Teidän musiikkimakunne?

Keskustelut kuvataiteesta, musiikista, runoudesta ja muista taidemuodoista.
Locked
User avatar
Gethsemane
Posts: 39
Joined: Thu Jan 11, 2018 12:59 pm

Teidän musiikkimakunne?

Post by Gethsemane »

Niin,se alkoi kiinnostamaan tuolla erästä ketjua lukiessani (ei käsitellyt aihetta).Ehkä täältä saisi vinkkejä ja uutta kiinnostusta.

Itsellä vaihtelee kausittain mitä kuuntelen ja hyvin sinne tänne poukkoilee musiikki.Klassinen on se mitä ehkä eniten tulee kuunneltua ja tietynlainen,ihan tietunlainen jazz.Mielellään vanha.

Dark ambient on myös mieleen,mutta hiukan vaikea minulle ollut löytää hyviä bändejä.Tietääkö joku suositella?

Joku kasari-gootti ja ties mikä muu ko.vuosikymmenellä kiehtoo.Mutta 80-luvullahan on myös aika hirvittäviä bändejä ja onhan toisaalta nytkin.

Töitä tehdessä tulee joskus kuunneltua rehellistä teknoa.

Kun haluan mielessäni romantisoida,niin ne musat on taas ihan muuta.Ei voi tässä paljastaa 😃.Laila Kinnusen tosin voin helposti mainita.
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Teidän musiikkimakunne?

Post by Kavi »

Itselläni on taipumuksena kuunnella monenlaista musiikkia ja jännästi myös minulla musiikkimieltymykset kulkevat jonkilaisina sykleinä ja eri aikoja värittää erilaiset äänien yhdistelmät.
Viime päivinä olen jonkin verran kuunnellut vanhan koulukunnan jenkki death metallia, mutta myös nykypäivän klassista musiikkia.
Jazziin suhtaudun nykyisin hieman nihkeämmin, verrattuna siihen miten kiihkeästi aiemmin kolusin klassikoita läpi. Tykkään kyllä todella paljon 60-luvun modaalisesta jazzista.

Dark ambient ja varsinkin jokin kurja noisen ja ambientin yhdistelmä tekee kyllä mielelle ja korville hyvää, mutta hyvin itsekurittomasti olen ehtinyt tutustua tähän musiikin puoleen, jotta osaisin suositella mitään.
Uskon kyllä jonkun täältä osaavan!
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Teidän musiikkimakunne?

Post by Smaragd »

Dark ambient on huono hakutermi ja kuten soror Gethsemane sanoit, sieltä on vaikea löytää hyviä bändejä. Luulen että se johtuu termin epämääräisyydestä, mikä magnetisoi puoleensa useimmiten erittäin löyhiä konsepteja. Mutta sitten kun se epämääräisyys onkin onnistuttu hedelmöittämään niin ai sieltä laitamilta (noise, experimental, martial industrial) löytyykin vaikka mitä kivaa ja voimakasta. Minulle mieluisia esimerkkejä tästä:

Coil, erityisesti albumit/kokoelmat 'Golden Hare with a Voice of Silver', 'Moons Milk in Four Phases', 'Ape of Naples' & 'Astral Disaster'.
Armon Kuilu, molemmat levyt.
Blood Axis & Les Joyaux De La Princesse - Absinthia Taetra
Twin Peaks soundtrack

Pidän kovasti kuoromusiikista, jonka pariin päädyn yleensä kun haen seesteistä ja rauhallista tunnelmaa tai sellaista voimaannuttavaa kirkkautta:
Thomas Tallis - Spem in Alium (Tallis Scholars levytys)
Arvo Pärt - Passio domini nostri Jesus Christi secundum Joannem (neljässä osassa)

Monesti sitä kuvittelee että olisi jotenkin laajasti kolunnut musiikinmaailmaa läpi, mutta aika suppea tämä jatkuvan soiton rinki on vaikka tuulettuuhan se minullakin välillä.
Koska mieltymykseni ruukaa olla kovin tarkkoja ja vinkkejä pyydettiin niin jatketaan nyt konkreettisesti kappaleiden, levyjen ja yhtyeiden linjalla.
Välillä hakeudun...

...kansanmusiikin pariin tai (pseudo-)muinaisiin kulttuureihin:
Le Mystere des voix Bulgares
Nature and Organisation - Wicker Man song
Seikilos Epitaph
Fellowship of the Ring soundtrack

...käsittelemään pitkittyneitä erityisen hankalia energioita:
The Gerogerigegege - Senzuri Champion
Beherit - Engram

...sähköiseen ympäristöön:
Haruomi Hosono - Cochin Moon
Boards of Canada
Tähtiportti
Anthony Rother - Sex With the Machines
Savage - Don't Cry Tonight

...äidin luo:
Christian Death - Mother (kasarigootti-bändi, joskin tämä kappale jo 90-lukua.)
Kate Bush
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Teidän musiikkimakunne?

Post by obnoxion »

Minulta on toistaiseksi puuttunut oivallus joka mahdollistaa todella intohimoisen suhtautumisen klassiseen musiikkiin, vaikka runoutta ja kuvataidetta rakastankin yli kaiken. Olen aina syttynyt enemmän kansanmusiikille (joksi luen kaiken kevyen musiikin).

Varmaankin rytminen rock -musiikki on sitä mikä luontaisimmin puhuttelee. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän kiinnostavat uudet ilmiöt tai musiikin ääri-ilmiöt. Enemmänkin kiinnostaa yksinkertaisuus ja perinteisyys. Musiikkia enemmän kiinnostaa ääni metafyysisenä ja teologisena käsitteenä.

Vanhoja suosikkeja jotka edelleen kestävät aikaa ovat The Cure, King Diamond, Billy Idol, Lords of the New Church, Hanoi Rocks, The Clash, Madonna, AC/DC ...eli enimmäkseen 80 -luvun musiikki. Viimeksi olen innostunut tällaisesta bändistä kuin Suistamon Sähkö.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Teidän musiikkimakunne?

Post by Benemal »

Dark Ambient hakuterminä on aika epäluotettava. Artistit eivät kaikki pyri tekemään synkkää musiikkia ja genrestä löytyy paljon tylsää läppäri-soundtrack kamaa. Deep ambient on miellyttävä termi monille.

Esim. iso nimi Raison D´'etre on on ollut suosikkejani vuodesta 2003, enkä ole vieläkään kyllästynyt Peter Anderssonin musiikkiin. Pari suosikkiani on Metamorphyses ja The Luminous Experience. Myös Atomine Elektrinen Space is an Illusion. Yksi parhaista ikinä. Kanssa yksi Andersonin projekteista.

Aikoinaan minulla oli muutaman vuoden ajan lähes päivittäisessä kuuntelussa Troum. Se oli minulle uskonnollista. Eniten pidän ep- kokoelmista Darve sh/Ajin, Autopoiesis/Nahtscato, ja Ljubimaya/Daur. Olen varma, että olen pari kertaa ennenkin maininnut näistä, mutta samapa tuo, jos ei parempaakaan kamaa kukaan tee.
Sama pätee Oulun tovereihin. En rupea erittelemään, mutta Aural hypnox tuotokset ovat miltei kaikki timanttia.

Pari laatulafkaa: Cyclic Law, Cold Spring, Essence Music, Old Europa Cafe, Tesco Organization esim. Näiltä löytyy paljon hyvää deep ambientia ja ei-hirveän-äänekästä industrialia.

Mainitsen vielä yhden uudemman löydön, Giancarlo Toniuttin La Mutazione vuodelta 1985. Erittäin kaunista sirinää.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Teidän musiikkimakunne?

Post by Kenazis »

Ajattelin aluksi, että minulla ei ole mitään muita kun ilmiselviä ja yleisempiä bändejä mainita tähän dark ambient kysymykseen, mutta yksi lempilevyistäni ambientin saralla on Iszoloscope ‎– Aquifère, joka kai ei ole mikään ihan tunnetuin tapaus. Myös Sleep Chambeillä on hyvää fiilistelyä.
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Einheri
Posts: 111
Joined: Sun Jun 06, 2010 12:23 am
Location: Etelä-Savo

Re: Teidän musiikkimakunne?

Post by Einheri »

Musiikkimakuni on laajaa ja kausittaista, vaikkakin tummanpuhuvuus säilyy niin black metallin, kuin rock-musiikinkin puolella.

Dark Ambientin puoella Kammarheit on ollut yksi omista suosikeistani, mutta vielä pari muuta mainitakseni: Halo Manash, sekä Dark Buddha rising.
Ensin mainitusta en muista etsineeni ikinä sen kummemmin tarkempaa tietoa, vaikka se onkin n. 10-11 vuotta ollut lähellä sydäntäni.
Kahden viimeksi mainitun keikalla olen päässyt vierailemaan.

Black Metallin puolella melko moni bändi toimii, enkä halua tästä listasta tehdä välttämättä sen suurempaa kokonaisuutta, mutta omaleimaisuus ja oma soundimaailma ovat olleet asioita, joihin olen viehtynyt.
Näistä bändeistä voisi listata nopeasti esimerkiksi, Death Spell omegan, Behexenin ja Oranssi Panzuzun.

Doomin puolella mainittakoon kotomaiset Hanging Garden, Swallow the sun, sekä Ghost Brigade.

Jos taas rokahtavaan musiikkiin mennään, niin Mana Mana, Viikate, sekä Lasten hautausmaa rullaavat ihan mallikkaasti.

Jazzin ja progressiivisen musiikin puolella minua taas puhuttelevat (tässä tapauksessa välillisesti) esimerkiksi Devin Townsend, Lydia lunch, sekä Opeth.

Paljon muutakin musiikkimakuuni mahtuu, mutta tässä nyt muutamia äkkiseltään mieleeni tulleita yhtyeitä erilaisista lähtökohdista.
Locked