Re: Totaalinen sota
Posted: Tue Nov 17, 2015 3:59 pm
Eettisen kehityksen mielessähän tämä ajatus on keskeinen lähes kaikessa humanistisessa ajattelussa jo valmiiksi, ennen kaikkea yksilökeskeisessä ajattelussa kuten eksistentialismissa. Taas muussa mielessä transsendentit kehitysideat... Voivat kai aidosti auttaakin, mutta voivat olla myös valtavaksi haitaksi ja eksyttää olennaisesta - koettu ja nähty liian monesti. Esoterian anniksi valtavirtaiselle ajattelulle nostaisin ainakin luonnon sisäisen teleologian idean (mikä automaattisesti sekoittuu usein ihmisillä kulttuuriimme iskostettuun ulkoa päin Jumalan antaman teleologian ideaan) ja analogisen ajattelun (mistä tietysti psykoanalyysi on jo tietyn ehkä kaikkein olennaisimman puolen poiminut, mutta tästä joutunutkin usein naurunalaiseksi).Nefastos wrote:
Tämä on mielestäni se erittäin tärkeä elementti, joka aivan systemaattisesti unohdetaan, mutta missä esoteria voi auttaa humanismiakin. Että moninaisuuteen mahtuu myös "transsendentti", "yli-inhimillinen" aspekti/potentiaali: kehitys ei ole pysähtynyt, sillä ei ole kattorajaa siellä, missä nopeasti assosioiva maalaisjärki väsähtää. Erikoisyksilöillä voi olla & onkin paljon muutosvoimaa, & erikoisyksilö on jokainen joka itsensä sellaiseksi kokee. Pahassa mutta myös ehdottomasti hyvässä.
Voin vastata vain omasta puolestani, mutta en näe mikä meidän välillä ei ole yhteensopivaa tässä. En korostanut asiaa koska otin sen annettuna, mutta totta kai ISISiä vastaan täytyy käyttää sotilaallista voimaa, ja yleensäkin heikompia tulee puolustaa, tarvittaessa väkivalloin. Sen sijaan korostin, että pasifismi siinä merkityksessä, jonka oletan sinunkin hyväksyvän, eli että ylipäätään pyritään kohti vähemmän väkivaltaista ihmiskuntaa, ei ole mitenkään laajalti jaettu idea todella sisäistettynä, vaikka muodollisesti sen jakavatkin lähes kaikki. Moni ihminen enemmän tai vähemmän tietoisesti haluaa sotaa. Tämän näkee esimerkiksi sellaisen kohtuullisen yleisesti jaetun logiikan järjettömyydestä, jossa kasvava aseellinen varustelu niin yksilö- kuin yhteiskunnallisellakin tasolla nähdään rauhan asialla toimimiseksi. Että ko. toiminta olisi järkevää, täytyisi olettaa totaalisen pessimistinen ihmiskuva, jossa ihminen on vain eläin, joka ei lainkaan kehity moraalisesti (vaikka koko historia ilmiselvästi osoittaa päinvastaista, tosin tuskastuttavan hitaalla tavalla). Moni tietenkin unohtaa sivistysvaltioissa hyväosaisena eläessään, että se eläinkin on edelleen siellä pohjalla, eikä niinkään kaukana siellä, mutta tästä syystä ei saisi antaa misantropialle valtaa näkemällä kulttuurinen & henkinen taso ihmisessä jollain tapaa valheellisena, redusoitavissa olevana.A.A. wrote:Kumpikaan kommenttinne ei tyydytä. Siitä olemme samaa mieltä, että yksilö voi halutessaan uhrata itsensä. Yhteisellä tasolla reaktiivinen väkivalta (/valmius väkivaltaan) on taas välttämätön instrumentti rauhan saavuttamiseksi tai ylläpitämiseksi. Puolustamiseen kykenevän eettinen velvollisuus on suojella heikompia. Esim. Pariisin iskussa ei ole mitenkään perusteltua antaa terroristien vain hoitaa teurastustaan haluamallaan tavalla, ja antaa jatkaa valloitustaan kaupungin tyhjennyttyä seuraavaan. Kyky ja tahto voiman käyttöön tarvittaessa ei suinkaan lisää maailman kärsimystä, vaan vähentää sitä. Susien ja lampaiden välissä tarvitaan lammaskoiria.