Abortti
Posted: Wed Dec 14, 2011 9:23 pm
Tuli eutanasia -aiheessa mainittua abortti -kysymys ja sen salliminen tai kieltäminen, joten ajattelin tehdä myös tästä (ajankohtaisesta) aiheesta virallisen äänestyksen. Teosofeista muistaakseni ainakin Blavatsky suhtautui aborttiin varsin kielteisesti ("abortion is murder"), ja uskontojen edustajista etenkin katolilaisten mielipide lienee melko ehdottoman kielteinen. Mikä on foorumin jäsenten mielipide aiheeseen? Tulisiko abortti sallia aina, ei koskaan tai jotain tältä väliltä, esim. tapauskohtaisesti?
Itse suhtaudun aborttiin melko negatiivisesti, mutta en kuitenkaan täysin ehdottoman kielteisesti: esim. raiskaus- ja selkeissä vahinkotapauksissa olisin valmis myöntämään abortin, vaikka tämäkään ei ole täysin yksiselitteinen tai yksinkertainen asia määritellä. Yleensä ottaen katson ihmisillä olevan vastuu toimistaan, ja mikäli on katsonut olevansa valmis yhdyntään ja hedelmöitymisen riskiin, on tällöin oltava myös valmis kantamaan vastuu mahdollisista seurauksista jne. Turhan kärsimyksen välttäminen on itsellä tässäkin asiassa pitkälti se määrittelevä toimintaperiaate.
Toisaalta taas, tässä ylikansoitetussa ja luvattoman paljon siinneessä maailmassa pitäisin jonkinlaisen "vanhemmuus -testin" läpäisyä ehtona lisääntymisoikeudelle, mutta se kuinka tämä käytännössä järjestettäisiin, mitkä olisivat kriteerit "hyvälle vanhemmuudelle", ja kuinka suuret mahdolisuudet liiallisen valvonta- ja kontrolliyhteiskunnan muodostumiselle se mahdollistaisi, ovat seikkoja, jotka tätä asiaa pyöritellessä mieleen tulevat. Vanhemmuuteen ei omakohtaisen kokemukseni mukaan voi olla koskaan täysin valmis, eikä esim. aineelliset puitteet (perustekijöiden lisäksi) mahdollista tai tarkoita mitenkään hyvää vanhemmuutta tai onnellista lapsuutta.
Abortti -aiheessa mieleeni tulee myös se kysymys, että minkäikäisen sikiön voidaan katsoa olevan muuta kuin alulle saatettu astia myöhemmin tapahtuvalle sielun / tietoisuuden inkarnaatiolle: asettuuko sielu sikiöön heti hedelmöityksessä, tapahtuuko tämä raskauden aikana ja missä vaiheessa / asteittaisesti, vai inkarnoituuko sielu ruumiisen vasta syntymän jälkeen?
Valitsette sitten minkä tahansa vaihtoehdon, niin toivoisin perusteluja ja aktiivista keskustelua aiheesta.
Itse suhtaudun aborttiin melko negatiivisesti, mutta en kuitenkaan täysin ehdottoman kielteisesti: esim. raiskaus- ja selkeissä vahinkotapauksissa olisin valmis myöntämään abortin, vaikka tämäkään ei ole täysin yksiselitteinen tai yksinkertainen asia määritellä. Yleensä ottaen katson ihmisillä olevan vastuu toimistaan, ja mikäli on katsonut olevansa valmis yhdyntään ja hedelmöitymisen riskiin, on tällöin oltava myös valmis kantamaan vastuu mahdollisista seurauksista jne. Turhan kärsimyksen välttäminen on itsellä tässäkin asiassa pitkälti se määrittelevä toimintaperiaate.
Toisaalta taas, tässä ylikansoitetussa ja luvattoman paljon siinneessä maailmassa pitäisin jonkinlaisen "vanhemmuus -testin" läpäisyä ehtona lisääntymisoikeudelle, mutta se kuinka tämä käytännössä järjestettäisiin, mitkä olisivat kriteerit "hyvälle vanhemmuudelle", ja kuinka suuret mahdolisuudet liiallisen valvonta- ja kontrolliyhteiskunnan muodostumiselle se mahdollistaisi, ovat seikkoja, jotka tätä asiaa pyöritellessä mieleen tulevat. Vanhemmuuteen ei omakohtaisen kokemukseni mukaan voi olla koskaan täysin valmis, eikä esim. aineelliset puitteet (perustekijöiden lisäksi) mahdollista tai tarkoita mitenkään hyvää vanhemmuutta tai onnellista lapsuutta.
Abortti -aiheessa mieleeni tulee myös se kysymys, että minkäikäisen sikiön voidaan katsoa olevan muuta kuin alulle saatettu astia myöhemmin tapahtuvalle sielun / tietoisuuden inkarnaatiolle: asettuuko sielu sikiöön heti hedelmöityksessä, tapahtuuko tämä raskauden aikana ja missä vaiheessa / asteittaisesti, vai inkarnoituuko sielu ruumiisen vasta syntymän jälkeen?
Valitsette sitten minkä tahansa vaihtoehdon, niin toivoisin perusteluja ja aktiivista keskustelua aiheesta.