Re: Musiikin merkitys taiteen ja okkultismin yhteydessä
Posted: Sat Feb 24, 2018 1:41 pm
Miten teidän mielestänne musiikissa näkyy okkultiset periaatteet?
Entä voiko "high brow" ja "low brow"-määritelmät suoraan verrannollista tietynlaiseen magiaan? (esim. fyysinen kehollisuus, tasainen sykkivä pulssi, joskus jopa hyvin seksuaalinen tanssi)
Entä koetteko määritelmän taidemusiikki ja populaarimusiikki mitenkään järkeväksi? Tässä mielessä Frank Zappaa voisi pitää ainakin näiden kahden muodon "käsien yhdistäjä", että hän sekoitti modernia taidemusiikkia populaarimusiikkiin ja vice versa. Tehden omasta mielestäni tämän tyylierottelun vaikeaksi tai miltei mielettömäksi. Kuvitelkaa vaikkapa filharmonisen orkesterin moderniesitys, jossa tanssija twerkkaa... okei sori.
Itseäni on myös kiehtonut panteistinen ajatus esimerkiksi musiikillisten lickien tai melodioiden näkeminen entiteetteinä. Länsimaissa näille melodisille kuvioille (huom. tässä mielessä eri asia kuin asteikko) ei tosin ole erikseen nimiä, mutta itäisemmässä perinteessä näille on annettu oma nimensä ja toisinaan mystisessä perinteessä, myös jokin esoteerinen vastaavuus. Tämä seikka toistuu ymmärtääkseni monessa muussakin kulttuurissa; näkyvä ilmiö on vain näytelmä ja kaikki oikea magia tapahtuu silmältä kätkettynä. "Kirjoituksia magiassa" mainitaan esimerkiksi juuri tästä äänestä äänen sisällä.
Entä voiko "high brow" ja "low brow"-määritelmät suoraan verrannollista tietynlaiseen magiaan? (esim. fyysinen kehollisuus, tasainen sykkivä pulssi, joskus jopa hyvin seksuaalinen tanssi)
Entä koetteko määritelmän taidemusiikki ja populaarimusiikki mitenkään järkeväksi? Tässä mielessä Frank Zappaa voisi pitää ainakin näiden kahden muodon "käsien yhdistäjä", että hän sekoitti modernia taidemusiikkia populaarimusiikkiin ja vice versa. Tehden omasta mielestäni tämän tyylierottelun vaikeaksi tai miltei mielettömäksi. Kuvitelkaa vaikkapa filharmonisen orkesterin moderniesitys, jossa tanssija twerkkaa... okei sori.

Itseäni on myös kiehtonut panteistinen ajatus esimerkiksi musiikillisten lickien tai melodioiden näkeminen entiteetteinä. Länsimaissa näille melodisille kuvioille (huom. tässä mielessä eri asia kuin asteikko) ei tosin ole erikseen nimiä, mutta itäisemmässä perinteessä näille on annettu oma nimensä ja toisinaan mystisessä perinteessä, myös jokin esoteerinen vastaavuus. Tämä seikka toistuu ymmärtääkseni monessa muussakin kulttuurissa; näkyvä ilmiö on vain näytelmä ja kaikki oikea magia tapahtuu silmältä kätkettynä. "Kirjoituksia magiassa" mainitaan esimerkiksi juuri tästä äänestä äänen sisällä.