Re: Abortti
Posted: Mon Dec 19, 2011 1:19 pm
En ymmärrä täysin mitä tarkoitat, ellet siis nimenomaan viitannut siihen, että älyllisen teorisoinnin tai kylmän logiikan annetaan ajaa myötätunnon ohitse - suuntaan tai toiseen. Ja tätä liiallista älyllistämistähän kaikki viestini aiheeseen liittyen ovat nimenomaan kritisoineet. Esitin koko ylläolevan ajatukseni, jota lainasit, siltä pohjalta, miten henkisten opetusten mukaan tajunta ilmenee, ilmestyy ja luo omaa todellisuuttaan kohtalonsa, karmansa ym. mukaisesti, ja miksi tähän puuttuminen voi olla sekä kohtalokasta, julmaa että epäoikeudenmukaista.Goreart wrote:Eikö koko karmasta tule jotain game theory optimal-nihilismiä tuolla tavalla?
Tietyssä mielessä tämä on ihan pätevä ajatus, koska maailmaa on mahdotonta parantaa muutoin kuin oman toiminnan ja esimerkin kautta, mutta toisessa mielessä tämä ajattelutapa on juuri se ehdottoman väärä vastaus tällaisiin kysymyksiin, millaiseksi ymmärtääkseni sen retorisesti tarkoititkin.Goreart wrote:Samoinhan sodan ehkäiseminen on väärin, koska jengi työstää karmaansa ja on päätynyt sotaan menneistä pahoista.
Ensimmäisessä lauseessa tuleekin esille se kaikista olennaisin pointti tähän asiaan, ja siitä pisteet. Jälkimmäiseen seikkaan sanoisin, että erilaisten ei-optimaalisten tilanteiden ja mahdollisuuksien pohtiminen ja niistä keskustelu on hieman eri asia kuin Jumalan leikkiminen; jälkimmäiseksi muuttuu puolestaan mikä tahansa toiminta, mikä asettaa itsensä väkipakolla ehdottomaksi toimintamuodoksi.Goreart wrote:Mielestäni keskustelu ajautuu aivan väärään suuntaan jos ratkaisuja pohdiskellaan oikeasti ratkaisuina eikä myötätuntona jompaan kumpaan väärään valintaan. Kaikki on hyvin ja tässä mennään mielestäni juuri siihen Jumalan leikkimiseen.
Kumpaankin, ehdottomasti, ja tämä onkin samalla myös perustavanlaatuinen syy siihen miksi olen kaiken abortin sallimista vastaan ilman perusteltua ja hyvää syytä. En ole kuitenkaan abortista ja sen kieltämisestä tekemässä jotain vastuuttomien äitien ja isien rangaistusmetodia, vaan yritän pohtia mahdollisia syitä siihen, miksi se ei olisi pysyvä ratkaisu sen paremmin vanhempien, sikiön kuin yhteisönkään kannalta. "Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää" jne.Goreart wrote:Kumpaan tunnetaan myötätuntoa, sikiöön vai äitiin?
Buddha näytti oppilailleen kukkaa kun nämä halusivat tiedustella häneltä jotain toissijaisia kysymyksiä, ja tämä kyseinen asia ei kuulu mielestäni "täysin toissijaisiin kysymyksiin" sillä tavoin, etteikö erilaisia vaihtoehtoja tai mahdollisuuksia kannattaisi pohtia - niin kauan kuin "empatiaa kategorisena imperatiivina" ei unohdeta missään vaiheessa.Goreart wrote:Ja nyt hämmennyin täysin? Miten niin? Mieli jonka on tehtävä valinta on särkynyt.
Kukka tarjoaa aina enemmän kuin tyydyttävän vastauksen.
Aquila: karma ei tulisi tosiaan olla (lopullinen) peruste eikä sillä tulisi "pelotella", mutta ei sitä voi jättää huomiottakaan. Pohdintojeni pääasiallisena tavoitteena on lähinnä sekä yksilöllisen että yhteisöllisen vastuullisuuden korostaminen, missä uskoakseni sen paremmin ylenmääräinen vapaus kuin ylenmääräinen pakottaminenkaan eivät ole oikeita ratkaisuja (palataan jälleen dualiteetteihin ja niiden kyvyttömyyteen ratkaista vertikaaliselle (henkiselle) tasolle kuuluvaa ongelmaa horisontaalisen heiluriliikkeen avulla).