Trimūrti

Symbolien ja vertauskuvien äärellä.
Locked
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Trimūrti

Post by Smaragd »

Tässä ketjussa voimme pohtia hindulaisuuden kolminaista jumalaa Trimūrtia.
Olen yleensä kokenut Shivan ja Brahman jotenkin helpommin hyväksyttävinä. Ääripäiden — tuhoamisen ja luomisen — yhteys on käynyt järkeen, jolloin Vishnu on jäänyt jotenkin epämääräiseksi enkä ole nähnyt sitä kovinkaan merkittävänä. Ehkä se on jotain punaisen aspektin vimmaisuutta mikä houkuttelee; tavallaan kaipaa välittömään elämän ja kuoleman tanssiin, vaikkei todellisuudessa vielä omaisikaan valmiuksia siihen.

Obnoxionin postaus toisessa ketjussa herättelikin pohtimaan asiaa:
obnoxion wrote: Fri Dec 07, 2018 1:48 pm Kun hindulaisuuden merkitys on kasvanut hiljalleen ehkä merkittävimmäksi vaikutteeksi ajatteluuni, olen kiintynyt ajatukseen että tie helvettiin on tehdä eroa Vishnun ja Shivan välille. Siihen voin johtaa kaikki pienet ja suuret virheet joita voin kuvitella, mutta ymmärrän ettei tämä ajatus puhuttele kaikkia.

Shivassa puhutteelee kaukaisuuden ja läheisyyden yhtyminen. Kuten allekirjoituksessani lukee, yhdyn käsitykseen jossa Vishnun elinikä on Shivan päivä. Ajattelen, että juuri siksi Shivaa on helppo miellyttää (Asutosa). Kun näen vanhan hansikkaan tien reunassa, voin kokea sen ikoniseksi, tai voin lausua mielessäni rukouksen julkisessa vessassa, enkä kaipaa siihen enää mitään suitsuketta tai kirkkoa. Kaikki on aivan täydellisesti siten ja siinä. Ja juuri se, ajattelen, on Shivan valtavuutta; sellaista valtavuutta johon kaikki ristit ja tähdet ja kuunsirpit mahtuvat kuin valot taivaalle.

Elokuvasta First Reformed (2017):
Every act of preservation is an act of creation. Everything preserved renews creation. It's how we participate in creation.
Elokuvan sanat lausuva hahmo vain katsoo väkivallan teotkin mahdollisina säilyttävinä tekoina, vaikka ne sammuttaisivat potentiaalia toisaalla (kenties siellä missä muutos olisi kaikkein oleellisinta tapahtua oikeasti, ei pakotettuna, kun tarkastellaan vähän kauempaa).

Näillä eväillä näen Vishnun oleellisena osana evoluutioprosessia. Ilman ei olisi yhtenäistä ketjua vaan jokainen kuolema olisi nollaus. Kyseessä lienee siis yhtenäinen äly joka on toisaalta sattumanvaraisen oloinen uuden äärellä, mutta toisaalta ei toista täysin samaa kuviota kahta kertaa ja on siten silta merkityksellisen luomisen ja tuhoamisen välillä.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Trimūrti

Post by obnoxion »

Minusta tuntuu että Shivan atribuuteissa on jotain itsevalaisevaa selkeyttä joka tuottaa syvältä kumpuavan affirmaation. Vishnun atribuutit ovat näyttäytyneet hiema sekalaisempana kokoelmana, eikä syvyydestäni löydy niille samalla tapaa selkeitä tyhjiä muotoja joita ne voisivat eheyttävästi täyttää. Mutta puranat hyvin vakuuttavasti opettavat kuinka Vishnun sydämessä asuu Shiva, ja Shivan sydämessä Vishnu. Seurammekin henkeä toteuttaen, olen yrittänyt keskittyä näiden kahden yhtymäkohtiin.

Vishnun kymmenestä inkarnaatiosta ehkä vähiten suosituin on kuudes - ihmismuotoisista toinen Vamana-kääpiön jälkeen - nimeltä Parashurama. Hän syntyi brahmaani kastiin aikana, jolloin Kshatrija-kasti hallitsi maailmaa vääryydellä. Parashurama surmasi sotureita Shivalta saamalla kirveellä, ja oli omistautunut Shivan palvoja. Ramayanassa Vishnun myöhempi ja suositumpi inkarnaatio kukistaa äkkipikaisen Parashuraman, joka vetäytyy Himalajalle. Kerrotaan kuitenkin että Vishnun kymmenes, tuleva Kalki inkarnaatio saa Parashuraman opettajakseen.

Minulle Parashuramasta on tullut tie Vishnun lähestymiseen - tuohon teerenpelin, käytännönpilojen ja makeiden voipalleroiden kosmiseen poika-jumalaan.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
pseustes
Posts: 15
Joined: Tue Mar 05, 2019 3:29 pm

Re: Trimūrti

Post by pseustes »

Ensinnäkin viittaus kohtalaiseen hyvään leffaan. Se on vaikutteiltaan tietoinen yhdistelmä katolisen Georges Bernanosin romaanista Maalaispapin päiväkirja (josta on myös elokuvasovitus) ja Ingmar Begrmanin elokuvasta Talven valoa. Kalvinistitaustainen Paul Schrader on tuonut tarinaan omat tunnistettavasti amerikkalaiset painotuksensa.

Sen kummemmin menemättä hindulaisuuteen mietin, mikä on tämä ikiaikainen viehtymyksemme kolminaisuuteen? Että jotain merkityksellistä on kolme kappaletta? Itse katson, että esim. kristinuskon dogmeihin kirjattu oppi kolminaisuudesta on kodifioitu uskontunnustuksiin, koska ei kerta kaikkiaan ole päästy irti tuosta ikivanhasta kolminaisuuden pakkomielteestä. Sitten on tietty trilogiat ja triptyykit eri taiteenaloilla ja vaikkapa musiikissa konserot.

Muuan tuntemani psykoanalyytikko heitti kerran ikään kuin ohimennen, että kolmen asian ryhmät unissa viittaavat symbolisesti perheeseen. En nyt oikein tiedä, sillä yleisesti ottaen en yhtään innostu liian pitkälle vietyihin lukumystiikoihin. Voisi sanoa, että aikoinaan useita vuosia kestäneet matematiikan opinnot fysiikan opintojen ohessa veivät tehokkaasi intoni lukumystisiin pohdintoihin.

Mutta näin se vain pullahtaa pinnalle...
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Trimūrti

Post by obnoxion »

pseustes wrote: Wed Mar 13, 2019 6:36 pm Sen kummemmin menemättä hindulaisuuteen mietin, mikä on tämä ikiaikainen viehtymyksemme kolminaisuuteen? Että jotain merkityksellistä on kolme kappaletta? Itse katson, että esim. kristinuskon dogmeihin kirjattu oppi kolminaisuudesta on kodifioitu uskontunnustuksiin, koska ei kerta kaikkiaan ole päästy irti tuosta ikivanhasta kolminaisuuden pakkomielteestä. Sitten on tietty trilogiat ja triptyykit eri taiteenaloilla ja vaikkapa musiikissa konserot.

Muuan tuntemani psykoanalyytikko heitti kerran ikään kuin ohimennen, että kolmen asian ryhmät unissa viittaavat symbolisesti perheeseen. En nyt oikein tiedä, sillä yleisesti ottaen en yhtään innostu liian pitkälle vietyihin lukumystiikoihin. Voisi sanoa, että aikoinaan useita vuosia kestäneet matematiikan opinnot fysiikan opintojen ohessa veivät tehokkaasi intoni lukumystisiin pohdintoihin.

Mutta näin se vain pullahtaa pinnalle...
Lukumystiikalle syttyminen ei varmaankaan ole tavallista, jo koska sitä ilman niin sanotusti "pärjää kaupassa", sitä ei ole mielekästä käsitellä juuri missään. Sillä jos ei ole kiinnostunut viemään sitä pitkälle, asiat jäävät irrallisiksi. Itse ajattelen että numeraalit, kuten muutkin sanaluokat, palvelevat korkeinta tarkoitustaan runoudessa.

Sinun ajattelussasi tuntuisi olevan paljon ennakkoluulotonta ikonoklasmia, ja sen kannalta voi olla hyvin luontevaa hylätä kolminaisuuden kaltainen hengellinen muoto. Oma lähtökohtani on sellainen jossa pyritään säilyttämään kaikki tällaiset muodot. Siinäkin ne tavallaan tuhotaan, ainakin niiden ulkoinen yksinoikeutus, mutta tämä on ehkä paremmin tantrinen kuin zeniläinen tie...
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
pseustes
Posts: 15
Joined: Tue Mar 05, 2019 3:29 pm

Re: Trimūrti

Post by pseustes »

obnoxion wrote: Wed Mar 13, 2019 7:37 pm Sinun ajattelussasi tuntuisi olevan paljon ennakkoluulotonta ikonoklasmia, ja sen kannalta voi olla hyvin luontevaa hylätä kolminaisuuden kaltainen hengellinen muoto. Oma lähtökohtani on sellainen jossa pyritään säilyttämään kaikki tällaiset muodot. Siinäkin ne tavallaan tuhotaan, ainakin niiden ulkoinen yksinoikeutus, mutta tämä on ehkä paremmin tantrinen kuin zeniläinen tie...
Totta puhuen en minä kolminaisuusoppia ole täysin hylännyt. Sen verran ajatteluni on sidoksissa toisaalta lapsuuteni kristinuskoon ja toisaalta sitä seuranneeseen ns. käänteiseen kristinuskoon tai antiabrahamilaisuuteen, että kannan kolminaisuusopin taakkaa harteillani kääntyilenpä aatteellisella sänkypatjallani miten tahansa.

Mutta ymmärtääkseni pointtisi täysin, minun on jälleen kerran muistutettava itseäni jo taannoin unohtuneista ajattelutavoista. Jos taustalla on blavatskylaisuutta, eipä juuri enempää kiinnostakaan ottaa selvää. Mutta muutoin koitan olla aiheelle avoin. Erittäinkin ns. taikaneliöiden liki yliedustus loitsukirjallisuudessa hämmentää. Samalla sellaisten lukujen kuin 3.

En nyt ajattele asiaa siltä kannalta, että mitä nämä jutut puhuvat minulle tänään, tässä todellisuudessa jossa elän. Haluaisin ymmärtää, mitä ne merkitsivät niiden loitsukirjojensa ja vastaavien ylle kumartuneille yhteiseen kulttuuriperintöön kuuluville esi-isillemme.

No, eipä taida olla muuta kiertotietä tarjolla, kuin lukea aiheesta kirja tai pari. Noin vuosi sitten intoilin alkemiasta, koska huomattava osa Isaac Newtonin jäämistöstä käsittelee juurikin alkemiaa. Luin hänen elämäkertaansa Never at Rest ja hämmästyin, kuinka paljon hän aiheeseen aikaansa laittoi. Siis joku C. G. Jung aiheesta innostuneena vielä tuntui ymmärrettävältä, mutta että Newton - lihaksi tullut rationalismi.

No ei muuta kuin parin akateemisen tutkijan laajemmalle yleisölle laatimaa yleisesitystä lukuun, kuten mm. L. M. Principe: The Secrets of Alchemy.
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Trimūrti

Post by Wyrmfang »

pseustes wrote: Wed Mar 13, 2019 6:36 pm Sen kummemmin menemättä hindulaisuuteen mietin, mikä on tämä ikiaikainen viehtymyksemme kolminaisuuteen? Että jotain merkityksellistä on kolme kappaletta?
Naturalistinen selitys olisi varmaan, että yksi on vielä oikeastaan sama kuin ei mitään, kaksi on ensimmäinen luku joka mahdollistaa jonkinlaisen erottelun ja siten minkään ilmaisemisen, ja kolme taas on ensimmäinen jollain tapaa rikkaampi luku, jolla voidaan ilmaista monimutkaisempia ideoita. Mitä suurempiin lukuihin mennään, sen vähemmän niillä on mitään erityistä roolia verrattuna muihin lukuihin, ja siksi kolme ensimmäisenä "rikkaampana lukuna" on psyykelle kaikkein keskeisin. Tämä huomio ei tietysti ole mitenkään ristiriidassa mystisempien selitysten kanssa, puhumattakaan siitä filosofisesta perusongelmasta, mikä matemaattisten objektien ontologinen status on.
pseustes
Posts: 15
Joined: Tue Mar 05, 2019 3:29 pm

Re: Trimūrti

Post by pseustes »

Wyrmfang wrote: Wed Mar 13, 2019 9:28 pm Naturalistinen selitys olisi varmaan, että yksi on vielä oikeastaan sama kuin ei mitään, kaksi on ensimmäinen luku joka mahdollistaa jonkinlaisen erottelun ja siten minkään ilmaisemisen, ja kolme taas on ensimmäinen jollain tapaa rikkaampi luku, jolla voidaan ilmaista monimutkaisempia ideoita.
Ok, analogiana - tai ei oikeastaan analogiana - tulee fysiikasta mieleen kolmen kappaleen ongelma.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Trimūrti

Post by obnoxion »

pseustes wrote: Wed Mar 13, 2019 9:19 pm No, eipä taida olla muuta kiertotietä tarjolla, kuin lukea aiheesta kirja tai pari. Noin vuosi sitten intoilin alkemiasta, koska huomattava osa Isaac Newtonin jäämistöstä käsittelee juurikin alkemiaa. Luin hänen elämäkertaansa Never at Rest ja hämmästyin, kuinka paljon hän aiheeseen aikaansa laittoi. Siis joku C. G. Jung aiheesta innostuneena vielä tuntui ymmärrettävältä, mutta että Newton - lihaksi tullut rationalismi.
Olen käsittänyt että Newton piti alkemistista työtään niin sanotusti päätyönään....

Fra Wyrmfangin tiivistys kolminaisuudesta oli napakka. Itse olen lähinnä kiinnostunut luvuista määrän lisäksi laadun ilmaisijoina - tai siis ensisijaisesti olen kiinnostunut luvuista laatua ilmaisevina, sielullisina olemuksina. Tämä on aihepiiri jonka tutkiminen on otollisempaa taiteen kuin tieteen keinoin. I Ching ja gematriset järjestelmät ovat hyviä esimerkkejä, kun korostetaan näiden järjestelmien runollisia ansioita ja innovaatioita.

Nyt taidamme olle niin kaukana otsikon aiheesta, että tästä voisi moderoida oman ketjun. Otsikoksi esimerkiksi "kolminaisuus ja lukumystiikka", tms...
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Locked