksikään maailman valtio tai ihminen ei voi eristäytyä toisista erilleen pandemian hoidossa. Onkin sanonta, että ei tulisi koskaan missata hyvää kriisiä, siinähän näkyy ylöspäisen tien satanistinkin kannalta haastava kehitysimpulssi. Tässä mielessä koronan aiheuttama kriisi ehkä ajaa maailmaa kuin pakon varjolla entistä syvempään yhteistyöhön, inter-kommunikaatioon, keskinäiseen riippuvuussuhteeseen (positiivisessa mielessä) ja diplomatiaan. Tässä on tietysti separatistisille tahoille oivaa ainesta myös spekuloida salaliittoteorioista; että siis jokin pahanahtoinen taho vetelisi naruista ja ohjaisi meitä tällaiseen suuntaan ehkäpä ihmisten orjuuttamisen nimissä tms. Aikoinaan olisin henkilökohtaisesti lämmennyt kovastikin jälkimmäisille spekuloinneille, nykyisin minulla on rokote niitä vastaan.

Tuollainen teksti tuli vastaan: https://www.lucistrust.org/arcane_schoo ... e_pandemic
Mars
Posts: 186
Joined: Wed May 15, 2013 1:54 pm

Re: Koronakriisin myönteiset vaikutukset?

Post by Mars »

Wyrmfang wrote: Fri Mar 12, 2021 12:54 am Koronaan liittyen olen myös tyytyväinen, että en ole huomannut AT:n piirissä mitään koronaan liittyviä salaliittoteorioita tai asiantuntijoiden lausumien realiteettien kääntämistä päälaelleen. Toisaalta, minusta ei vaikuta siltä, että tässä olisi pohjalla jokin yksi jaettu peruste, sillä ainakin monissa muissa yhteyksissä olen eri mieltä monien jäsenten kanssa samoilla perusteilla joille hylkään koronasalaliitot.
Uskoisin että moni esoteristiksi tai okkultistiksi itsensä lukeva tarkastelee koronakriisiä tavalla tai toisella hieman erilaisesta vinkkelistä kuin tiede tai asiantuntijat, vaikkei mitään niiden kanssa suoranaisessa ristiriidassa olevaa näkemystä tunnustaisikaan. On kuitenkin täysin edesvastuutonta alkaa tämänkaltaisessa tilanteessa selittämään jotain salaliittoteorioita kuten monet "henkiset" tahot ovat tehneet, vaikka omissa näkemyksissään edustaisikin jotain vaihtoehtoista tulkintaa koronatilanteesta. Retoriikan ja sanojen käytön merkitystä tuskin kukaan voi enää nykyaikana väheksyä.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Koronakriisin myönteiset vaikutukset?

Post by Kenazis »

Mars wrote: Mon Mar 15, 2021 9:28 am
Wyrmfang wrote: Fri Mar 12, 2021 12:54 am Koronaan liittyen olen myös tyytyväinen, että en ole huomannut AT:n piirissä mitään koronaan liittyviä salaliittoteorioita tai asiantuntijoiden lausumien realiteettien kääntämistä päälaelleen. Toisaalta, minusta ei vaikuta siltä, että tässä olisi pohjalla jokin yksi jaettu peruste, sillä ainakin monissa muissa yhteyksissä olen eri mieltä monien jäsenten kanssa samoilla perusteilla joille hylkään koronasalaliitot.
Uskoisin että moni esoteristiksi tai okkultistiksi itsensä lukeva tarkastelee koronakriisiä tavalla tai toisella hieman erilaisesta vinkkelistä kuin tiede tai asiantuntijat, vaikkei mitään niiden kanssa suoranaisessa ristiriidassa olevaa näkemystä tunnustaisikaan. On kuitenkin täysin edesvastuutonta alkaa tämänkaltaisessa tilanteessa selittämään jotain salaliittoteorioita kuten monet "henkiset" tahot ovat tehneet, vaikka omissa näkemyksissään edustaisikin jotain vaihtoehtoista tulkintaa koronatilanteesta. Retoriikan ja sanojen käytön merkitystä tuskin kukaan voi enää nykyaikana väheksyä.
Sanoisin juuri, että vastuun ottaminen omista sanomisistaan on tässä isossa roolissa. Ehkä yhdistettynä ihan siihen kykyyn käyttää järkeään eikä antaa tunnevirtausten viedä mennessään. AT:ssa/foorumilla kuitenkin on aika monella varmasti veljeskunnan luonteen omaisesti enemmän tai vähemmän kyky katsoa vastakkainasetteluita molempien kantilta (niin kuin nyt on kyseessä vahvasti tiede/asiantuntijat/viralliset tahot vs. salaliittoteoreetikot/populistit/yksityinen ihminen, jossa ensimmäisessä painotetaan kansalaisen vastuuta ja jälkimmäisessä kansalaisen vapautta).
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Koronakriisin myönteiset vaikutukset?

Post by Nefastos »

Yle: Ihmiset eivät opi pandemiasta ehkä mitään, epäilee elämäntapatutkija: "Täytämme vapautuneen ajan online-kokouksilla ja Netflixillä"

Aika tuttuja ajatuksia tämän foorumimme lukijoille sosiaaliantropologilta, mukaan lukien huoli kriisin jälkeisen ajan altistumisesta hajottavalle separatistiselle agitaatiolle.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Koronakriisin myönteiset vaikutukset?

Post by Wyrmfang »

Mars wrote: Mon Mar 15, 2021 9:28 am
Wyrmfang wrote: Fri Mar 12, 2021 12:54 am Koronaan liittyen olen myös tyytyväinen, että en ole huomannut AT:n piirissä mitään koronaan liittyviä salaliittoteorioita tai asiantuntijoiden lausumien realiteettien kääntämistä päälaelleen. Toisaalta, minusta ei vaikuta siltä, että tässä olisi pohjalla jokin yksi jaettu peruste, sillä ainakin monissa muissa yhteyksissä olen eri mieltä monien jäsenten kanssa samoilla perusteilla joille hylkään koronasalaliitot.
Uskoisin että moni esoteristiksi tai okkultistiksi itsensä lukeva tarkastelee koronakriisiä tavalla tai toisella hieman erilaisesta vinkkelistä kuin tiede tai asiantuntijat, vaikkei mitään niiden kanssa suoranaisessa ristiriidassa olevaa näkemystä tunnustaisikaan. On kuitenkin täysin edesvastuutonta alkaa tämänkaltaisessa tilanteessa selittämään jotain salaliittoteorioita kuten monet "henkiset" tahot ovat tehneet, vaikka omissa näkemyksissään edustaisikin jotain vaihtoehtoista tulkintaa koronatilanteesta. Retoriikan ja sanojen käytön merkitystä tuskin kukaan voi enää nykyaikana väheksyä.
Itsehän en ole millään tapaa asiantuntija itse koronaviruksen suhteen, eikä tarkoitukseni ollut tässä niinkään ottaa esille tieteellistä tulokulmaa. Pointtina oli, että henkilökohtaisiin perusteisiin, joilla itse kukin arvioi aiheeseen liittyvää keskustelua, tuntuu liittyvän jonkinlainen itsestäänselvyyden oletus. Itse en näe tätä ollenkaan itsestään selvänä asiana koska monessa muussa yhteydessä tieteellinen hegemonia on foorumilla kyseenalaistettu.

Vastuusta varmaankin voisi tosiaan löytää jonkinlaisen punaisen langan. Tyypillisestihän uushenkisyydessä yksilö on kaikki mitä ajatellaan; AT:ssä sen sijaan on tyypillisesti läsnä tietynlainen kollektiivisempikin eetos.
User avatar
Astraya
Posts: 125
Joined: Wed Nov 16, 2016 9:59 pm

Re: Koronakriisin myönteiset vaikutukset?

Post by Astraya »

Itse pidän myönteisinä vaikutuksina toiskeskeisyyden valitettavan harvoja mutta havaittuja hetkiä arjessa. On tuntunut siltä, että ihmisten kiristynyt mielentila vuotaa hyvin ikävästi kollektiivisen kärsimyksen yhteismaljaan juuri sillä tavalla missä oma vointi oikeuttaa toiselle kitkerän ja purkavan asenteen. Tässä kriisitilanteessa jossa ihmisten käyttäytymismallit korostuvat, huomaan itse olevani lopen uupunut pahan olon siirtämiseen sen jakamisen ja muokkaamisen sijaan. Tuntuu siltä, että aiempi suomalainen valitus/kynttilän pitäminen vakan alla-kulttuuri on kehittynyt näsäviisastelu ja sarkasmi on seksikästä-kulttuuriin. Useissa tilanteissa vaikuttaa siltä, että lempeyttä ja ystävällisyyttä katsotaan huvittuneesti ja jopa halveksivasti. Jaettu tuska on jakautunut yksilöille ja aiheuttaa vastakkainasettelua jossa tärkeämpää on syytellä auttamisen sijaan. Tämä yhteispaine aikaansaa sen tahatontakin kokemista ja ilmaisua. Itsekin huomaan että joudun ponnistelemaan enemmän ärtyisten ajatusten kanssa.

Koen että lähestulkoon kaikki koronakriisin aikaansaamat ihmisen mielentilan huomioinnit ovat positiivista vaikutusta jonka olisi toivottavaa kestää yli sen, mitä se valitettavasti ja todennäköisesti ei tule tekemään koska käsitys ihmisen subjektiivisuudesta on niin käsittämättömän vahva. Hengellisessä mielessä tämänkaltaiset kriisitilanteet ovat hyvää kärsivällisyyden ja rakkauden työn harjoitusta ja ehkäpä jossain vaiheessa empatiasta tulee muodikasta hassunhauskan ilkeilyn sijaan.
“There can be no transforming of darkness into light and of apathy into movement without emotion”
― Carl Gustav Jung
Locked