Siis pointti on nimenomaan siinä, että se on ihanne. Ihanne voisi oikeastaan olla ehkä synonyymi käyttämälleni termille käytännöllinen (osittain vastakkaisena teoreettiselle, toki myös teoreettisella on käytännöllinen aspektinsa). Ihanne on idea, joka on tietyssä mielessä varmemmin olemassa kuin tiedolliset tosiasiat. Siihen tulee pyrkiä kaikin keinoin ja ainakin kantilaisessa mielessä etiikan itsevelvoittavuuteen uskova on minun nähdäkseni nimenomaan rehellinen. Hän myöntää, että ei tiedä, onko välttämättä koskaan tapahtunut yhtäkään eettistä tekoa. Mikään ei kuitenkaan todista sitä mahdottomaksi ja monet asiat puhuvat senkin puolesta, että altruismia voi olla (ei tietenkään kuitenkaan ainakaan silloin, jos siihen ei usko).Lux wrote: Etiikan itsevelvoittavuus -seikka menee pitkälti samaan katergoriaan: Tietenkin se on ihanne, mutta uskoakseni tähän vetoavat todennäköisesti useimmiten yksinkertaisesti valehtelevat joko itselleen tai toisilleen, mahdollisesti ja todennäköisesti molemmille.
Eutanasia
-
- Posts: 775
- Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
- Location: Espoo
Re: Eutanasia
Re: Eutanasia
Jep, allekirjoitan tämän kaiken. Olen näemmä ymmärtänyt käsitteen tai sen käytön hieman väärin.Wyrmfang wrote:Siis pointti on nimenomaan siinä, että se on ihanne. Ihanne voisi oikeastaan olla ehkä synonyymi käyttämälleni termille käytännöllinen (osittain vastakkaisena teoreettiselle, toki myös teoreettisella on käytännöllinen aspektinsa). Ihanne on idea, joka on tietyssä mielessä varmemmin olemassa kuin tiedolliset tosiasiat. Siihen tulee pyrkiä kaikin keinoin ja ainakin kantilaisessa mielessä etiikan itsevelvoittavuuteen uskova on minun nähdäkseni nimenomaan rehellinen. Hän myöntää, että ei tiedä, onko välttämättä koskaan tapahtunut yhtäkään eettistä tekoa. Mikään ei kuitenkaan todista sitä mahdottomaksi ja monet asiat puhuvat senkin puolesta, että altruismia voi olla (ei tietenkään kuitenkaan ainakaan silloin, jos siihen ei usko).
Tähän liittyen pohdiskelinkin jo edellisessä viestissäni, mutta tarkennetaan nyt vielä: tietyn pisteen (buddhin aktivoitumisen) jälkeen sellaiset seikat kuin itsekkyys / epäitsekkyys menettävät yksinkertaisesti merkityksensä, ja on turhaa puhua sen paremmin altruismista kuin sen vastakohdastakaan. Beyond good and evil on kuitenkin melko korkea tila, ja uskoakseni monille (minulle ainakin) yhtä käsittämätön kuin Jumala: tämän vuoksi "itsekkyyden ylistämiseni", millä en kuitenkaan tarkoittanut mitään pikkumaisuutta tai alhaista egoismia vaan pikemminkin sellaista toiminta- ja ajattelutapaa, millä on paljon pienempi vaara aiheuttaa itsensä jalustalle nostamista tai pyhimyksenä pitämistä (Luciferin Lankeemuksessa tätä seikka on pohdittu myös varsin hyvin).Wyrmfang wrote:Mikään ei kuitenkaan todista sitä mahdottomaksi ja monet asiat puhuvat senkin puolesta, että altruismia voi olla (ei tietenkään kuitenkaan ainakaan silloin, jos siihen ei usko).
Mutta joo, end of off-topic.