Wyrmfang wrote:Jos pysyy itse avoimin silmin, niin sitä varsinaisesti dogmaattista porukkaa ei ole ollenkaan niin paljon (se on kyllä usein äänekkäintä).
Varmasti totta, ja suluissa oleva asia on se suurin ongelma, koska he ovat usein myös se päättävässä tai vähintäänkin ratkaisevassa asemassa oleva poppoo.
Wyrmfang wrote:Harva on tietysti perehtynyt lainkaan okkultismiin ja siksi okkultistista maailmankuvaa tulkitaan yleensä karkeasti väärin. Moni on aidosti kiinnostunut, mutta varma keino karkottaa kiinnostus on paasaaminen ja ylimielisyys.
Aivan näin. Syytä on varmasti myös okkultisteissa, ja etenkin new age -hihhuleissa.
Wyrmfang wrote:Edelleen se, että vähintäänkin pääesimerkkinä piti olla muinainen Egypti ja itse aiheesta argumentteja oli tasan nuo kaksi jotka mainitsin, joista toinen ei ole edes argumentti.
Kaikella kunnioituksella, nyt olet kyllä lukenut tuon kyseisen tekstin aika huonosti tai filtterit silmillä.
Wyrmfang wrote:Pelkästään korkeakulttuurin nopeassa kehityksessä taas tuskin on mitään mahdottoman mysteeristä.
Niin...paitsi jos oletuksena on ja (lähes) kyseenalaistamattomana totuutena väitetään, lukemattomista mustista aukoista ym. huolimatta, että tämä kyseinen korkeakulttuuri on kehittynyt silmänräpäyksessä primitiiviseltä tasolta lähes käsittämättömän monimutkaiselle ja kehittyneelle tasolle jokaisella kulttuurin osa-alueella aina uskonnosta ja tieteistä lakiin ja yhteiskuntajärjestykseen.
Wyrmfang wrote:Jos esitettiinkin joitain perusteita omaksua okkultistinen maailmankuva tieteellisen sijaan, niin aihehan piti sen sijaan olla tieteen virheet sen omilla ehdoilla.
Tässä aiheessa, kyllä, kyseisessä artikkelissa ei. Mitä tulee jonkin asiakokonaisuuden virheiden osoittamiseen sen omilla ehdoilla, niin tämä on yleensä ottaen hyvin hankalaa. Tulee astua laatikon ulkopuolelle, jotta voi nähdä sen sisälle tarkkaan.
Wyrmfang wrote:Paitsi empiiriset faktat, joista oli nimenomaan nyt puhe (Egyptin sivilisaation kehittyminen, pyramidien rakentaminen jne.).
Eivät ne itsessään selitä vielä yhtään mitään, ja näissäkin "faktoissa" on lukuisia suoria
olettamuksia, miten asiat ovat tapahtuneet. Tämä on suorastaan epärehellistä ja ideologiaan pohjaavaa (tarkoituksellista) harhaisuutta.
Wyrmfang wrote:Se on kyllä totta, että tiede ei ymmärrä esimodernien kulttuurien ajattelua. Esim. alkemiaa pidetään ainoastaan kemian esiasteena, vaikka se oli kokonaisvaltainen filosofia. Kuitenkin mitä tulee ihan sen empiirisen kemian kehitykseen, alkemia tosiaankin oli sen esiaste, ei empiirisesti uskottavampi teoria, johon moderni kemia soveltuisi osana.
Kemia on yksi alkemian sovellutus, ei sen esiaste. Moderni kemia
voisi soveltua osaksi alkemiaa, mikäli
modernin tieteen ideologiset premissit vaihtuisivat ja sulautuisivat osaksi laajakatseisempaa "metodologista naturalismia", joka ottaa huomioon tutkijan ja tutkittavan välisen elävän suhteen, luonnon ja ihmisen reagoinni keskenään. Tätä moderni tiede ei suostu (uskalla) tehdä, vaan pysyttelee uskollisesti omissa varsin tiukkaan hakatuissa rajoissaan "varmuuden" ja "toistettavuuden" etikettien ja konsensuksen takana.
Kuten olen aiemminkin sanonut, tiedemiesten tulisi ryhtyä
kasvattamaan itseään ennen kuin he olisivat edes kykeneviä esim. alkemian ymmärtämiseen tai Suureen Työhön; nyt he ovat "puhaltelijoiden" asemassa, mitä tulee tällaiseen työhön, ja kaikki ulkoiset, teknilliset ym. sovellutukset, kehittelyt ja ihmeet vain tuovat uusia ongelmia ja kysymyksiä mukanaan vastausten ja ratkaisujen sijaan. Tieteen metodit ovat tässä suhteessa samat kuin Paroni Münchausenin, joka yritti lähteä lentoon itseään niskasta nostamalla.
Wyrmfang wrote:Jos muinainen viisaustiede oli empiirisesti nykytiedettä edellä, niin kai on helppo heittää sen pohjalta pari täsmällistä ja vallankumouksellista ennustusta, mitä nykyinen tiede tulee seuraavaksi löytämään?
Edellämainitsemastani Guénonin teoksesta löytyy mm. seuraavat kappaleet:
The Hatred of Secrecy
The Significance of Metallurgy
The Degeneration of Coinage
Käykö nämä esimerkit?
Yksi "vaaraton" lisäesimerkki: Eetteriruumin ilmiöiden ja pranan vaikutusten tutkiminen alkaa olla etenkin terveys- ja lääketieteessä aika vauhdissa (vaikka sitä ei tällä nimellä kutsutakaan), ja tämä on ilmoitettu tapahtuvaksi ja alkavaksi 1900-luvun lopppupuolella n. 100 vuotta sitten (Bailey ym.).
Auringon valon terveysvaikutusten tutkimisen seurauksena lääke- ja terveystieteilijät tulevat ennen pitkää kiinnittämään huomionsa hienovaraisen ruumiiseen ('subtle body') karkean fyysisen ruumiin tutkimisen ensisijaisuuden sijaan, ja kun tähän lisätään kehittyvä psykologinen ja neurologinen tietämys, niin n. 100-200 vuoden kuluttua lääketiede alkaa olla mitä todennäköisemmin jo melko lähellä okkultismin maailmankuvan allekirjoittamista. Oletettavaa on, että samanlaisia vastaavuuksia tulee tapahtumaan myös muilla tieteenaloilla, kunhan äänekkäät, ylimieliset ja dogmaattiset tieteen dinosaurukset suostuvat luovuttamaan valtikkansa avarakatseisemmille tieteentekijöille.
Yleisemmin, jätetään kuitenkin se "suurilla ennusmerkeillä ja ihmeillä" pätevyden todistelu ja ihmisten häikäiseminen tieteen popularisoijien ym. poppamiesten harteille, ja annetaan todellisen "okkultismin" tms. vastaavan kääntää tässä asiassa toinen poskensa ja pitäytyä pikemminkin vakavasti otettavassa filosofiassa ja ylevässä etiikassa.
Lapsille ei kannata antaa pommeja käsiin, kun niissä voi satuttaa itsensä ja ympärillä olevia hyvin pahasti. Mikäli tämä kuulostaa jotenkin ylimieliseltä tai tarkoituksellisen salailevalta, niin pohtikoon jokainen kuitenkin sitä, minkälaisia vaikutuksia esim. magian todellisuudesta vakuutetuksi tullut, mutta itseään koulimaton henkilö voisi saada aikaiseksi esim. tieteellisen teknologian avulla.
Wyrmfang wrote:Ts. empiiriset faktat omana asianaan ja perusteet miten niihin tulisi suhtautua omanaan. Jälkimmäiseen en ole sanonut mitään.
Hyvä huomio!