Pyhyys (feat. Black Metal)
Posted: Wed Oct 26, 2011 9:59 pm
"Azazelin kirouksen" kanssa mielessäni on ollut myös toinen aihe, nimittäin pyhyys. Tämä tuli mieleen - onko tämä yllättävää? - Loputon Gehennan liekki -keskustelun yhteydessä. Black Metal näyttää nimittäin olevan niitä harvoja saarekkeita nykykulttuurissa, jonka sisällä ihmiset kertovat löytävänsä voimakkaan numeenin kokemuksen. Se on kuin uskonto, paitsi että se ei ole uskonto. Se on antiuskonto, paitsi että se voi myös olla aivan muuta. Tarkoitukseni ei ole kuitenkaan keskittyä yksinomaan tähän alakulttuurin lajiin; se on vain esimerkki siitä, kuinka PYHÄ nykyään vielä näkyy maailmassa. Tähän voi myös olla helpompi ottaa omakohtaisesti kantaa, puolesta tai vastaan tai muuten, kuin puhuttaessa pyhästä jossain sellaisessa yhteydessä mikä ei kenellekään puhujalle herätä erityisempiä tunteita. (Pyhä kristinuskossa? Nykyään lähes aina näkymättömiin laimennettua. Rohkeat ajattelijat kuten aikoinaan Antti Kylliäisen otan erityistapauksina.)
Erityisen selkeästi tämä sakraalisuus piirtyy esiin siinä, kuinka ihmiset jotka kokevat BM:n syvällisesti eivät mielellään puhu asiasta kovin pitkälle, ettei asia muuttuisi aidosta kokemisesta sanoilla tai käsitteillä pelaamiseksi: siis ettei pyhä turmeltuisi. Tässä yhteydessä käytetään myös usein Jeesuksen vertausta sioille heitettävistä helmistä. Ei siis saisi puhua liian tärkeistä asioista sellaisille, jotka eivät voi noita asioita käsittää.
Ja kuitenkin tässä tulee juuri se ongelma, että:
"ellei maahan pudonnut nisun jyvä kuole, niin se jää yksinänsä;
mutta jos se kuolee, niin se tuo paljon hedelmätä."
Toisin sanoen: pyhän juuri pitääkin tulla alttiiksi "turmelukselle", ja nimenomaan tähän sen arvo pyhyytenä perustuu. Pyhä ilman funktiota on vain pelkkä steriili idea, jota ihmiset käsittävät yhä vähemmän & vähemmän, ja jonka vartijoista tulee itsestäänkin kalkittujen hautojen kaltaisia (kolmas vertaus samalta sanojalta). Silloin kyse on arkuudesta numeenin edessä, koska oletetaan että se jotenkin voisi turmeltua. Kuinka se voisi, jos se kerran on numeeni? Tosiasiassa siis suojellaan mustasukkaisesti jotain omaa eikä lainkaan pyhyyden ideaa itseään. Pyhimys tai sankari joka ei suostu asettamaan pyhää alttiiksi sitä ilmaisemalla on vain frigidi.
Erittäin paradoksaalista tässä on se, että Black Metal itse on "turmeluksen" ja pyhän repimisellä pyhyyden uudelleenluova akti. Jos se alkaa muumioida omaa näennäisesti uudenmallista pyhyyttään, se sortuu täsmälleen samaan harhaan kuin tosiasialliseen dualismiinsa henkisesti tuhoutuneet näennäismonoteistiset muotouskonnot. Sama pätee jälleen kerran mutatis mutandis kaikkiin pyhän kokemisen muotoihin.
Tämä liittyy myös julkisen ja sisäisen opetuksen erillistämiseen ylipäätään, ja siihen hienovireisyyteen joilla niiden on kyettävä olemaan aidossa eikä vain sovinnaisessa tai manipulointiin pyrkivässä interaktiossa. Koska profaani, TAVALLAAN, on yhtä kuin sakraali. (Unohdetaan tämä, ja ollaan taas dualismissa & kaikessa vääristyneessä mihin se johtaa.)
Uuden pyhyyden puolesta!
Erityisen selkeästi tämä sakraalisuus piirtyy esiin siinä, kuinka ihmiset jotka kokevat BM:n syvällisesti eivät mielellään puhu asiasta kovin pitkälle, ettei asia muuttuisi aidosta kokemisesta sanoilla tai käsitteillä pelaamiseksi: siis ettei pyhä turmeltuisi. Tässä yhteydessä käytetään myös usein Jeesuksen vertausta sioille heitettävistä helmistä. Ei siis saisi puhua liian tärkeistä asioista sellaisille, jotka eivät voi noita asioita käsittää.
Ja kuitenkin tässä tulee juuri se ongelma, että:
"ellei maahan pudonnut nisun jyvä kuole, niin se jää yksinänsä;
mutta jos se kuolee, niin se tuo paljon hedelmätä."
Toisin sanoen: pyhän juuri pitääkin tulla alttiiksi "turmelukselle", ja nimenomaan tähän sen arvo pyhyytenä perustuu. Pyhä ilman funktiota on vain pelkkä steriili idea, jota ihmiset käsittävät yhä vähemmän & vähemmän, ja jonka vartijoista tulee itsestäänkin kalkittujen hautojen kaltaisia (kolmas vertaus samalta sanojalta). Silloin kyse on arkuudesta numeenin edessä, koska oletetaan että se jotenkin voisi turmeltua. Kuinka se voisi, jos se kerran on numeeni? Tosiasiassa siis suojellaan mustasukkaisesti jotain omaa eikä lainkaan pyhyyden ideaa itseään. Pyhimys tai sankari joka ei suostu asettamaan pyhää alttiiksi sitä ilmaisemalla on vain frigidi.
Erittäin paradoksaalista tässä on se, että Black Metal itse on "turmeluksen" ja pyhän repimisellä pyhyyden uudelleenluova akti. Jos se alkaa muumioida omaa näennäisesti uudenmallista pyhyyttään, se sortuu täsmälleen samaan harhaan kuin tosiasialliseen dualismiinsa henkisesti tuhoutuneet näennäismonoteistiset muotouskonnot. Sama pätee jälleen kerran mutatis mutandis kaikkiin pyhän kokemisen muotoihin.
Tämä liittyy myös julkisen ja sisäisen opetuksen erillistämiseen ylipäätään, ja siihen hienovireisyyteen joilla niiden on kyettävä olemaan aidossa eikä vain sovinnaisessa tai manipulointiin pyrkivässä interaktiossa. Koska profaani, TAVALLAAN, on yhtä kuin sakraali. (Unohdetaan tämä, ja ollaan taas dualismissa & kaikessa vääristyneessä mihin se johtaa.)
Uuden pyhyyden puolesta!