Tuuliviiri & Sanjak

Symbolien ja vertauskuvien äärellä.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Tuuliviiri & Sanjak

Post by obnoxion »

Käydessäni syksyllä Latviassa, panin merkille kuinka kirkkojen kattoja koristivat ristien sijaan kukot. Ajattelin että sen on liityttävä Pietariin, ja näin todellakin on. Wikpediahaku "tuuliviiri" tuottaa seuraavan tuloksen:

Paavin kerrotaan 800-luvulla määränneen, että jokaisen Euroopan kirkon katolle tuli asettaa kukko muistoksi Jeesuksen ennustuksesta Pietarille (Mutta hän sanoi: "Minä sanon sinulle, Pietari: ei laula tänään kukko, ennen kuin sinä kolmesti kiellät tuntevasi minua." Luukas 22:34). Sattumalta huomattiin, että nämä kukot kääntyilivät tuulen suunnan mukaan.

Olen aina silloin tällöin palannut muistelemaan, millaisen odottamattoman vaikutuksen kukko kirkon katolla teki, kunnes tänään osasin yhdistää sen toiseen vaikuttavaan näkyyn, eli jezidien Sanjakiin. Kyseessä on metallinen figuuri, joka muistuttaa kynttilänjalkaa jonka päällä istuu kukon hahmo. Esineen profiili tuo selvästi mieleen kaikille tutut tuuliviirimme.

Ja aiheen huomioon ottaen on vain entistäkin kiinnostavampaa kuinka jezidien kukko on paremminkin riikinkukko, sillä löysin hakuselaimella seuraavan lorun (http://www.nba.fi/fi/kansallismuseo/kok ... irkonkukko):

Riikinkukko rautaharja
Istuvi pyhällä maalla,
Pyhän pellon pientarella.
Mikä se on?


Vastaus: Kirkonkukko

Tämä kukon symbolismi on jälleen yksi vahva osoitus Pietarin yhteydestä Saatanaan, tällä kertaa jezidien kunnioittamassa muodossa. Hyvin sopivaa on myös se, kuinka kirkonkukko katsoo vastatuuleen. Sanotaan että tämä ilmiö edustaa maalisuuden virtaa vastaan käyvää saarnajaa. Vähintään yhtä hyvin tämä symbolismi sopii Saatanaan.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Lux

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by Lux »

obnoxion wrote:Vähintään yhtä hyvin tämä symbolismi sopii Saatanaan.
Totta. Kolmionmuotoisella kirkonkatonharjalla vastatuuleen kääntyvästä riikinkukko-Saatanasta tulee mieleeni hyvin välittömät assosiaatiot Shivaan "Vuoren Valtiaana".

"Kristinusko on Saatanan uskonto sekä hyvässä että pahassa."

- Johannes Nefastos, Hylätty Kivi #6 (Saatana, Kuoleman Herra -aspekti, vapaasti lainattuna)
Museovirasto wrote:Kansainvälisissä kansanuskomuksissa kukko on ollut viisauden tunnus, pahojen henkien karkottaja, ilmojen haltija ja säiden ennustaja.
Kansa on etenkin uskomusten kyseessä ollessa kaikessa "tietämättömyydessään" ja "lapsenomaisuudessaan" usein valistajiaan viisaampaa. René Guénon pohti tätä asiaa muistaakseni jossain yhteydessä mm. sitä kautta, että kansa / kansanjoukot, edustaessaan juuri "tietämättömyytensä" vuoksi feminiinisyyttä ja passiivisuutta - vastaanottavaisuutta - sekä hyvässä että pahassa, tässä yhteydessä aivan erityisesti hyvässä, on erinomainen perenniaalisen (ajattoman) viisauden säilyttäjä silloin, kun nämä asiat ovat uhassa unohtua maailmasta virallisesti, ja että vihityt / pyhän tieteen mestarit ovat hyödyntäneet tätä passiivisuutta hyvässä mielessä etenkin kaoottisten väliaikojen ja sivilisaatioiden risteyskohdissa, jättäen ikään kuin myöhemmin itävän viisauden siemenen itämään kollektiiviseen tajuntaan. "Knowledge is better divulged than forgotten."
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by obnoxion »

Kiitos hienosta vastauksesta! Suorastaan ihanaa olla kanssasi täysin samaa mieltä. ;)

Etenkin se mitä sanoit kansanviisaudesta passiivisena tiedon kantajana on täsmälleen sama aihe jota tuolla naisellisten harjoitusten puolella nostin esille. Taikausko on äärimmäisen voimakas, ja usein myös äärimmäisen synkkä voima. Musta noituus käyttää tätä voimaa hirviömäisiin päämääriin. Toisaalta tämä on täsmälleen sama voima joka kuljettaa vihkimystiedon vahingoittumattomana ja tahrattomana halki kaikkein pimeimpien aikojen.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Lux

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by Lux »

obnoxion wrote:Kiitos hienosta vastauksesta! Suorastaan ihanaa olla kanssasi täysin samaa mieltä. ;)
Koska tämä sama harvinainen tunne on ilmentynyt tällä foorumilla tänään useammankin kerran myös itselläni, olemme ehkä viimein oikeilla jäljillä. Eiköhän asia "korjaannu" viimeistään seuraavana päivänä, hehee. :D
obnoxion wrote:Taikausko on äärimmäisen voimakas, ja usein myös äärimmäisen synkkä voima. Musta noituus käyttää tätä voimaa hirviömäisiin päämääriin. Toisaalta tämä on täsmälleen sama voima joka kuljettaa vihkimystiedon vahingoittumattomana ja tahrattomana halki kaikkein pimeimpien aikojen.
Totta.

Koska itse suosittelit kirjoja aivan erityisesti shaktismista, niin itse voisin lisätä tähän suositeltavien teosten lukulistaan seuraavaa yleisluontoisempaa teosta näennäisen naiivin kansanviisauden (folklore) ja mitä syvällisimmän metafysiikan linkittymisistä toisiinsa:

http://www.amazon.com/Folk-Metaphysics- ... 1597310778
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by obnoxion »

Lux wrote:Koska tämä sama harvinainen tunne on ilmentynyt tällä foorumilla tänään useammankin kerran myös itselläni, olemme ehkä viimein oikeilla jäljillä. Eiköhän asia "korjaannu" viimeistään seuraavana päivänä, hehee. :D
Ehkä muistat kuinka joskus toivoimme että näkemyserot seuran sisällä tulisivat selkeämmin esille julkisella foorumilla, ettei jäisi vaikutelmaa yleisestä hymistelystä. Tämä toive on toteutunut jo niin hyvin, että tällainen yksimielisyyden hetki on käynyt lähes eksoottiseksi nautinnoksi.

Todennäköisesti tartun ennemmin tai myöhemmin tähänkin kirjasuositukseesi, kuten tein viimeksi Jean Hanin teoksen kohdalla. Siihen ostokseeni olen edelleen valtavan tyytyväinen.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Lux

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by Lux »

obnoxion wrote:Ehkä muistat kuinka joskus toivoimme että näkemyserot seuran sisällä tulisivat selkeämmin esille julkisella foorumilla, ettei jäisi vaikutelmaa yleisestä hymistelystä. Tämä toive on toteutunut jo niin hyvin, että tällainen yksimielisyyden hetki on käynyt lähes eksoottiseksi nautinnoksi.
Totta tämäkin. Huotrassa säkenöivä valomiekka alkoikin viestittää välittömästi viestin kirjoittamisen jälkeen asioiden olevan nyt pahasti pielessä...mutta olen alkanut ymmärtää hiljalleen sen, että edes siihenkään ei voi tukeutua ja luottaa poikkeuksetta, vaan (keskusteluissa) sijansa on niin linnunlaululla kuin kohdun rauhaisalla tyyneydellä ja pimeydelläkin (avaruuden kirkkaista tähtimaailmoista puhumattakaan).
obnoxion wrote:Todennäköisesti tartun ennemmin tai myöhemmin tähänkin kirjasuositukseesi, kuten tein viimeksi Jean Hanin teoksen kohdalla. Siihen ostokseeni olen edelleen valtavan tyytyväinen.
Hyvä jos näin on. Huomasin linkkiä seuraamalla, että saman kirjailijan Who is the Earth? voi olla varsin hyvä teos myös tarkastaa (tarkennuksena, en ole kyseistä teosta lukenut).

Tuuliviireistä ym. mahdollisesti myöhemmin lisää.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by Nefastos »

On tosiaan hyvä ettei uskottavuus kärsi liiallisesta yksimielisyydestä! ;) Jokainen ulkopuolinen lukija epäilemättä näkee, että keskinäinen arvostus ei tässä(kään) tapauksessa merkitse omista ideoista luopumista tai älyn uhrausta yhteisen ideologian alttarilla.

Tuuliviiri esineenä/ideana on viimeisen puolen vuoden aikana noussut melko useinkin mielen kuvastoon uusien tuulten puhaltamisen myötä & näistä johtuneista odottamattomista ulkoisista muutoksista johtuen. Semper varium & mutabile, ja kuitenkin tuo yksi kohta pysyy selkeästi paikoillaan. Tästähän on paljon puhuttu kalliosymbolismin yhteydessä eri paikoissa, ja se liittyy haasteeseen pitää persoona Ego-kontaktissa & Ego elävässä kontaktissa vielä syvempään todellisuuteen, monadiin.

Etenkin riikinkukko-vaihtumassaan kukko liittyy myös maailmallisuuden valitsemiseen; ulkoisen loiston nostamiseen yli henkisen merkityksen - ainakin näin pinnalta päin näyttää, sisässä asia saattaa olla osa suurempaa mysteeriä tai olla olematta. Kukon korottaminen kattojen ylle sopii tietysti tähän. Ja alkemiassahan riikinkukko-vaihe viittaa siihen astraaliseen värikylläisyyteen, joka esiintuo meille sateenkaaren ongelmat & mahdollisuudet. Ts. sen, että ensi kertaa käytössä on mahdollisuuksien koko spektri.

Entä Sokrateen viimeiset sanat? Hän vaati oppilaitaan uhraamaan kukon Asklepiokselle. Kukkojen merkityksestä kreikkalaisessa uhrikulttuurissa pääsee taas eteenpäin...

Ja sitten on Abraxas.

Kukon symboli on tavattoman kiehtova, koska se on yhtä ambivalentti kuin käärmeellä. Se ilmentää ajoittain vapahtavaa, ajoittain vaikeaa vaikutusta; sillä on keskenään näennäisen ristiriitaisia ilmennysmuotoja. Se ilmenee monissa eri kulttuureissa, eri uskonnoissa ja eri aikakausina. Se löytää ilmaisunsa niin korkeimmista jumalsymboleista kuin rahvaanomaisimmista alatyylin ilmaisuista. (Suomenkin kielessä kukkoilu merkitsee oman miehisen dominanssin typerää paratisoimista.)

Kukon kieunta varhain aamulla linkittää sen yhtä paljon Luciferiin ("Varhainen" aamutähti) kuin aurinkoon.

"Ikkuna avautui levälleen, mutta yön viileän raikkauden ja lehmusten tuoksun sijasta huoneeseen tunkeutui kellarin haju. Vainaja nousi ikkunalaudalle. Rimski näki selvästi mätänemistä merkitsevät täplät hänen rinnassaan.
Ja juuri silloin kantautui puutarhasta kukon yllättävä iloinen kieunta. Se tuli ampumaradan takana olevasta matalasta rakennuksesta, jossa säilytettiin varietee-näytäntöihin osallistuvia lintuja. Kovaääninen koulutettu kukko toitotti aamunkajon lähenevän idästä kohti Moskovaa.
Hurja raivo vääristi nuoren naisen kasvot. Hän päästi käheän kirouksen, mutta ovella leijuva Varenuha vinkaisi ja romahti ilmasta lattialle. Kukon kiekaus toistui, tyttö kalisutti hampaitaan, ja hänen punaiset hiuksensa nousivat pystyyn. Kukon kiekuessa kolmannen kerran hän kääntyi ja lensi pois."


- Bulgakov: Saatana saapuu moskovaan, luku 14: Eläköön kukko! (suom. Ulla-Liisa Heino)
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Lux

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by Lux »

Ei temppu eikä mikään viidennessä ulottuvuudessa...

Luettuani juuri äsken allaolevan Lukianoksen satiirin juonen ja lyhennelmän, minulle tuli välittömästi mieleeni Saatana, joka yrittää - tässä tarinassa korostuneen hyväntahtoisesti, kuin "hyvä käärme" Agathos-daimon konsanaan - opettaa ihmistä nousemaan maallisten intohimojen, kunnian ja rikkauksien havittelun yläpuolelle:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kukko_eli_Mikylloksen_uni

Koko tarina löytyy englanniksi täältä: http://www.sacred-texts.com/cla/luc/wl3/wl308.htm

Tarinan yksi realistisimmista puolista on se, että ihmistä on tietysti hankala saada vakuutettua rikkauksien ja kunnian havittelun ('mammonan palvonnan') turhuudesta.

Itse tarinan kirjoittajan alkukielinen nimikin - Lucian - viittaa hieman Luciferin suuntaan.

"Silloin olin kukko!" ;)
User avatar
A.A.
Posts: 86
Joined: Wed Aug 04, 2010 9:15 pm
Contact:

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by A.A. »

Koska tässä asiassa vaikuttaa vallitsevan liikuttava yksimielisyys, on minun esitettävä asiasta hieman kritiikkiä.

En näe kukossa enkä Pietarissa lainkaan väittämäänne yhteyttä Saatanaan. Pietari edustaa kieltämyksessään heikkoa ihmistä, joka ei vain kykene elämään ideaalinsa mukaisesti (vrt. Saatana - tämän koettelemuksen toimeenpanija). Kukko taas edustaa karmallisesti asioiden todellista tilaa, ollen siinä mielessä täysin neutraali.
________
Kommentoin Wikin kuvausta:
"Kukko puhuu Mikyllokselle sen puolesta, että tämä on paljon onnellisempi köyhänä kuin rikkaana."
-OK, tietyin varauksin (http://www.talouselama.fi/uutiset/raha+ ... si/a251687, http://www.tohtori.fi/?page=7236802&id=0070106).

"Esimerkiksi sodassa Mikyllos voi vain luikkia pakoon, eikä hänellä jää mitään omaisuutta vihollisen hävitettäväksi; rikkaat taas joutuvat paitsi tuskailemaan omaisuuttaan, myös taistelemaan eturivissä sotapäälliköinä tai ratsumiehinä."
-Mikäli pakoon luikkiminen eli pelkuruus on jotenkin tavoiteltavaa, epäilen vahvasti pyrkijän asemoitumista kaidan tien kulkijaksi. Vastuulliseksi asemoituminen hankalissa tilanteissa on etuoikeus. Edelleen, omaisuudesta huolehtiminen sinänsä on sivuseikka verrattuna kanssaihmisistä huolehtimiseen.

"Rauhan aikana Mikyllos voi puolestaan rauhassa pilkata rikkaita kansankokouksessa ja pitää heitä pelon vallassa, niin että he joutuvat kaikin keinoin kalastelemaan hänen suosiotaan."
- Vaikuttaa melko epäkypsältä asenteelta. On helppoa huudella ja arvostella rakentamisen ja vastuun kantamisen sijaan.

"Köyhät ovat myös terveempiä kuin rikkaat vetelykset."
- Asia on ainakin nykyisin päinvastoin (http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/201 ... 118223/139).

"Kukko kertoo myös itse kuninkaana ollessaan olleensa onnettomampi kuin koskaan."
- En usko ihmisen onnellisuuden olevan riippuvainen hänen ulkoisesta asemastaan, kuten tässä väitetään. Ihminen on onnellisimmillaan silloin, kun hän täyttää parhaiten dharmaansa, kuninkaana tai työläisenä.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by obnoxion »

A.A. wrote:En näe kukossa enkä Pietarissa lainkaan väittämäänne yhteyttä Saatanaan. Pietari edustaa kieltämyksessään heikkoa ihmistä, joka ei vain kykene elämään ideaalinsa mukaisesti (vrt. Saatana - tämän koettelemuksen toimeenpanija). Kukko taas edustaa karmallisesti asioiden todellista tilaa, ollen siinä mielessä täysin neutraali.
Kyllä asian voi minusta näin nähdä. Itse tarkoitan ennemmin niin, että Pietari muissa yhteyksissä, mm. Jeesuksen toimesta, yhdistetään Saatanaan. Tämä ei tarkoita että Pietariin tyhjentyisivät kaikki Saatanan merkitykset, vaan että evankeliumin mysteerinäytelmässä hänen on eräs saatanan rooleista.

Taas kukko yhdistetään Saatanaan erityisesti jezidien toimesta. Toisaalta ainakaan nykyiset jezidit eivät pitäisi lainkaan siitä että heidät yhdistetään Saatanaan. Muistan erään matkailuohjelman, joka mahtavien paholaisenpalvontapohjustusten jälkeen meni kameran kanssa haastattelemaan jezidejä, jotka lastensa kanssa maalasiva kanamunia värikkäiksi jotain juhlaa varten. Munilla ei haastattelun perusteella ollut mitään syvällisen esoteerista sanomaa, vaan lapset pitävät niistä jos niissä on paljon kauniita värejä. Lopuksi nähtiin kooste jezidien uskonnollisesta seremoniasta. Yleistunnelmaltaan menot eivät poikenneet paljonkaan siitä mitä voimme käydä kokemassa lähimmässä kirkossamme. Summatakseni asiani, tässä oli ihan tavallinen ja sympaattinen kansa harjoittamassa isiltään perimäänsä eksoteriaa. On valtava virhe lähestyä tätä uskontoa niin sanotusti Saatana edellä.

Vaikka minusta ei missään tapauksessa voida sanoa ettei Pietarilla tai kukolla ole lainkaan yhteyttä Saatanaan, pidän kuitenkin virheenä vetää näiden asioiden väliin yhtäläisyysmerkkejä.

Erityisesti en usko että kukko on tietoisesti valittu kirkkojen katolle Saatanaksi. Jo se ettei kirkonkukon toimimista tuuliviirinä osattu arvata, kertoonee ettei kirkkokukon kaikista vaikutuksista tai merkityksistä oltu alunperin tietoisia. Toisaalta meidän Saatanamme on niin laaja, ja käsittää niin lukemattomia aspekteja, että tuskin on suuri määrä sellaisa eläimiä, joista kirkon katolle asetettuna me emme hyvin pian alkaisi tunnistaa Saatanan merkkejä.

Mitä tulee Mikyllokseen, kommenttisi ovat hyviä. Tällä tavalla me emme kuitenkaa voi tarinaa purkaa. Tai ainakaan me emme voi purkamisen jälkeen todetta että "se siitä!". Varmasti tiedät itsekin että tällä tavalla vaikkapa Vanhan testamentin tarinoita purettaessa me saisimme nostettua sieltä esille vaikka kuinka kyseenalaisia opetuksia. Mutta tällaisella analyysillä me emme osu tarinan voimaan, me emme osu tarinan vaikutukseen, emmekä me osu sen merkitykseen. Eivät tarinankertoja ja filosofi voi väitellä. Sehän olisi kuin kalastuskilpailu, jossa toinen lähetettäisiin ongen kanssa rannalle, ja toinen kiväärin kanssa metsään. Toisella miehellä ei ole mitään mahdollisuutta, sillä kalastuskilpailussa särki voittaa hirven.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Locked